2016
Sådan udviser man taknemlighed
September 2016


Svar fra Kirkens ledere

Sådan udviser man taknemlighed

Fra en tale ved aprilkonferencen 1992.

Billede
young woman

Jeg nærer den dybeste taknemlighed for vor Herre og Frelser Jesu Kristi forsoning. Forsoningen er det grundlag, på hvilket al evangelisk sandhed hviler …

Taknemlighed er en tilstand af påskønnelse, en handling hvor man takker, som resulterer i, at vi bliver ydmyge, fordi vi anerkender en venlig handling, tjeneste eller interesse fra nogen, som opløfter os og styrker os.

Utaknemlighed er, når vi ikke er opmærksomme på, eller vi ikke erkender, når nogen har hjulpet os, eller endnu værre, når vi ved, at vi er blevet hjulpet og hverken har takket privat eller offentligt.

Udtryk for og følelser af taknemlighed har på en stille måde en vidunderlig rensende og helbredende virkning. Taknemlighed varmer både giveren og modtageren.

Når vi udtrykker taknemlighed over for vor himmelske Fader i bøn, bringer det en stille fred – en fred, som giver os mulighed for ikke at fordærve vores sjæl med det, vi ikke har. Taknemlighed bringer fred, som hjælper os til at overvinde den smerte, der er forbundet med prøvelser og fejltagelser. Daglig taknemlighed betyder, at vi udtrykker påskønnelse for det, vi har nu, uden at tænke over det, vi havde i fortiden, eller det, vi ønsker i fremtiden. Anerkendelse og påskønnelse for de gaver og talenter, vi har fået, giver os også mulighed for at erkende vores behov for hjælp og bistand fra de gaver og talenter, andre besidder.

Taknemlighed er et guddommelig princip:

»Du skal takke Herren din Gud i alle forhold« (L&P 59:7).

Dette skriftsted betyder, at vi udtrykker taknemlighed for det, der sker, ikke kun for de gode ting, men også for livets modgang og udfordringer, som gør vores erfaring og tro større. Vi lægger vores liv i hans hænder, idet vi forstår, at alt skal tjene os til bedste.

Når vi i bøn siger: »Din vilje ske,« udtrykker vi i virkeligheden tro og taknemlighed og villighed til, at vi vil acceptere, hvad end der sker.

Må vi føle sand taknemlighed for Guds godhed, for alle de velsignelser, vi har fået, og udtrykke disse følelser af taknemlighed i bøn til vor himmelske Fader.