2010–2019
Bli omvänd
Oktober 2013


Bli omvända

Sann omvändelse sker när ni fortsätter att handla efter den lära som ni vet är sann och håller buden dag efter dag, månad efter månad.

Bröder och systrar, jag känner mig ödmjuk av att stå här i denna talarstol, där så många av mitt livs hjältar har stått. Jag vill berätta något av det jag känner i mitt hjärta och vänder mig särskilt till ungdomarna.

En av de stora hjältarna i Gamla testamentet var profeten och krigaren Josua. Han gav en inbjudan till Israels barn, som han var ledare för: ”Välj i dag vem ni vill tjäna … Men jag och mitt hus, vi vill tjäna Herren.”1 Josuas ord visar på sann omvändelse till evangeliet. För Josua och för oss alla kommer omvändelsen till evangeliet av att rättfärdigt leva efter evangeliets principer och vara trogna våra förbund med Herren.

Jag vill återge en omvändelseberättelse från min egen släkts historia om en annan av mina hjältar. Hon hette Agnes Hoggan, och hon och hennes man blev medlemmar i kyrkan i Skottland 1861. Eftersom de fick utstå svår förföljelse i sitt hemland emigrerade de till Amerika med sina barn. Flera år senare blev Agnes änka med åtta barn att försörja och arbetade hårt för att hålla dem med mat och kläder. Hennes 12-åriga dotter Isabelle lyckades finna arbete som tjänsteflicka hos en rik familj som inte var medlemmar i kyrkan.

Isabelle bodde i deras stora hus och hjälpte till att ta hand om de yngre barnen. I utbyte för sitt arbete betalades en liten lön ut varje vecka till hennes mor. Isabelle blev snart accepterad som medlem i familjen och började få många förmåner, som att ta danslektioner, bära vackra kläder och gå på teatern. Det här pågick i fyra år, tills familjen som Isabelle arbetade hos fick förflyttning till en annan stat. De hade blivit så förtjusta i Isabelle att de vände sig till hennes mor Agnes och bad att få adoptera henne. De lovade att de skulle ge henne en bra utbildning, se till att hon blev bra gift och göra henne till arvtagare tillsammans med sina egna barn. De skulle också fortsätta betala lön till Agnes.

Denna änka och mor, som fick kämpa och slita, stod inför ett svårt beslut, men hon tvekade inte ett ögonblick. Hör vad hennes barnbarn skrev många år senare: ”Om inte hennes kärlek hade fått henne att säga nej, hade hon haft en ännu bättre anledning — hon hade kommit hela vägen från Skottland och hade gått igenom prövningar och svårigheter för evangeliets skull, och hon tänkte inte, om det stod i mänsklig makt, låta ett av sina barn gå miste om det hon kommit så långt för att få.”2 Den rika familjen använde varje tänkbart argument och Isabelle själv grät och tiggde om att hon skulle få åka, men Agnes stod fast. Ni kan tänka er att 16 år gamla Isabelle kände det som om hennes liv var förstört.

Isabelle Hoggan är min morfars mor, och jag är så tacksam för vittnesbördet och övertygelsen som brann så starkt i hennes mors hjärta, att det inte tillät henne att byta sin dotters medlemskap i kyrkan mot världsliga löften. I dag finns det hundratals av hennes avkomlingar som njuter av välsignelserna som kommer av medlemskap i kyrkan och får del av Agnes djupt rotade tro och omvändelse till evangeliet.

Unga vänner, vi lever i en farofylld tid, och besluten som ni måste fatta varje dag, ja, till och med varje timma, har eviga konsekvenser. De beslut ni fattar i det dagliga livet avgör vad som händer med er senare. Om ni inte ännu har ett fast rotat vittnesbörd och en övertygelse om att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden, så är det nu dags att göra det som krävs för att få en sådan övertygelse. Att skjuta upp den ansträngning som krävs för att få en sådan övertygelse kan vara farligt för er själ.

Sann omvändelse är mer än att bara ha kunskap om evangeliets principer och innebär mer än att bara ha ett vittnesbörd om de här principerna. Det är möjligt att ha ett vittnesbörd om evangeliet utan att leva efter det. Att vara sant omvänd betyder att handla efter det vi tror på och låta det åstadkomma ”en mäktig förändring inom oss, eller i våra hjärtan”.3 I den lilla boken Stå fast i din tro lär vi att ”sann omvändelse är en process och inte en händelse. Du blir verkligt omvänd som resultat av rättfärdig strävan att följa Frälsaren.”4 Det krävs tid, ansträngningar och arbete. Min morfars mormor hade en stark övertygelse om att evangeliet var viktigare för hennes barn än allt det som världen hade att erbjuda i fråga om välstånd och bekvämlighet, eftersom hon hade uppoffrat, hållit ut och levt efter evangeliet. Hennes omvändelse kom genom att hon levde efter evangeliets principer och uppoffrade för att kunna göra det.

Vi måste gå igenom samma process om vi vill känna samma slags beslutsamhet. Frälsaren lärde: ”Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv.”5 Ibland försöker vi göra tvärtom. Vi kan till exempel säga så här: Jag lever gärna efter tiondelagen, men först måste jag veta att den är sann. Vi kanske till och med ber om ett vittnesbörd om tiondelagen och hoppas att Herren ska välsigna oss med ett sådant vittnesbörd innan vi ens har fyllt i en tiondetalong. Det fungerar bara inte på det viset. Herren förväntar sig att vi ska utöva tro. Vi måste konsekvent betala ett fullt och ärligt tionde för att få ett vittnesbörd om tiondelagen. Samma mönster gäller alla evangeliets principer, vare sig det handlar om kyskhetslagen, anständighetens princip, Visdomsordet eller fastelagen.

Jag vill ge ett exempel på hur det hjälper oss att bli omvända till en princip när vi lever efter den. Jag var en ung kvinna på sextiotalet och den enda flickan i min skola som var medlem i kyrkan. Det var en revolutionerande tid som utmärktes av att morallagar förkastades, man började använda droger och tycka att ”allt är tillåtet”. Många av mina vänner var bra människor men tyckte det var lätt att ryckas med av spänningen i den nya moralen, som egentligen bara var den gamla omoralen. Mina föräldrar och lärare i kyrkan hade betonat för mig att det var viktigt att jag behandlade min kropp med respekt, höll mitt sinne rent och framför allt lärde mig lita på Herrens befallningar. Jag fattade beslutet att undvika situationer där jag visste att man skulle servera alkohol och att hålla mig borta från tobak och droger. Det innebar ofta att jag inte blev bjuden på fester och jag dejtade sällan. Det blev allt vanligare med droger bland ungdomar, och dess faror var inte så kända som idag. Många av mina vänner fick bestående men av droger, eller också hamnade de i allvarliga missbruk. Jag var tacksam att jag fått lära mig leva efter Visdomsordet i mitt hem, och jag fick ett starkt vittnesbörd om den evangelieprincipen medan jag utövade tro på och levde efter den. Den goda känsla som kom till mig när jag levde efter en sann evangelieprincip var den Helige Anden som bekräftade att principen var sann. Det är så sann omvändelse börjar.

I Mormons bok säger profeten Moroni: ”Jag vill visa världen att tro är något som man hoppas på men som inte syns. Motsäg därför inte för att ni inte ser, ty ni får ingen förvissning förrän efter det att er tro har prövats.”6 I vår värld där man förväntar sig omedelbar tillfredsställelse, gör vi oss ofta skyldiga till att förvänta oss att få belöningen utan att ha arbetat för den. Jag tror Moroni säger oss att vi först måste arbeta och utöva tro genom att leva efter evangeliet, och sedan får vi vittnesbördet om att det är sant. Sann omvändelse sker när vi fortsätter att handla efter den lära som vi vet är sann och håller buden dag efter dag, månad efter månad.

Det här är en fantastisk tid att vara ung i kyrkan. Ni är de första som deltar i studiekursen Kom och följ mig, där ett av syftena är att omvända er till Jesu Kristi evangelium. Det är bra att komma ihåg att hur inspirerade era föräldrar och ungdomsledare än är, så har ”ni själv det främsta ansvaret för er egen omvändelse. Ingen kan omvändas åt er, och ingen kan tvinga er att omvända er.”7 Omvändelse sker när vi är flitiga med att be, studera våra skrifter, gå i kyrkan och är värdiga att ta del av templets förrättningar. Omvändelse sker när vi handlar efter de rättfärdiga principer som vi lär oss i våra hem och i klassrummen. Omvändelse sker när vi lever rena och dygdiga liv och har den Helige Anden med oss. Omvändelse sker när vi förstår Jesu Kristi försoning, erkänner honom som vår Frälsare och Återlösare och låter försoningen verka i våra liv.

Er egen omvändelse hjälper er när ni förbereder er för att ingå förbund i templet, verka som missionärer och skapa era egna framtida hem. När ni är omvända får ni en önskan att berätta för andra vad ni har lärt er, och er självtillit och förmåga att vittna för andra med övertygelse och kraft ökar. Den här önskan att berätta om evangeliet för andra och självtilliten att modigt vittna är naturliga följder av sann omvändelse. Frälsaren sade till Petrus: ”När du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.”8

Kommer ni ihåg Josua, profeten och krigaren? Han var inte bara själv omvänd, utan han arbetade oförtröttligt så länge han levde på att föra Israels barn till Gud. Vi läser i Gamla testamentet: ”Och Israel tjänade Herren, så länge Josua levde.”9 En person som har upplevt sann omvändelse drar nytta av försoningen och tar emot frälsning för sin själ. Sedan sträcker han eller hon ut handen och har ett starkt inflytande på alla som känner honom eller henne.

Att leva efter evangeliet och stå på heliga platser är inte alltid bekvämt eller lätt, men jag vittnar om att det är värt det! Herren sade till Emma Smith att hon skulle ”lägga åt sidan det som hör världen till och söka det som hör till en bättre värld”.10 Jag antar att vi inte ens kan börja föreställa oss hur storslaget ”det som hör till en bättre värld” är!

Jag vittnar om att vi har en kärleksfull Fader i himlen vars största önskan är att hjälpa och välsigna oss i våra ansträngningar att leva efter evangeliet och bli omvända. Han har tydligt tillkännagett att det han allra mest önskar och arbetar för är ge oss ”odödlighet och evigt liv”11. Han vill föra oss hem till sin närhet. Jag vittnar om att när vi handlar efter evangeliets lära och dagligen praktiserar dem, så kommer vi att bli omvända och bli medel till att åstadkomma mycket gott i våra familjer och i världen. Må vi alla bli välsignade i våra dagliga ansträngningar att nå detta mål är min bön i Jesu Kristi namn. Amen.