2013
Herren vil komme tilbake til jorden i herlighet
Desember 2013


Hva vi tror på

Herren vil komme tilbake til jorden i herlighet

Alt vi gjør i Kirken – misjonærarbeid, slektshistorie og tempelarbeid, underviser i evangeliet, lever Kristus-lignende liv – forbereder oss og andre til evig liv og til Herrens annet komme.1

Hans første komme – Hans liv på jorden – var det relativt få mennesker som var vitne til. Når han kommer tilbake “med kraft og stor herlighet”, vil hele menneskeheten være vitne til det (L&p 29:11). Det annet komme vil innlede tusenårsriket, da Frelseren vil “bo i rettferdighet hos menneskene på jorden i tusen år” (L&p 29:11).

Skriftene beskriver mange hendelser som vil finne sted før Det annet komme. Noen av dem inkluderer:

Selv om vi kan se tegn på at hans annet komme er nær, vet ingen nøyaktig når Herren vil vende tilbake: “Timen og dagen kjenner intet menneske, ikke engang englene i himmelen, heller ikke skal de vite det før han kommer” (L&p 49:7).

Noen vil ikke være forberedt på Frelserens gjenkomst. Det vil være en fryktens tid for de ugudelige, men en fredens og triumfens tid for de rettferdige. Derfor har Skriftene og profeter i de siste dager lært oss å leve slik at vi vil være forberedt til å møte vår Frelser uansett når han kommer igjen. Herren forkynte:

“På den dag jeg kommer i min herlighet, skal lignelsen oppfylles som jeg fortalte om de ti jomfruer.

“For de som er kloke og har mottatt sannheten og har antatt Den Hellige Ånd som sin veileder og ikke er blitt ført vill, – sannelig sier jeg dere, de skal ikke bli hugget ned og kastet i ilden, men skal utholde dagen” (L&p 45:56-57; se også Matteus 25:1-13).

  • Før det annet komme vil det finne sted jordskjelv, uvær og lyn og torden, og havets bølger vil skylle “over sine bredder” (se L&p 88:89-90).

  • “Solen skal forvandles til mørke og månen til blod, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige” (Joel 2:31).

  • Frelseren vil vende tilbake i herlighet: “Så stor skal herligheten ved hans nærvær være, at solen skal skjule sitt ansikt i skam” (L&p 133:49).

  • Frelseren vil stå på Oljeberget, og jødene vil spørre: “Hva er disse sår i dine hender og i dine føtter?” Han vil svare: “Disse sår er sår jeg fikk i mine venners hus. … Jeg er Jesus som ble korsfestet.” (Se L&p 45:48-52.)

  • De rettferdige vil oppstå og bli tatt opp for å møte Frelseren i skyene (se L&p 88:95-97).

Note

  1. Se for eksempel David A. Bednar, “Barnas hjerter skal vendes”, Liahona, Nov. 2011, 24; og Neil L. Andersen, “Verden må forberedes for det annet komme”, Liahona, mai 2011, 49.