Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 10: Vår søken etter sannhet


Kapittel 10

Vår søken etter sannhet

“Det er et krav til oss som medlemmer av denne kirken, at vi gjør oss kjent med det som Herren har åpenbart, så vi ikke blir ledet på villspor… Hvordan skal vi vandre i sannhet hvis vi ikke kjenner den?”

Fra Joseph Fielding Smiths liv

Da Joseph Fielding Smith var åtte år gammel, ga faren ham en Mormons bok og ba ham om å lese den. “Jeg mottok denne nephittiske opptegnelsen med takksigelse,” mintes han senere, “og gjorde meg flid med oppgaven som hadde blitt gitt meg.” Hans kjærlighet til boken motiverte ham til å gjøre sine oppgaver raskt unna og noen ganger også forlate baseballkamper tidlig slik at han kunne finne stille steder å lese. På mindre enn to år etter å ha mottatt gaven av sin far, leste han boken to ganger. Om dette tidlige studiet sa han senere: “Det er visse skriftsteder som har blitt stemplet i mitt sinn, og jeg har aldri glemt dem.”1 Han leste også andre bøker. “Jeg pleide å lese bøkene som ble utarbeidet for barna i Primær og for barna i Søndagsskolen på den tiden,” sa han, “og jeg hadde vanligvis en bok i hendene når jeg var hjemme… Senere leste jeg History of the Church slik den ble gjengitt i Millennial Star. Jeg leste også Bibelen, Mormons bok, Den kostelige perle og Lære og pakter, og annen litteratur som jeg kom over.”2

President Smith opprettholdt denne tørsten etter kunnskap om evangeliet gjennom hele livet. Når han lærte sannheter i evangeliet, delte han dem med andre, og når det var nødvendig, forsvarte han dem. Tre år etter at han ble ordinert til apostel, fikk han en prestedømsvelsignelse som inneholdt følgende råd: “Du har blitt velsignet med evne til å forstå, til å analysere og forsvare sannhetens prinsipper overfor mange av dine medmennesker, og den tid vil komme da det bevismateriale du har samlet, vil stå som en forsvarsmur mot dem som søker og vil søke å ødelegge det som viser guddommeligheten i profeten Joseph Smiths misjon, og i dette forsvar vil du aldri bli gjort til skamme. Åndens lys vil strømme til ditt hjerte like mildt som himmelens dugg faller på jorden, og det vil utfolde mange sannheter angående dette verk for ditt sinn.”3 Han levde trofast mot disse profetiske ordene. Som religionsforsker, lærer og forfatter, arbeidet han hardt med å forklare og forsvare de frelsende læresetninger. President Heber J. Grant kalte ham en gang den “best informerte mannen om Skriftene” blant alle generalautoritetene.4

Mot slutten av sitt liv reflekterte president Smith ofte over de velsignelser han hadde fått gjennom sitt studium av evangeliet:

“Hele mitt liv har jeg studert og grunnet på evangeliets prinsipper og forsøkt å etterleve Herrens lover. Som følge av dette har jeg fått stor kjærlighet til ham og hans verk og til alle dem som søker å fremme hans hensikter på jorden.”5

“Jeg har alle mine dager studert Skriftene og søkt Herrens ånds veiledning for å lære å forstå dens sanne betydning. Herren har vært god mot meg, og jeg fryder meg over den kunnskap han har gitt meg og det privilegium jeg har fått og fremdeles har til å forkynne hans frelsende prinsipper.”6

Bilde
Vintage portrait of father and son - Joseph F. Smith and Joseph Fielding Smith

Eldste Joseph Fielding Smith i De tolv apostlers quorum og president Joseph F. Smith, 1914

Joseph Fielding Smiths læresetninger

1

Vi skulle søke sannhet på mange felt, men den viktigste kunnskapen er kunnskap om evangeliet.

Vi tror på utdannelse. Som folk har vi alltid søkt lærdom på alle felt, og som kirke har vi brukt store summer og gjort betydelige ofre for å gjøre muligheter for utdannelse tilgjengelig for Kirkens medlemmer. Og spesielt i vår tid med vitenskapelig forskning og utvikling. Vi syns våre unge burde skaffe seg så mye utdannelse og teknisk opplæring som visdom tilsier er nødvendig.

Men vi mener også at denne jakten på verdslig lærdom skulle balanseres med en tilsvarende jakt på åndelig forståelse. Det er tusen ganger viktigere å ha kunnskap om Gud og hans lover, slik at vi kan gjøre de tingene som bringer frelse, enn det er å ha all den verdslige kunnskap som kan oppnås.7

Bilde
Jesus Christ sitting on a rock on the shores of the sea of Galilee. Numerous people are gathered around Him. The people are listening to Christ preach. (Mark 4:1) (Luke 5:1)

“Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere” (Johannes 8:32).

Alle skulle lære noe nytt hver dag. Dere er alle nysgjerrige av natur og søker sannheten på mange felt. Jeg håper inderlig at dere gjør dere mest flid med å søke åndelige ting, fordi det er der vi er i stand til å oppnå frelse og gjøre den fremgang som fører til evig liv i vår Faders rike.

Den viktigste kunnskapen i verden er kunnskap om evangeliet. Det er kunnskap om Gud og hans lover, om de tingene som mennesker må gjøre for å utarbeide sin frelse med frykt og beven for Herren [se Filipperne 2:12; Mormon 9:27].8

Ikke all sannhet er av samme verdi eller betydning. Noen sannheter er større enn andre. Den største sannheten, eller de største sannheter, finner vi i grunnprinsippene i Jesu Kristi evangelium. Først og fremst at Jesus Kristus er Guds Sønn, verdens Forløser, som kom til denne verden for å dø for at menneskene kunne leve. Denne sannheten skulle vi kjenne. Det er langt viktigere å vite at Jesus Kristus er vår Forløser, at han har gitt oss det evige livs prinsipper, enn det er å vite alt som kan oppnås innen verdslig utdannelse.9

Når det gjelder verdens filosofi og visdom, betyr de ingenting med mindre de er i samsvar med Guds åpenbarte ord. Enhver lære, enten den kommer i religionens, vitenskapens eller filosofiens navn, eller hva det måtte være, hvis den er i strid med Herrens åpenbarte ord, vil den mislykkes. Den kan virke troverdig. Den kan bli fremsatt for dere med språk som appellerer og som dere kanskje ikke vil være i stand til å argumentere mot. Den kan synes å være underbygget av bevis som dere ikke kan bestride, men alt dere behøver å gjøre er å vente tålmodig. Tiden vil utjevne alle ting. Dere vil oppleve at enhver læresetning, ethvert prinsipp, uansett hvor mange som tror på det, hvis det ikke er i samsvar med Herrens guddommelige ord til sine tjenere, vil gå til grunne. Det er heller ikke nødvendig for oss å prøve å tøye Herrens ord i et fåfengt forsøk på å bringe det i samsvar med disse teoriene og læresetningene. Herrens ord skal ikke forgå, men disse falske læresetningene og teoriene vil alle mislykkes. Sannhet, og bare sannhet, vil bestå når alt annet har gått til grunne.10

2

Herren har befalt oss å granske Skriftene.

Herren har befalt Kirkens medlemmer i dag å søke ham ved bønn, ved tro og ved studium. Vi har blitt befalt å studere budene han har gitt oss i Lære og pakter, i Mormons bok og i alle Skriftene, med løfte om at “hvilket som helst intelligent prinsipp vi tilegner oss i dette liv, vil være med oss i oppstandelsen. Og hvis en person oppnår mer kunnskap og intelligens i dette liv gjennom sin flid og lydighet enn en annen, vil han ha desto større fortrinn i den kommende verden.” [L&p 130:18-19.] …Frelseren sa til jødene: “Dere gransker Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og disse er det som vitner om meg.” [Johannes 5:39.] Hvor mange medlemmer av Kirken tror ikke likeså, men unnlater å forberede seg ved studium og ved tro?11

Etter min mening kan ikke et medlem av denne kirken være i stand til å hvile i fred og ro og ha god samvittighet uten å ha kunnskap ved studium og ved tro om Kirkens standardverker. Disse opptegnelsene er ubetalelige. Verden håner dem, men gjennom deres læresetninger får vi lov til å komme nærmere Gud, vi får bedre forståelse av vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus, og blir nærmere kjent med dem og får vite mer om den fantastiske frelsesplanen som de har gitt til oss og til verden.12

Oldtidens profeter som så vår tid, har talt, ikke spesielt til fordel for folket på sin egen tid, men til fordel for dem som lever i de dager som disse profetiene omtaler.13

Jeg sier dere, mine brødre og søstre, at dere kan ikke holde Herrens bud og vandre i rettferdighet med mindre dere vet hva de er. Herren har befalt oss å granske Skriftene, for det de inneholder, er sant, og vil bli oppfylt [se L&p 1:37]… Gransk Skriftene, gjør dere kjent med det som Herren har åpenbart for deres frelse, deres husstands frelse og verdens frelse.14

3

Vi har et stort ansvar for å lytte til sannhetens budskap som Herren nå åpenbarer til sine tjenere.

Hvis vi vil lytte til Herrens ord og selv granske og få kunnskap fra Mormons bok, fra Bibelen, fra Lære og pakter, fra Den kostelige perle og fra den undervisning som gis oss fra tid til annen av Kirkens autoriteter, og prøve å gjøre Herrens vilje og huske våre bønner og våre pakter for ham, vil vi ikke komme på avveie.15

I den niende trosartikkel erklærer vi at “vi tror på alt som Gud har åpenbart, alt som han nå åpenbarer, og vi tror at han fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående Guds rike”. Ettersom dette er sant, blir det nødvendig for oss å forstå alt som han har åpenbart, og det som han nå åpenbarer, ellers er vi ikke i kontakt med hans verk og kan ikke kjenne hans vilje angående oss, for vi kan ikke forstå den.16

De siste-dagers-hellige skulle sette sin lit til sine ledere og følge undervisningen fra Kirkens autoriteter, for de taler til dem med profetiens og inspirasjonens røst. Herren har erklært i det aller første kapitlet i Lære og pakter at om han taler med sin egen røst eller ved sine tjeneres røst, er det det samme [se L&p 1:38]. Derfor er vi like forpliktet til å lytte til den som står som vår leder for å undervise folket, eller å lytte til Israels eldster når de frembringer sannhetens budskap blant folket, som vi er [om] Herren skulle sende en engel fra sin nærhet eller selv skulle komme for å erklære disse tingene til oss.17

4

Vi kan kjenne evangeliets sannhet ved studium, tro og lydighet og ved Den hellige ånds veiledning.

Det ville være bra om vi ville følge det råd Herren har gitt oss, som er: “Og den som skatter mitt ord, skal ikke bli bedratt.” [Joseph Smith – Matteus 1:37.] Å skatte hans ord er langt mer enn bare å lese det. For å skatte det, må man ikke bare lese og studere, men søke i ydmykhet og lydighet å følge de bud som er gitt, og motta den inspirasjon som Den hellige ånd vil formidle.18

Vi hører noen ganger klagen: “Jeg har ikke tid.” Men vi har alle tid til å lese og studere, og det er vår høytidelige plikt. Kan vi ikke ordne oss slik at vi kan finne minst femten minutter hver dag til å prioritere systematisk lesning og ettertanke? Dette burde være en ubetydelig mengde tid, men det er tross alt en time og 45 minutter i uken, syv og en halv time i måneden og 91 timer og et kvarter i året…

…Svært få av oss leser for mye. De fleste av oss leser for lite. Herren har sagt: “Og ettersom ikke alle har tro, søk derfor flittig og lær hverandre visdoms ord, ja, søk visdoms ord fra de beste bøker, søk lærdom ved studium og også ved tro.” [L&p 88:118; 109:7.]19

Vi er forventet å studere og lære alt vi kan ved granskning og analyse. Men det er grenser for hvor mye vi kan lære ved logikk og studium. Det som hører Gud til, kan bare kjennes ved Guds ånd. Vi må oppnå kunnskap ved tro.20

Mennesker kan naturligvis søke, de kan studere, de kan lære svært mange ting, de kan legge seg opp et stort forråd av informasjon, men de vil aldri kunne oppnå en fylde av sannhet… med mindre de er bli veiledet sannhetens Ånd, Den hellige ånd, og holder Guds bud.21

Sann tro ledsaget av en ydmyk ånd vil lede menneskene til kunnskap om sannheten. Det er ingen god grunn til at ikke mennesker overalt kan kjenne sannheten som gjør menneskene fri. Det er ingen god grunn til at ikke alle mennesker kan oppdage sannhetens lys og vite om Herren har talt igjen i disse siste dager. Paulus erklærte at menneskene “skulle søke Gud, om de kanskje kunne føle ham og finne ham – enda han ikke er langt borte fra en eneste av oss”. [Apostlenes gjerninger 17:27.] Selv midt i det åndelige mørke og mangelen på tro som dekker jorden, er ikke Herrens arm for kort. Han vil høre innstendige bønner fra den ærlige sannhetssøker, og ingen trenger å være uten kunnskap om guddommelig sannhet og hvor man finner Jesu Kristi Kirke. Alt en person trenger, er ydmyk tro og en angrende ånd med vilje til å vandre i lyset, og Herren vil åpenbare det for ham.22

Vi kan alle kjenne sannheten, vi er ikke hjelpeløse. Herren har gjort det mulig for enhver mann å vite ved overholdelse av [hans] lover og ved Den hellige ånds veiledning, som er sendt i den hensikt å undervise oss når vi retter oss etter loven, slik at vi kan kjenne den sannhet som gjør oss frie [se Johannes 8:32].23

5

Når vi setter vårt liv i harmoni med sannheten, øker Herren vårt lys og vår forståelse.

Det er et krav til oss som medlemmer av denne kirken, at vi gjør oss kjent med det som Herren har åpenbart, så vi ikke blir ledet på villspor… Hvordan skal vi vandre i sannheten hvis vi ikke kjenner den?24

Vårt eneste mål med hensyn til frelsens sannheter skulle være å finne ut hva Herren har åpenbart, og deretter å tro og handle deretter.25

Hvis vi vil følge lysets Ånd, sannhetens Ånd, den ånd som er omtalt i Herrens åpenbaringer, hvis vi vil, med en ydmyk ånd, søke Den hellige ånds veiledning, vil Herren øke vårt lys og vår forståelse, slik at vi kan ha dømmekraft, så vi kan forstå sannheten, så vi gjenkjenner løgn når vi ser den, og så vi ikke skal bli bedratt.

Hvem er det som blir bedratt i denne kirken? Ikke den mann som trofast har utført sine plikter, ikke den mann som har gjort seg kjent med Herrens ord, ikke den mann som har fulgt budene som er gitt i disse åpenbaringene, men den mann som ikke er kjent med sannheten, den mann som er i åndelig mørke, den mann som ikke forstår evangeliets prinsipper. En slik mann vil bli bedratt, og når disse falske ånder kommer blant oss, vil han kanskje ikke forstå eller kunne skille mellom lys og mørke.

Men hvis vi vil vandre i lyset av Herrens åpenbaringer, hvis vi vil lytte til rådene som gis av dem som sitter i Kirkens rådsforsamlinger, med myndighet til å gi instruksjoner, vil vi ikke komme på villspor.26

La oss granske Skriftene, la oss få vite hva Herren har åpenbart, la oss sette vårt liv i harmoni med hans sannhet. Da vil vi ikke bli bedratt, men vi vil ha styrke til å motstå ondskap og fristelse. Vårt sinn vil bli stimulert, og vi vil være i stand til å forstå sannheten og skille den fra villfarelse.27

Bilde
PEF Man from Santiago, Chile reading scriptures on the stairs

“La oss granske Skriftene, la oss få vite hva Herren har åpenbart, la oss sette vårt liv i harmoni med hans sannhet.”

Hvis det er en læresetning eller et prinsipp forbundet med Kirkens læresetninger som vi ikke forstår, så la oss gå ned på kne. La oss komme frem for Herren i bønnens og ydmykhetens ånd og be om at vårt sinn må bli opplyst så vi kan forstå.28

“Det som er av Gud, er lys, og den som mottar lys og blir i Gud,” – det er nøkkelen her – “mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag.” [L&p 50:24.]

Så vi forstår av dette at den mann som søker Gud og [blir] ledet av sannhetens Ånd, eller Talsmannen, og blir i Gud, vil vokse i kunnskap, i lys, i sannhet, og til slutt vil han få så mye lys og sannhet at det blir som ved høylys dag.

Vi vil imidlertid ikke få alt dette i dette livet. Det er umulig for et menneske å nå dette målet på de få årene som vår tilværelse på jorden varer. Men det vi lærer her, det som er evig, det som er inspirert av sannhetens Ånd, vil være med oss etter graven, og da skal vi fortsette, hvis vi ennå blir i Gud, å motta lys og sannhet til det til slutt vil bli som ved høylys dag.29

Løftet er gitt til alle som vil motta sannhetens lys, og ved sin granskning og lydighet forsøker å gjøre seg kjent med evangeliet, at de skal motta linje på linje, bud på bud, litt nå og litt da, inntil sannhetens fylde skal være deres, til og med rikets skjulte mysterier skal bli gjort kjent for dem, “for hver den som ber, han får. Og den som leter, han finner. Og den som banker på, for ham skal det lukkes opp”. [Matteus 7:8; 3 Nephi 14:8; se også Jesaja 28:10; L&p 76:1-10; 98:11-12.] Alle disse er arvinger til frelse, og de skal bli kronet med herlighet, udødelighet og evig liv, som sønner og døtre av Gud, med opphøyelse i hans celestiale rike.30

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Når du leser om president Smiths innsats for å lære evangeliet (se “Fra Joseph Fielding Smiths liv”), kan du reflektere over din egen innsats. Hvilke velsignelser har du fått når du har studert Skriftene og andre læresetninger i evangeliet?

  • Hva kan vi lære av del 1 om balansen mellom åndelig og verdslig lærdom? Hvordan kan vi hjelpe familiemedlemmer og andre å prioritere åndelig kunnskap samtidig som de skaffer seg utdannelse?

  • Hvordan har Skriftene hjulpet deg å “bli nærmere kjent” med vår himmelske Fader og Jesus Kristus? (Se del 2.) Tenk på hva du kan gjøre for å forbedre ditt studium av Skriftene.

  • Etter å ha lest del 3, kan du tenke på de velsignelser du har mottatt når du har fulgt rådene fra Kirkens ledere. Hvordan kan vi dele de levende profeters læresetninger med vår familie og andre?

  • Hva betyr det for deg å skatte Herrens ord? (Du finner noen forslag i del 4.) På hvilke måter kan “minst femten minutter hver dag til å prioritere systematisk lesning og ettertanke” påvirke vårt liv?

  • Grunn på hvordan rådet i del 5 angår ditt liv. Hvordan kan vi “skille mellom lys og mørke” når falsk informasjon blir stadig mer pågående og tilgjengelig? Hva kan vi gjøre for å hjelpe barn og unge?

Aktuelle skriftsteder

Salmene 119:105; Johannes 7:17; 2 Timoteus 3:15-17; 2 Nephi 4:15; 32:3; Helaman 3:29-30; L&p 19:23; 84:85; 88:77-80

Hjelp til undervisningen

“Selv når du underviser mange mennesker samtidig, kan du nå enkeltpersoner. Du kan for eksempel nå frem til den enkelte når du hilser varmt på hver især når klassen begynner… Du kan også nå den enkelte når du gjør deltakelsen innbydende og trygg” (Undervisning, intet større kall [1999], 35).

Noter

  1. Se Joseph Fielding Smith jr. og John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith (1972), 57.

  2. The Life of Joseph Fielding Smith, v.

  3. I The Life of Joseph Fielding Smith, 195.

  4. Heber J. Grant, i Richard O. Cowan, “Advice from a Prophet: Take Time Out,” Brigham Young University Studies, våren 1976, 416.

  5. “I Know That My Redeemer Liveth,” Ensign, des. 1971, 27.

  6. I Conference Report, okt. 1970, 5.

  7. Tale ved Logan Utah Institutt, 10. jan 1971, 1-2, Kirkehistorisk bibliotek; ikke utgitt manuskript.

  8. “The Most Important Knowledge,” Ensign, mai 1971, 2.

  9. I Conference Report, april 1955, 51.

  10. I Conference Report, okt. 1952, 60.

  11. Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 1:xiv; uthevelse i originalen.

  12. I Conference Report, okt. 1961, 18.

  13. I Conference Report, okt. 1927, 142.

  14. I Conference Report, okt. 1920, 58-59.

  15. I Conference Report, okt. 1918, 56-57.

  16. “Search the Scriptures,” Young Woman’s Journal, nov. 1917, 592.

  17. I Conference Report, okt. 1916, 73.

  18. “The Resurrection,” Improvement Era, des. 1942, 780; se også Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind (1954-56), 1:263.

  19. “How and What to Read,” Improvement Era, aug. 1913, 1004-5; se også Frelsende læresetninger, 3:173.

  20. “Pres. Smith Stresses Value of Education,” Church News, 12. juni 1971, 3.

  21. “And the Truth Shall Make You Free,” Deseret News, 30. mars 1940, Church section, 4; se også Frelsende læresetninger, 1:258.

  22. The Restoration of All Things (1945), 195.

  23. “Evidences of Eternal Life,” Deseret News, 3. juni 1933, Church section, 5; se også Frelsende læresetninger, 1:255-56.

  24. I Conference Report, okt. 1934, 65; se også Frelsende læresetninger, 1:246.

  25. “Out of the Darkness,” Ensign, juni 1971, 2.

  26. I Conference Report, april 1931, 71; se også Frelsende læresetninger, 1:247-48.

  27. The New and Everlasting Covenant,” Deseret News, 6. mai 1939, Church section, 8; se også Frelsende læresetninger, 1:260.

  28. I Conference Report, okt. 1959, 20.

  29. “And the Truth Shall Make You Free,” 4; tegnsetting og bruk av store bokstaver standardisert.

  30. “Search the Scriptures,” 591-92; se også Frelsende læresetninger, 1:262.