Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 7: Joseph og Hyrum Smith, vitner for Kristus


Kapittel 7

Joseph og Hyrum Smith, vitner for Jesus Kristus

“Vi hever vår røst i takknemlighet for profeten Joseph Smith, for patriarken Hyrum Smith og for de profeter og apostler og rettferdige menn og kvinner som har bygget på det fundament de la.”

Fra Joseph Fielding Smiths liv

Helt fra han var veldig ung, visste Joseph Fielding Smith at hans familie hadde en spesiell tilknytning til profeten Joseph Smith. Han ble inspirert av sin bestefar Hyrum Smiths eksempel, en eldre bror og lojal venn av profeten Joseph. Hyrum virket trofast ved sin brors side som en leder i Kirken. Han hjalp også til med utgivelsen av Mormons bok, og ble kalt til å være et av de åtte vitner om boken. Den 27. juni 1844 led Joseph og Hyrum martyrdøden i Carthage, Illinois, og beseglet sitt vitnesbyrd om Frelseren og hans evangelium. “I livet var de uatskillelige, ei heller døden skilte dem!” (L&p 135:3).

Joseph Fielding Smith kjente aldri sine besteforeldre Smith. Lenge før han ble født, led hans bestefar Hyrum martyrdøden. Hyrums hustru Mary Fielding Smith døde også ung. Joseph Fielding Smith sa: “Jeg kjente aldri min bestemor Smith. Jeg har alltid beklaget det, for hun var en av de edleste kvinner som har levd, men jeg kjente hennes gode søster, min tante Mercy Thompson, og som gutt pleide jeg å gå og besøke henne i hennes hjem og sitte ved hennes kne, hvor hun fortalte meg historier om profeten Joseph Smith, og jeg er så takknemlig for denne opplevelsen.”1

Joseph Fielding Smith lærte også av sin far, Joseph F. Smiths eksempel. Han hadde kjent profeten Joseph Smith personlig. Om sin far sa Joseph Fielding Smith: “Det fantes ikke snev av tvil eller usikkerhet i hans vitnesbyrd. Spesielt var dette tilfelle når han snakket om vår Frelsers guddommelighet eller profeten Joseph Smiths misjon.”2

Disse eksemplene og læresetningene ledet Joseph Fielding Smith til et vitnesbyrd om det gjengitte evangelium i hans barndom. “Jeg husker ikke den tiden da jeg ikke trodde på vår Herre og Frelser Jesu Kristi misjon og heller ikke på profeten Joseph Smiths misjon,”3 sa han senere. Når han underviste i evangeliet, uttrykte han noen ganger sitt vitnesbyrd på en personlig måte: “Er jeg glad i profeten Joseph Smith? Ja, det er jeg, som min far var før meg. Jeg elsker ham fordi han var Guds tjener og på grunn av evangeliets gjengivelse og på grunn av de fordeler og velsignelser som har kommet til meg og mine, og til dere og deres, gjennom de velsignelser som ble skjenket denne mannen og dem som var sammen med ham.”4

Selv om president Smith var takknemlig for sin families lære og arv, var hans vitnesbyrd hans eget. Han sa: “Jeg har alltid vært svært takknemlig for det vitnesbyrd som kommer til meg gjennom Herrens ånd om at Joseph Smith, Guds profet, ble kalt til å stå i spissen for evangelieutdelingen i tidenes fylde.”5 Ved en annen anledning vitnet han: “Jeg vet ved Guds gave at Joseph Smith i året 1820 fikk se Faderen og Sønnen, at Faderen presenterte sin Sønn, at Sønnen talte til ham, spurte ham hva han ønsket å vite og ga ham råd og fortalte ham hva han skulle gjøre, med løfte om at mer lys og kunnskap til slutt ville komme og at fylden av evangeliet, som ikke fantes på jorden, ville bli gjengitt.” Han forsikret at alle mennesker kan få det samme vitnesbyrd: “Enhver sjel som lever på jorden og som har et ønske om å vite, har dette privilegium, for hver eneste sjel som vil ydmyke seg og i dypet av ydmykhet og tro, med en angrende ånd, komme til Herren, vil motta denne kunnskap like sikkert som han lever.”6

Joseph Fielding Smiths læresetninger

1

To tema skiller seg ut – at Jesus Kristus er Guds Sønn og at Joseph Smith var en profet.

Vi forbinder navnene Jesus Kristus og Joseph Smith. Kristus er Herren. Han utførte sonofferet. Han er oppstandelsen og livet, og gjennom ham blir alle mennesker oppreist i udødelighet, mens de som tror og adlyder hans lover, også vil få evig liv.

Joseph Smith var en profet, kalt i disse siste dager til å motta ved åpenbaring evangeliets frelsende sannheter og å stå som rettmessig forvalter, med kraft fra det høye til å forrette evangeliets ordinanser.

Siden disse sannhetene som ble åpenbart gjennom ham, er de som skal gå ut til alle nasjoner før Jesu gjenkomst, er det ikke til å undre seg over at Moroni sa til Joseph Smith at hans “navn skulle nevnes for godt og ondt blant alle nasjoner, slekter og tungemål, eller at det skulle omtales både for godt og ondt blant alle folkeslag”. [Joseph Smith – Historie 1:33.]

Det er heller ikke noe rart at Herren senere sa til profeten: “Jordens ender skal spørre etter ditt navn, og dårer skal spotte deg, og helvete skal rase mot deg,

mens de rene av hjertet og de vise og de edle og de dydige stadig skal søke råd og myndighet og velsignelser fra din hånd.” (L&p 122:1-2.)

Jordens ender begynner nå å spørre etter Joseph Smiths navn, og mange mennesker i mange land fryder seg over det evangelium som ble gjengitt gjennom ham.

Siden begynnelsen av denne evangelieutdeling har vitnesbyrdet om Jesus, slik det ble åpenbart til Joseph Smith, blitt forkynt i USA, Canada, Storbritannia, det meste av Europa og på øyene i Stillehavet.

I de senere år har det vært en nesten ufattelig utvidelse av arbeidet i Mexico, i de sentral-amerikanske land og i Syd-Amerika.

Og Asia blir nå [i 1971] åpnet for evangeliets budskap på en måte som overgår alt som tidligere har funnet sted. Kirken er i ferd med å bli etablert i Japan og Korea, i Taiwan og Hong Kong, og vi har begynt i Thailand, Singapore og Indonesia.

Og dagen vil komme, ifølge Herrens forsyn, da andre nasjoner som nå er stengt for sannhetens budskap, vil åpne sine dører for oss og Israels eldster vil dra dit for å fortelle de ærlige av hjertet i disse landene om Kristus og hans rikes evangelium som har kommet til jorden i denne tid gjennom profeten Joseph Smith.7

Joseph Smith har åpenbart kunnskapen om Kristus og om frelse for verden i denne tid og generasjon.8

To tema skiller seg ut for meg. At Jesus Kristus er Guds Sønn som ble korsfestet for verdens synder, og at Joseph Smith var en profet som ble kalt og utpekt til å innlede evangelieutdelingen i tidenes fylde. Dette er mitt budskap til verden.9

2

Herren kalte Joseph Smith til å stå i spissen for denne strålende evangelieutdeling.

Joseph Smith… kom, og under ledelse av hellige budbringere la han grunnlaget for Guds rike og dette underlige og forunderlige verk, slik at verden kan bli forberedt til Herrens komme.10

Bilde
The Prophet Joseph Smith, Jr. in the Sacred Grove (in Manchester, New York) when he received the First Vision. Joseph is depicted kneeling before God the Father and Jesus Christ. Both God the Father and Christ are portrayed wearing white robes. The Father is presenting Christ to Joseph. There are trees in the background. (Joseph Smith - History 1:15-20)

“Joseph Smith var en profet som var kalt og utpekt til å innlede evangelieutdelingen i tidenes fylde.”

Jeg vet at han [Joseph Smith] ble kalt, oppnevnt av vår Fader i himmelen, at han fikk åpenbaring og veiledning fra Guds Sønn som ville være til nytte og velsignelse for alle mennesker om de ville motta den.11

Jeg er ikke det minste i tvil om at Herren oppreiste profeten Joseph Smith og ga ham åpenbaring og bud, åpnet himmelen for ham og kalte ham til å stå i spissen for denne strålende evangelieutdeling. Jeg er overbevist om at han i sin ungdom, da han gikk ut for å be, så og sto i Gud Faderens og hans Sønn Jesu Kristi nærhet. Jeg er ikke det minste i tvil – jeg vet at dette er sant. Jeg vet at han senere ble besøkt av Moroni, mottok Det aronske prestedømme ved håndspåleggelse av døperen Johannes, og Det melkisedekske prestedømme ved håndspåleggelse av Peter, Jakob og Johannes, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ble organisert på den sjette dag i april 1830, etter guddommelig befaling.12

Da han skulle velge en representant til å stå i spissen for dette store og vidunderlige verk som var “i ferd med å komme frem blant menneskenes barn” [se L&p 4:1], valgte ikke Herren en som var vel bevandret i verdens lærdom og tradisjoner. Hans veier er ikke menneskenes veier, og hans tanker er ikke menneskenes tanker [se Jesaja 55:8]. En som hadde lært verdens lærdom, ville ha hatt for mye av menneskenes tradisjoner og filosofier å legge av seg. I sin store visdom valgte Herren et usofistikert barn – en fjorten år gammel gutt. Til denne ungdommen åpenbarte Herren evangeliets fylde, som verden ikke ville motta på grunn av vantro. Gjennom mange år med himmelsk veiledning – for han ble instruert av budbringere fra Herrens nærhet – ble denne unge mannen, Joseph Smith, forberedt til å lede arbeidet med å gjengi evangeliet og bygge opp Guds rike.13

3

Herren sa at denne generasjonen vil motta hans ord gjennom profeten Joseph Smith.

I enhver tidsalder hvor evangeliet finnes på jorden, må det åpenbares for Herrens profeter, og de må kalles til å stå som rettmessige forvaltere for å utføre og å lede utførelsen av de frelsende ordinanser for sine medmennesker.

Joseph Smith er profeten som Herren kalte i vår tid til å gjengi frelsens sannheter og til å motta nøklene og myndigheten til å forvalte disse frelsende sannheter.

Herren sa til ham: “…Denne generasjon skal få mitt ord gjennom deg.” (L&p 5:10.) Og så, med henvisning til evangeliet som var gjengitt gjennom Joseph Smith, sa Herren: “Dette evangeliet om riket skal bli forkynt over hele jorden til et vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.” [Joseph Smith – Matteus 1:31.]14

Jeg sier nå

at Joseph Smith er en som alle mennesker må se hen til i denne tid for å lære sannheten om Kristus og hans evangelium,

at med tiden vil denne profetens navn være kjent i alle verdens hjørner og blant alle mennesker,

at de ærlige av hjertet vil godta ham som profet, og vil tilbe den Herre som han åpenbarte,

at Kirken som han organiserte etter guddommelig befaling, blomstrer fordi den følger åpenbaringene som kom gjennom ham,

og at alle som tror på Joseph Smiths læresetninger og arbeider på den kurs som ble staket ut av ham, skal komme til kunnskap om at Jesus Kristus er Guds Sønn som ble korsfestet for verdens synder.

På samme måte som jeg vet at Jesus er Kristus – og det er ved åpenbaring fra Den hellige ånd – vet jeg at Joseph Smith er og var og for alltid vil være en Guds profet…

I en ånd av vitnesbyrd og takknemlighet, [gir jeg dere] disse inspirerte ordene fra Lære og pakter: “Joseph Smith, Herrens profet og seer, har gjort mer, bortsett fra Jesus selv, for menneskenes frelse i denne verden enn noe annet menneske som noensinne har levet i den.” (L&p 135:3.)15

4

Joseph Smith og hans bror Hyrum sto sammen i livet og i døden.

Jeg er takknemlig for gjengivelsen av evig sannhet i denne siste evangelieutdeling, for profeten Joseph Smiths misjon og tjenestegjerning, og for min bestefar Hyrum Smith, patriarken, og for det faktum at nøklene til Guds rike igjen er gitt til mennesker på jorden.16

Bilde
Hyrum with his arm around Joseph with men pulling a boat ashore behind them.

Joseph og Hyrum Smith: “I livet var de uatskillelige, ei heller døden skilte dem!” (L&p 135:3).

“Og videre, sannelig sier jeg deg, velsignet er min tjener Hyrum Smith, for jeg, Herren, elsker ham på grunn av hans hjertes oppriktighet og fordi han elsker det som er riktig i mine øyne, sier Herren.” [L&p 124:15.]

Hvem ville ikke være glad for å få en slik hyllest og tillit og ros fra Herren? Hyrum Smith var blant de første som ble døpt i denne evangelieutdeling. Gjennom hele sitt liv sto han ved siden av sin bror Joseph og styrket ham ved oppmuntring, tro og hengiven kjærlighet. Hyrum var en mann med fantastisk ømhet i hjertet. Han hadde dyp ydmykhet og elsket sin bror mer enn han elsket sitt eget liv. Dette er vist i hans død der han fikk en martyrs krone. Han var uredd i sitt forsvar av sannheten. Han elsket virkelig det som er riktig.

Hyrum Smith ble født på den niende dagen i februar 1800, og han var nesten seks år eldre enn profeten. Ingen heder ble Joseph Smith til del som ikke ble delt av Hyrum, som gledet seg med sin bror over alle de velsignelser Herren skjenket ham. Denne samme broderlige kjærlighet ble vist av profeten Joseph for hans bror Hyrum. De gikk gjennom de samme sorger og gleder sammen. De samme forfølgelser kom over dem begge. De delte de samme fangehull for evangeliets skyld, og da tiden kom til å besegle sitt vitnesbyrd, delte de sammen martyriets krone. “I livet var de uatskillelige, ei heller døden skilte dem.” [L&p 135:3.] …

Dette er en fortjent hyllest fra profeten: “Bror Hyrum, hvilket trofast hjerte du har! Å, må den evige Jehova krone deg med evige velsignelser som belønning for den omsorg du har hatt for min sjel! Å, hvor mange sorger har vi ikke delt med hverandre, og atter en gang befinner vi oss i lenker ved undertrykkelsens ubarmhjertige hånd. Hyrum, ditt navn skal skrives i Herrens lovbok, slik at de som kommer etter deg må kunne se på den og bruke dine gjerninger som mønster.”

Igjen sa profeten: “Jeg kunne be i mitt hjerte om at alle mine brødre var som min kjære bror Hyrum, som er i besittelse av et lams mildhet og en Jobs rettskaffenhet, Kristi saktmodighet og ydmykhet, og jeg elsker ham med den kjærlighet som er sterkere enn døden, for jeg hadde aldri noen grunn til å irettesette ham, heller ikke han meg.”17

5

Joseph og Hyrum Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod.

Min bestefar, patriarken Hyrum Smith, ble kalt til å ha nøklene til denne evangelieutdeling sammen med profeten Joseph, hans yngre bror. Herren har sagt at på to vitners ord skal enhver sak stå fast [se 2 Korinterbrev 13:1] …

Joseph Smith kunne ikke ha stått alene, da ville hans arbeid ha mislyktes, akkurat som vår Frelser trengte bekreftelse av et annet vitne, og hvem andre enn hans Fader kunne vitne for Kristus? [Se Johannes 8:12-18.] Derfor kalte Herren en annen mann til å stå sammen med Joseph Smith og inneha nøklene til frelse i denne evangelieutdeling som et vitne sammen med ham…

…Ikke bare var [Hyrum] kalt til å bli Kirkens patriark, noe som var hans fødselsrett, men samtidig sa Herren til ham:

“Og fra nå av utpeker jeg ham til å være en profet, en seer og en åpenbarer for min kirke, såvel som min tjener Joseph,

så han kan virke sammen med min tjener Joseph, og så han kan motta råd fra min tjener Joseph som skal vise ham nøklene hvorved han kan be og motta og bli kronet med den samme velsignelse og herlighet og ære og prestedømme og prestedømmets gaver som en gang ble gitt ham som var min tjener – Oliver Cowdery,

så min tjener Hyrum kan bære vitnesbyrd om de ting som jeg skal vise ham, så hans navn kan holdes i hederlig erindring fra generasjon til generasjon, evindelig og alltid.” [L&p 124:94-96.]

I samsvar med dette kall og bud, overdro profeten Joseph Smith til Hyrum Smith alle nøklene, all myndighet og alle gaver i prestedømmet som han, profeten, hadde, og som Oliver Cowdery tidligere innehadde. Herren åpenbarte også til Hyrum Smith alt som var nødvendig for å gjøre ham helt og fullt til et vitne sammen med sin bror Joseph, som profet, seer, åpenbarer og Kirkens president, og til å stå gjennom alle tider og i all evighet i spissen for denne evangelieutdeling sammen med sin bror Joseph, et vitne for Jesus Kristus.18

Sammen med sin bror, min bestefar, patriarken Hyrum Smith, beseglet han [Joseph Smith] sitt vitnesbyrd med sitt blod i Carthage fengsel. Jeg, for min del, ønsker å være et redskap i Herrens hender til å la jordens ender få vite at frelse igjen er tilgjengelig fordi Herren har oppreist en mektig seer i vår tid for å gjenopprette hans rike på jorden.19

Bilde
Room in Carthage jail seen on slant; men with guns come through door; Joseph is heading for window which reveals crowd below; painting is bathed in reddish hues.

Sammen beseglet Joseph og Hyrum Smith sitt vitnesbyrd med sitt blod.

Vi hever vår røst i takknemlighet for profeten Joseph Smith, for patriarken Hyrum Smith og for de profeter og apostler og rettferdige menn og kvinner som har bygget på det fundament de la.20

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • President Smith fortalte om familiemedlemmer som bidro til å gi næring til hans barndoms vitnesbyrd om Joseph Smiths misjon (se “Fra Joseph Fielding Smiths liv”). Hva kan vi gjøre for å hjelpe barn å tilegne seg et vitnesbyrd om profeten Joseph Smiths misjon?

  • På hvilke måter er navnene Jesus Kristus og Joseph Smith forbundet? (Se del 1.) Hvordan har profeten Joseph Smiths virksomhet påvirket ditt vitnesbyrd om Frelseren og hans evangelium?

  • Grunn på president Smiths uttalelser om at Herren kalte Joseph Smith i stedet for “en som var vel bevandret i verdens lærdom og tradisjoner” (del 2). Hvordan kan denne forståelsen hjelpe oss når vi føler oss utilstrekkelig til å oppfylle vårt ansvar?

  • I del 3 siterer president Smith Lære og pakter 5:10 og 135:3. Hvordan kan du forklare disse versene for noen som er ukjent med Joseph Smiths misjon?

  • Hva kan du lære av forholdet mellom Joseph Smith og hans bror Hyrum? (Se del 4.)

  • Hva føler du når du tenker på at Joseph og Hyrum Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod? (Se del 5.) På hvilke måter kan vi hylle deres eksempel?

Aktuelle skriftsteder

Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:30-31; 2 Nephi 3:5-15; L&p 11:11-26; 76:22-24; 135

Hjelp til undervisningen

En måte å oppmuntre til iherdig læring på, er å lytte oppmerksomt når noen stiller et spørsmål eller kommer med en kommentar. “Å lytte er et uttrykk for kjærlighet og krever ofte at man ofrer. Hvis vi virkelig lytter til andre, gir vi ofte avkall på det vi selv ønsker å si, så de kan uttrykke seg” ( Undervisning, intet større kall [1999], 66).

Noter

  1. I Conference Report, april 1962, 44.

  2. I Bryant S. Hinckley, “Joseph Fielding Smith,” Improvement Era, juni 1932, 459.

  3. I Conference Report, april 1962, 44.

  4. I Conference Report, april 1960, 73.

  5. I Conference Report, april 1962, 45.

  6. I Conference Report, okt. 1949, 88-89.

  7. I Conference Report, okt. 1970, 6.

  8. “The First Prophet of the Last Dispensation,” Ensign, aug. 1971, 7.

  9. I Conference Report, april 1920, 108-9.

  10. I Conference Report, april 1920, 107.

  11. I Conference Report, okt. 1949, 88.

  12. “To Know for Ourselves,” Improvement Era, mars 1970, 3.

  13. Essentials in Church History (1950), 20-21.

  14. I Conference Report, okt. 1970, 6.

  15. “The First Prophet of the Last Dispensation,” 7.

  16. “A Prophet’s Blessing,” Ensign, juli 1972, 130.

  17. “Hyrum Smith: A Tribute by Joseph Fielding Smith,” Improvement Era, feb. 1933, 201; kursiv fjernet fra originalen; se også Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 455.

  18. I Conference Report, april 1930, 91-93; se også Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind (1954-56), 1:192-94.

  19. “The First Prophet of the Last Dispensation,” 7.

  20. “Ogden Temple Dedicatory Prayer,” Ensign, mars 1972, 9.