Generalkonference
Sandheds lys med fred og kærlighed
Aprilkonferencen 2021


Sandheds lys med fred og kærlighed

Jeg vidner om, at evangeliets sandheds lys med fred og kærlighed skinner klart på jorden i dag.

Den smukke sidste dages hellige salme »Alle nationer Herren har kaldt« fanger uden tvivl begejstringen og opmuntringen i evangeliets fylde, der går ud til hele verden. I denne salme synger vi:

Alle nationer Herren har kaldt,

glæd jer og fryd jer, lyt over alt.

Hellige engle synger i kor,

Sandheden er på jord.1

Louis F. Mönch, forfatteren til denne glædesfyldte tekst, var tysker og blev omvendt til Kirken og skrev disse inspirerende ord til salmen, mens han boede i Schweiz som fuldtidsmissionær i Europa.2 Den glæde, der kommer af at være vidne til genoprettelsens globale påvirkning, er tydeligt formuleret i følgende ord fra salmen:

Før var der mørke, lys er nu tændt,

gråden og sorgen til glæde vendt.

Mange har ventet, famlet sig frem,

bedt for at finde hjem.3

Takket være påbegyndelsen af den vedvarende genoprettelse for 200 år siden, skinner »sandheds lys med fred og kærlighed«4 nu klart i hele verden. Profeten Joseph Smith lærte det i 1820, og millioner af mennesker har siden lært, at Gud »giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser.«5

Kort tid efter organiseringen af Kirken i denne sidste uddeling talte Herren til Joseph Smith og viste sin rige kærlighed til os, da han sagde:

»Derfor har jeg, Herren, eftersom jeg kendte de ulykker, der var ved at komme over jordens indbyggere, kaldet min tjener Joseph Smith jun. og talt til ham fra himlen og givet ham befalinger …

For at min evigtvarende pagt må blive stadfæstet;

For at mit evangeliums fylde må blive forkyndt af de svage og ringe til verdens ender.«6

Snart efter at denne åbenbaring blev givet, begyndte missionærer at blive kaldet og sendt ud til mange nationer i verden. Ligesom Nefi havde forudset, begyndte det gengivne evangeliums budskab at blive forkyndt »blandt alle folkeslag, stammer, tungemål og folk.«7

»Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blev formelt organiseret i 1830 i en lille hytte i delstaten New York.

Det tog 117 år – indtil 1947 – at vokse fra de første seks medlemmer til én million. Missionærer var en del af Kirken fra den første tid, og var spredt ud til indianernes områder, til Canada og i 1837 udover det nordamerikanske kontinent til England. Kort tid efter arbejdede missionærer på det europæiske kontinent og så langt væk som Indien og Stillehavsøerne.

Milepælen med to millioner medlemmer blev nået bare 16 år efter, i 1963, og man nåede tre millioner 8 år senere.«8

Idet præsident Russell M. Nelson fremhævede Kirkens hurtige vækst, sagde han for nyligt: »I dag bevæger Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige sig fremad i stigende hastighed. Kirken går en hidtil uset og uforlignelig fremtid i møde.«9

Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde, organiseringen af Herrens levende kirke på jorden igen og dens usædvanlige vækst siden da har gjort præstedømmets velsignelser tilgængelige i hele verden. Hellige ordinancer og pagter, der binder os til Gud og placerer os på pagtsstien viser klart »guddommelighedens kraft.«10 Når vi tager del i disse hellige ordinancer for de levende og de døde, så indsamler vi Israel på begge sider af sløret og forbereder jorden på Frelserens andet komme.

I april 1973 rejste mine forældre og jeg fra vores hjemland Argentina for at blive beseglet i templet. Fordi der ikke var nogen templer i Latinamerika på det tidspunkt, fløj vi næsten 10.000 km hver vej for at blive beseglet i templet i Salt Lake City. Selvom jeg kun var to år gammel på det tidspunkt og ikke kan huske denne særlige oplevelse i dens helhed, brændte tre tydelige billeder fra den tur sig fast i mit sind og er forblevet der siden.

Billede
Udsigt fra et flyvindue

For det første kan jeg huske, at jeg blev placeret nær flyets vindue, og at jeg kunne se de hvide skyer nedenunder.

De smukke lyse skyer forbliver i mit sind, som om de var kæmpe vatbolde.

Et andet billede, der er forblevet i mit sind er et par sjove karakterer i en forlystelsespark i området omkring Los Angeles. De karakterer er svære at glemme.

Men dette fantastiske og uforglemmelige billede er af større betydning.

Billede
Beseglingsværelse i templet i Salt Lake City

Jeg kan tydeligt huske at være i et beseglingsværelse i templet i Salt Lake, hvor beseglinger af par og familier for tid og al evighed finder sted. Jeg kan huske det smukke alter i templet og kan huske det klare solskin, der skinnede ind af vinduerne. Jeg følte og har fortsat siden følt den varme, tryghed og trøst fra evangeliets sandheds lys med fred og kærlighed.

Lignende følelser blev bekræftet i mit hjerte 20 år senere, da jeg kom til templet for at blive beseglet igen – denne gang med min forlovede, hvor vi blev beseglet for tid og al evighed. Men ved denne lejlighed behøvede vi dog ikke at rejse tusindvis af kilometer, fordi templet i Buenos Aires i Argentina siden hen var blevet bygget og indviet, og det var bare en lille køretur fra vores hjem.

Billede
Familien Walker

22 år efter vores bryllup og besegling havde vi den velsignelse at kunne vende tilbage til det samme tempel, men denne gang med vores smukke datter, og vi blev beseglet som familie for tid og al evighed.

Når jeg har reflekteret over disse meget hellige øjeblikke i mit liv, er jeg ofte blevet overvældet af dyb og vedvarende glæde. Jeg har følt og føler fortsat kærligheden fra en kærlig Fader i himlen, som kender vores personlige behov og vores inderlige ønsker.

Da Herren Jahve talte om indsamlingen af sit folk i de sidste dage, sagde han: »Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.«11 Jeg føler mig evigt taknemmelig for, at Herrens lov fra en tidlig alder er blevet indgraveret dybt i mit hjerte gennem hellige ordinancer i hans hellige hus. Hvor er det fundamentalt at vide, at han er vores Gud, at vi er hans folk, og at uanset hvilke omstændigheder vi er i, så kan vi blive »omsluttet af hans kærligheds arme«,12 hvis vi er trofaste og adlyder de pagter, som vi har indgået.

Under kvindernes møde ved oktoberkonferencen 2019 sagde præsident Nelson: »Hele vores indsats med at yde omsorg for hinanden, forkynde evangeliet, fuldkommengøre de hellige og forløse de døde bliver forbundet i det hellige tempel.«13

Ved samme generalkonference sagde præsident Nelson også: »Selvfølgelig er kronen på genoprettelsen det hellige tempel. Dets hellige ordinancer og pagter er altafgørende for at forberede et folk, der er parate til at byde Frelseren velkommen ved hans andet komme.«14

Den vedvarende genoprettelse er blevet markeret af opførelser og indvielser af templer i et forøget tempo. Når vi samles på begge sider af sløret, kan vi yde ofre for at tjene og gøre templet centralt i vores liv, så opbygger Herren i sandhed os – han opbygger sit pagtsfolk.

Hvilket under sendt til os herned,

sandheds lys med fred og kærlighed

viser os vejen, hvor vi skal gå,

så vi kan Himlen nå.15

Jeg vidner om, at evangeliets sandheds lys med fred og kærlighed skinner klart på jorden i dag. Det, som Esajas profeterede om som et »forunderligt værk og et under«,16 og som blev set af Nefi,17 finder sted i et forøget tempo selv i disse udfordrende tider. Joseph Smith udtalte profetisk: »Sandhedens banner er blevet rejst. Ingen uhellig hånd kan standse dette værks fremgang … indtil Guds hensigter er udført, og den store Jahve skal sige, at værket er fuldbragt.«18

Brødre og søstre, må vi være villige til og i dag beslutte os for at engagere os og vores familie i at høre himlens stemme, ja, vor Frelsers stemme. Må vi indgå og holde pagter med Gud, der vil sikre os på stien, der leder tilbage til hans nærhed, og må vi fryde os over velsignelserne i det glorværdige lys og den glorværdige sandhed i hans evangelium. I Jesu Kristi navn. Amen.