2010–2019
Sätt din lit till Herren
Oktober 2013


Sätt din lit till Herren

Engagera dig och gör vad du kan för att sprida det underbara budskapet om Jesu Kristi evangeliums återställelse.

Syster Ballard och jag återvände nyligen från ett uppdrag i fem länder i Europa. Där hade vi förmånen att träffa många av våra missionärer, kanske några av era söner och döttrar. Sedan president Thomas S. Monson tillkännagav sänkningen av åldern för våra unga män och våra unga kvinnor för att verka som missionärer har jag haft nöjet att träffa över 3 000 av dem. Kristi ljus strålar från deras ansikten och de är ivriga att föra verket framåt, att finna och undervisa, att döpa, att aktivera och att stärka och bygga upp Guds rike. Men när man pratar med dem så inser man snabbt att de inte kan göra det här arbetet själva. I dag vill jag tala till alla kyrkans medlemmar, för det är nödvändigt att var och en av oss engagerar sig i att sprida evangeliet.

Som vi hört många gånger förut, profeten Joseph Smith förkunnade att ”efter allt som sagts är [vår] största och viktigaste plikt att predika evangeliet” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 328).

År 1974 sade president Spencer W. Kimball: ”Den kanske främsta anledningen till missionsarbetet är att ge världen en möjlighet att höra och ta emot evangeliet. Skrifterna är fulla av befallningar och löften, upprop och belöningar om och för evangeliets predikande. Jag använder ordet befallning med avsikt, för det tycks vara ett ofrånkomligt ansvar som vi inte kan undfly, enskilt eller som grupp” (se ”När världen är omvänd”, Nordstjärnan, sep. 1984, s. 1).

I juli samma år åkte syster Ballard och jag iväg med våra barn för att presidera över Kanadamissionen Toronto. President Kimballs ord ekade i mina öron, särskilt när han sade; ”Bröder och systrar, jag undrar om vi gör allt vi kan. Är vi nöjda med det vi gör för att undervisa hela världen? Vi har predikat evangeliet nu i 144 år. Är vi beredda att ta längre steg? Att få en större vision?” (se Nordstjärnan, sep. 1984, s. 3).

Han bad oss också att öka takten och arbeta tillsammans för att bygga upp Guds kyrka och rike.

I juni i år upprepade president Thomas S. Monson exakt samma budskap till kyrkans medlemmar. President Monson sade: ”Nu är det dags för medlemmar och missionärer att komma samman … [och] verka i Herrens vingård och föra själar till honom. Han har berett medel för oss till att sprida evangeliet på många sätt, och han ska hjälpa oss i vårt arbete om vi handlar i tro och utför hans verk” (”Tro på frälsningsverket” [tal under särskild satellitutsändning den 23 juni 2013]; lds.org/broadcasts).

Det är bra, bröder och systrar, att begrunda profeternas lärdomar, ända från Joseph Smiths tid till i dag. De har uppmuntrat och uppmanat kyrkans ledare och medlemmar att med iver verka för att föra ut återställelsens budskap till alla vår himmelske Faders barn i hela världen.

Mitt budskap i eftermiddag är att Herren verkligen påskyndar sitt verk. I vår tid kan det bara göras när varje medlem i kyrkan sträcker sig ut med kärlek för att sprida sanningarna i Jesu Kristi återställda evangelium. Vi behöver arbeta tillsammans med våra nästan 80 000 missionärer som nu verkar. Information om det här stora arbetet, speciellt uppgifterna för ledare i stavs- och församlingsråd, står tydligt förklarad på webbplatsen ”Påskynda frälsningsarbetet” under LDS.org.

Vi vet från vår efterforskning att de flesta av kyrkans aktiva medlemmar vill att de personer som de älskar ska få ta del av evangeliets välsignelser, och även personer som de aldrig har träffat. Vi vet också att många medlemmar tvekar att utföra missionsarbete och sprida evangeliet av främst två anledningar.

  • Den första är rädsla. Många medlemmar ber inte ens om möjligheter att sprida evangeliet av rädsla för att de ska få gudomliga maningar att göra något som de tror de inte klarar av.

  • Den andra anledningen är en missuppfattning om vad missionsarbete är.

Vi vet att när någon håller ett tal på sakramentsmötet och säger: ”I dag ska jag tala om missionsarbete”, eller kanske till och med när äldste Ballard ställer sig upp på generalkonferensen och säger samma sak, så kanske några av er som lyssnar tänker: ”Inte nu igen. Vi har hört det här förut.”

Vi vet att ingen tycker om att känna sig skyldig. Du kanske känner att man ber dig göra sådant som är orealistiskt i dina relationer med vänner eller grannar. Med Herrens hjälp vill jag ta bort den rädsla ni eller någon av våra heltidsmissionärer kan ha inför att berätta om evangeliet för andra.

Bestäm er för att göra det som Jesus Kristus har bett oss göra. Frälsaren sade:

”Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er.

Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.

Vem bland er ger sin son en sten, när han ber om bröd,

eller en orm, när han ber om en fisk?

Om ni … förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom” (Matt. 7:7–11).

Bröder och systrar, rädsla ersätts med tro och tillit när medlemmar och heltidsmissionärer knäböjer i bön och ber Herren välsigna dem med missionärstillfällen. Sedan måste vi visa vår tro och söka efter möjligheter att presentera Jesu Kristi evangelium för vår himmelske Faders barn, och då kommer säkerligen tillfällen. Det här kräver aldrig att man gör något som känns påtvingat eller krystat. Det flödar som ett naturligt resultat av vår kärlek till våra bröder och systrar. Var bara positiv så känner de du talar med din kärlek. De glömmer aldrig den känslan, även om det kanske inte var rätt tillfälle för dem att ta emot evangeliet. Det kan också ändras i framtiden när deras omständigheter förändras.

Det är omöjligt för oss att misslyckas när vi gör vårt bästa när vi går Herrens ärenden. Resultatet må vara en följd av personens handlingsfrihet, men det är vårt ansvar att sprida evangeliet.

Lita på Herren. Han är den gode herden. Han känner sina får och hans får känner igen hans röst, och idag är den gode herdens röst din röst och min röst. Och om vi inte engagerar oss kommer många som skulle ha lyssnat på återställelsens budskap att förbigås. Enkelt sagt handlar det om tro och handling från vår sida. Principerna är ganska enkla: be, enskilt och med din familj, om missionärstillfällen. Herren har sagt i Läran och förbunden att många människor har hållits borta från sanningen bara ”för att de inte vet var de skall finna den” (L&F 123:12).

Du behöver inte vara en utåtriktad person eller en vältalig eller övertygande lärare. Om du känner sann kärlek och ett sant hopp inom dig har Herren lovat: ”Höj era röster för dessa människor, uttala de tankar som jag skall lägga i era hjärtan, och ni skall inte komma på skam inför människorna,

ty det skall … i samma ögonblick, bli er givet vad ni skall säga” (L&F 100:5–6).

I Predika mitt evangelium påminns vi alla om att ”ingenting händer i missionsarbetet förrän [vi] har funnit någon att undervisa. Samtala med så många människor ni kan varje dag. Det är naturligt att känna en viss oro över att tala med människor, men du kan be om tron och styrkan att vara mer modig, ja öppna din mun för att förkunna det återställda evangeliet” (s. 161). Ni heltidsmissionärer, om ni vill undervisa mer måste ni tala med fler varje dag. Det har alltid varit det som Herren har sänt ut missionärer att göra.

Herren känner oss. Han vet att vi har våra prövningar. Jag inser att det kan kännas för en del av er som om ni bär på tunga bördor, men jag ber att ingen av er någonsin ska känna att det är en börda att prata om evangeliet med andra på ett normalt, trevligt sätt. Det är snarare en förmån! Det finns ingen större glädje i livet än att verka med iver i Herrens tjänst.

Nyckeln är att du är inspirerad av Gud, att du ber honom om vägledning och sedan gör det som Anden manar dig till. När medlemmarna ser frälsningsarbetet som bara sitt ansvar kan det kännas skrämmande. När de ser det som en inbjudan att hjälpa Herren att föra själar till honom så att de kan undervisas av heltidsmissionärerna, är det inspirerande, stärkande och upplyftande.

Vi ber inte alla att göra allting. Vi ber bara alla medlemmar att be, med vetskapen att om varje medlem, ung som gammal, når ut till en enda person från nu och till jul skulle miljontals människor känna Herrens Jesu Kristi kärlek. Vilken underbar gåva till Frälsaren.

För sex veckor sedan fick jag ett brev från en mycket framgångsrik medlemsmissionärsfamilj, familjen Munn i Florida. De skrev:

”Käre äldste Ballard, en halvtimme efter den världsomfattande utsändningen om att påskynda frälsningsarbetet höll vi vårt eget missionärsrådsmöte i familjen. Vi gladdes åt att våra tonåriga barnbarn ville vara med. Vi är glada att rapportera att vi sedan vårt rådsmöte har ökat vår undervisningspool med 200 procent.

Våra barnbarn har tagit med vänner till kyrkan, vi har njutit av sakramentsmötet med några av våra mindre aktiva vänner, och några av våra nya kontakter ska ta emot missionärslektionerna. En av våra mindre aktiva systrar har inte bara kommit tillbaka till kyrkan utan har tagit med sig nya undersökare.

Ingen har tackat nej till att få missionärslektionerna. Vilken spännande tid att vara medlem i kyrkan” (personligt brev, 15 aug. 2013).

Följ Andens maningar. Vädja till Herren i mäktig bön. Engagera dig och gör vad du kan för att sprida det underbara budskapet om Jesu Kristi evangeliums återställelse.

Jag citerar en annan framgångsrik medlemsmissionär, Clayton Christensen: ”Varje gång du bildligt talat tar någon vid handen och presenterar Jesus Kristus för honom eller henne så känner du hur innerligt vår Frälsare älskar dig och personen vars hand ligger i din” (The Power of Everyday Missionaries: The What and How of Sharing the Gospel [2013], s. 1).

Må Gud välsigna er, bröder och systrar, att ni ska finna den stora glädje som kommer när ni upplever underverk genom er tro. Som vi får lära oss i Moroni, kapitel 7:

”Kristus har sagt: Om ni har tro på mig skall ni få kraft att göra vad jag än finner lämpligt …

ty det är genom tro som underverk utförs, och det är genom tro som änglar visar sig och betjänar människor. Ve därför människobarnen om sådant har upphört, ty det är på grund av otro, och därför är allt förgäves” (Moroni 7:33, 37).

Av egen erfarenhet kan jag vittna om att Herren hör era böner och att ni ska få många möjligheter nu och under kommande år att presentera Jesu Kristi evangelium för vår himmelske Faders dyrbara barn. President Monson, vi har lyssnat. Vi ska alla söka efter att hitta den enskilde. Jag ber att vi alla får uppleva den stora glädje som kommer av missionsarbete, i Jesu Kristi heliga namn, amen.