Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 15: Evig ekteskap


Kapittel 15

Evig ekteskap

“Fylden av prestedømmets og evangeliets velsignelser kommer av celestialt ekteskap. Dette er evangeliets høyeste ordinans og den høyeste ordinans i templet.”

Fra Joseph Fielding Smiths liv

Atten år gamle Joseph Fielding Smith hadde blitt fortalt at en ung kvinne ved navn Louie Emily Shurtliff skulle komme for å bo hos familien Smith mens hun studerte. Men han ble likevel overrasket – og tilfreds – da han kom hjem fra jobb en dag og så Louie spille en salme på familiens piano. Fra og med den dagen, på sensommeren 1894, utviklet Joseph og Louie et vennskap som gradvis stakk dypere helt til de forelsket seg. De ble beseglet i Salt Lake tempel 26. april 1898.1

Louie og Joseph hadde et kjærlig forhold. Da han ble kalt på en toårig misjon i England kort tid etter at de hadde giftet seg, jobbet hun for sin far for å støtte ham økonomisk. Hun støttet ham også følelsesmessig og åndelig ved å sende ham oppmuntrende brev. Etter at han kom hjem, etablerte de et lykkelig hjem og ønsket to døtre velkommen i sin familie. Men etter 10 års ekteskap ble Louie alvorlig syk under sitt tredje svangerskap og døde i en alder av 31.

Joseph fant trøst i vissheten om at Louie hadde dratt “til en bedre verden”, og han skrev en bønn i dagboken sin om at han måtte “være verdig til å møte henne i evig herlighet, for å bli gjenforent med henne”.2 Men til tross for den trøst og det håp han fant i evangeliet, savnet han Louie forferdelig. Han var også bekymret over at hans døtre manglet en mor i hjemmet. Kort tid etter Louies død, møtte Joseph Ethel Georgina Reynolds. Selv om hans kjærlighet til Louie ikke hadde avtatt, ble han glad i Ethel, og det gjorde også hans døtre. Med godkjenning fra sine foreldre, Louies foreldre og Ethels foreldre, fridde Joseph til Ethel. De ble beseglet 2. november 1908. De hadde et gledesfylt og innholdsrikt liv sammen, og de fikk ytterligere ni barn. Deres hjem var preget av orden, hardt arbeid, respekt, renslighet, ømhjertet disiplin, kjærlighet og sunn moro.3

Etter 29 års ekteskap døde Ethel av en svekkende sykdom som hadde tappet henne for styrke i 4 år. Nok en gang var Joseph alene, men trøstet ved vissheten om evig ekteskap.4 Og nok en gang møtte han en som han kunne dele livet med. Han og Jessie Evans ble beseglet 12. april 1938. “I løpet av deres 33 år sammen, fulgte hun med ham nesten overalt, nært og fjernt. Han på sin side hjalp til med å kjøpe inn dagligvarer, tørke oppvasken og hermetisere frukt om høsten. Han hadde ingen betenkeligheter med å være en apostel med forkle.”5 Jessie sa ofte om sin mann: “Han er den snilleste mannen jeg noensinne har kjent. Jeg har aldri hørt ham uttale et uvennlig ord.” Han svarte med et smil: “Jeg kan ingen uvennlige ord.”6

Biograf John J. Stewart skrev om president Smiths mildhet og medfølelse overfor Jessie: “Fra talerstolen formante han ektemenn til å vise sin hustru kjærlighet og hengivenhet. Men den preken som griper meg, er at han strevde seg ni kvartaler oppover Salt Lake Citys bratte nordgående gater til Kirkens sykehus en varm julidag i 1971 og tilbragte sin 95-årsdag ved sengen til sin syke hustru Jessie. Da hun ble verre, satt han hos henne dag og natt i flere uker og trøstet og oppmuntret henne til siste slutt.”7

Jessie døde 3. august 1971. To måneder senere holdt president Smith åpningstalen på generalkonferansen. Hans vitnesbyrd viste at hans sorg ble mildnet av tillit til Herren og håpet om evig liv:

“Jeg har lyst til å si som oldtidens Job, hvis kunnskap kom fra samme kilde som min har kommet fra: ‘Men jeg, jeg vet at min gjenløser lever, og som den siste skal han stå fram på støvet,’ og at ‘ut fra mitt kjød [skal jeg] skue Gud, han som jeg skal skue, meg til gode, han som mine øyne skal se…’ (Job 19:25-27.)

Og når jeg forener mitt vitnesbyrd med Jobs, vil jeg også slutte meg til ham i takksigelse, i ropet som kom av hans sjels angst og sorg: ‘Herren ga, og Herren tok, Herrens navn være lovet!’ (Job 1:21.)

Jeg ber om at vi alle må bli veiledet av Den hellige ånd, så vi kan vandre rettskaffent for Herren og kan arve evig liv i de boliger og riker som er beredt for de lydige.8

Etter president Smiths tale, sa president Harold B. Lee, som ledet møtet: “Jeg er sikker på at alle medlemmer av Kirken overalt som innser hvilke omstendigheter han har gitt dette mektige budskapet under, er sterkt oppbygget av den kraft og styrke han har tilkjennegitt for oss her i dag. Takk, president Smith, av hele vårt hjerte.”9

Joseph Fielding Smiths læresetninger

1

Celestialt ekteskap er Jesu Kristi evangeliums høyeste ordinans.

Det er ingen ordinans knyttet til Jesu Kristi evangelium som er av større betydning, mer høytidelig og hellig av natur og mer nødvendig for [vår] evig glede… enn ekteskap.10

Fylden av prestedømmets og evangeliets velsignelser kommer av celestialt ekteskap. Dette er evangeliets høyeste ordinans og den høyeste ordinans i templet.11

Jeg ønsker å appellere til mine gode brødre og søstre, gode medlemmer av Kirken, om å gå i templet for å bli viet for tid og all evighet.12

2

I motsetning til verdens praksis, varer ekteskapet evig i evangeliets plan.

Ekteskapet regnes av svært mange som bare en borgerlig kontrakt eller avtale mellom en mann og en kvinne om at de vil leve sammen i ekteskapsforholdet. Det er faktisk et evig prinsipp som selve menneskehetens eksistens er avhengig av. Herren ga menneskene denne loven ved verdens begynnelse som en del av evangeliets lov, og det første ekteskap skulle bestå til evig tid. Ifølge Herrens lov skulle alle ekteskap vare evig. Hvis hele menneskeheten fullt og helt ville være lydige mot evangeliet og vise den kjærlighet som stammer fra Herrens ånd, ville alle ekteskap være evige…

…Ekteskapet, slik det forstås av siste-dagers-hellige, er en pakt som er innstiftet for å vare evig. Det er grunnlaget for evig opphøyelse, for uten det kunne det ikke være evig fremgang i Guds rike.13

Bilde
A black couple. The man is sitting in a chair and looking back at his wife who is behind the chair. She has her arms on his shoulders.

“Ekteskapet, slik det forstås av siste-dagers-hellige, er en pakt som er innstiftet for å vare evig.”

Det er veldig tydelig for alle oss som leser aviser, som hører på nyhetene på radioen og som ser det som kommer på TV, at altfor mange ikke respekterer ekteskap og familieenheten i samsvar med Herrens hensikt.14

Ekteskap er en hellig pakt, men i mange tilfeller gjøres det til gjenstand for grove vitser, en vittighet, et innfall, av de vulgære og urene, men også av mange som betrakter seg som raffinerte, men som ikke forstår dette store prinsippets hellighet.15

Herren har gitt oss sitt evige evangelium for å være et lys og en norm for oss, og dette evangeliet innbefatter hans hellige ektestand, som er evig av natur. Vi skulle ikke og må ikke følge verdens ekteskapspraksis. Vi har større lys enn verden har, og Herren forventer mer av oss enn han gjør av dem.

Vi vet hva ekteskapets sanne orden er. Vi kjenner familieenhetens plass i frelsesplanen. Vi vet at vi skulle gifte oss i templet og at vi må holde oss rene og ubesmittet for at forjettelsens Hellige ånd skal godkjenne vårt ekteskap.

Vi er åndebarn vår evige Fader, som forordnet en frelsesplan hvorved vi kunne komme til jorden og utvikle oss og bli som ham. Det vil si, han ga oss evangeliets plan som ville gjøre oss i stand til å ha våre egne evige familieenheter og nyte evig liv.16

Ekteskap var aldri ment av Herren å skulle opphøre ved det dødelige legemes død, men skulle gi ære, makt og herredømme til paktens parter og den fortsatte og evige familieenhet i Guds rike. Slike velsignelser er forbeholdt dem som er villige til å overholde denne pakten slik Herren åpenbarte den. Det er ikke bare et partnerskap mellom en mann og en kvinne, for som Herren har sagt, i ekteskapet blir de ett kjød og inngår et partnerskap med Gud.17

3

Trofasthet mot ekteskapspakten bringer lykke og fører til velsignelser av evig herlighet.

Jeg er takknemlig til Herren for kunnskapen om den evige ekteskapspakt, som gir mannen rett til å gjøre krav på sin hustru, og hustruen rett til å gjøre krav på sin mann i den kommende verden, forutsatt at de har gått til Herrens hus og blitt forenet for tid og all evighet av en som har denne beseglingsmyndighet, for denne store velsignelsen kan ikke oppnås på noen annen måte. Jeg er også takknemlig for kunnskapen om at familieforholdet og familiens enhet, skal fortsette, der hvor det er riktig organisert, i rettferdighet i livet som kommer.18

Jeg vil inntrengende be dem som har vært i templet og har blitt gift på denne måten, om å være sanne og trofaste mot sine pakter og sine forpliktelser, for i Herrens hus har de inngått høytidelige pakter.19

Ingenting kan forberede menneskeheten for herlighet i Guds rike i den grad som trofasthet mot ekteskapspakten kan…

Hvis den er riktig mottatt, blir denne pakten et middel til å oppnå den største lykke. Den største ære i dette livet og i livet som kommer, ære, herredømme og makt i fullkommen kjærlighet, er de velsignelser som kommer av det. Disse velsignelsene av evig herlighet er forbeholdt dem som er villige til å overholde denne og alle evangeliets andre pakter.20

Bilde
Family looking at photo albums.

“Familieforholdet og familiens enhet, skal fortsette, der hvor det er riktig organisert, i rettferdighet i livet som kommer.”

Hva betyr ekteskap for medlemmer av Kirken? Det betyr at de mottar i denne ordinansen den største velsignelse, evige liv. Det er slik Herren sier det, “evige liv”, som betyr at ikke bare vil mannen og hustruen få evig liv, men også deres barn som ble født i pakten, vil være berettiget ved sin trofasthet til evige liv. Og videre at mannen og hustruen etter oppstandelsen fra de døde, ikke vil komme til en slutt. Med dette mener Herren at de vil få en fortsettelse av ætten til evig tid og at familieorganisasjonen ikke vil ta slutt. [Se L&p 132:19-24.]21

For å oppfylle vår evige Faders hensikter, må det være en forening, ektemenn og hustruer som mottar de velsignelser som er lovet dem som er trofaste og sanne, som vil opphøye dem til guddommelighet. En mann kan ikke motta fylden av Guds rikes velsignelser alene, heller ikke kvinnen, men de to sammen kan motta alle de velsignelser og privilegier som inngår i fylden av Faderens rike.22

4

Enhver sjel hvis hjerte er rettferdig, vil få mulighet til å motta velsignelsene av evig ekteskap, enten i dette liv eller det neste.

I den store frelsesplanen har ingenting blitt oversett. Jesu Kristi evangelium er det vakreste som finnes. Det omfatter enhver sjel hvis hjerte er rettferdig og som flittig søker ham og ønsker å adlyde hans lover og pakter. Derfor, hvis noen av en eller annen grunn nektes det privilegium å overholde noen av paktene, vil Herren dømme ham eller henne i henhold til hjertets ønsker. Det er tusenvis av medlemmer av Kirken [uten tilgang til templer] som har giftet seg og oppdratt barn i Kirken, som ikke fikk det privilegium av å bli “beseglet” for tid og all evighet. Mange av disse har gått bort, og deres velsignelser blir gitt dem stedfortredende. Evangeliet er et stedfortredende arbeid. Jesus utførte stedfortredende et arbeid for oss alle fordi vi ikke kunne gjøre det for oss selv. Likeledes har han gitt til levende medlemmer av Kirken muligheten til å fungere som stedfortredere for de døde som døde uten mulighet til å handle på egne vegne.

Videre er det tusenvis av unge menn så vel som unge kvinner, som har gått til åndeverdenen uten mulighet til å motta disse velsignelsene. Mange av dem har lagt ned sitt liv i kamp, mange har dødd i sin tidlige ungdom og mange har dødd i sin barndom. Herren vil ikke glemme en eneste en av dem. Alle de velsignelser som inngår i opphøyelse, vil bli gitt dem, for dette følger av rettferdighet og barmhjertighet. Så også med dem som bor i Sions staver og i skyggen av våre templer, hvis de mangler velsignelser i dette liv, vil disse velsignelsene bli gitt til dem i tusenårsriket.23

Ingen som er trofast, kan bli fratatt opphøyelse… En uverdig mann kan ikke hindre en trofast hustru i å motta opphøyelse og omvendt.24

5

Barn og unge forbereder seg til evig ekteskap når de lærer om ekteskapspakten, utvikler varig tro og holder seg rene og ubesmittede.

Måtte alle siste-dagers-hellige fedre og mødre se til at de lærer sine barn hvor hellig ekteskapspakten er. La dem innprente i sine barn at på ingen annen måte enn ved å overholde Guds pakter, og blant dem er den evige ekteskapspakt en av de største og mest nødvendige, kan de oppnå det evige livs velsignelser. 25

Dette livet er kort, og evigheten er lang. Når vi tenker på at ekteskapspakten vil vare evig, skjønner vi at den fortjener nøye overveielse… Det riktige råd til våre unge er å overveie omhyggelig i den hensikt å velge en god ledsager med en varig tro på evangeliet. En slik person vil med større sannsynlighet være trofast mot ethvert løfte og enhver pakt. Når den unge mannen og den unge kvinnen er grundig forankret i vår Herres guddommelige misjon og tror på det evangelium som ble åpenbart gjennom Joseph Smith, profeten, er sjansene gode for en lykkelig forening som vil vare evig.26

Jeg bønnfaller dere, Sions ungdom overalt, om å holde dere rene og ubesmittede, slik at dere vil ha rett til å komme til Herrens hus, og sammen med deres valgte ledsager, nyte alle disse store velsignelser som Herren tilbyr dere.27

En ting… som jeg ønsker å rette oppmerksomheten mot – unge mennesker, når de gifter seg, er ikke tilfreds med å begynne med lite og beskjedent, men de ønsker å ha det omtrent som foreldrene har det når de, barna, gifter seg… De ønsker å starte med alle bekvemmeligheter under solen for å ha det komfortabelt. Jeg mener dette er galt. Jeg syns de skulle begynne beskjedent, sette sin lit til Herren, bygge litt nå og litt da etter hvert som de kan, samle stykkevis, inntil de kan nå den velstand som de ønsker seg.28

6

Når en mann og hustru trofast overholder alle ordinanser og prinsipper i evangeliet, blir deres glede i ekteskapet større.

Ekteskapet ble forordnet av Gud. Det er et godt prinsipp når det mottas og praktiseres i hellighet. Hvis menn og kvinner i dag ville inngå denne pakten i ydmykhet, kjærlighet og tro, slik de er befalt å gjøre, og vandre rettskaffent på veien til evig liv, ville det ikke være noen skilsmisse, ingen oppløste hjem, men ubeskrivelig lykke og glede.29

Jeg ønsker å innprente i alle mine gode brødre og søstre som har blitt viet i templet, at de aldri skulle glemme de store velsignelser som ble skjenket dem: At Herren har gitt dem, ved deres trofasthet, rett til å bli hans sønner og hans døtre, Jesu Kristi medarvinger, og kunne motta alt som Faderen har [med henvisning til Romerne 8:13-19 og Lære og pakter 76:54-60].

Og likevel er det medlemmer av Kirken som ikke klarer å forstå dette, og etter å ha blitt viet for tid og all evighet… og ha mottatt løftet om fylden av Faderens rike, lar de ting få komme inn i deres liv som fører til gnisninger og adskillelse. Og de glemmer at de har inngått en pakt med hverandre for tid og all evighet, og ikke bare det, men de har inngått en pakt med sin Fader i himmelen.30

Bilde
An older couple sitting together outdoors on a bench. They are smiling and laughing.

Når en mann og en hustru trofast etterlever evangeliet sammen, blir deres glede og lykke i ekteskapet større.

Hvis en mann og hans hustru oppriktig og trofast overholder alle ordinanser og prinsipper i evangeliet, kan det ikke oppstå noen grunn til skilsmisse. Den glede og lykke som følger av ekteskapet, ville bli sterkere, og mann og hustru ville bli mer og mer knyttet til hverandre etter hvert som tiden går. Ikke bare ville mannen elske sin hustru og hustruen elske sin mann, men barn født til dem, ville leve i en atmosfære av kjærlighet og harmoni. Den enkeltes kjærlighet til de andre ville ikke bli svekket, og dessuten ville alles kjærlighet til vår evige Fader og hans Sønn Jesus Kristus være sterkere rotfestet i deres sjeler.31

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Dette kapitlet begynner med eksempler på den glede og sorg som kan være en del av ekteskap og familieliv. Hvordan kan læren om evige familier styrke oss gjennom lykkelige og triste tider i vårt liv?

  • Hva er det ved celestialt ekteskap som gjør det til “templets høyeste ordinans”? (Se del 1.)

  • President Smith sammenlignet Herrens syn på ekteskapet med verdens syn på ekteskapet (se del 2). Hva skiller seg ut for deg ved denne kontrasten? Hvordan kan vi beskytte og styrke ekteskap og familie i verden i dag?

  • I del 3 nevner president Smith minst fem velsignelser som kommer til dem som er “trofaste og sannferdige” mot ekteskapspakten. Hva betyr det for deg å være trofast og sannferdig mot ekteskapspakten?

  • Hva kan foreldre gjøre for å “lære sine barn hvor hellig ekteskapspakten er”? (Du finner noen forslag i del 5.)

  • I del 6 forklarer president Smith hvordan et ekteskapsforhold kan “bli sterkere”. Hvilke eksempler har du sett på dette prinsippet? Hvis du er gift, kan du tenke på hva du kan gjøre for å få større glede og kjærlighet i ekteskapet.

Aktuelle skriftsteder

1 Korinterbrev 11:11; L&p 42:22; 131:1-4; Moses 3:18-24

Hjelp til undervisningen

“Å skrive spørsmål på tavlen før klasseperioden vil få elevene til å begynne å tenke på et emne selv før undervisningen begynner” (Undervisning, intet større kall [1999], 93).

Noter

  1. Se Joseph Fielding Smith jr. og John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith (1972), 65-75; Francis M. Gibbons, Joseph Fielding Smith: Gospel Scholar, Prophet of God (1992), 51-55.

  2. I The Life of Joseph Fielding Smith, 162.

  3. Se The Life of Joseph Fielding Smith, 214-41.

  4. Se The Life of Joseph Fielding Smith, 249.

  5. The Life of Joseph Fielding Smith, 12-13.

  6. I The Life of Joseph Fielding Smith, 268.

  7. John J. Stewart, i The Life of Joseph Fielding Smith, 11. Selv om denne boken ble skrevet av John J. Stewart og Joseph Fielding Smith jr., er denne kommentaren en personlig uttalelse av John J. Stewart.

  8. “I Know That My Redeemer Liveth,” Ensign, des. 1971, 27.

  9. I Conference Report, okt. 1971, 7.

  10. “The Law of Chastity,” Improvement Era, sep. 1931, 643; se også Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind (1954-56), 2:56.

  11. I “Lay Cornerstone at Provo Temple,” Deseret News, 22. mai 1971, B2.

  12. I Conference Report, okt. 1951, 120.

  13. “The Perfect Marriage Covenant,” Improvement Era, okt. 1931, 704.

  14. “President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California,” New Era, juli 1971, 7-8.

  15. The Restoration of All Things (1945), 259.

  16. “President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California,” 8.

  17. The Restoration of All Things, 259.

  18. I Conference Report, april 1915, 119.

  19. I Conference Report, okt. 1951, 120.

  20. “The Law of Chastity,” 643; se også Frelsende læresetninger, 2:56-57.

  21. I Conference Report, okt. 1951, 120-21.

  22. “Obedience to the Truth,” Relief Society Magazine, jan. 1960, 6.

  23. Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 2:37-38.

  24. Personlig korrespondanse, sitert i Frelsende læresetninger, 2:62.

  25. I Conference Report, okt. 1965, 30.

  26. “Marriage Ordained of God,” Young Woman’s Journal, juni 1920, 307-8; se også Frelsende læresetninger, 2:71-72.

  27. “President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California,” 10.

  28. I Conference Report, april 1958, 30.

  29. The Restoration of All Things, 259.

  30. I Conference Report, april 1949, 135.

  31. I Conference Report, april 1965, 11.