Generalkonference
Undervisning på Frelserens måde
Aprilkonferencen 2021


Undervisning på Frelserens måde

Ansvaret for at følge Mesterens eksempel og undervise ligesom ham hviler direkte på hver enkelt af os.

Fremragende lærere

For nogle måneder siden foreslog en tidligere klassekammerat fra min hjemby, Overton i Nevada, at vi gik sammen om en julegave til vores elskede børnehaveklasselærer, som for nylig havde fejret sin 98 års fødselsdag. Hun lærte os at være venlige, betydningen af en god lur, glæden ved mælk og grahamskiks og at elske hinanden. Tak, søster Davis, for at være en så vidunderlig lærer.

Billede
Søster Davis

Jeg havde en anden fremragende lærer, da jeg gik på Ricks College for mange år siden. Jeg forberedte mig til at tage på mission og tænkte, at det kunne være gavnligt at deltage i en missionærforberedelsesklasse. Det, jeg oplevede, ændrede mit liv.

Fra den første dag i klassen forstod jeg, at jeg var sammen med en mesterlærer. Læreren var bror F. Melvin Hammond. Jeg vidste, at bror Hammond elskede Herren, og at han elskede mig. Jeg kunne se det i hans ansigt og høre det i hans stemme. Når han underviste, oplyste Ånden mit sind. Han underviste i læresætninger, men han opfordrede mig også til at lære på egen hånd. Den opfordring fik mig klart til at se mit ansvar for selv at lære Herrens læresætninger. Den oplevelse ændrede mig for evigt. Tak, bror Hammond, for at undervise på Frelserens måde.

Brødre og søstre, alle fortjener at opleve den form for læringsoplevelse, både i hjemmet og i kirken.

Introduktionen til Kom og følg mig rummer en vision om, hvad kristuslignende undervisning kan opnå. »Målet med al evangelisk læring og undervisning,« står der, »er at øge vores omvendelse til Jesus Kristus og hjælpe os til at blive mere ligesom ham … Den slags evangelisk læring, der styrker vores tro og medfører omvendelsens mirakel, sker ikke lige på en gang. Den rækker ud over klasselokalet og ind i en persons hjerte og hjem.«1

Skrifterne angiver, at Frelserens virke i det fordums Amerika var så virkningsfuldt og omfattende, at »alle mennesker på hele landets overflade, både nefitter og lamanitter, blev omvendt til Herren, og der var ingen stridigheder og mundhuggerier blandt dem, og enhver handlede retfærdigt, den ene med den anden.«2

Hvordan kan vores undervisning have en lignende påvirkning på dem, vi elsker? Hvordan kan vi undervise mere som Frelseren og hjælpe andre til at omvende sig mere? Tillad mig at komme med et par forslag.

Efterlign Frelseren

Påtag jer først og fremmest at lære alt, hvad I kan, om Mesterlæreren selv. Hvordan viste han kærlighed over for andre? Hvad følte de, når han underviste? Hvad underviste han om? Hvad var hans forventninger til dem, han underviste? Når I har udforsket spørgsmål som disse, kan I bedømme og tilpasse jeres måde at undervise på, så den bliver mere som hans.

Kirken har mange undervisningsressourcer i appen Evangelisk Bibliotek og på ChurchofJesusChrist.org. En sådan ressource hedder Undervisning på Frelserens måde. Jeg opfordrer jer til at læse og studere hvert eneste ord. Dens principper vil hjælpe jer i jeres forsøg på at blive mere kristuslignende i jeres undervisning.

Slip familiens kraft løs

Mit næste forslag kan illustreres med en oplevelse, jeg havde for nogle måneder siden, da jeg besøgte en kær ven. Jeg kunne i baggrunden høre, at hans hustru talte med nogen, så jeg sagde hurtigt farvel, så han kunne komme tilbage til sin familie.

En times tid senere fik jeg denne sms fra hans kære hustru: »Bror Newman, tak for dit besøg. Vi ville gerne have inviteret dig ind, men lad mig fortælle dig, hvad vi gjorde. Siden pandemien begyndte, har vi talt om Kom og følg mig med vores voksne børn hver søndag via Zoom. Det har helt bogstaveligt udvirket mirakler. Jeg tror, at det er første gang, at vores datter har læst Mormons Bog på egen hånd. I dag var den sidste lektion om Mormons Bog, og vi var næsten færdige, da du kom … Jeg tror, at det vil interessere dig at høre, hvordan Kom og følg mig, Zoom og en pandemi har skabt en mulighed for en forandring i hjertet på det rette tidspunkt … Det får mig til at spekulere på, hvor mange små mirakler, der har fundet sted i denne besynderlige tid.«

Det lyder for mig som en opfyldelse af det løfte, som præsident Russell M. Nelson fremsatte i oktober 2018. Han sagde, at den hjemmecentrerede, kirkestøttede evangeliske læring »kan frigøre kraft i familierne, når hver familie samvittighedsfuldt og omhyggeligt følger op på den, så de kan omdanne deres hjem til et fristed for tro. Jeg lover jer, at når I flittigt arbejder på at omforme jeres hjem til et centrum for at lære om og af evangeliet, vil jeres sabbatsdag med tiden virkelig blive frydefuld. Jeres børn vil blive begejstret over at lære om og efterleve Frelserens lærdomme … Ændringerne i jeres familie vil blive bemærkelsesværdige og varige.«3 Sikke et smukt løfte!

For virkelig at ændre livet må omvendelse til Jesus Kristus involvere hele vores sjæl og gennemtrænge hver eneste del af vores liv. Det er derfor, at den må være fokuseret på det centrale i vores liv – vores familie og vores hjem.

Husk at omvendelse er personlig

Mit sidste forslag er at huske på, at omvendelse må komme indefra. Som det illustreres af lignelsen om de ti brudepiger, kan vi ikke give en anden olien fra vores omvendelse, uanset hvor meget vi måtte ønske det. Ældste David A. Bednar har sagt: »Denne dyrebare olie erhverves dråbe for dråbe … tålmodigt og vedholdende. Der findes ingen genvej, ingen sidste øjebliks forberedelse i hastværk er mulig.«4

Kom og følg mig er baseret på den sandhed. Jeg sammenligner det med den engel, som hjalp Nefi til at lære om Jesus Kristus ved at sige: »Se!«5 Ligesom den engel opfordrer Kom og følg mig os til at se i skrifterne og i de levende profeters ord for at finde Frelseren og høre ham. Ligesom Nefi vil vi blive personligt undervist ved Ånden, mens vi læser og grunder over Guds ord. Kom og følg mig er springbrættet, som hjælper os alle til at dykke dybt ned i det levende vand fra Kristi lære.

En forælders ansvar er på mange måder tilsvarende. Børn arver mange ting fra deres forældre, men et vidnesbyrd er ikke et af dem. Ligesom vi ikke kan få et frø til at vokse, kan vi heller ikke give vores børn et vidnesbyrd. Men vi kan bidrage med frugtbare omgivelser, med god jord, uden ukrudt, som »kvæler ordet«. Vi kan stræbe efter at skabe de ideelle tilstande, så vores børn – og andre, som vi elsker – kan finde plads til frøet, så de »hører ordet … og … fatter det«6 og selv erfarer, at »frøet er godt«8.

Billede
Bror Newman og hans søn Jack

For flere år siden fik min søn, Jack, og jeg mulighed for at spille på den gamle bane i St. Andrews i Skotland, hvor spillet golf begyndte. Det var helt fantastisk! Vel hjemme igen prøvede jeg at fortælle andre om den storslåede oplevelse. Men det kunne jeg ikke. Fotos, videoer og mine bedste beskrivelser slog slet ikke til. Til sidst forstod jeg, at den eneste måde, hvorpå man kan forstå storheden af St. Andrews, er ved at opleve den – se de vidtstrakte fairways, indsuge luften, mærke vinden i ansigtet og slå et par kiksede slag i de enorme sandbunkere og ind i de kraftige tornbladbuske, hvilket vi var meget dygtige til.

Sådan er det med Guds ord. Vi kan undervise om det, vi kan forkynde om det, vi kan forklare det. Vi kan tale om det, vi kan beskrive det, vi kan tilmed vidne om det. Men indtil en person mærker Guds hellige ord falde ned i sin sjæl som dug fra himlen gennem Åndens kraft,8 vil det være som at se et postkort eller en andens feriefotos. Man er nødt til selv at opleve det. Omvendelse er en personlig rejse – en indsamlingsrejse.

Enhver, som underviser i hjemmet og i kirken, kan tilbyde andre muligheden for at få deres egne åndelige oplevelser. Gennem disse oplevelser vil de selv lære at »kende sandheden af alt«.9 Præsident Nelson har sagt: »Hvis I har oprigtige spørgsmål om evangeliet eller Kirken, vil I, når I lader Gud råde, blive ledt til at finde og forstå de absolutte, evige sandheder, der vil vejlede og hjælpe jer til at forblive fast på pagtsstien.«10

Dramatisk forbedring af undervisningen

Jeg opfordrer ledere og lærere i alle organisationer i Kirken til at rådføre sig med forældre og unge for at forbedre undervisningen dramatisk på alle niveauer – i stave, menigheder og hjemmene. Dette vil blive opnået ved at undervise i læren og indbyde til drøftelser fyldt med Ånden om de sandheder, som Helligånden har lært os i de stille øjeblikke i vores personlige studium.

Mine kære venner i Kristus, ansvaret for at følge Mesterens eksempel og undervise ligesom ham hviler direkte på hver enkelt af os. Hans vej er den sande vej! Og når vi følger ham, »når han viser sig, vil [vi] være som han, for vi skal se ham, som han er, så vi må have dette håb, så vi må blive renset, ja, ligesom han er ren.«11 I hans navn, som er opstået, selve Mesterlærerens, ja, i Jesu Kristi navn. Amen.