Generalkonference
Hvad vi lærer og aldrig vil glemme
Aprilkonferencen 2021


Hvad vi lærer og aldrig vil glemme

Hvis I bønsomt ser på jeres liv, så tror jeg, at I vil se de mange måder, hvorpå Herren har vejledt jer gennem denne tid med trængsler.

Mine kære brødre, jeg har set frem til dette virtuelle møde med jer. Sidste gang vi holdt et præstedømmemøde til generalkonference var i april 2019. Meget er sket de sidste to år! Nogle af jer har mistet kære. Andre har mistet jobs, levebrød eller helbred. Andre har mistet følelsen af fred eller håb for fremtiden. Mit hjerte går ud til hver af jer, der har lidt disse eller andre tab. Jeg beder konstant til, at Herren vil trøste jer. Når I fortsat lader Gud råde i jeres liv, ved jeg, at han er ligeså optimistisk om jeres fremtid, som han altid har været.

Midt i de tab vi har oplevet, er der også nogle ting, vi har fundet. Nogle har fundet større tro på vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus. Mange har fundet et friskt perspektiv på livet – tilmed et evigt perspektiv. I har måske fået stærkere forhold til jeres kære og Herren. Jeg håber, at I har fået en større evne til at høre ham og modtage personlig åbenbaring. Svære prøvelser giver ofte muligheder for at vokse, som ikke kunne have kommet på andre måder.

Tænk tilbage på de seneste to år. Hvordan har I udviklet jer? Hvad har I lært? I vil måske til at begynde med ønske jer tilbage til 2019 og blive der! Men hvis I bønsomt ser på jeres liv, så tror jeg, at I vil se de mange måder, hvorpå Herren har vejledt jer gennem denne tid med trængsler og har hjulpet jer til at blive en mere hengiven, mere omvendt mand – en sand Guds mand.

Jeg ved, at Herren har en stor og vidunderlig plan for os – individuelt og kollektivt. Med medfølelse og tålmodighed siger han:

»I er små børn, og I har endnu ikke forstået, hvor store velsignelser Faderen har … beredt til jer;

I kan ikke bære alt nu; vær alligevel ved godt mod, for jeg vil lede jer frem.«1

Mine kære brødre, jeg vidner om, at han har, og at han nu virkelig leder os frem, når vi søger at høre ham. Han ønsker, at vi skal udvikle os og lære, selv gennem – måske særligt gennem – modgang.

Modgang er en storslået lærer. Hvad har I lært de seneste to år, som I altid vil huske? Jeres svar vil være unikke for jer, men må jeg foreslå fire lektier, som jeg håber, I alle har lært og aldrig vil glemme.

Lektie 1: Hjemmet er centrum for tro og tilbedelse

Når Herren advarer os om farerne i de sidste dage, råder han os således: »Stå I derfor på hellige steder og lad jer ikke flytte.«2 Disse »hellige steder« omfatter helt sikkert Herrens templer og kirkebygninger. Men når vores mulighed for at mødes i disse bygninger begrænses i varierende grad, har vi lært, at ét af de mest hellige steder på jorden er hjemmet – ja, selv jeres hjem.

Brødre, I bærer Guds præstedømme. »Præstedømmets rettigheder er uadskilleligt forbundet med himlens kræfter.«3 I og jeres familie har modtaget præstedømmeordinancer. Derfor »tilkendegives guddommelighedens kraft i [præstedømmets] ordinancer.«4 Den kraft er tilgængelig for jer og jeres familie i jeres hjem, når I holder de pagter, som I har indgået.5

For kun 185 år siden på denne dag, den 3. april 1836, gengav profeten Elias præstedømmets nøgler, der tillader vores familie at blive beseglet sammen for evigt. Det er derfor, at det føles så godt at administrere nadveren i jeres hjem. Hvordan tror I, det påvirkede jeres familie at se jer – deres far, bedstefar, ægtemand, søn eller bror – administrere denne hellige ordinance? Hvad vil I gøre for at bibeholde denne hellige følelse i jeres familie?

I føler måske, at der stadig er mere, I skal gøre for at gøre jeres hjem til et tilflugtssted af tro. Hvis det er tilfældet, så gør det! Hvis I er gift, så rådfør jer med jeres hustru som jeres ligeværdige partner i dette vigtige arbejde. Der er få efterstræbelser, der er mere vigtige end denne. Fra nu af og til Herren kommer igen, har vi alle brug for, at vores hjem bliver steder med ro og sikkerhed.6

Holdninger og handlinger, der indbyder Ånden vil øge helligheden i jeres hjem. Det er lige så sikkert, at helligheden vil forsvinde, hvis der er noget i jeres adfærd eller miljø, der frastøder Helligånden, for så »trækker himlene sig tilbage.«7

Har I nogensinde tænkt på, hvorfor Herren ønsker, at vores hjem bliver centrum for evangelisk læring og evangelisk efterlevelse? Det er ikke bare for at forberede os og hjælpe os igennem en pandemi. De nuværende restriktioner om forsamling vil ophøre med tiden. Dog bør jeres forpligtelse til at gøre jeres hjem til jeres primære tilflugtssted af tro aldrig slutte. I takt med at tro og hellighed daler i denne faldne verden, vil jeres behov for hellige steder øges. Jeg tilskynder jer til at gøre jeres hjem til et virkelig helligt sted og ikke lade jer ikke flytte8 fra dette essentielle mål.

Lektie 2: Vi har jo brug for hinanden

Gud ønsker, at vi arbejder sammen og hjælper hinanden. Det er derfor, han sender os til jorden i familier og organiserer os i menigheder og stave. Det er derfor, han beder os om at tjene og drage omsorg for hinanden. Det er derfor, han beder os om at leve i verden, men ikke være af verden.9 Vi kan opnå så meget mere sammen, end vi kan alene.10 Guds plan for lykke ville blive forpurret, hvis hans børn forblev isolerede fra hinanden.

Den nylige pandemi har været unik, idet den har påvirket alle i verden på stort set samme tid. Selvom nogle har lidt mere end andre, er vi alle blevet udfordret på én eller anden måde. På grund af dette har vores fælles prøvelse potentialet til at forene Guds børn som aldrig før. Så derfor spørger jeg: Har denne fælles prøvelse draget jer nærmere på jeres naboer – på jeres brødre og søstre på den anden side af gaden og i verden?

I dette kan de to store bud vejlede os: Først at elske Gud og dernæst at elske vores næste.11 Vi viser vores kærlighed ved at tjene.

Hvis I kender nogen, der er alene, så ræk ud – selv hvis I også føler jer alene! I behøver ikke at have en grund eller et budskab eller forretning at udføre. Bare sig hej og vis jeres kærlighed. Teknologi kan hjælpe jer. Pandemi eller ej, så har alle Guds børn brug for at vide, at vedkommende ikke er alene!

Lektie 3: Det er meningen, at jeres præstedømmekvorum skal være mere end bare et møde

Under pandemien blev søndagens kvorumsmøder aflyst i en periode. Nogle kvorummer kan nu mødes virtuelt. Herrens arbejde er dog blevet givet til præstedømmekvorummer, og det var aldrig meningen, at det skulle begrænses til et møde. Møder er kun en lille del af, hvad et kvorum er lavet til, og hvad det kan gøre.

Mine brødre i det Aronske Præstedømme og ældsternes kvorummer, udvid jeres vision om, hvorfor vi har kvorummer. Hvordan ønsker Herren, at I skal bruge jeres kvorum til at udføre hans værk – nu? Søg åbenbaring fra Herren. Ydmyg jer! Bed! Lyt! Hvis I er blevet kaldet til at lede, så rådfør jer som præsidentskab og med kvorummets medlemmer. Hvad end jeres embede eller kaldelse i præstedømmet er, så lad Gud råde i jeres forpligtelse som medlem af jeres kvorum og i jeres tjeneste. Oplev glæden ved retfærdigheden, I vil udvirke, når I er »ivrigt engageret i en god sag.«12 Kvorummer har en unik mulighed for at fremskynde Israels indsamling på begge sider af sløret.

Lektie 4: Vi hører Jesus Kristus bedre, når vi er stille

Vi lever i en tid, der er blevet profeteret om for længe siden, da »alt skal være i bevægelse; og hjertet skal visselig synke i livet på menneskene; for der skal komme frygt over alle mennesker.«13 Dette var sandt før pandemien, og det vil være sandt efter. Verdens tumult vil fortsat øges. Som kontrast er Herrens røst ikke »en røst som en tumultagtig larm, men … det [er] en stille røst af fuldkommen mildhed, som [var det] en hvisken, og den [gennemborer] helt ind til selve sjælen.«14 For at kunne høre denne stille røst, må I også være stille!15

I et stykke tid har pandemien aflyst aktiviteter, der normalt ville fylde vores liv. Snart kan vi vælge at fylde den tid igen med verdens larm og tumult. Eller vi kan bruge vores tid på at høre Herrens hvisken, hans vejledning, trøst og fred. Stille tid er hellig tid – tid, der vil muliggøre personlig åbenbaring og indgyde fred.

Disciplinér jer selv til at have tid alene og med jeres kære. Åben jeres hjerte for Gud i bøn. Tag jer tid til at fordybe jer i skrifterne og tilbede i templet.

Mine kære brødre, der er mange ting, Herren ønsker, vi skal lære af vores oplevelser under denne pandemi. Jeg har kun nævnt fire. Jeg opfordrer jer til at lave jeres egen liste, overveje den nøje, og dele den med dem, I elsker.

Fremtiden tegner lyst for Guds pagtsfolk.16 Herren vil i større og større grad kalde på sine tjenere, der værdigt bærer præstedømmet, til at velsigne, trøste og styrke menneskeheden og til at hjælpe med at forberede verden og dens befolkning til sit andet komme. Det sømmer sig for enhver af os at leve op til den hellige ordination, vi har modtaget. Vi kan gøre det! Jeg bærer vidnesbyrd om dette med kærlighed til jer alle, mine elskede brødre, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.