2013
Spørsmål og svar
Februar 2013


Spørsmål & svar

“En av mine venner såret meg virkelig. Jeg vet at det forventes at jeg skal tilgi, men hvordan kommer jeg over smerten?”

Å tilgi din venn og gi slipp på sårede følelser kan være vanskelig. Å tilgi og komme over såre følelser vil kreve barmhjertighet – din og Herrens. Din oppgave er ikke å prøve å komme over det vonde, men å tilgi: å vise barmhjertighet mot din venn (se L&p 64:8-10). Hvis du gjør det, vil Herren vise barmhjertighet mot deg hvis du søker hans hjelp. Det vil si, han kan erstatte såre følelser med kjærlighet og fred.

Snakk med din venn. Forsøk å forstå hva som skjedde. Du vil kanskje finne ut at din venn ikke mente å såre deg, noe som kan gjøre det lettere å tilgi og komme over det vonde.

Selv om tilgivelse er vanskelig eller tar lang tid, må du fortsette å prøve. Omsider vil du ønske å la vennen din få vite at du tilgir ham eller henne og fortsatt ønsker å være venner. Å bære nag på bekostning av et vennskap kan aldri føre til den fred som kommer av sann tilgivelse.

Husk at vi alle er avhengige av Frelserens forsoning for å bli tilgitt for våre synder. Be om å være i stand til å tilgi, og ha tro på at Herren vil hjelpe deg. Han har makt til å helbrede det vonde i hjertet ditt.

La Herren dømme

La Herren være dommer over skadelige handlinger utført av andre. Husk at Herren sier: “Jeg, Herren, tilgir den jeg vil tilgi, men av dere fordres det at dere tilgir alle mennesker” (L&p 64:10). Det er vanskelig å glemme såre følelser, men hvis du ber om hjelp, vil du innse at tilgivelse kan helbrede forferdelige sår og erstatte hat med den fred og kjærlighet som bare Gud kan gi.

Genessis H., 16 år, Antofagasta, Chile

Tilgi alle

Vår Herre Jesu Kristi lidelser fikk ham til å blø fra hver pore, men han overvant smertene og hadde styrke til å tilgi mens han hang på korset. Ikke fordi han ikke følte smerte, men fordi for ham var Faderens vilje det eneste som betydde noe. For oss er også Guds vilje det eneste som bør bety noe, og han krever at vi tilgir alle. Selv om våre sår leges sakte, kan vi overvinne vår smerte gjennom bønn og oppriktig å tilgi dem som krenker oss.

Ahou O., 17 år, Elfenbenskysten

Vær glad i dem

Jeg har funnet ut at den beste måten å takle vonde følelser på, er å elske vedkommende som fornærmet deg. Når noen fornærmer meg, prøver jeg å gi dem komplimenter og vise ekstra godhet mot dem så mye som mulig. Ved å gjøre dette, får ikke sinnet feste seg i deg. I stedet forsvinner det fullstendig. Du vil få et styrket forhold til den som fornærmet deg.

Katie A., 18 år, Utah, USA

Husk nestekjærlighet

Nephi forkynte: “Gud Herren [har] gitt et bud om at alle mennesker skal ha kjærlighet, og denne kjærlighet er nestekjærlighet” (2 Nephi 26:30). For meg er nestekjærlighet den beste måten å komme over det vonde på når en av vennene mine har fornærmet meg. Nestekjærlighet innebærer å godta at andre er annerledes, godta svakheter og feil, å ha tålmodighet med noen som har sviktet oss, eller motstå innskytelsen til å bli fornærmet når andre ikke gjør ting slik vi hadde håpet. Hvis vi har kjærlighet til våre venner, vil vi bli velsignet.

Liezel V., 21 år, Negros Occidental, Filippinene

Se dem gjennom Herrens øyne

Jesus Kristus har følt din smerte slik at du kan bli tilgitt for dine synder, og også slik at du kan tilgi andre. Når du ber om evnen til å se noen gjennom hans øyne, vil du oppdage at du forstår dem bedre. Ettersom ukene går, vil du legge merke til at de vonde følelsene vil avta.

Kimberly B., 18 år, Nebraska, USA

Be om å føle barmhjertighet

Be til vår himmelske Fader om at du og din venn må ha mot til å tilgi hverandre. Å tilgi noen som har såret deg, er en Kristus-lignende handling. Tilgivelse kurerer selv de mest såre følelser.

Lehi E., 16 år, Abu Dhabi, De forente arabiske emirater

Be om at du må lære å tilgi

Du må be om at du må lære å elske og tilgi andre. Selv om tilgivelse noen ganger kan være svært vanskelig, er vår himmelske Fader alltid villig til å hjelpe oss. Husk det eksemplet som Frelseren satte ved å tilgi alle. Kolosserne 3:13 lyder: “Så dere tåler hverandre og tilgir hverandre dersom en skulle ha noe å anklage en annen for. Likesom Kristus har tilgitt dere, skal også dere tilgi hverandre.” Ekte tilgivelse er en prosess, noen ganger en lang en. Men når vi virkelig tilgir, føler vi stor lettelse og glede. Jeg vet at med innsats vil du være i stand til å kvitte deg med smerten og finne ekte lykke.

Leonardo L., 20 år, Buenos Aires, Argentina

Stol på forsoningen

Mitt hjerte fylles med glede når jeg husker at Jesu Kristi forsonende kraft kan ta bort vår smerte. Vi har alle vonde opplevelser fra tid til annen, men ved å holde fast ved vår himmelske Faders ord, kan vi motta den styrke vi trenger for å holde ut. Selv mens soldatene naglet ham til korset, ba Jesus Kristus Faderen om å tilgi dem. Hans indre var fylt med kjærlighet og nåde for alle mennesker. Jeg vet at hvis vi kommer til ham og ber om hans hjelp, vil vi bli innhyllet i hans uendelige kjærlighet.

Virginia M., 20 år, Peru