2010–2019
Kom och förena er med oss
Oktober 2013


Kom och förena er med oss

Oavsett dina omständigheter, din personliga historia eller styrkan i ditt vittnesbörd finns det rum för dig i den här kyrkan.

Det var en gång en man som drömde att han befann sig i en stor sal där alla världens religioner hade samlats. Han insåg att det fanns mycket i varje religion som tycktes önskvärt och gott.

Han träffade ett trevligt par som representerade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och han frågade: ”Vad kräver ni av era medlemmar?”

Vi kräver ingenting”, svarade de. ”Men Herren ber oss att helga allt.”

Paret fortsatte med att beskriva kyrkans ämbeten, hem- och besökslärarundervisning, heltidsmissioner, familjens hemafton varje vecka, tempeltjänst, välfärdshjälp, humanitär hjälp samt undervisningsuppdrag.

”Betalar ni folk för allt arbete de gör?” frågade mannen.

”O, nej”, svarade paret. ”Medlemmar ger frivilligt av sin tid.”

”Dessutom”, fortsatte paret, ”tillbringar medlemmarna ett veckoslut var sjätte månad med att besöka eller lyssna på 10 timmar av generalkonferensmöten.”

”Tio timmar med personer som håller tal?” frågade mannen.

”Hur är det med era söndagsmöten? Hur långa är de?”

”Tre timmar varje söndag!”

”Oj!”, sade mannen. ”Gör er kyrkas medlemmar allt det här ni har berättat om?”

”Ja, och mer än så. Vi har inte ens nämnt släktforskning, ungdomsläger, samlingsstunder, skriftstudier, ledarutbildning, ungdomsaktiviteter, tidigt morgonseminarium, skötsel av möteshus och så har vi förstås Herrens hälsolag, fastan för att hjälpa de fattiga och tiondelagen.”

Mannen sade: ”Nu är jag lite förvirrad. Varför skulle någon vilja gå med i en sådan kyrka?”

Paret log och sade: ”Vi undrade när du tänkte fråga det.”

Varför skulle någon vilja gå med i en sådan kyrka?

I en tid när många kyrkor över hela världen ser sitt medlemstal krympa, är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga — trots att den är liten i jämförelse med många andra — en av de snabbast växande kyrkorna i världen. I september 2013 hade kyrkan över 15 miljoner medlemmar runt om i världen.

Det finns många skäl till det, men får jag nämna några få?

Frälsarens kyrka

För det första återställdes den här kyrkan i vår tid av Jesus Kristus själv. Här hittar ni myndigheten att handla i hans namn: att döpa till syndernas förlåtelse, att förläna den Helige Andens gåva och att besegla på jorden och i himlen.1

De som går med i kyrkan älskar Frälsaren Jesus Kristus och vill följa honom. De gläder sig åt kunskapen om att Gud talar till människosläktet igen. När de tar emot prästadömets heliga förrättningar och ingår förbund med Gud upplever de hans kraft i livet.2 När de besöker det heliga templet känner de att de befinner sig i hans närvaro. När de läser i de heliga skrifterna3 och lever efter hans profeters lärdomar närmar de sig Frälsaren som de älskar så mycket.

En aktiv tro

Ett annat skäl är att kyrkan ger möjligheter till att göra gott.

Det är berömvärt att tro på Gud, men de flesta vill göra mer än att lyssna på inspirerande predikningar eller ”drömma om sin boning i höjden!”4 De vill omsätta sin tro i handling. De vill kavla upp ärmarna och engagera sig i detta stora verk.

Och det är precis det som händer när de förenar sig med oss — de får många möjligheter att omvandla sina talanger, sin medkänsla och sin tid till goda gärningar. Eftersom vi inte har något avlönat lokalt ledarskap i församlingarna världen över utför våra medlemmar all verksamhet själva. De kallas genom inspiration. Ibland erbjuder vi frivilligt vår tjänst, ibland får vi uppdrag. Vi ser inte uppdrag som bördor utan som möjligheter att uppfylla förbund som vi med glädje har ingått för att tjäna Gud och hans barn.

Uppskattade välsignelser

Ett tredje skäl till att människor blir medlemmar i kyrkan är att vandringen på lärjungeskapets stig ger ovärderliga välsignelser.

Vi ser dopet som startpunkten på lärjungeskapets resa. Vår dagliga vandring med Jesus Kristus leder till frid och mening i det här livet och djup glädje och evig frälsning i livet i den kommande världen.

De som trofast följer den här stigen undviker många av livets fallgropar, sorger och förlorade möjligheter.

De fattiga i anden och ärliga i hjärtat finner stora skatter av kunskap här.

De som lider eller sörjer finner läkedom här.

De som är nedtyngda av synd finner förlåtelse, befrielse och vila.

Till dem som lämnar kyrkan

Sökandet efter sanning har lett miljontals människor till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Men det finns de som lämnar kyrkan de en gång älskade.

Man kan undra: ”Om evangeliet är så underbart, varför skulle någon vilja lämna det?”

Ibland tror vi det är för att de blivit sårade eller är lata eller syndiga. Men så enkelt är det inte. Faktum är att det inte finns bara en orsak som kan tillämpas på alla situationer.

En del av våra kära medlemmar kämpar i åratal med frågan om de ska gå ifrån kyrkan.

I den här kyrkan, där personlig handlingsfrihet äras i så stor grad, som återställdes av en ung man som ställde frågor och sökte efter svar, respekterar vi dem som uppriktigt söker efter sanningen. Det kan orsaka oss stor sorg när de går bort från kyrkan vi älskar och sanningen vi har funnit, men vi ärar deras rätt att dyrka Gud i enlighet med sina egna samvetens maningar, liksom vi gör anspråk på samma förmån.5

Obesvarade frågor

Det finns de som kämpar med obesvarade frågor om saker som har gjorts eller sagts i det förflutna. Vi erkänner öppet att under kyrkans nästan 200-åriga historia — tillsammans med en oavbruten rad av inspirerande, ärbara och gudomliga händelser — har det sagts och gjorts saker som kan få människor att undra.

Ibland uppstår frågor därför att vi helt enkelt inte har tillgång till all information och bara behöver lite mer tålamod. När hela sanningen så småningom blir känd, kommer saker som inte stämde för oss tidigare att lösas till vår tillfredsställelse.

Ibland råder det meningsskiljaktigheter om vad alla ”fakta” egentligen innebär. En fråga som skapar tvivel hos en person kan, efter noggrann undersökning, stärka tron hos andra.

Ofullkomliga människors misstag

Och för att vara helt uppriktig så har det hänt att medlemmar eller ledare i kyrkan helt enkelt har gjort misstag. Det kan ha gjorts sådant som inte stämde överens med våra värderingar, principer eller lära.

Jag antar att kyrkan skulle vara fullkomlig om den leddes av fullkomliga människor. Gud är fullkomlig och hans lära är ren. Men han arbetar genom oss, hans ofullkomliga barn, och ofullkomliga människor gör misstag.

I Mormons bok läser vi: ”Och om det nu finns fel är det människors misstag. Fördöm därför inte det som hör Gud till, så att ni kan bli befunna obefläckade inför Kristi domarsäte.”6

Så har det alltid varit och så kommer det att vara tills den fullkomliga dagen när Kristus personligen regerar på jorden.

Det är olyckligt att en del har snubblat på grund av människors misstag. Men trots detta har det återställda evangeliets eviga sanning som finns i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga inte skamfilats, förminskats eller förstörts.

Som en Herrens Jesu Kristi apostel och som en som personligen har sett kyrkans råd och tillvägagångssätt, bär jag högtidligen vittne om att inte ett enda beslut som har betydelse för kyrkan och dess medlemmar fattats utan uppriktigt sökande efter inspiration, vägledning och godkännande från vår evige Fader. Det här är Jesu Kristi kyrka. Gud tillåter inte att hans kyrka avviker från sin fastställda kurs eller misslyckas med att fullfölja sin gudomliga bestämmelse.

Det finns plats för er

Till er som har tagit avstånd från kyrkan säger jag, mina kära vänner, att det fortfarande finns en plats för er här.

Kom och låt oss dela talanger, gåvor och energi med varandra. Vi blir alla bättre till följd av det.

En del kanske frågar: ”Men vad ska jag göra med mina tvivel?”

Det är naturligt att ha frågor. Den uppriktiga frågans lilla frö har ofta skjutit skott och växt till en väldig ek av insikt. Det är få medlemmar som inte vid något tillfälle har brottats med allvarliga eller känsliga frågor. Ett av kyrkans ändamål är att livnära och kultivera trons frö, även i tvivlets och osäkerhetens tidvis sandiga jordmån. Tro är att hoppas på sådant som inte syns men ändå är verkligt.7

Därför, mina kära bröder och systrar, mina kära vänner, ber jag er att först tvivla på era tvivel innan ni tvivlar på er tro.8 Vi får aldrig låta tvivel hålla oss fångna och borta från den gudomliga kärleken, friden och de gåvor som kommer genom tro på Herren Jesus Kristus.

Några säger: ”Jag passar bara inte in bland kyrkans folk.”

Om ni kunde se in i våra hjärtan skulle ni antagligen se att ni passar in mycket bättre än ni tror. Det skulle kanske förvåna er att se att vi också längtar och kämpar och hoppas liksom ni. Er bakgrund och uppväxt kan tyckas annorlunda från många sista dagars heligas, men det kan faktiskt vara en välsignelse. Bröder och systrar, kära vänner, vi behöver era unika talanger och perspektiv. Människors och folks olikheter runt om i världen är en styrka för kyrkan.

En del säger: ”Jag tror inte jag kan leva upp till era normer.”

Det är ju en ännu större anledning till att komma! Kyrkan är till för att hjälpa och stödja de ofullkomliga, de kämpande och de utmattade. Den är fylld av människor som av hela sitt hjärta vill hålla buden, även om de inte har bemästrat dem än.

En del säger: ”Jag känner en medlem i er kyrka som är skenhelig. Jag skulle aldrig kunna gå med i en kyrka som har en sådan medlem.”

Om man med skenhelig menar någon som misslyckas med att fullkomligt leva upp till vad han eller hon tror på, då är vi alla skenheliga. Ingen av oss är riktigt så kristuslik som vi vet att vi borde vara. Men vi strävar uppriktigt efter att övervinna våra fel och vår önskan att synda. Av hjärta och själ längtar vi efter att bli bättre med hjälp av Jesu Kristi försoning.

Om detta är något du önskar, oavsett dina omständigheter, din personliga historia, eller styrkan i ditt vittnesbörd, då finns det rum för dig i den här kyrkan. Kom och förena dig med oss!

Kom, och förena dig med oss!

Trots våra mänskliga ofullkomligheter är jag övertygad om att ni bland den här kyrkans medlemmar ska finna många av de bästa själarna som står att finna i den här världen. Jesu Kristi Kyrka verkar dra till sig de vänliga och de omtänksamma, de ärliga och de flitiga.

Om ni förväntar er att hitta fullkomliga människor här, blir ni besvikna. Men om ni söker efter Kristi rena lära, Guds ord ”som helar den sårade själen”,9 och det helgande inflytandet från den Helige Anden, då finner ni det här. I den här tidsåldern då tron avtar, i den här tidsåldern där så många känner sig främmande för himlens inflytande, här finner ni ett folk som längtar efter att lära känna och närma sig sin Frälsare genom att tjäna Gud och sina medmänniskor, precis som ni gör! Kom och förena er med oss!

Inte vill väl också ni gå bort?

Jag påminns om en tid i Frälsarens liv när många övergav honom.10 Jesus frågade sina lärjungar:

”Inte vill väl också ni gå bort?

Simon Petrus svarade honom: ’Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord.’”11

Det finns tillfällen när vi måste besvara samma fråga. Kommer vi också att gå bort? Eller håller vi fast, som Petrus gjorde, vid det eviga livets ord?

Om ni söker efter sanning, mening och ett sätt att omvandla tro till handling, om ni letar efter en plats att känna er hemma: Kom och förena er med oss!

Om ni har lämnat tron ni en gång tog emot: Kom tillbaka. Förena er med oss!

Om ni frestas att ge upp: Håll fast lite längre. Det finns plats för er här.

Jag vädjar till alla som hör eller läser dessa ord: Kom och förena er med oss! Kom och hörsamma Kristi milda röst. Ta ert kors på er och följ honom.12

Kom och förena er med oss! För här finner ni det som har ett värde utan ände.

Jag vittnar om att ni här finner det eviga livets ord, löften om välsignad återlösning och vägen till frid och glädje.

Det är min uppriktiga bön att ert eget sökande efter sanningen ska fylla ert hjärta med en önskan att komma och förena er med oss. I Jesu Kristi heliga namn, amen.