Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 26: Forberedelse til vår Herres komme


Kapittel 26

Forberedelse til vår Herres komme

“Rydd Herrens vei og gjør hans stier rette, for timen for hans komme er nær” (L&p 133:17).

Fra Joseph Fielding Smiths liv

President Joseph Fielding Smith sa en gang til en gruppe av siste-dagers-hellige at han “ba om verdens ende”. Han sa: “Hvis den kom i morgen, ville jeg bli glad.” Som svar på denne erklæringen, snakket en kvinne høyt nok til at andre kunne høre det. “Å, jeg håper ikke det,” sa hun.

Da han fortalte om denne erfaringen en stund senere, sa president Smith:

“Ønsker dere ikke at verdens ende skal komme?

De fleste har misforstått hva som menes med verdens ende…

…Når Kristus kommer, vil det bli en slutt på verden… Det vil ikke være noen krig, uro, misunnelse, løgn eller ondskap. Menneskene vil da lære å elske Herren og holde hans bud, og hvis de ikke gjør det, vil de ikke få være her. Det er verdens ende, og det var det Frelseren ba om da disiplene kom til ham og sa: ‘Lær oss å be.’ Hva gjorde han? Han lærte dem: ‘Fader vår, du som er i himmelen, helliget vorde ditt navn, komme ditt rike, skje din vilje, som i himmelen, så og på jorden.’ [Se Lukas 11:1-2.]

Det er det jeg ber om. Herren ba om verdens ende, og det samme gjør jeg.”1

I taler og forfatterskap siterte president Smith ofte Skriftenes profetier om de siste dager, og om Joseph Smiths rolle i å berede veien for Herren og Frelserens komme til jorden i herlighet. Han uttrykte sine dype følelser med hensyn til disse profetiene i innvielsesbønnen for Ogden Utah tempel:

“Som du vet, vår Gud, lever vi i de siste dager når tidenes tegn blir vist oss, når du fremskynder din gjerning og når vi allerede har hørt røsten til en som roper i villmarken: Rydd vei for Herren og gjør hans stier rette [se Matteus 3:3]…

Kjære Fader, vi lengter etter den dagen da Fredsfyrsten kommer, da jorden skal hvile og rettferdighet igjen skal være å finne på hennes overflate, og det er vår bønn, uttalt av ydmyke og angrende hjerter, at vi må utholde dagen og bli funnet verdige til å leve sammen med ham som du har utpekt til å stå som kongenes Konge og herrenes Herre, som er gitt makt og ære og herlighet både nå og for alltid.”2

Bilde
Frontal head and shoulders portrait of Jesus Christ. Christ is depicted wearing a pale red robe with a white and blue shawl over one shoulder. Light emanates from His face.

“Vi lengter etter den dagen da Fredsfyrsten skal komme.”

Joseph Fielding Smiths læresetninger

1

Herrens komme nærmer seg.

Vi nærmer oss raskt Herrens store dag, tiden for “fornyelse”, når han kommer i himmelens skyer for å ta hevn over de ugudelige og forberede jorden for at fred skal kunne råde for alle som er villige til å overholde hans lov [se Apostlenes gjerninger 3:19-20].3

Mange ting har skjedd… for å overbevise trofaste medlemmer av Kirken om den kjensgjerning at Herrens komme er nær. Evangeliet er gjengitt. Kirken har blitt fullstendig organisert. Prestedømmet har blitt overdratt til menneskene. De ulike evangelieutdelinger fra begynnelsen av har blitt åpenbart, og deres nøkler og myndighet er gitt til Kirken. Israel har blitt og blir innsamlet til Sions land. Jødene er tilbake i Jerusalem. Evangeliet blir forkynt i hele verden som et vitne for enhver nasjon. Templer bygges, og ordinansarbeid for de døde, så vel som for de levende, blir utført i dem. Barnas hjerter har blitt vendt til deres fedre, og barna søker etter sine avdøde forfedre. Paktene som Herren lovet å inngå med Israel i de siste dager, har blitt åpenbart, og tusenvis av Israels innsamlede har inngått dem. Dermed gjør Herrens verk fremskritt, og alle disse tingene er tegn på at Herrens komme nærmer seg…

Profetenes ord er raskt i ferd med å bli oppfylt, men det foregår ved slike naturlige prinsipper at de fleste av oss ikke klarer å se det.

Joel lovet at Herren ville utøse sin Ånd over alt kjød: sønner og døtre skulle profetere, gamle menn skulle ha drømmer og unge menn skulle se syner [se Joel 2:28-29]…

Blant tegnene i de siste dager var en økning av lærdom. Daniel ble befalt å forsegle “…boken [med sin profeti] inntil endens tid. [Og på den dag] er det “mange [som] skal fare omkring”, sa han og kunnskapen skal bli stor. (Daniel 12:4.) Er det ikke mange som “farer omkring” i dag, mer enn noensinne før i verdens historie?…

…Har ikke kunnskapen blitt større? Har det noensinne vært en tid i verdens historie da så mye kunnskap ble utøst over folket? Men dessverre er Paulus’ ord sanne – det er mennesker “som alltid vil lære, men aldri kan komme til sannhets erkjennelse”. (2 Timoteus 3:7.)…

Har vi ikke hatt mange rykter om kriger? [Se L&p 45:26.] Har vi ikke hatt kriger, kriger som verden aldri har sett maken til? Er det ikke i dag uro blant nasjonene, og er ikke deres herskere bekymret? Har ikke riker blitt veltet og store forandringer funnet sted blant nasjonene? Hele jorden er i opprør. Jordskjelv på forskjellige steder blir rapportert hver dag [se L&p 45:33]…

Men den gamle verden fortsetter som før, og bryr seg svært lite om alt som Herren har sagt og alle de tegn og indikasjoner som er gitt. Menneskene forherder sitt hjerte og sier “…at Kristus drøyer med sitt komme inntil jordens ende”. (L&p 45:26.)4

For ikke lenge siden ble jeg spurt om jeg kunne fortelle når Herren ville komme. Jeg svarte “ja” den gang, og jeg svarer “ja” nå. Jeg vet når han vil komme. Han kommer i morgen. Det har han selv sagt. La meg lese hva han sier:

“Se, nå heter det i dag inntil Menneskesønnens komme, og sannelig, det er en offerdag og en dag for mitt folk til å betale tiende, for den som betaler tiende, skal ikke oppbrennes ved hans komme.”

Disse ordene skulle være tilstrekkelige med hensyn til tiende.

“For etter i dag kommer ilden, slik er Herrens talemåte, for sannelig sier jeg, i morgen skal alle de stolte og alle de ugudelige være som halm, og jeg vil brenne dem opp, for jeg er Hærskarenes Herre, og jeg vil ikke spare noen som blir tilbake i Babylon.” [L&p 64:23-24.]

Og derfor sier jeg at Herren kommer i morgen. La oss derfor være forberedt.5

Bilde
The resurrected Jesus Christ (wearing white robes with a magenta sash) standing above a large gathering of clouds. Christ has His arms partially extended. The wounds in the hands of Christ are visible. Numerous angels (each blowing a trumpet) are gathered on both sides of Christ. A desert landscape is visible below the clouds. The painting depicts the Second coming of Christ. (Acts 1:11)

“Vi nærmer oss raskt Herrens store dag, tiden for ‘fornyelse’, når han kommer i himmelens skyer.”

2

Det vil være en dom når Kristus kommer.

Lignelsen Herren fortalte om hveten og ugresset, handlet om de siste dager. Ifølge historien sådde en såmann godt korn i åkeren sin, men mens han sov, kom fienden hans og sådde ugress i åkeren. Da aksene begynte å stikke opp, ønsket tjenerne å gå og luke vekk ugresset, men Herren befalte dem å la både hveten og ugresset vokse opp sammen til avlingen var moden, så de ikke skulle risikere å rykke opp den sarte hveten samtidig som de ødela ugresset. På slutten av innhøstingen skulle de gå ut og samle hveten og binde sammen ugresset og brenne det. I forklaringen til denne lignelsen sa Herren til sine disipler: “Høsten er enden på denne tidsalder. Høstfolkene er engler.” [Se Matteus 13:24-30, 36-43; L&p 86.]6

Ugresset og hveten vokser sammen og har vokst i samme åker i alle disse årene, men dagen er nær for hånden da hveten vil bli innsamlet og ugresset likeledes vil bli samlet for å bli brent, og det vil finne sted en adskillelse, de rettferdige fra de ugudelige, og det sømmer seg hver enkelt av oss å holde Herrens bud, å omvende oss fra våre synder og vende oss til rettferdighet, hvis det er behov for omvendelse i vårt hjerte.7

Bygg opp og styrk Kirkens medlemmer i tro på Gud, for vi trenger det sårt. Det er så mange innflytelser i sving for å splitte oss, midt blant Kirkens medlemmer, og en gang i nær fremtid vil det finne sted en adskillelse av hveten og ugresset, og vi er enten hvete eller ugress. Vi kommer til å være på den ene eller den andre siden.8

Dagen vil komme da vi ikke vil ha denne verden. Den vil bli forandret. Vi vil få en bedre verden. Vi vil få en hvor rettferdighet råder, for når Kristus kommer, vil han rense jorden.

Les det som er skrevet i våre skrifter. Les det han selv har sagt. Når han kommer, vil han rense jorden fra all ondskap, og om Kirken har han sagt at han ville sende ut sine engler, og at de ville sanke ut av hans rike, som er Kirken, alt som volder anstøt [se Matteus 13:41].9

Den store og forferdelige dag kan ikke være noen annen tid enn når Jesus Kristus kommer for å opprette sitt rike med kraft blant de rettferdige på jorden og rense jorden fra all urettferdighet. Det vil ikke være en dag som vil forårsake frykt i de rettferdiges hjerter, men det vil være en forferdelig dag med frykt og redsel for de ugudelige. Dette har vi lært av vår Frelsers egne ord, da han underviste sine disipler [se Matteus 24; Joseph Smith – Matteus 1].10

Det vil være en dom når Kristus kommer. Vi er informert om at bøkene skal åpnes, de døde skal dømmes ut fra det som er skrevet i bøkene, og blant disse bøkene vil være livets bok [se Johannes’ åpenbaring 20:12]. Vi vil få se dens sider. Vi vil se oss selv slik vi er, og vi vil forstå at de dommer som tildeles oss, er rettferdige og sanne, enten vi kommer inn i Guds rike… for å motta disse strålende velsignelser, eller om vi blir forvist.11

Jeg ber innstendig siste-dagers-hellige om å stå fast og trofast i utførelsen av enhver plikt, i å holde Herrens bud og hedre prestedømmet, så vi kan bli stående når Herren kommer – enten vi er levende eller døde, det spiller ingen rolle – for å få del i denne herlighet.12

3

For å forberede oss til Herrens komme, må vi våke og be og sette vårt hus i orden.

Det er mange hendelser i verden i dag som tyder på at Herrens store dag nærmer seg da Forløseren igjen vil vise seg for å organisere sitt rike i rettferdighet som forberedelse til sin tusenårige regjeringstid. I mellomtiden er det Kirkens medlemmers plikt å søke etter kunnskap og forberede seg ved studium og ved tro til innledningen av denne store og strålende dag.13

Vi behøver ikke å tenke på når Kristus skal komme, men vi må våke og be og være klare.14

Av og til blir jeg ergerlig på noen av våre eldster som, når de taler, sier at Herren vil komme når vi alle blir rettferdige nok til å ta imot ham. Herren kommer ikke til å vente på at vi skal bli rettferdige. Når han er rede til å komme, da vil han komme – når ugudelighetens beger er fullt – og hvis vi ikke er rettferdige da, vil det være verst for oss selv, for da vil vi bli klassifisert blant de ugudelige, og vi vil være som halm og bli feiet bort fra jordens overflate, for Herren sier at ugudelighet skal ikke bli stående.15

Skal vi sove i full uvitenhet om eller likegyldighet til alt det som Herren har gitt oss som advarsel? Jeg sier: “Våk derfor! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer.

Men det skjønner dere, at dersom husbonden visste hva for en nattevakt tyven kom i, så ville han våke og ikke la ham bryte inn i sitt hus.

Vær derfor beredt, dere også! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke tenker.” (Matteus 24:42-44.)

Måtte vi gi akt på denne advarselen gitt av Herren, og sette vårt hus i orden og være forberedt til Herrens komme.16

4

Siste-dagers-hellige kan være redskaper i Guds hender til å forberede et folk til Herrens komme.

Ville det ikke være en usedvanlig merkelig ting om Herren skulle komme og begynne sin regjeringstid i fred, ta hevn over de ugudelige, rense jorden fra synd og ikke sende bud for å berede veien for ham? Bør vi forvente at Herren skal komme for å dømme verden uten først å gi den varsel og gjøre det mulig å unnslippe for alle som vil omvende seg?

Noah ble sendt til verden for å advare den mot flommen. Hvis folket hadde lyttet, ville de ha unnsluppet. Moses ble sendt for å lede Israel inn i det lovede land, for å oppfylle de løfter som ble gitt til Abraham. Døperen Johannes ble sendt for å berede veien for Kristi komme. I hvert tilfelle kom kallet ved at himmelen ble åpnet. Jesaja, Jeremia og andre profeter ble sendt for å advare Israel og Juda før de ble rammet av adspredelse og fangenskap. Hadde de brydd seg om dem, ville en annen side av historien ha blitt skrevet. De fikk sin sjanse til å høre, de ble advart og hadde muligheter til å unnslippe som de forkastet.

Herren lovet å vise den samme interessen for menneskeheten før sin gjenkomst.17

Joseph Smith ble sendt for å berede veien for dette annet komme, ved å forkynne evangeliets fylde og gi alle mennesker en mulighet til å unnslippe synd og overtredelse.18

Bilde
The Prophet Joseph Smith sitting on his bed in the Smith farm house. Joseph has a patchwork quilt over his knees. He is looking up at the angel Moroni who has appeared before him. Moroni is depicted wearing a white robe. The painting depicts the event wherein the angel Moroni appeared to the Prophet Joseph Smith three times in the Prophet's bedroom during the night of September 21, 1823 to inform him of the existence and location of the gold plates, and to instruct him as to his responsibility concerning the plates.

Da engelen Moroni besøkte den unge Joseph Smith, profeterte han om Frelserens annet komme (se Joseph Smith – Historie 1:36-41).

Johannes på Patmos så i et syn om de siste dager en “engel, som fløy under det høyeste av himmelen. Han hadde et evig evangelium å forkynne for dem som bor på jorden, for alle nasjoner og stammer, tungemål og folk”. [Johannes’ åpenbaring 14:6.]

Som oppfyllelse av dette løftet, erklærte Joseph Smith at Moroni, en oldtidsprofet på dette kontinent som nå var gjenoppstått, lærte ham evangeliet og ga ham undervisning om alle tings gjenopprettelse før Kristi komme. Og Herren sa: “For se, Gud Herren har sendt ut engelen som roper midt igjennom himmelen og sier: Rydd Herrens vei og gjør hans stier rette, for timen for hans komme er nær.” [L&p 133:17.]

Siste-dagers-hellige tror på dette, og tror at kommunikasjon er etablert med himmelen i vår tid, og nå blir “rikets evangelium” sendt ut som et vitnesbyrd for verden før Kristus skal komme [se Matteus 24:14].19

De siste-dagers-hellige kan anses som merkelige og særegne fordi de tror at de har blitt kalt til å oppfylle dette skriftstedet [Matteus 24:14], men det er med full tillit til at Herren har talt at de flittig sender misjonærer til alle deler av verden. Dessuten, når alle nasjoner har hørt dette budskapet slik det har blitt åpenbart i disse siste dager, da kan vi ser frem til vår Herre og Frelser Jesu Kristi komme, for på den dag vil alle nasjoner ha blitt advart av budbringerne som ble sendt til dem i henhold til Herrens løfte.20

Evangeliet er for alle mennesker, og Kirken skal bli opprettet overalt, i alle nasjoner, helt til jordens ender, før Menneskesønnens annet komme…

…Han har rakt ut sin hånd for annen gang for å samle Israel inn i Kirken, og denne gangen vil han oppreise forsamlinger av sine hellige i alle nasjoner.21

Fra innvielsesbønnen for Ogden Utah tempel:

O Fader, fremskynd den dag da rettferdigheten skal råde, da nasjoners herskere skal åpne sine grenser for evangeliets forkynnelse, da døren til frelse skal åpnes på vidt gap for de ærlige og rettskafne og gode blant alle folkeslag.

Vi ber for sannhetens utbredelse, vi ber for misjonærsaken, vi søker styrke og antall og midler til å forkynne dine evige sannheter til flere av dine andre barn i alle nasjoner, blant alle slekter og tungemål…

…Det er vårt ønske å være redskaper i dine hender for å forberede et folk for din Sønns komme.22

5

Tusenårsriket vil være en tid med fred og en tid for å arbeide i Herrens verk.

De rettferdige vil juble når han kommer, for da vil fred komme til jorden, rettferdighet til folket, og den samme ånd av fred og glede og lykke som rådet på dette kontinent i to hundre år [se 4 Nephi 1:1-22], skal igjen bli opprettet blant folket og til slutt bli universell, og Kristus skal regjere som herrenes Herre og kongenes Konge i tusen år. Vi ser frem til den tiden.23

I tusen år vil denne lykkelige fredstid råde, og med tiden vil alle de som lever på jorden, bli bragt inn i Kirkens fellesskap.24

Evangeliet vil bli forkynt langt mer intenst og med større kraft i løpet av tusenårsriket, inntil alle jordens innbyggere skal ta imot det.25

Istedenfor å være en tid med hvile, kommer tusenårsriket til å være en tid hvor alle skal arbeide. Lediggang vil ikke finnes, bedre metoder vil bli benyttet, ikke så mye tid vil gå med til de daglige sysler og mer tid vil bli viet til det som tilhører Guds rike. De hellige vil være opptatt i templene som skal bygges i alle deler av landet. De vil faktisk være så opptatt at templene vil være fullsatt mesteparten av tiden.26

Det vil være dødelighet på jordens overflate i løpet av de tusen årene på grunn av det store arbeidet som skal gjøres for å frelse de døde. I løpet av disse tusen år med fred, skal Herrens store arbeid bli utført i templene, og inn i disse templene skal folket komme for å arbeide for dem som har gått bort, og som venter på å få disse ordinansene som angår deres frelse, utført for seg av dem som fortsatt er dødelige på jorden.27

Det er vår plikt å frelse de døde, og dette arbeidet vil fortsette i tusenårsriket inntil alle har mottatt sin begavelse og blitt beseglet som er berettiget til denne velsignelsen.28

Alle de som er døde i Kristus, skal stå opp fra de døde ved hans komme, og skal leve på jorden mens Kristus skal være på jorden i tusenårsriket. De skal ikke være her hele tiden i løpet av de tusen år, men de vil omgås med dem som fortsatt er her i jordelivet. Disse oppstandne hellige og Frelseren selv skal komme for å gi undervisning og veiledning, for å åpenbare for oss de tingene vi trenger å vite, for å gi oss informasjon om arbeidet i Herrens templer, slik at vi kan gjøre det arbeidet som er avgjørende for verdige menneskers frelse.29

Herren har sagt gjennom sine tjenere at i tusenårsriket vil de som har gått bort og har oppnådd oppstandelsen, personlig åpenbare for dem som fortsatt er dødelige, all den informasjon som er nødvendig for å fullføre arbeidet for disse som har forlatt dette liv. Da vil de døde få det privilegium å gjøre kjent de tingene de ønsker og har krav på. På denne måten vil ingen bli forsømt, og Herrens verk vil bli fullkommengjort.30

Jeg ber hver eneste dag om at Herren vil fremskynde sitt verk…Jeg ber om verdens ende fordi jeg ønsker en bedre verden. Jeg ønsker at Kristus skal komme. Jeg vil at fred skal råde. Jeg vil at den tid skal komme da enhver kan leve i fred og i troens, ydmykhetens og bønnens ånd.31

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Hvordan påvirker beretningen i “Fra Joseph Fielding Smiths liv” dine følelser med hensyn til verdens ende?

  • Hvordan kan profetiene som er nevnt i del 1, hjelpe oss å forberede oss til Herrens komme?

  • Gjennomgå president Smiths læresetninger om lignelsen om hveten og ugresset i del 2. Hva kan vi gjøre for å være blant “hveten”? Hva kan vi gjøre for å hjelpe vår familie og andre?

  • Når vi forbereder oss til Herrens komme, hva tror du det innebærer å “våke og be”? Hva tror du det betyr å “sette vårt hus i orden”? (Se del 3.)

  • President Smith ba: “Det er vårt ønske å være redskaper i dine hender for å forberede et folk for din Sønns komme” (del 4). På hvilke måter kan vi hjelpe andre å forberede seg til Herrens komme?

  • Gjennomgå del 5. På hvilke måter kan vi nå dra nytte av å kjenne til hva som vil skje i tusenårsriket?

Aktuelle skriftsteder

Salmene 102:16; Jesaja 40:3-5; Jakobs brev 5:7-8; L&p 1:12; 39:20-21; 45:39, 56-59

Hjelp til undervisningen

“Undervisningens avgjørende, overbevisende, omvendende kraft tilkjennegis når en inspirert lærer sier: ‘Jeg vet ved Den hellige ånds kraft, fordi Den hellige ånd har åpenbart det til min sjel, at de læresetninger jeg har undervist om, er sanne’” (Bruce R. McConkie, i Undervisning, intet større kall [1999], 43).

Noter

  1. The Signs of the Times (1943), 103-5.

  2. “Ogden Temple Dedicatory Prayer,” Ensign, mars 1972, 10-11.

  3. The Restoration of All Things (1945), 302.

  4. I Conference Report, april 1966, 12-14.

  5. I Conference Report, april 1935, 98; se også Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind (1954-56), 3:11.

  6. “Watch Therefore,” Deseret News, 2. aug. 1941, Church section, 2; se også Frelsende læresetninger, 3:22.

  7. I Conference Report, april 1918, 156-57; se også Frelsende læresetninger, 3:22-23.

  8. “How to Teach the Gospel at Home,” Relief Society Magazine, des. 1931, 688; se også Frelsende læresetninger, 3:23.

  9. I Conference Report, april 1952, 28, uthevelse i originalen.

  10. “The Coming of Elijah,” Ensign, jan. 1972, 5.

  11. “The Reign of Righteousness,” Deseret News, 7. jan. 1933, 7; se også Frelsende læresetninger, 3:56.

  12. I Conference Report, april 1935, 99; se også Frelsende læresetninger, 3:39.

  13. Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 5:xii.

  14. “A Warning Cry for Repentance,” Deseret News, 4. mai 1935, Church section, 6.

  15. “A Warning Cry for Repentance,” 8.

  16. I Conference Report, april 1966, 15.

  17. “A Peculiar People: Modern Revelation – The Coming of Moroni,” Deseret News, 6. juni 1931, Church section, 8; se også Frelsende læresetninger, 3:13-14.

  18. “A Peculiar People: Prophecy Being Fulfilled,” Deseret News, 19. sep. 1931, Church section, 6.

  19. “A Peculiar People: Modern Revelation – The Coming of Moroni,” 8; se også Frelsende læresetninger, 3:14.

  20. “A Peculiar People: Prophecy Being Fulfilled,” Deseret News, 7. nov. 1931, Church section, 6; se også Frelsende læresetninger, 3:15.

  21. I Conference Report, britisk områdekonferanse 1971, 176.

  22. “Ogden Temple Dedicatory Prayer,” 9, 11.

  23. “The Right to Rule,” Deseret News, 6. feb. 1932, Church section, 8.

  24. “Priesthood – Dispensation of the Fulness of Times,” Deseret News, 19. aug. 1933, 4; se også Frelsende læresetninger, 3:60.

  25. “Churches on Earth During the Millennium,” Improvement Era, mars 1955, 176; se også Frelsende læresetninger, 3:59.

  26. The Way to Perfection (1931), 323-24.

  27. “The Reign of Righteousness,” 7; se også Frelsende læresetninger, 3:54.

  28. I “Question Answered,” Deseret News, 13. jan. 1934, Church section, 8; se også Frelsende læresetninger, 2:140.

  29. “The Reign of Righteousness,” 7; se også Frelsende læresetninger, 3:55.

  30. “Faith Leads to a Fulness of Truth and Righteousness,” Utah Genealogical and Historical Magazine, okt. 1930, 154; kursiv fjernet; se også Frelsende læresetninger, 3:59.

  31. The Signs of the Times, 149.