2010–2019
Beslut för evigheten
Oktober 2013


Beslut för evigheten

Att med omdöme använda handlingsfriheten till att fatta egna beslut är avgörande för er andliga tillväxt, nu och i evigheten.

Mina kära bröder och systrar, varje dag är en dag av beslut. President Thomas S. Monson har lärt oss att ”våra beslut avgör vår bestämmelse”.1 Att med omdöme använda handlingsfriheten till att fatta egna beslut är avgörande för er andliga tillväxt, nu och i evigheten. Ni är aldrig för unga att lära er, aldrig för gamla att ändra er. Er längtan efter lärdom och förändring kommer från en gudomligt ingjuten strävan efter evigt framåtskridande.2 Varje dag för med sig möjligheter till beslut för evigheten.

Vi är eviga varelser — våra himmelska föräldrars andebarn. I Bibeln står det att ”Gud skapade människan till sin avbild … till man och kvinna skapade han dem”.3 Nyligen hörde jag en barnkör sjunga den älskade sången ”Jag är Guds lilla barn”.4 Jag undrade: Varför hör jag inte den sången sjungas oftare av mödrar och trofasta fäder? Är vi inte alla Guds barn? Faktum är att ingen av oss någonsin kan sluta vara ett Guds barn!

Som Guds barn bör vi älska honom av allt vårt hjärta och all vår själ, ja, mer än vi älskar våra jordiska föräldrar.5 Vi bör älska vår nästa som en bror eller syster. Inga andra bud är större än de här buden.6 Och vi bör alltid visa vördnad för det mänskliga livets värde under alla dess många skeden.

Skrifterna lär oss att kroppen och anden utgör människans själ.7 Som tvåfaldig varelse kan var och en av er tacka Gud för hans ovärderliga gåva: kropp och ande.

Människokroppen

Under mina yrkesmässiga år som läkare fick jag en djup respekt för människokroppen. Den är skapad av Gud som en gåva till er och är absolut förunderlig! Tänk på era ögon som ser, öron som hör och fingrar som känner allt det förunderliga omkring er. Hjärnan gör att ni kan lära, tänka och resonera. Hjärtat pumpar outtröttligt dag och natt nästan utan att ni märker det.8

Kroppen skyddar sig själv. Smärta är en varning om att något är fel som behöver tas itu med. Infektionssjukdomar slår till tid efter annan och när de gör det bildas antikroppar som ökar ert motstånd till påföljande infektioner.

Kroppen reparerar sig själv. Skråmor och blåmärken läker. Brutna ben kan bli starka igen. Jag har bara nämnt bara några få exempel på kroppens många förunderliga och gudagivna egenskaper.

Men trots det tycks det finnas i varje familj, om inte i varje person, fysiska tillstånd som kräver särskild vård.9 Ett mönster för att orka med sådana utmaningar har getts av Herren. Han sade: ”Jag ger människorna svaghet för att de skall kunna bli ödmjuka … ty om de ödmjukar sig … och har tro på mig, då skall jag göra så att det svaga blir starkt för dem.”10

Underbara andar bor ofta i ofullkomliga kroppar.11 Gåvan att ha en sådan kropp kan faktiskt stärka en familj när föräldrar och syskon villigt bygger sina liv runt barnet som föds med särskilda behov.

Åldrandet är också en gåva från Gud, liksom döden. Att din jordiska kropp slutligen dör är en väsentlig del av Guds stora lycksalighetsplan.12 Varför? Därför att döden låter din ande återvända till honom.13 Sett ur ett evigt perspektiv inträffar döden för tidigt bara för den som inte är beredd att möta Gud.

Eftersom din kropp är en sådan avgörande del i Guds eviga plan, är det inte att undra på att aposteln Paulus beskrev den som ”ett Guds tempel”14. Varje gång du ser dig i spegeln, se på din kropp som ditt tempel. Den sanningen — förnyad med tacksamhet varje dag — kan positivt påverka dina beslut om hur du tar hand om din kropp och hur du använder den. Och de besluten avgör din bestämmelse. Hur kan det vara så? Därför att din kropp är din andes tempel. Och hur du använder kroppen påverkar din ande. En del av de beslut som avgör din eviga bestämmelse innefattar:

  • Hur väljer du att ta hand om och använda din kropp?

  • Vilka andliga egenskaper väljer du att utveckla?

Människans ande

Din ande är ett evigt väsen. Herren sade till sin profet Abraham: ”Du utvaldes innan du föddes.”15 Herren sade något liknande om Jeremia16 och många andra17. Han har även sagt det om dig.18

Din himmelske Fader har känt dig mycket länge. Du, som hans son eller dotter, valdes av honom att komma till jorden just den här tiden för att bli ledare i hans storslagna verk på jorden.19 Du valdes inte för dina kroppsliga drag utan för dina andliga egenskaper, som tapperhet, mod, integritet, törst efter sanning, hunger efter visdom och en önskan att tjäna andra.

Du utvecklade en del av de här egenskaperna i föruttillvaron. Andra kan du utveckla här på jorden20 när du ihärdigt söker efter dem.21

En oerhört viktig andlig egenskap är självbehärskning — styrkan att välja sunt förnuft över begär. Självbehärskning skapar ett starkt samvete. Och ditt samvete avgör hur du moraliskt sett hanterar svåra, lockande och påfrestande situationer. Fastan hjälper din ande att utveckla behärskningen av dina fysiska begär. Fastan ökar också din tillgång till hjälp från himlen eftersom den intensifierar dina böner. Varför behöver vi självbehärskning? Gud inpräntade starka begär i oss efter omvårdnad och kärlek, vilka är så viktiga för den mänskliga familjens fortplantning.22 När vi behärskar våra begär inom gränserna för Guds lagar kan vi njuta av ett längre liv, större kärlek och fulländad glädje.23

Det är alltså inte förvånande att vi oftast frestas att avvika från Guds lycksalighetsplan genom att missbruka de här viktiga, gudagivna begären. Det är inte alltid lätt att kontrollera våra begär. Inte en enda av oss klarar av det jämt.24 Misstag sker. Fel görs. Synder begås. Vad kan vi då göra? Vi kan lära oss av dem. Och vi kan uppriktigt omvända oss.25

Vi kan ändra vårt beteende. Vi kan även ändra själva begäret. Hur? Det finns bara ett sätt. Sann förändring — bestående förändring — kan endast komma genom den helande, renande och möjliggörande kraften i Jesu Kristi försoning.26 Han älskar er — var och en av er!27 Han ger er tillgång till hans kraft när ni håller hans bud, ivrigt, uppriktigt och exakt. Så enkelt och säkert är det. Jesu Kristi evangelium är ett förvandlingens evangelium.28

En människas starka ande som har kontroll över köttets begär är mästare över känslor och passioner och inte slav under dem. Detta slags frihet är lika viktig för anden som syre är för kroppen! Frihet från självslaveri är sann frihet!29

Vi är ”fria att välja frihet och evigt liv … eller att välja fångenskap och död”.30 När vi väljer den högre vägen mot frihet och evigt liv är äktenskapet en del av den vägen.31 Sista dagars heliga förkunnar ”att äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud och att familjen har en central roll i Skaparens plan för sina barns eviga välfärd”. Vi vet också att ”olika kön är nödvändigt för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift”.32

Äktenskapet mellan man och kvinna är grunden för Herrens lära och avgörande för Guds eviga plan. Äktenskapet mellan man och kvinna är Guds mönster för livets fullhet på jorden och i himlen. Guds äktenskapsmönster får inte missbrukas, missförstås eller feltolkas.33 Inte om man vill uppleva sann glädje. Guds äktenskapsmönster skyddar den heliga fortplantningskraften och glädjen i sann äktenskaplig intimitet.34 Vi vet att Adam och Eva vigdes av Gud långt innan de upplevde glädjen att förenas som man och hustru.35

I vår tid har statliga regeringar nytta av att skydda äktenskapet eftersom starka familjer utgör det bästa sättet att sörja för hälsa, utbildning, välfärd och framgång för det uppväxande släktet.36 Men civila myndigheter påverkas starkt av sociala trender och världsliga filosofier när de skriver, omarbetar och verkställer lagar. Oavsett vilken civil lagstiftning som genomdrivs, kan Herrens lära om äktenskap och moral inte ändras.37 Kom ihåg att en synd, även om den är legaliserad av människan, fortfarande är en synd i Guds ögon!

Vi ska efterlikna Frälsarens godhet och medkänsla, vi ska högakta rättigheterna alla Guds barns känslor, men vi kan inte ändra hans lära. Vi har ingen rättighet att ändra på den. Vårt uppdrag är att studera, förstå och upprätthålla läran.

Frälsarens levnadssätt är gott. Hans sätt innebär kyskhet före äktenskapet och absolut trohet inom äktenskapet.38 Herrens sätt är det enda sättet för oss att uppleva bestående lycka. Hans sätt skänker bestående tröst till själen och varaktig frid i hemmet. Och bäst av allt är att hans sätt leder oss hem till honom och vår himmelske Fader, till evigt liv och upphöjelse.39 Detta är själva kärnan i Guds verk och härlighet.40

Mina kära bröder och systrar, varje dag är en dag av beslut och våra beslut avgör vår bestämmelse. En dag kommer var och en av oss att stå inför Herren för att dömas.41 Vi får alla en personlig intervju med Jesus Kristus.42 Vi ska då redogöra för de beslut vi fattade om vår kropp och våra andliga egenskaper och hur vi hedrade Guds mönster för äktenskap och familj. Att vi klokt må fatta varje dags beslut för evigheten är min uppriktiga bön i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Thomas S. Monson, ”Våra beslut avgör vår bestämmelse” (KUV:s brasafton, 6 nov. 2005); speeches.byu.edu.

  2. Begreppet evigt framåtskridande beskrevs mycket väl av W. W. Phelps i hans sångtext till psalmen ”If You Could Hie to Kolob” (Hymns, nr 284). I vers 4 står det: ”Det finns ingen ände på dygd. Det finns ingen ände på makt. Det finns ingen ände på visdom. Det finns ingen ände på ljus. Det finns ingen ände på enighet. Det finns ingen ände på ungdom. Det finns ingen ände på prästadöme. Det finns ingen ände på sanning.” Vers 5 avslutar: ”Det finns ingen ände på härlighet. Det finns ingen ände på kärlek. Det finns ingen ände på existens. Det finns ingen död därovan.”

  3. 1 Mos. 1:27; se också Kol. 3:10; Alma 18:34; Ether 3:15; Mose 6:9.

  4. ”Jag är Guds lilla barn”, Psalmer, nr 194.

  5. Se Matt. 10:37.

  6. Se Mark. 12:30–31.

  7. Se L&F 88:15.

  8. Andra gudagivna mekanismer är också verksamma i kroppen. Grundämnen som natrium, kalium och kalcium och kemiska föreningar som vatten, glukos och protein är väsentliga för överlevnad. Kroppen handhar gaser som syre och koldioxid. Den producerar hormoner som insulin, adrenalin och tyroxin. Nivåerna för dessa och många andra beståndsdelar i kroppen regleras automatiskt inom vissa gränser. Servoregulativa förhållanden existerar mellan kroppens körtlar. Hypofysen i hjärnan, till exempel, avsöndrar ett hormon som stimulerar binjurebarken att producera adrenokortikotropt hormon. Förhöjda nivåer av kortikostereoider hämmar i sin tur binjurens utsöndring av det stimulerande hormonet och vice versa. Den normala kroppstemperaturen ligger vid 37˚C, vare sig du befinner dig vid ekvatorn eller Nordpolen.

  9. En del sjukdomar är lätt synliga, andra är latenta. En del är ärftliga, andra inte. En del människor är predisponerade för cancer, andra har allergier och så vidare. Vi kan alla vara uppmärksamma på våra egna svagheter och ödmjukt lära oss vad Herren vill undervisa oss om, så att det svaga blir starkt för oss.

  10. Ether 12:27.

  11. En del sjukdomar blir inte fullständigt avhjälpta förrän i uppståndelsen, när ”allt skall återställas till sin rätta och fullkomliga form” (Alma 40:23).

  12. Se Alma 42:8.

  13. Psalmisten skrev: ”Dyrbar i Herrens ögon är hans frommas död” (Ps. 116:15). Döden är dyrbar därför att den innebär den heliges hemkomst till Herren.

  14. 1 Kor. 3:16; se också 6:19.

  15. Abraham 3:23.

  16. Se Jer. 1:5.

  17. Se Alma 13:2–3.

  18. Se L&F 138:55–56.

  19. Se Alma 13:2–3; L&F 138:38–57.

  20. ”Tron, dygden, kunskapen, måttligheten, tålamodet, den broderliga välviljan, gudsfruktan, kärleken, ödmjukheten och fliten” (L&F 4:6) är några av de andliga gåvor vi kan utveckla och få. Tacksamhet är en annan andlig egenskap som kan utvecklas. Tacksamhet påverkar sinnesstämning och produktivitet. Och när ni har blivit ”andligen födda av Gud” kan ni med tacksamhet få hans bild i ert ansikte (se Alma 5:14).

  21. Se 1 Kor. 12; 14:1–12; Moroni 10:8–19; L&F 46:10–29.

  22. En del frestas att äta för mycket. ”Fetma har nått epidemiska proportioner globalt, med åtminstone 2,8 miljoner människor som dör varje år till följd av övervikt” (”10 Facts on Obesity”, World Health Organization, mars 2013, www.who.int/features/factfiles/obesity/en). En del frestas att äta för lite. Anorexi och bulimi förstör många liv, äktenskap och familjer. Och några frestas av sexuella begär som vår Skapare har förbjudit. Närmare förklaring finns i Handbok 2: Kyrkans förvaltning, där det står: ”Herrens morallag är avhållsamhet från sexuella relationer utanför äktenskapet och trohet inom äktenskapet … Äktenskapsbrott, otukt, homosexuella eller lesbiska relationer och varje annan ohelig, onaturlig och oren handling är synd.” Jag fortsätter att citera handboken: ”Homosexuella handlingar är en överträdelse av Guds bud, går emot syftet med mänsklig sexualitet och berövar människor de välsignelser som finns att få i familjelivet och i evangeliets frälsande förrättningar … Även om kyrkan motsätter sig homosexuella handlingar har den förståelse för och respekterar dem som känner dragning till personer av samma kön” ([2010], 21.4.5; 21.4.6).

  23. Se 1 Kor. 6:9–20; Jak. 1:25–27; L&F 130:20–21. Och vi bör alltid minnas att ”människorna är till för att de skall kunna ha glädje” (2 Nephi 2:25).

  24. Jordelivet är en prövotid, som det förklaras i skrifterna: ”Vi skall pröva dem med detta för att se om de kommer att göra allt vad Herren deras Gud befaller dem” (Abraham 3:25).

  25. Se Mosiah 4:10; Alma 39:9; Helaman 15:7. I Handbok 2 finns följande budskap: ”Homosexuella handlingar kan bli förlåtna genom uppriktig omvändelse” (21.4.6).

  26. Genom Kristi försoning och genom lydnad mot evangeliets principer kan hela människosläktet frälsas (se L&F 138:4; Trosartiklarna 1:3).

  27. Se Ether 12:33–34; Moroni 8:17.

  28. Se Mosiah 5:2; Alma 5:12–14.

  29. Se Rom. 8:13–17; Gal. 5:13–25; L&F 88:86.

  30. 2 Nephi 2:27.

  31. Se L&F 131:1–4.

  32. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  33. Se Matt. 19:4–6; Mosiah 29:26–27; Helaman 5:2.

  34. Varje människa föds med unik identitet, unika kromosomer och unik DNA (deoxiribonukleinsyra). DNA är en molekyl med kodade genetiska instruktioner som används för levande cellers utveckling och funktion. Varje människas DNA skapas när DNA från en far och en mor kombineras för att skapa DNA för en ny kropp — ett partnerskap mellan far, mor och barn.

  35. Se 1 Mos. 2:24–25; 3:20–21; 4:1–2, 25.

  36. Dr Patrick F. Fagan skrev: ”De oumbärliga byggstenar som ekonomisk framgång grundar sig på är det gifta föräldrahushållet — särskilt den barnrika familjen som deltar i gudstjänst varje vecka … Varje äktenskap skapar ett nytt hushåll, en oberoende ekonomisk enhet som alstrar inkomst, spenderar, sparar och investerar” (”The Family GDP: How Marriage and Fertility Drive the Economy”, The Family in America, band 24, nr 2 [våren 2010], s. 136.

  37. Se 2 Mos. 20:14; 3 Mos. 18:22; 20:13; 5 Mos. 5:18; Matt. 5:27–28; Mark. 10:19; Luk. 18:20; Rom. 1:26–27; 13:9; Mosiah 13:22; 3 Nephi 12:27–28; L&F 42:24; 59:6.

  38. Se Gordon B. Hinckley, ”Det har ju inte tilldragit sig i någon avkrok”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 46.

  39. Se L&F 14:7.

  40. Se Mose 1:39.

  41. Se 2 Nephi 9:41, 46; Mosiah 16:10.

  42. Vi kommer att dömas enligt våra gärningar och våra hjärtans önskemål (se L&F 137:9; se också Hebr. 4:12; Alma 18:32; L&F 6:16; 88:109).