Generalkonference
Gud iblandt os
Aprilkonferencen 2021


Gud iblandt os

Gud er iblandt os – og er personligt involveret i vores liv og vejleder aktivt sine børn.

Gennem tiderne har Gud talt igennem sine tjenere, profeterne.1 Denne formiddag har det været vores privilegium at høre Guds profet tale til hele verden. Vi elsker dig, præsident Nelson, og jeg opfordrer alle overalt til at studere og følge dine ord.

Inden jeg fyldte 12 år, var min familie og jeg to gange blevet tvunget til at flygte fra vores hjem og begynde forfra midt i kaos, frygt og usikkerhed, forårsaget af krig og politisk splittelse. Det var en urolig tid for mig, men det må have været skrækindjagende for mine elskede forældre.

Min mor og far delte kun lidt om deres byrder med os fire børn. De bar presset og lidelsen, så godt de kunne. Frygten må have været tyngende, tidsopslugende og håbshæmmende.

Denne mørke tid efter Anden Verdenskrig efterlod sit mærke på verden. Den mærkede mig.

I mine mest ensomme timer dengang, tænkte jeg ofte: »Er der noget håb tilbage i verden?«

Engle iblandt os

Da jeg tænkte over dette spørgsmål, tænkte jeg på vores unge amerikanske missionærer, der tjente iblandt os i de år. De havde forladt deres hjems tryghed på den anden side af jorden og var rejst til Tyskland – landet med deres tids fjender – for at tilbyde vores folk guddommeligt håb. De kom ikke for at bebrejde, belære eller udskamme. De gav villigt af deres unge liv uden nogen tanke på jordisk gevinst, og ønskede kun at hjælpe andre med at finde den glæde og fred, de havde oplevet.

For mig var disse unge mænd og unge kvinder perfekte. Jeg er sikker på, at de havde mangler, men jeg så dem ikke. Jeg vil altid tænke på dem som værende helt fantastiske – lysets og herlighedens engle, barmhjertighedens, godhedens og sandhedens tjenere.

Mens verden var ved at drukne i kynisme, bitterhed, had og frygt, fyldte disse unge personers eksempler og lærdomme mig med håb. Det budskab om evangeliet de gav overgik politik, historie, nag, sorg og personlige dagsordener. Det gav guddommelige svar på vigtige spørgsmål, som vi havde i de vanskelige tider.

Budskabet var, at Gud lever og bekymrer sig om os, selv i de tider med tumult, forvirring og kaos. At han faktisk viste sig i vor tid for at gengive sandhed og lys – sit evangelium og sin kirke. At han igen taler til profeter, at Gud er iblandt os – og er personligt involveret i vores liv og aktivt vejleder sine børn.

Det er forbløffende, hvad vi kan lære, når vi ser lidt nærmere på vor himmelske Faders plan for frelse og ophøjelse, planen for lykke, for sine børn. Når vi føler os ubetydelige, afviste og glemte, lærer vi, at vi kan være sikre på, at Gud ikke har glemt os – rent faktisk tilbyder han alle sine børn noget ufatteligt: At blive »Guds arvinger og Kristi medarvinger«.2

Hvad betyder det?

At vi vil leve for evigt, modtage en fylde af glæde3 og potentielt »arve troner, riger, fyrstendømmer og magter«.4

Man bliver virkelig ydmyg ved at vide, at denne storslåede og himmelske fremtid er mulig – ikke på grund af hvem vi er, men på grund af hvem Gud er.

Hvordan kan vi med denne viden nogensinde brokke os eller forblive forbitrede? Hvordan kan vi holde vores øjne på jorden, når kongernes konge inviterer os til at flyve mod en ufattelig fremtid med guddommelig lykke?5

Frelse iblandt os

På grund af Guds fuldkomne kærlighed til os og Jesu Kristi evige offer kan vores synder – både store og små – blive slettet og ikke længere husket.6 Vi kan stå rene, værdige og helliggjorte for ham.

Mit hjerte flyder over af taknemmelig til min himmelske Fader. Jeg indser, at han ikke har dømt sine børn til at snuble gennem livet uden håb om en lysere og evig fremtid. Han har givet instruktioner, der åbenbarer vejen tilbage til ham. Og i centrum for det hele er hans elskede Søn, Jesus Kristus7 og hans offer for os.

Frelserens uendelige forsoning ændrer fuldstændigt den måde, vi kan se vores overtrædelser og ufuldkommenheder på. I stedet for at dvæle ved dem og føle os uforbederlige eller uden håb, kan vi lære af dem og være håbefulde.8 Omvendelsens rensende gave tillader os at efterlade vores synder og fremstå som en ny skabning.9

På grund af Jesus Kristus behøver vores fejltagelser ikke at definere os. De kan forbedre os!

Som en musiker, der øver skalaer, kan vi se vores fejltrin, mangler og synder som en mulighed for større selvbevidsthed, en dybere og mere ærlig kærlighed til andre og videreudvikling gennem omvendelse.

Hvis vi omvender os, vil fejltrin ikke diskvalificere os. De er en del af vores udvikling.

Vi er alle spædbørn sammenlignet med de herlige og storslåede væsner, vi er skabt til at blive. Ingen dødelig person går fra at kravle, til at gå, til at løbe uden hyppigt at snuble, opleve bump og få blå mærker. Det er sådan, vi lærer.

Hvis vi inderligt bliver ved med at øve os, altid stræber efter at holde Guds bud og forpligter os til at gøre en indsats for at omvende os, holde ud og anvende det, vi lærer, linje på linje, vil vi samle lys i vores sjæl.10 Og selvom vi måske ikke fuldt ud forstår vores potentiale nu, »ved [vi], at når [Frelseren] åbenbares«, vil vi se hans ansigt i os, og »skal vi blive ligesom han.«11

Sikke et storslået løfte!

Ja, verden er i oprør. Og ja, vi har svagheder. Men vi behøver ikke at hænge modløst med hovedet, for vi kan stole på Gud, vi kan stole på hans Søn, Jesus Kristus, og vi kan tage imod Åndens gave til at vejlede os på den sti, der fører til et liv fyldt med glæde og guddommelig lykke.12

Jesus iblandt os

Jeg har ofte spekuleret på, hvad Jesus ville undervise om og gøre, hvis han var iblandt os i dag.

Efter opstandelsen opfyldte Jesus Kristus sit løfte om at besøge sine »andre får«.13

Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus beskriver sådan en tilsynekomst for folket på det amerikanske kontinent. Vi har denne dyrebare optegnelse som et håndgribeligt bevis på Frelserens værk.

Folk i Mormons Bog levede på den anden side af jorden – deres historie, kultur og politiske klima var umådeligt meget anderledes end hos det folk, Jesus underviste under sin jordiske tjenestegerning. Og alligevel underviste han dem i mange af de samme ting, som han underviste om i det hellige land.

Hvorfor gjorde han dog det?

Frelseren underviser altid i tidløse sandheder. De gælder alle folk i enhver tidsalder og i alle situationer.

Hans budskab var og er et budskab om håb og om at høre til – et vidnesbyrd om, at Gud vor himmelske Fader ikke har efterladt sine børn.

At Gud er iblandt os!

For to hundrede år siden vendte Frelseren tilbage til jorden. Sammen med Gud Faderen viste han sig for en 14-årig Joseph Smith og indledte gengivelsen af evangeliet og genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke. Fra den dag af åbnede himlene sig, og himmelske budbringere steg ned fra sale af udødelig herlighed. Lys og kundskab flød fra den celestiale trone.

Herren Jesus Kristus talte igen til verden.

Hvad sagde han?

Til velsignelse for os er mange af hans ord nedskrevet i Lære og Pagter – tilgængelige for alle i verden, der ønsker at læse og studere dem. Hvor er disse ord uvurderlige for os i dag!

Og det bør ikke overraske os at opdage, at Frelseren endnu en gang underviser i evangeliets kernebudskab: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din kraft, dit sind og din styrke; og i Jesu Kristi navn skal du tjene ham.«14 Han inspirerer os til at søge Gud15 og efterleve de lærdomme, han har åbenbaret for sine tjenere, profeterne.16

Han lærer os at elske hinanden17 og være »fyldt af næstekærlighed til alle mennesker«.18

Han indbyder os til at være hans hænder, til at gå ud og gøre godt.19 »Lad os ikke elske med ord … men i gerning og sandhed.«20

Han udfordrer os til at følge hans store opfordring om at elske, at dele og indbyde alle til sit evangelium og sin kirke.21

Han befaler os at bygge hellige templer og komme og tjene der.22

Han lærer os at være hans disciple – at vores hjerte ikke bør stræbe efter personlig magt, rigdom, anerkendelse eller status. Han lærer os at »lægge denne verdens ting til side og søge dem, der hører en bedre til«.23

Han tilskynder os til at søge glæde, oplysning, fred, lykke24 og løftet om udødelighed og evigt liv.25

Lad os tage det et skridt videre. Antag, at Jesus kom til jeres menighed, til jeres gren eller til jeres hjem i dag. Hvordan ville det være?

Han ville se lige ind i jeres hjerte. Udseende ville miste sin betydning. Han ville vide, hvem I er. Han ville kende jeres hjertes ønsker.

Han ville opløfte de sagtmodige og ydmyge.

Han ville helbrede de syge.

Han ville indgyde de tvivlende tro og mod til at have tro.

Han ville lære os at åbne vores hjerte for Gud og række ud til andre.

Han ville genkende og ære ærlighed, ydmyghed, integritet, trofasthed, barmhjertighed og næstekærlighed.

Et kig ind i hans øjne, og vi ville aldrig være den samme. Vi ville være forandret for altid. Forvandlet af den omfattende erkendelse af, at Gud virkelig er iblandt os.

Hvad skal vi gøre?26

Jeg ser med glæde tilbage på den unge mand, jeg var i min opvækst. Hvis jeg kunne gå tilbage i tiden, ville jeg trøste ham og fortælle ham, at han skal blive på det rette spor og blive ved med at søge. Og jeg ville bede ham om at invitere Jesus Kristus ind i sit liv, for Gud er iblandt os!

Til jer, mine kære brødre og søstre, mine kære venner og til alle, der søger efter svar, sandhed og lykke, giver jeg det samme råd: »Bliv ved med at søge med tro og tålmodighed.27

Bed, og I skal få. Bank på, så skal der lukkes op for jer.28 Stol på Herren.29

I vores dagligdag er det vores altafgørende opgave og velsignede mulighed at møde Gud.

Når vi tilsidesætter stolthed og nærmer os hans trone med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd,30 så vil han komme os nærmere.31

Når vi stræber efter at følge Jesus Kristus og gå ad disciplens vej, linje på linje, vil dagen komme, hvor vi vil opleve den ubegribelige gave at modtage en fylde af glæde.

Mine kære venner, jeres himmelske Fader elsker jer med en fuldkommen kærlighed. Han har bevist sin kærlighed på uendelige måder, men frem for alt ved at give sin Enbårne Søn som et offer og som en gave til sine børn for at gøre vores tilbagevenden til vores himmelske forældre til en realitet.

Jeg bærer vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader lever, at Jesus Kristus leder sin kirke, og at præsident Russell M. Nelson er hans profet.

Jeg giver jer min kærlighed og velsignelse i denne glædelige påsketid. Åbn jeres hjerte for vor Frelser og Forløser, uanset hvad jeres omstændigheder, prøvelser, lidelser eller fejltagelser er, kan I vide, at han lever, at han elsker jer, og at I på grund af ham aldrig vil være alene.

Gud er iblandt os.

Dette vidner jeg om og bærer vidnesbyrd om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.