2010–2019
Styrka att hålla ut
Oktober 2013


Styrka att hålla ut

Vår förmåga att hålla ut intill änden i rättfärdighet står i direkt proportion till styrkan i vårt vittnesbörd och till hur djup vår omvändelse är.

Varje dag när vi vaknar står vi inför en ny dag fylld med livets utmaningar. Dessa utmaningar är av många slag: fysiska utmaningar, ekonomiska bakslag, relationssvårigheter, känslomässiga problem och även kampen med ens tro.

Många av utmaningarna vi möter i livet går att lösa och övervinna, medan andra är svåra att förstå och omöjliga att övervinna och blir kvar hos oss tills vi går vidare till nästa liv. Medan vi tillfälligt uthärdar de utmaningar vi kan lösa och när vi fortsätter uthärda utmaningarna vi inte kan lösa, är det viktigt att minnas att den andliga styrka vi utvecklar hjälper oss att framgångsrikt uthärda alla utmaningar vi ställs inför i livet.

Bröder och systrar, vi har en kärleksfull himmelsk Fader som har utformat vår jordiska tillvaro så att vi var och en kan lära oss det vi behöver för att bli värdiga evigt liv i hans närhet.

En händelse i profeten Joseph Smiths liv illustrerar den här principen. Profeten och flera kamrater hade suttit i fängelset i Liberty i Missouri i månader. Medan de genomgick lidandet i fängelset vädjade profeten Joseph till Herren i ödmjuk bön om att de heliga skulle befrias från sitt nuvarande lidande. Herren svarade genom att lära profeten Joseph och alla oss andra, att om vi uthärdar dem väl kommer de utmaningar vi ställs inför att bli till vårt bästa. Det här är Herrens svar på Josephs bön:

”Min son, frid vare med din själ. Dina motgångar och dina lidanden skall endast vara ett ögonblick,

och därefter skall Gud, om du har uthärdat väl, upphöja dig i höjden.”1

Vår himmelske Fader har organiserat vår resa genom livet för att pröva vår karaktär. Vi utsätts för både gott och ont inflytande och har sedan fått frihet att själva välja vilken väg vi vill ta. Som den forne profeten Samuel lärde i Mormons bok: ”Ni har tillåtelse att handla av er själva, ty se, Gud har givit er kunskap och han har gjort er fria.”2

Vår himmelske Fader förstod också att vi på grund av vår dödlighet inte alltid skulle göra rätta eller rättfärdiga val. Eftersom vi inte är fullkomliga och eftersom vi begår misstag behöver vi hjälp att återvända till hans närhet. Den nödvändiga hjälpen får vi genom Jesu Kristi lärdomar, föredöme och försoningsoffer. Frälsarens försoningsoffer möjliggör vår framtida frälsning och upphöjelse genom omvändelsens princip. Om vi uppriktigt och ärligt omvänder oss kan försoningen hjälpa oss bli rena, förändra vår natur och hålla ut i våra utmaningar.

Uthållighet är en viktig princip i Jesu Kristi lära. Den är viktig eftersom vår eviga framtid kommer att stå i proportion till vår förmåga att hålla ut i rättfärdighet.

I 2 Nephi 31 lär profeten Nephi oss att när vi har tagit emot samma dopets frälsande förrättning som Jesus Kristus tog emot och sedan tagit emot den Helige Andens gåva, måste vi ”sträva framåt och mätta oss med Kristi ord och hålla ut intill änden, se, så säger Fadern: Ni skall få evigt liv”.3

För att kunna ta emot den största av alla vår himmelske Faders välsignelser, det eviga livet, måste vi alltså ta emot de förrättningar som krävs och sedan fortsätta hålla förbunden som hör samman med dem. Vi måste med andra ord lyckas hålla ut.

Vår förmåga att hålla ut intill änden i rättfärdighet står i direkt proportion till styrkan i vårt vittnesbörd och till hur djup vår omvändelse är. När våra vittnesbörd är starka och vi verkligen är omvända till Jesu Kristi evangelium, inspireras våra val av den Helige Anden, de har Kristus i centrum och de stöder oss i vår önskan att hålla ut i rättfärdighet. Om våra vittnesbörd är svaga och vår omvändelse ytlig är risken mycket större att vi lockas av världens falska traditioner till att göra dåliga val.

Jag vill återge en händelse som visar vilka ansträngningar det krävs för att uthärda fysiskt och sedan jämföra det med den ansträngning som krävs för att hålla ut andligen. När jag kom hem från min mission fick jag möjligheten att spela basket för en välkänd och respekterad tränare och författare vid ett universitet i Kalifornien. Den här tränaren var mycket noga med att hans spelare var i bra form inför starten av basketsäsongen. Ett krav för att få träna med honom och ens få röra vid en basketboll, var att springa ett terränglopp i backarna i närheten av skolan på en bestämd och mycket aggressiv tid. Jag minns mitt första försök att springa terrängloppet när jag just kommit hem från missionsfältet. Jag trodde jag skulle dö.

Det tog veckor av hård träning innan jag slutligen lyckades klara det på den tid tränaren satt upp som mål. Det var en härlig känsla att inte bara kunna springa loppet utan också kunna öka farten sista sträckan.

För att spela basketboll bra måste man vara i god form. Det har sitt pris att komma i god fysisk kondition, och det priset är beslutsamhet, uthållighet och självdisciplin. Att uppnå andlig uthållighet har också sitt pris. Priset är detsamma: beslutsamhet, uthållighet och självdisciplin.

Ett vittnesbörd måste, liksom din kropp, vara i bra form om du vill att det ska bestå. Så hur håller vi våra vittnesbörd i god form? Vi kan inte få våra kroppar i god basketform genom att bara titta på basket på teve. På samma sätt kan vi inte hålla våra vittnesbörd i bra form genom att bara titta på generalkonferensen på teve. Vi behöver studera och lära de grundläggande principerna i Jesu Kristi evangelium, och sedan måste vi göra vårt bästa för att leva efter dem. På så sätt blir vi Jesu Kristi lärjungar, och på så sätt bygger vi ett vittnesbörd som är varaktigt.

När vi möter motstånd i livet och vår önskan är att efterlikna Jesu Kristi egenskaper, är det viktigt att vi är andligt förberedda. Att vara andligt förberedd innebär att vi har utvecklat andlig uthållighet eller styrka — vi är då i god andlig form. Vi är i sådan god andlig form att vi hela tiden väljer det rätta. Vi är orubbliga i vår önskan och förmåga att leva efter evangeliet. Som en anonym diktare en gång sade: ”Ni måste bli den klippa som floden inte kan spola bort.”

Eftersom vi ställs inför utmaningar varje dag är det viktigt att vi arbetar på vår andliga uthållighet varje dag. När vi utvecklar andlig uthållighet har världens falska traditioner, liksom våra egna dagliga utmaningar, föga negativt inflytande på vår förmåga att hålla ut i rättfärdighet.

Underbara exempel på andlig uthållighet kommer från vår egen släkthistoria. Bland de många berättelserna om våra förfäder kan vi hitta exempel som visar den positiva egenskapen att hålla ut.

En berättelse från min egen släkts historia visar den här principen. Min farfars far Joseph Watson Maynes föddes 1856 i Hull i Yorkshire i England. Hans familj blev medlemmar i kyrkan i England och reste sedan till Salt Lake City. Han gifte sig med Emily Keep 1883, och de fick åtta barn. Joseph kallades på heltidsmission i juni 1910 när han var 53 år gammal. Med stöd av sin hustru och åtta barn återvände han till sin barndoms England för att utföra sin mission.

Efter att trofast ha tjänat i omkring två år cyklade han och hans kamrat till Söndagskolan i Gloucester i England när hans däck exploderade. Han steg av cykeln för att bedöma skadan. När han såg att den var omfattande och skulle ta ett tag att laga, bad han sin kamrat att gå i förväg och börja söndagens möte. Själv skulle han komma strax efter. Just när han sagt detta föll han till marken. Han hade dött av en plötslig hjärtattack.

Joseph Watson Maynes återsåg aldrig sin hustru och de åtta barnen i livet. De förde hans kropp tillbaka till Salt Lake City och höll begravningsgudstjänsten i det gamla Waterloo Assembly Hall. Något som sades vid begravningen av äldste Anthony W. Ivins i de tolv apostlarnas kvorum lär oss en viktig läxa om liv, död och uthållighet: ”Detta är vad evangeliet ger oss — vi blir inte immuna mot döden, men vi segrar över den genom det hopp vi har om en underbar uppståndelse … Det stämmer in på [Joseph Maynes] … Det är ett nöje och det ger tillfredsställelse och glädje att veta att människor lägger ner sina liv i rättfärdighet och i tro, och fasta i tron.”4

Den här släkthistorien inspirerar mig att göra mitt allra bästa för att följa exemplet på den uthållighet och andliga styrka som min farfars far visade. Jag blir lika inspirerad av hans hustru Emilys tro, vars liv efter Josephs död säkert blev en tung börda att bära. Hennes vittnesbörd var starkt och hennes omvändelse fullständig när hon själv i tro försörjde sina åtta barn ensam.

Aposteln Paulus sade: ”Låt oss … lägga bort allt som tynger, och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp som vi har framför oss.”5 Loppet som vi har framför oss på den här jorden är ett uthållighetslopp, fyllt med hinder. Hindren i det här loppet är de utmaningar vi vaknar upp till varje morgon. Vi är här på jorden för att springa det loppet, för att utöva vår handlingsfrihet och för att välja mellan rätt och fel. För att ärligt och framgångsrikt kunna avsluta det loppet och återvända till vår himmelske Fader, måste vi betala priset med beslutsamhet, uthållighet och självdisciplin. Vi behöver komma i god andlig form. Vi behöver utveckla andlig uthållighet. Vi behöver starka vittnesbörd som leder oss till sann omvändelse, och som följd därav kommer vi att inom oss själva finna den inre frid och styrka som vi behöver för att kunna hålla ut, vilka utmaningar vi än ställs inför.

Så vilka utmaningar ni än vaknar upp till varje morgon, kom då ihåg att ni, med den andliga styrka ni utvecklar och tillsammans med Herrens hjälp, i slutet av loppet kommer att kunna njuta av den förtröstan aposteln Paulus uttryckte när han sade:

”Själv offras jag redan som ett drickoffer, och tiden för mitt uppbrott är inne.

Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron.

Nu ligger rättfärdighetens segerkrans i förvar åt mig. Den skall Herren, den rättfärdige domaren, ge åt mig på den dagen.”6

Jag bär mitt vittnesbörd för er och jag vittnar om en kärleksfull himmelsk Fader och hans stora och eviga lycksalighetsplan, som har fört oss till jorden vid den här tiden. Må Herrens Ande inspirera oss alla att inom oss utveckla styrkan att hålla ut. I Jesu Kristi namn, amen.