2010–2019
Välkomna till konferensen
Oktober 2013


Välkomna till konferensen

Det är min bön att vi må fyllas av Herrens ande när vi lyssnar och lär.

Vad härligt det är, mina älskade bröder och systrar, att få samlas igen. Det är nu drygt 183 år sedan kyrkan organiserades av profeten Joseph Smith, under Herrens ledning. Under det mötet den 6 april 1830 var sex av kyrkans medlemmar närvarande.1

Jag är glad att tillkännage att kyrkans medlemsantal för två veckor sedan nådde femton miljoner. Kyrkan fortsätter att växa stadigt och förändra fler och fler människors liv varje år. Den sprids över jorden allteftersom vår missionärsstyrka letar upp dem som söker sanningen.

Det har gått knappt ett år sedan jag tillkännagav sänkningen av missionärsåldern. Sedan dess har antalet heltidsmissionärer ökat från 58 500 i oktober 2012 till 80 333 i dag. Vilket enastående och inspirerande gensvar vi har bevittnat!

De heliga skrifterna innehåller inget uttalande som är mer relevant, inget ansvar som är mer bindande, ingen instruktion som är mer direkt än befallningen som den uppståndne Herren gav när han visade sig i Galileen för de elva lärjungarna. Han sade: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.”2 Profeten Joseph Smith förkunnade: ”Efter allt som sagts är [vår] största och viktigaste plikt att predika evangeliet.”3 Några av er som är här i dag minns fortfarande det som sades av president David O. McKay, han som myntade det välkända uttrycket: ”Varje medlem en missionär!”4

Till deras ord lägger jag mina egna. Nu är det dags för medlemmar och missionärer att komma samman, att samarbeta, att verka i Herrens vingård för att föra själar till honom. Han har berett medel för oss till att sprida evangeliet på många olika sätt, och han hjälper oss i vårt arbete om vi handlar i tro för att utföra hans verk.

För att uppehålla vår ständigt ökande missionärsstyrka har jag tidigare bett våra medlemmar bidra, i den mån de kan, till församlingens missionärsfond eller till kyrkans allmänna missionärsfond. Gensvaret på detta har varit glädjande och har hjälpt till att stödja tusentals missionärer vars omständigheter inte tillåter dem att försörja sig själva. Jag tackar er för era generösa bidrag. Behovet av hjälp är fortgående, så att vi även i fortsättningen kan hjälpa dem vars önskan att tjäna är stor men som inte har medel till att göra det.

Nu, bröder och systrar, har vi kommit hit för att få undervisning och bli inspirerade. Många budskap om en mångfald ämnen i evangeliet kommer att ges under de här två dagarna. De män och kvinnor som ska tala till er har sökt himmelsk hjälp för att få veta vilka budskap de ska förmedla.

Det är min bön att vi må fyllas av Herrens ande när vi lyssnar och lär. I vår Frälsares, Jesu Kristi, namn, amen.

Slutnoter

  1. Flera dussin människor var där när kyrkan organiserades, men bara sex var officiellt nämnda som medlemmar i den kyrka som skulle organiseras.

  2. Matt. 28:19.

  3. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 325.

  4. David O. McKay, Conference Report, apr. 1959, s. 122.