Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 11: Det heliga templets ovärderliga rikedomar


Kapitel 11

Det heliga templets ovärderliga rikedomar

Hur kan vi bli bättre förberedda att ta emot templets välsignelser och att förmedla dessa välsignelser till andra?

Inledning

I mars 1956, under invigningen av templet i Los Angeles, Kalifornien, återgav president Harold B Lee en fars berättelse om sin son som blivit utsedd att flyga på farliga uppdrag under kriget.

“Pappan sade till honom: ‘Min son, hur kunde du återvända i säkerhet till flygbasen’…? Pojken sade: ‘Det är lätt, pappa, jag flög bara efter radarn.’ Men pappan vidareutvecklade detta genom att fråga: ‘Anta att du har förlorat radarkontakten och att någonting är fel med den radioutrustning som meddelar piloten vilket håll han ska flyga.’ ‘Då skulle jag ha använt min kompass.’ ‘Anta då att kompassen förstörts av en kula, vad skulle du då ha gjort?’

Pojken funderade noga och sade sedan: ‘Pappa, jag skulle ha börjat flyga mitt plan högre och högre upp ovanför röken och dimman tills jag kommit så högt upp att jag kunde se stjärnorna, och när jag flugit så högt upp, skulle jag följa stjärnorna. Detta är ofelbart och på det sättet kunde jag alltid finna vägen hem.’”

President Lee fortsatte: “Här på jorden, utanför hans heliga närhet, finns det sådant som går att köpa för pengar, det finns något som vi kallar för ärebetygelser och det som vi eftersträvar och anser vara mycket viktigt. Men [templet] är den plats där vi kan komma upp högt ovanför röken och de jordiska föroreningarnas dimmor, och där genom Guds eviga stjärnor lära oss den kurs som leder oss i trygghet tillbaka.”1

Harold B Lees lärdomar

Vilka välsignelser får vi ta del av i Herrens hus?

Vi kommer [till templet], som jag ser det, för att ta emot fullheten av prästadömets välsignelser …

Vi kommer hit till detta heliga hus för att lära, för att lära känna Gud som han verkligen är, och för att lära oss hur vi var och en kan bli upphöjda i hans närhet…

Det är här som vi lägger grundstenarna till ett evigt himmelskt hem, för här i denna kyrka finns makten att binda på jorden så att det är bundet i himlen.2

På något sätt måste vi förmedla detta faktum till alla våra medlemmar, unga såväl som gamla, att tempelbegåvningen i våra heliga tempel är den säkra vägvisaren till lycka här på jorden och evigt liv i den kommande världen.3

När ni går in i ett heligt tempel går ni i den riktning som innebär medborgarskap med de heliga i Guds eviga rike, där tidlöshet råder. I Guds tempel blir ni inte begåvade med en stor arvedel världsliga rikedomar, utan med eviga skatter som inte går att mäta i pengar.

Tempelförordningarna är utformade av en vis himmelske Fader som har uppenbarat dem för oss i dessa sista dagar till vägledning och skydd under hela vårt liv, så att ni och jag inte ska misslyckas med att nå upphöjelse i det celestiala riket, där Gud och Kristus bor.

Må ni flitigt sträva efter och förbereda er för att kunna ta emot de ovärderliga rikedomarna i Herrens hus.4

Det finns två olika slags uppenbarelser: Det finns uppenbarelser som kan betecknas som öppna uppenbarelser. Exempel på sådana finns nedtecknade i Läran och förbunden och på andra ställen och kan ges till världen. Och så har vi sådana som man skulle kunna kalla för slutna uppenbarelser. Dessa ska endast ges på heliga platser som är förberedda för uppenbarandet av de högsta förordningarna som tillhör de aronska och melkisedekska prästadömena. Dessa förordningar utförs i Herrens hus.5

Redan 1841 uppenbarade Herren för Joseph Smith att “det finnes icke en plats på hela jorden, dit han kan komma och återupprätta det, som var förlorat för eder, eller det, som han borttagit, nämligen prästadömets fullhet …

… ty jag täckes uppenbara för min kyrka det som varit förborgat från världens begynnelse, sådant som tillhör tidernas fullhets utdelning” (L&F 124:28,41).

Dessa uppenbarelser, som är reserverade för och endast lärs ut till trofasta medlemmar i heliga tempel, utgör det som kallas för “gudaktighetens hemlighet”. Herren sade att han hade gett Joseph “nycklarna till hemligheterna, och de förseglade uppenbarelserna …” (L&F 28:7). Som en belöning till de trofasta sade Herren: “För dem vill jag uppenbara alla hemligheter, ja, alla mitt rikes hemligheter, som hava varit förborgade från tidens begynnelse…” (L&F 76:7).

I profeten Joseph Smiths skrifter finns förklarat vad som menas med dessa så kallade hemligheter i den heliga begåvningen. Han sade:

“Jag tillbragte dagen ovanpå affären, som är mitt privata kontor i råd med [därefter ges namnen på flera av de första ledarna], och instruerade dem om prästadömets principer och ordning, utförde tvagningar, smörjningar, begåvningar och överlämnade nycklar, tillhörande det aronska och melkisedekska prästadömet. Jag framsatte den ordning, som tillhör den Gamle av dagar och alla de planer och principer, genom vilka man kan försäkra sig om fullheten av de välsignelser, som hava beretts för den Förstföddes församling, att komma upp och förbliva i Gudarnas närhet i de eviga världarna” (Profeten Joseph Smiths lärdomar, s 203).

Under hörnstensceremonin för Salt Lake-templet spred president Brigham Young ytterligare ljus angående begåvningens betydelse och syftet med tempelbyggande:

“… Er begåvning är att mottaga alla de förordningar i Herrens hus som är nödvändiga för att ni, efter det att ni har lämnat detta liv, ska kunna återvända till Faderns närhet och passera de änglar som står som vaktposter … och jord och helvete till trots mottaga er eviga upphöjelse.” (Discourses of Brigham Young, sammanst. John A Widtsoe (1954), s 416.)6

Hur kan vi verka som “frälsare på Sions berg” för de döda?

Om det är så viktigt för människans eviga själs välfärd att ta emot evangeliet är det helt på sin plats att fråga sig vad som händer med de miljontals människor som har dött utan kunskap om evangeliet eller Herrens plan, varigenom försoningens fulla välsignelser kan ges. Om missionsarbetet endast var begränsat till jordelivet är det många själar som skulle fördömas utan att få sin sak prövad. Var och en, god såväl som ond, kommer som en följd av försoningen att uppstå: “Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus” (1 Kor 15:22). Men endast de som omvänder sig och döps till sina synders förlåtelse kan göra helt anspråk på det återlösande blodet i hans försoning … Dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse, som är det enda sätt varpå människan kan ta emot evangeliet, är en jordisk förordning och därför har vår Fader, som har lika mycket omtanke om alla sina barn, i frälsningsplanen erbjudit ett sätt för samtliga medlemmar i sin kyrka och i sitt rike på jorden att vara frälsare på Sions berg. Detta sker genom ställföreträdande arbete för dem som befinner sig i andevärlden, i andefängelset, vilket de inte kan utföra åt sig själva.

Detta arbete för de döda, som utförs i de heliga templen av kyrkans medlemmar, gör de som utför detta arbete till “frälsare” för dem som har dött utan kunskap om evangeliet, för därigenom kan dessa göra anspråk på Frälsarens fullständiga gåva som han utlovade alla människor genom sin försoning. Argument för detta tjänande som kan utföras för dem som befinner sig i andevärlden, vilket otvivelaktigt utfördes av de heliga på aposteln Paulus tid, och som vi nu kan utföra för våra egna döda, användes av honom för att bevisa uppståndelsens realitet. Han sade: “Vad skall annars de göra som låter döpa sig för de dödas skull?” (1 Kor 15:29.) Tempel har byggts i vår tid där detta arbete som är så nödvändigt för frälsningen återigen kan utföras.7

[Herren] sade att helvetets portar inte skulle få makt över Kristi kyrka (se Matteus 16:18). Helvetets portar skulle ha fått makt över Herrens verk om inte de förordningar som rör de dödas frälsning hade givits. Under de perioder när prästadömets makt att utföra evangeliets frälsande förordningar inte fanns på jorden levde miljontals människor, varav många var trofasta. Om det inte hade funnits något sätt varigenom evangeliets frälsande förordningar kunde utföras för dem som avlidit utan kunskap om evangeliet så skulle helvetets portar ha fått makt över vår Faders frälsnings-plan.8

[I vår släktforskning] kommer inte Herren att öppna några dörrar förrän vi har gjort allt vi kan. Vi måste nå fram till denna tomma vägg och därefter ha tillräckligt med tro för att be Herren om hjälp med att öppna en utväg för oss att kunna ta nästa steg. Då kan ni få information från källor som uppenbarar det faktum att himlen och jorden inte är långt från varandra.

Många av er har någon gång i livet varit med om när nära och kära har gått bort. Ni har ibland haft visshet om deras närhet som kommit mycket nära er. Ibland har de gett er information som ni inte skulle ha kunnat få på något annat sätt.9

Jag har en övertygelse, som jag har en del erfarenhet av och som jag bär vittnesbörd om, att det finns krafter bortom detta liv som samarbetar med oss …

Jag har den enkla tron att när ni gör allt ni kan, när ni forskar så långt det går inom ramen för era möjligheter, kommer Herren att hjälpa er att öppna dörrar för att gå vidare med er släktforskning, och himlen kommer att samarbeta, det är jag säker på.10

Om vi var förenade i vår tempeltjänst och i vår släktforskning, skulle vi inte enbart nöja oss med de tempel som finns nu, utan vi skulle ha tillräckligt med arbete åt de tempel som kommer, för att öppna möjligheternas dörrar för våra släktingar på andra sidan och sålunda bli frälsare på Sions berg. Om vi inte lyckas med att vara förenade kommer vi inte att lyckas med att bevara våra familjer i evigheten.11

Hur kan vi bli bättre förberedda att ta del av templets välsignelser?

Herren vill, så långt det är möjligt, att de av oss som utför detta ställföreträdande arbete ska vara utan fel och brister. På samma sätt som han ville att de djur som offrades skulle vara felfria vill han att vi ska komma hit rena och värdiga att utföra arbetet, det ställföreträdande arbetet, som frälsare på Sions berg.

Därför har vi gett rådet till våra biskopar och våra stavspresidenter att vara mycket noga med att förbereda sitt folk att vara redo för en rekommendation och att inte tillåta dem att komma hit som inte har omvänt sig från sina synder, som har handlat orätt, som kommer hit obotfärdiga, och därigenom befläckar detta heliga hus. Jag tror inte att det skulle finnas något värre helvete på jorden än att komma till denna närhet till vår Fader med en känsla av skuld och orenhet. Det vore en ödeläggande och nedbrytande erfarenhet.12

Den plats som ligger närmast himmelen på jorden är kanske våra tempel, i den utsträckning som vi kommer dit obefläckade, och i den utsträckning som våra biskopar och stavspresidenter noggrant förhör alla som anhåller om en rekommendation, för att se till, så långt som det är möjligt, att de lever efter vissa normer. [Så att de inte kommer dit] med någon orenhet som skulle befläcka den anda som vi vill ska vara där.

Kom nu ihåg detta. Kom ihåg våra heliga skyldigheter och vår förhoppning att vi själva ska förvissa oss om att varje gång vi går dit, så gör vi det med oskyldiga händer och rent hjärta och att vi ska undervisa andra att göra detsamma. (Se Ps 24:3-4.)13

Vi har många som vill besöka templet strax efter dopet. Det har länge funnits en regel … som säger att det bör ha gått minst ett år … Orsaken till att vi säger minst ett år är i förhoppningen om att biskopar och stavspresidenter ska ha tillräckligt noggranna intervjuer för att vara säkra på att de har varit i kyrkan tillräckligt länge för att ha fast mark under fotterna och att de har kunskap om kyrkans grundläggande lärdomar innan vi förväntar oss av dem att de ska förstå de högre förordningarna, templets förordningar. Frågorna som rör dem som ska till templet gäller inte bara värdighet utan också om de är redo att ta emot templets förordningar.14

Att ta emot begåvningen innebär att man tar på sig skyldigheter genom förbund som i själva verket bara är ett förtydligande av de förbund som varje person bör ha åtagit sig vid dopet. Enligt profeten Almas ord: “Eftersom I nu åstunden att inkomma i Guds hjord och kallas hans folk samt äro villiga att bära varandras bördor, på det de må vara lätta, ja, eftersom I ären villiga att sörja med dem som sörja, samt trösta dem som behöva tröst och stå såsom vittnen om Gud under alla tider och i allting och överallt var I ären, till och med i döden” (Mosiah 18:8-9). De som är beredda att ta på sig de skyldigheter som Alma förkunnade och som “ödmjuka sig för Gud … och komma fram med förkrossat hjärta och bedrövad själ… och äro villiga att ikläda sig Jesu Kristi namn och äro beslutna att tjäna honom intill änden” (L&F 20:37), behöver inte tveka inför att komma till ett heligt tempel och, i samband med de förbund de ingår, ta emot löften om stora välsignelser som är grundade på åtlydnad av dessa förbund.15

Hur måste vi förbereda oss [för att komma till templet]? En skulptör har på portalerna till templet i Cardston, Alberta, skrivit denna bekännelse och tanke av den framlidne äldste Orson F Whitney, vilken vi alla bör ha i åtanke. Han skrev:

“Hjärtat måste vara rent för att inom dessa väggar komma,

ty där pågår en fest okänd i varje festsal.

Delta fritt, ty fritt har Gud sin gåva givit,

och smaka den heliga glädje som himmelen vittnar om.

Lär er här om honom som seger över graven vann;

och som till människan rikets nycklar gav.

Här finns makten som nytt och gammalt binder,

här levande och döda fullkomning får.”

President Joseph F Smith fångade hemligheten med denna fullkomning när han sade: “Det är inte lätt för människor att avstå från sin fåfänga, att övervinna sina fördomar och med hjärta och själ överlämna sig åt Guds vilja, vilken alltid är högre än deras egen … Då män och kvinnor inser att de kommit ut på djupt vatten, där fotfästet är osäkert, bör de dra sig tillbaka, ty de kan vara förvissade om att den väg de slagit in på leder dem längre och längre bort från den säkra kurs som det inte alltid är så lätt att komma tillbaka till. Hjärtats religion, den opåverkade och enkla samvaron vi bör ha med Gud, är det säkraste skyddet för de sista dagars heliga” (Evangeliets lära, s 8) …

Efter denna tanke … skulle jag vilja bära mitt vittnesbörd för er genom att återge en erfarenhet som jag har haft. För bara fyra veckor sedan hade jag en härlig dröm, ensam i de tidiga morgontimmarna … I denna dröm verkade det som om jag befann mig i några bröders sällskap och fick undervisning av kyrkans president. Även om det fanns andra där tycktes det som om allt han sade enbart var riktat till mig … Den drömmen fick jag igen idag - den kom till mig med en tydlighet som var överväldigande, för så här löd budskapet: “Om ni vill lära er att älska Gud måste ni lära er att älska hans barn och att älska att tjäna hans barn. Ingen person älskar Gud som inte älskar tjänande och som inte älskar vår himmelske Faders barn.”

Och sedan, efter att presidenten hade meddelat denna undervisning, som så kraftfullt inpräntades i mitt sinne, tycktes det som att han sade: “Bröder, låt oss knäböja och hålla en bön.” Och jag vaknade efter hans bön med den mest himmelska känsla jag tror att jag någonsin haft. Jag undrade om jag skulle kunna fortsätta tills jag nått den höga nivå av kärlek till tjänande och kärlek till Herrens barn som hade bibringats mig i denna dröm.16

Jag tackar Gud för uppenbarelserna genom den Helige Andens kraft, som bär vittne för min själ att jag vet av hela min själ att [Herren] lever, att han är världens Frälsare. Jag vet att [templet] är en helgad plats där han kan vila sitt huvud tack vare den helighet som finns däri. Må ni som kommer till denna plats komma med helgade hjärtan, med ögon, sinnen och hjärtan vända mot Gud, så att ni kan känna hans närhet.17

Förslag till studier och diskussion

  • På vilka sätt har templet gett dig “vägledning och beskydd”?

  • Hur skulle du jämföra världsliga rikedomar med de eviga rikedomar som finns i templet?

  • Varför är det viktigt att vi besöker templet så ofta vi kan?

  • Vilka välsignelser har du fått som en följd av att du utfört tempel- och släktforskningsarbete?

  • Varför måste vi komma till Herrens hus med oskyldiga händer och rent hjärta? Nämn några andra sätt, förutom att vara värdig, som kan hjälpa oss att komma till templet.

  • Varför är kärlek och tjänande en viktig del av våra förberedelser för att ta del av templets välsignelser?

Hänvisningar

  1. The Teachings of Harold B. Lee, red av Clyde J Williams (1996), s 573.

  2. Invigningsgudstjänst för templet i Los Angeles, Kalifornien, mar 1956, Historiska avdelningens arkiv, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, s 159-161.

  3. The Teachings of Harold B. Lee, s 578.

  4. The Teachings of Harold B. Lee, s 582.

  5. The Teachings of Harold B. Lee, s 577-578.

  6. YeAre the Light of the World (1974), s 210-211.

  7. Decisionsfor Successful Living (1973), s 118-119; styckeindelning tillagd.

  8. The Teachings of Harold B. Lee, s 570.

  9. The Teachings of Harold B. Lee, s 584.

  10. The Teachings of Harold B. Lee, s 585.

  11. The Teachings of Harold B. Lee, s 584.

  12. The Teachings of Harold B. Lee, s 581.

  13. The Teachings of Harold B. Lee, s 581.

  14. The Teachings of Harold B. Lee, s 578-579.

  15. The Teachings of Harold B. Lee, s 574.

  16. Invigningsgudstjänst för templet i Los Angeles, Kalifornien, s 161-163.

  17. The Teachings of Harold B. Lee, s 580.