Oberoende
Min grund: Kroppen är en gåva från Gud


”3: Min grund: Kroppen är en gåva från Gud”, Finna styrka i Herren: känslomässig motståndskraft (2020)

”3: Min grund: Kroppen är en gåva från Gud”, Finna styrka i Herren: känslomässig motståndskraft

Min grund: Kroppen är en gåva från Gud – högst 20 minuter

Begrunda:

Vilka välsignelser har du fått av att ha en kropp?

Titta på:

Guds mest enastående skapelse” som finns på https://churchofjesuschrist.org/study/video/self-reliance-videos [2:51]. (Ingen video? Läs manuset för ”Guds mest enastående skapelse”.)

Guds mest enastående skapelse

Läs det här manuset om ni inte kan titta på videon.

President Russell M. Nelson:

Bild
två flickor som ligger och tittar upp mot himlen

Alla som studerar hur den mänskliga kroppen fungerar har förvisso ”sett Gud verka i sitt majestät och sin kraft” [Läran och förbunden 88:47].

Varje öga har ett autofokus-objektiv. Nerver och muskler styr två ögon för att skapa en tredimensionell bild. Varje öra är kopplat till en komprimerad utrustning som omvandlar ljudvågor till hörbara toner.

Ditt hjärta är en otrolig pump. Det har fyra känsliga klaffar som öppnas och stängs över 100 000 gånger om dagen. Tänk på kroppens försvarssystem. Det känner smärta. Det genererar antikroppar. Kroppen förnyar sina åldrande celler och reglerar nivån på sina egna vitala beståndsdelar.

Din kropps många häpnadsväckande egenskaper vittnar om din egen ”gudomliga natur” [se 2 Petrusbrevet 1:4]. Aposteln Paulus beskrev den som ett ”Guds tempel” [1 Korintierbrevet 3:16]. Hur kan det vara så? Därför att din kropp är din andes tempel. Och hur du använder kroppen påverkar din ande. Gud är våra andars Far. Vi är en del av hans gudomliga avsikt. Och när han skapade oss fysiskt, skapades vi i Guds avbild.

Andens utveckling är av evig betydelse. När vi verkligen förstår vår gudomliga natur kontrollerar vi våra begär. Vi fokuserar våra ögon på vyer, våra öron på ljud och vårt sinne på tankar som är till heder för vår fysiska skapelse som ett av vår himmelske Faders tempel. För dessa fysiska gåvor, Gud vare tack!

Diskutera:

Hur förbereds vi för att bli som vår himmelske Fader genom att ha fysiska kroppar?

Läs:

Följande citat av kyrkans ledare:

”Eftersom en fysisk kropp är så grundläggande för Faderns lycksalighetsplan och vår andliga utveckling försöker Lucifer hindra vår utveckling genom att fresta oss att missbruka vår kropp” (David A. Bednar, ”Ständigt vakande i bön”, Liahona, nov. 2019, s. 34).

”Vår slutliga andlig trygghet i livet ligger i att aldrig ta det första lockande steget mot att gå dit vi inte bör gå och göra det vi inte bör göra. … [Som människor har vi alla fysiska begär som är nödvändiga för vår överlevnad.] De här begären är helt oumbärliga för livets fortbestånd. Så vad gör motståndaren? … Han attackerar oss genom våra begär. Han frestar oss att äta sådant vi inte ska äta, dricka sådant vi inte ska dricka och älska så som vi inte ska älska!” (Russell M. Nelson, i ”Advice from the Prophet of the Church to Millennials Living in a Hectic World”, 18 feb. 2018, newsroom.ChurchofJesusChrist.org).

Diskutera:

Hur kan vår känslomässiga motståndskraft påverkas av att vi behandlar vår kropp illa?

Läs:

Skriftställena:

”Själen ska återställas till kroppen och kroppen till själen, ja, varje lem och led ska återställas till sin kropp. Ja, inte ens ett huvudhår ska gå förlorat, utan allt ska återställas till sin rätta och fullkomliga form” (Alma 40:23).

”Och [Jesus Kristus] ska gå ut och lida smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag, och detta för att det ord ska kunna uppfyllas som säger att han ska ta på sig sitt folks smärta och sjukdomar. … Och han ska ta på sig deras skröpligheter så att hans inre kan fyllas av barmhärtighet i köttet, så att han i köttet kan veta hur han ska bistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter” (Alma 7:11–12).

Diskutera:

Hur kan Jesus Kristus stärka oss så att vi kan uthärda väl eller till och med övervinna de fysiska begränsningar vi kan ha?

Åtagande:

Jag ska välja ett sätt att bättre behandla min kropp som ett tempel.