Oberoende
Min grund: Vår gudomliga identitet och vårt gudomliga syfte


”2: Min grund: Vår gudomliga identitet och vårt gudomliga syfte”, Finna styrka i Herren: känslomässig motståndskraft (2020)

”2: Min grund: Vår gudomliga identitet och vårt gudomliga syfte”, Finna styrka i Herren: känslomässig motståndskraft

Min grund: Vår gudomliga identitet och vårt gudomliga syfte – högst 20 minuter

Begrunda:

Hur mycket är min själ värd för Gud?

Läs:

”Kom ihåg att själarna är mycket värdefulla i Guds ögon, för se, Herren er Återlösare led döden i köttet, varför han led han alla människors smärta för att alla människor ska kunna omvända sig och komma till honom” (Läran och förbunden 18:10–11).

Titta på:

Vår sanna identitet” som finns på https://churchofjesuschrist.org/study/video/self-reliance-videos [3:39]. (Ingen video? Läs manuset för ”Vår sanna identitet”.)

Vår sanna identitet

Läs det här manuset om ni inte kan titta på videon.

Bild
målning av en svan

President Dieter F. Uchtdorf:

Mycket av den förvirring vi upplever i livet kommer av att vi helt enkelt inte förstår vilka vi är.

En av tidernas mest älskade sagoberättare var den danske författaren Hans Christian Andersen. I en av hans sagor, ”Den fula ankungen”, upptäcker en ankmamma att en av hennes nykläckta ungar är ovanligt stor och mycket ful. De andra ankungarna kan inte lämna det fula barnet i fred. De mobbar honom obarmhärtigt.

Till slut bestämmer sig den fula ankungen för att det vore bättre för alla om han lämnade sin familj, så han rymmer. Så en dag ser han högt upp en flock majestätiska fåglar. Han flyger upp och följer dem till en vacker sjö. Den fula ankungen tittar ner i vattnet och ser där en ståtlig svan avspegla sig. Den fula ankungen inser att spegelbilden är han själv! Han har upptäckt vem han verkligen är.

Tänk på varifrån ni kommer. Ni är söner och döttrar till den storslagnaste, härligaste varelsen i universum. Han älskar er med oändlig kärlek. Han vill ert bästa. Den här kunskapen förändrar allt. Den förändrar det nuvarande. Den kan förändra din framtid. Och den kan förändra världen.

Om vi bara förstod vilka vi är och vad som väntar oss skulle vårt hjärta fyllas med sådan tacksamhet och glädje att det skulle lysa upp också våra mörkaste stunder med Guds ljus och kärlek.

Det kommer alltid att finnas röster som säger att ni är dumma som tror att ni är svanar. De envisas med att påstå att ni är fula ankungar och inte kan vänta er att bli något annat. Men ni vet bättre. Ni är inga vanliga varelser. Ni är härliga och eviga.

Jag vädjar till er – titta ner i vattnet och se er sanna spegelbild! Det är min bön och välsignelse att ni, när ni ser er spegelbild, ska kunna se bortom ofullkomligheter och tvivel och inse vilka ni verkligen är: härliga söner och döttrar till Gud Allsmäktig. I Jesu Kristi heliga namn, amen.

Läs:

Följande citat av kyrkans ledare:

”Du är ett Guds barn. Han är Fadern till din ande. Andligt sett är du av ädel härkomst, du är ättling till vår himmelske Konung. Inpränta denna sanning i ditt sinne och håll fast vid den” (se Boyd K. Packer, ”Till unga kvinnor och män”, Nordstjärnan, juli 1989, s. 51).

”Var försiktig med hur du beskriver dig själv. Karaktärisera eller definiera inte dig själv efter någon tillfällig egenskap. Den enda egenskap som ska karaktärisera oss är att vi är en son eller dotter till Gud. Det faktumet övergår alla andra karaktärsdrag, inklusive ras, sysselsättning, fysiska egenskaper, utmärkelser eller ens religiös tillhörighet” (Dallin H. Oaks, ”How to Define Yourself”, New Era, juni 2013, s. 48).

”Du är unik. Ingen är som du, och du är skapad av evig intelligens som ger dig rätt till evigt liv.

Låt det inte finnas någon tvekan hos dig angående ditt värde som individ. Hela avsikten med evangelieplanen är att ge dig tillfälle att nå så långt du har möjlighet till, vilket är evigt framåtskridande och gudaskap” (se Spencer W. Kimball, ”Systrarnas privilegium och ansvar”, Nordstjärnan, april 1979, s. 160).

Diskutera:

Varför är det så viktigt att minnas vår sanna identitet och potential?

Läs:

”Vi kan lika lite mäta värdet på en annan själ som vi kan mäta vidden på universum. Varje person vi möter är betydelsefull i vår himmelske Faders ögon. När vi väl förstår detta kan vi börja förstå hur vi bör behandla vår nästa” (Dieter F. Uchtdorf, ”Du är mina händer”, Liahona, maj 2010, s. 69).

Diskutera:

Varför är det viktigt att se andra så som Gud ser dem? Hur kan vi utveckla den här andliga gåvan?

Åtagande:

Jag ska hitta ett sätt att minnas min gudomliga identitet den här veckan.