Generalkonference
Husk jeres vej hjem
Aprilkonferencen 2021


Husk jeres vej hjem

Vi har Jesu Kristi fuldkomne eksempel at følge, og rejsen mod vores evige hjem er kun mulig på grund af hans lærdomme, hans liv og hans sonoffer.

I 1946 vandrede den unge forsker Arthur Hasler langs en bjergflod nær sit barndomshjem, da han fik en oplevelse, der førte til en vigtig opdagelse om, hvordan fisk finder vej tilbage til deres fødested.

Da Hasler vandrede op ad et bjerg, hvor hans barndoms yndlingsvandfald stadig var ude af syne, kom han pludselig i tanke om et minde, han ellers havde glemt. Han sagde: »Da en kølig brise, der duftede af mos og akeleje, kom rundt om et klippefremspring, dukkede detaljerne ved dette vandfald og dets position på bjerget pludselig op i mit sind.«1

Disse dufte genoplivede hans barndoms minder og mindede ham om hjem.

Han konkluderede, at hvis en duft kunne fremkalde sådanne minder for ham, kunne dufte måske også vække minder for laks, der efter at have været ude på det åbne hav i årevis, vender tilbage til præcis samme vandløb, hvor de blev født, for at gyde.

Baseret på denne oplevelse gik Hasler sammen med andre forskere videre med at påvise, at laks husker de selvsamme dufte, der hjælper dem til at navigere tusinder af kilometer for at finde deres vej hjem fra havet.

Denne historie fik mig til at tænke på en af de vigtigste ting, vi kan gøre i dette liv for at genkende og huske vejen tilbage til vor himmelske Fader og trofast og med glæde holde ud på rejsen.

Jeg tænkte på fire påmindelser, der, når de bruges og anvendes regelmæssigt i vores liv, kan genoplive følelser omkring vores himmelske hjem.

For det første kan vi erindre, at vi er Guds børn

Vi har en guddommelig arv. At vide, at vi er Guds børn, og at han ønsker, at vi vender tilbage til hans nærhed, er et af de første skridt på vores rejse tilbage mod vores himmelske hjem.

Mind jer selv om denne arv. Tag jer tid til regelmæssigt at booste jeres åndelige immunsystem ved at huske de velsignelser, I har fået af Herren. Stol på den rettesnor, I har fået af ham, i stedet for kun at vende jer til verden for at måle jeres personlige værd og finde vej.

Jeg besøgte for nyligt en af mine kære, efter hun havde været på hospitalet. Hun fortalte mig meget bevæget, at mens hun lå i hospitalssengen, var det eneste, hun ønskede, at nogle ville synge sangen »Jeg er Guds kære barn« for hende. Den tanke alene, sagde hun, gav hende den fred, hun behøvede i den trængsel.

At vide, hvem I er, ændrer det I føler, og hvad I gør.

En forståelse af, hvem I virkelig er, forbereder jer bedre på at genkende og huske jeres vej tilbage til jeres himmelske hjem og længes efter at være der.

For det andet kan vi huske det fundament, der beskytter os

Styrke kommer til os, når vi forbliver retfærdige, tro og trofaste mod vor himmelske Fader og Jesus Kristus, selv når andre i overvældende grad ser bort fra buddene og frelsens principper.2

I Mormons Bog underviste Helaman sine sønner i at huske, at de måtte bygge deres fundament på Jesus Kristus for at have styrke til at modstå modstanderens fristelser. Satans mægtige vinde og storme slår mod os, men de vil ikke have kraft til at trække os ned, hvis vi har sat vores lid til det mest sikre sted – til vor Forløser.3

Jeg ved af personlig erfaring, at når vi vælger at høre hans røst og følge ham, vil vi modtage hans hjælp. Vi vil få et bredere perspektiv på vores omstændigheder og en dybere forståelse af livets formål. Vi vil føle de åndelige tilkendegivelser, der vil lede os til vores himmelske hjem.

For det tredje kan vi huske at være bønsomme

Vi lever i en tid, hvor vi med et enkelt klik eller stemmekommando kan begynde at søge svar på næsten ethvert emne i et utroligt omfang af data, der er lagret og organiseret i et enormt og komplekst netværk af computere.

På den anden side har vi enkelheden i invitationen til at begynde at søge svar fra himlen. »Bed altid, så skal jeg udgyde min Ånd over dig.« Herren lover så: »Og stor skal din velsignelse blive – ja, større end om du skulle få jordiske skatte.«4

Gud er fuldstændig opmærksom på hver enkelt af os og er klar til at lytte til vores bønner. Når vi husker at bede, finder vi hans opretholdende kærlighed, og jo mere vi beder til vor Fader i himlen i Kristi navn, desto mere bringer vi Frelseren ind i vores liv, og desto bedre vil vi genkende den vej, han har markeret til vores himmelske hjem.

For det fjerde kan vi huske at tjene andre

Når vi stræber efter at følge Jesus Kristus ved at tjene og være venlige mod andre, gør vi verden til et bedre sted.

Vores handlinger kan velsigne livet betydeligt for dem, der er omkring os, såvel som vores eget. Kærlig tjeneste giver livet mening for både giveren og modtageren.

Undervurder ikke det potentiale I har til at påvirke andre positivt - både i form af jeres tjeneste ved handlinger og i form af tjeneste ved jeres eksempel.

Kærlig tjeneste for andre leder os på vejen til vores himmelske hjem – vejen til at blive som vor Frelser.

I 1975 måtte Arnaldo og Eugenia Teles Grilo og deres børn som følge af en borgerkrig efterlade deres hjem og alt, de havde opbygget gennem årtiers hårdt arbejde. I deres hjemland Portugal stod bror og søster Teles Grilo med den udfordring at skulle begynde helt forfra. Men flere år senere, da de havde tilsluttet sig Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, sagde de: »Vi mistede alt det, vi havde, men det var en god ting, da det tvang os til at tænke over vigtigheden af evige velsignelser.«5

De mistede deres jordiske hjem, men de fandt vejen tilbage til deres himmelske hjem.

Uanset hvad I må efterlade for at følge vejen til jeres himmelske hjem, vil det en dag overhovedet ikke virke som et offer.

Vi har Jesu Kristi fuldkomne eksempel at følge, og rejsen mod vores evige hjem er kun mulig på grund af hans lærdomme, hans liv og hans sonoffer – inklusive hans død og storslåede opstandelse.

Jeg indbyder jer til at opleve glæden ved at huske, at vi er Guds børn, og at han elskede verden så højt, at han sendte sin Søn6 for at vise os vejen. Jeg indbyder jer til at huske at være trofaste, vende jer til Frelseren og bygge jeres fundament på ham. Husk at være bønsom på jeres rejse og tjene andre på vejen.

Kære brødre og søstre, på denne påskesøndag bærer jeg vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er verdens Forløser og Frelser. Han er den, der kan vise os til bordet med et lykkeligt liv og vejlede os på vores rejse. Må vi huske og følge ham hjem. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Arthur Davis Hasler, i Gene E. Likens, »Arthur Davis Hasler: January 5, 1908–March 23, 2001«, i National Academy of Sciences, Biographical Memoirs, bd. 82, 2003, s. 174-175.

  2. Se Book of Mormon Student Manual, 2009, s. 268-273.

  3. Se Hel 5:6-12.

  4. L&P 19:38.

  5. Se Don L. Searle, »Discovering the Gospel Riches of Portugal«, Ensign, okt. 1987, s. 15.

  6. Se Joh 3:16.