2011
Jeg håber, at de kalder mig på mission!
Januar 2011


Jeg håber, at de kalder mig på mission?

Måske kender du primarysangen »Jeg håber at blive missionær«. Der findes faktisk en anden vigtig børnesang om at udføre en mission. Der står: »Jeg ønsker nu at være missionær. og at dele det, som jeg har kær.«1 Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum er enig. Han har sagt: »Unge mennesker skal tidligt i livet forpligte sig til tanken om en mission.«2

Men at vide, at du skal udføre en mission, og at føle sig beredt på at tjene er to forskellige ting. Hvor skal du begynde? At styrke dit vidnesbyrd og din kundskab om evangeliet er to af de bedste ting, du kan gøre. Nedenfor står nogle måder, hvorpå du kan berede dig på en mission.

1. Tro

Vi skal dagligt styrke vores tro. Jesus Kristus sagde: »Dersom I vil tro på mig, skal I have magt til at gøre alt, hvad jeg anser for gavnligt« (Moro 7:33).

  • Studér i skrifterne. De forkynder og vidner om Jesus Kristus.

  • Anvend din tro, når du møder problemer. Din tro på Jesus Kristus trøster dig i vanskelige tider og hjælper dig med at overvinde alle hindringer.

  • Opnå større kontrol over din krop og dit sind ved at erfare betydningen af uddannelse, motion og sundhed.

  • Vedbliv med at omvende dig, adlyde budene, faste og bede for at rense dig.

  • Unge mænd kan udøve tro på Jesus Kristus ved at lære mere om jeres præstedømmepligter og udføre dem.

2. Ånd

Ældste Ballard har også sagt: »Missionærer skal være moralsk rene og åndeligt beredte.«3

  • Studér og efterlev retningslinjerne i Til styrke for de unge.

  • Søg Helligåndens vejledning ved at faste, studere skrifterne, bede om vejledning.

  • Læs om Åndens gaver i Lære og Pagter 46:11-26. Søg under bøn at finde dine egne åndelige gaver. Søg råd hos dine forældre og ledere, så du kan udvikle åndelige gaver.

  • Spørg dig selv: »Er de bøger, jeg læser, de tv-programmer og film, som jeg ser, opbyggende?« Hvis ikke, så tænk over, hvordan du kan træffe klogere valg i forbindelse med underholdning.

  • Lær at lytte efter åndelige tilkendegivelser.

3. Kærlighed

Du har brug for næstekærlighed, Kristi rene kærlighed, for at tjene godt som missionær. Det er ikke altid let. Det kræver tjeneste, tro, Helligånden og mod. Mormon sagde, at du skal bede af al kraft for at blive fyldt med Kristi rene kærlighed (se Moro 7:48).

  • Bed ydmygt og oprigtigt om evnen til at elske andre, som Kristus elsker.

  • Vis din familie kærlighed ved at udføre gode gerninger for hvert enkelt familiemedlem. Vælg et familiemedlem, som har brug for ekstra kærlighed eller opmærksomhed og tilbring nogen tid sammen med ham eller hende.

  • Vis din kærlighed til en, der har brug for det, ved at gøre noget godt for ham eller hende.

4. Tjeneste

Kong Benjamin lærte sit folk betydningen af tjeneste. Han sagde, at når vi tjener andre, tjener vi Gud (se Mosi 2:17).

  • Gør tjeneste til en fast vane. Du kan tilbyde at vaske op efter middagen, hjælpe en af dine søskende med lektierne, tale med en, der har brug for en ven, eller være med til at holde dit nabolag rent.

  • Bed om styrke og vejledning til at følge Frelserens eksempel på tjeneste.

  • Hjælp din Unge Mænds eller Unge Pigers gruppe med at planlægge et tjenesteprojekt.

5. Invitation

Alma, en af de store missionærer i Mormons Bog, indbød dem, der ikke var medlemmer af Kirken til at komme »og bliv[e] døbt til omvendelse« (Alma 5:62). Du kan følge hans eksempel.

  • Vær en god ven og et godt eksempel for dine venner og din familie, som ikke er medlemmer af Kirken.

  • Søg efter muligheder for at undervise dine venner og naboer i evangeliet.

  • Lær evangeliet at kende og bliv bedre til at undervise i det. Bed din missionsleder om råd med hensyn til, hvordan man skal undervise i evangeliet. Hvis det er muligt, så deltag, når fuldtidsmissionærerne underviser undersøgere.

  • Studér Forkynd mit evangelium med dine forældre til en familieaften. I kan skiftes til at tale om lektionerne, undervise i uddrag af dem og indbyde hinanden til at bære vidnesbyrd om det, I lærer.

At udføre en mission er et vigtigt mål at sætte sig nu, og at forberede sig nu vil gavne dig hver eneste dag frem til din mission. Man er aldrig for ung til at begynde at forberede sig – man behøver ikke at vente, til man en dag er blevet stor.

Noter

  1. »Jeg ønsker nu missionær at være«, Børnenes sangbog, s. 90.

  2. M. Russell Ballard, »Sådan forbereder du dig til at blive en god missionær«, Liahona, mar. 2007, s. 10.

  3. M. Russell Ballard, Liahona, mar. 2007, s. 12.

Illustrationer: Sal Velluto OG travis walton