2013
Familie og venner for evig
Desember 2013


Budskap fra Det første presidentskap

Familie og venner for evig

Bilde
President Henry B. Eyring

Hvor du enn bor, har du venner som søker den større lykke du har funnet ved å etterleve Jesu Kristi gjengitte evangelium. De er kanskje ikke i stand til å beskrive denne lykken med ord, men de forstår den når de ser den i ditt liv. De vil være ivrige etter å få vite hva som gir denne lykken, spesielt når de ser at også du møter prøvelser slik de gjør.

Du har følt lykke når du har holdt Guds bud. Det er den lovede frukt av å etterleve evangeliet (se Mosiah 2:41). Du adlyder ikke trofast Herrens bud for å bli sett av andre, men de som legger merke til din lykke, blir forberedt av Herren til å høre den gode nyheten om evangeliets gjengivelse.

De velsignelser du har mottatt, har gitt deg forpliktelser og fantastiske anledninger. Som en paktens disippel av Jesus Kristus er du forpliktet til å gi andre anledning til å finne større lykke, spesielt dine venner og familiemedlemmer.

Herren så din anledning og beskrev din forpliktelse med følgende bud: “Det tilkommer enhver som er advart, å advare sin neste” (L&p 88:81).

Herren gjør dette budet lettere å adlyde gjennom den forandring som finner sted i deg når du aksepterer og etterlever Jesu Kristi evangelium. Dette fører til at du får større kjærlighet til andre og et sterkere ønske om at de skal oppleve den samme lykke som deg.

Ett eksempel på denne forandring er hvordan du reagerer på anledningen til å bidra i Herrens misjonærarbeid. Heltidsmisjonærer lærer raskt at de kan forvente et positivt svar på en anmodning om en henvisning fra en som er virkelig omvendt. Den omvendte higer etter at venner og familiemedlemmer skal ta del i deres lykke.

Når menighetens misjonsleder eller misjonærene ber om navn på noen de kan undervise, er det en stor kompliment til deg. De vet at venner har sett din lykke, og derfor har disse vennene blitt forberedt til å høre og velge å akseptere evangeliet. Og de har tillit til at du vil være den vennen de trenger når de kommer inn i Guds rike.

Du trenger ikke frykte for at du vil miste venner ved å invitere misjonærene til å treffe dem. Jeg har venner som avviste misjonærene, men som har takket meg gjennom mange år for at jeg tilbød dem noe som de visste var så dyrebart for meg. Du kan få venner for hele livet ved å tilby evangeliet, som de ser har gjort deg lykkelig. La aldri en anledning gå fra deg til å invitere en venn og spesielt et familiemedlem til å velge å følge planen for lykke.

Det finnes ikke noen større anledning til en slik invitasjon enn i Kirkens templer. Der kan Herren tilby frelsens ordinanser til våre forfedre som ikke kunne motta dem i livet. De ser ned på deg med kjærlighet og håp. Herren har lovet at de vil få anledning til å komme inn i hans rike (se L&p 137:7-8), og han lar deg føle kjærlighet til dem i ditt hjerte.

Mange av dere har følt gleden ved å tilby templets ordinanser til andre, slik du også gjør når du gir navn på personer som misjonærene kan møte. Du har følt enda større glede ved å utføre ordinanser for din forfedre. Det ble åpenbart for profeten Joseph Smith at vår evige lykke bare er mulig hvis vi tilbyr våre forfedre denne velsignelsen gjennom stedfortredende tempelordinanser (se L&p 128:18).

I julen vendes våre hjerter til Frelseren og den glede hans evangelium har gitt oss. Vi viser ham best vår takknemlighet når vi tilbyr andre denne lykken. Takknemlighet blir til glede når vi gir navn til misjonærer og når vi tar våre forfedres navn til templet. Dette tegn på vår takknemlighet kan gi oss venner og familier som varer for evig.

Undervis fra dette budskapet

President Eyring forklarer at vi kan vise vår takknemlighet for Frelseren ved å dele evangeliet med andre. Du kan drøfte med dem du underviser hvordan evangeliets gave har vært til velsignelse for dem. Overvei å oppfordre dem til, med bønnens hjelp, å identifisere dem som de ønsker å dele evangeliets gave med, og hvordan de kan gjøre dette.