Oberoende
Min grund: Utöva tro på Jesus Kristus


”1: Min grund: Utöva tro på Jesus Kristus”, Finna styrka i Herren: känslomässig motståndskraft (2020)

”1: Min grund: Utöva tro på Jesus Kristus”, Finna styrka i Herren: känslomässig motståndskraft

Min grund: Utöva tro på Jesus Kristus – högst 20 minuter

Begrunda:

Fråga dig: ”Hur hjälper min tro på Jesus Kristus mig att hantera svåra tider?”

Titta på:

Utöva tro på Jesus Kristus” som finns på https://churchofjesuschrist.org/study/video/self-reliance-videos [1:43]. (Ingen video? Läs manuset för ”Utöva tro på Jesus Kristus”.)

Utöva tro på Jesus Kristus

Läs det här manuset om ni inte kan titta på videon.

Bild
man som bär på förbundsarken

Äldste David A. Bednar:

Att handla är att utöva tro. Israels barn bar på förbundsarken. De kom till floden Jordan. De får löftet att de ska gå över på torr mark. När delar vattnet på sig? När deras fotsulor blir våta. De vandrade ner i floden – de handlade. Kraften följde – vattnet delade på sig.

Vi tänker ofta: ”Okej, jag ska bara få fullständig kunskap om detta, och sedan ska jag börja leva efter det.” Jag tror att vi har tillräckligt för att komma igång. Vi har en känsla för rätt riktning. Tro är en handlingens och kraftens princip. Sann tro är inriktad på Herren Jesus Kristus och leder alltid till handling.

(Se ”Sök efter kunskap genom tro” [tal till KUV-lärare, 3 feb. 2006], ChurchofJesusChrist.org/media-library.)

Läs:

Följande skriftställe och citat av kyrkans ledare:

”Och inte heller har någon någonsin utfört underverk förrän efter det att de haft tro, varför de först trodde på Guds Son” (Ether 12:18).

”Tro på Gud innefattar tro på hans avsikter såväl som på hans tidsplan. Vi kan inte helt acceptera honom om vi samtidigt förkastar hans schema” (Neal A. Maxwell, That Ye May Believe [Salt Lake City: Bookcraft, 1992], s. 84).

”Tron på Jesus Kristus får oss att göra sådant som vi annars inte skulle göra. Tro som motiverar oss till handling ger oss större tillgång till hans kraft. Vi ökar också Frälsarens kraft i våra liv när vi ingår heliga förbund och noggrant håller dessa förbund. Våra förbund binder oss till honom och ger oss gudomlig kraft” (Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 41).

”Vi kan känna glädje även om vi har en dålig dag, en dålig vecka eller till och med ett dåligt år!

Mina kära bröder och systrar, glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus.

När vårt fokus i livet är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet. Glädje kommer från och tack vare honom. Han är källan till all glädje” (se ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82).

Diskutera:

Varför måste vi ha tro innan Gud stärker oss timligt, känslomässigt och andligt?

Åtagande:

Jag ska välja en sak jag ska göra den här veckan för att stärka min tro på Jesus Kristus.