2013
Vi trenger Kristi Kirke
Februar 2013


Vi trenger Kristi Kirke

Én trendy holdning er en djevelsk løgn.

Bilde
youth walking

Hvis du kunne ta en titt i djevelens verktøykasse, ville du sett presisjonsinstrumenter for å lede folk på villspor, samt noen velbrukte verktøy som åpenbart finnes i hans reisepakning.

En bestemt sag han har tatt i bruk stadig oftere i vår tid, kommer i form av denne utspekulerte løgnen: “Du trenger ikke organisert religion for å være et godt menneske, for å være åndelig eller for å elske Jesus. Alle kirkene er ufullkomne og fordervet uansett.”

Dette bedraget er utspekulert fordi det er avhengig av et par sannheter for å få deg til å svelge den store løgnen. Det er sant at vi bør styrke vårt forhold til Gud og at mennesker er ufullkomne, men disse kjensgjerningene betyr ikke at selve ideen om en kirke er gal.

Denne typen tenkning er falsk, og her er bare fem grunner til hvorfor:

1. Kristus opprettet sin kirke. I evangeliene til Matteus, Markus, Lukas og Johannes vil du se at en god del av Frelserens virke besto i å kalle folk, gi dem myndighet, lære dem opp i lederskap og lære dem hvordan de skulle opptre som gruppe. Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum har sagt: “De som avviser behovet for organisert religion, avviser Mesterens verk, som organiserte sin kirke og dens funksjonærer i tidenes midte, og som igjen organiserte dem i nyere tid.”1

Bilde
Christ and the restoration of the Melchizedek Priesthood

2. Kirken forvalter evangeliet og dets ordinanser. Frelseren forkynte tydelig at dåpen og Den hellige Ånd er nødvendig for frelse (se Johannes 3:5) og at myndigheten til å forkynne evangeliet og utføre disse ordinansene, var regulert. Eldste Oaks har sagt: “Bibelen er klar på at prestedømsmyndighet er nødvendig og at denne myndigheten måtte overdras ved håndspåleggelse av personer som innehadde den. Man mottar ikke prestedømmets myndighet på grunn av et ønske om å tjene eller ved å lese Skriftene.”2

3. Kirken hjelper oss å bli bedre mennesker. Eldste Donald L. Hallstrom i De syttis presidentskap sa nylig: “Vi trenger evangeliet og Kirken. Faktisk er hensikten med Kirken å hjelpe oss å etterleve evangeliet.”3 Selv om Kirken består av ufullkomne mennesker, hjelper den oss å bli mer lik Jesus Kristus ved å lære oss hans lære, gi oss anledninger til tjeneste og personlig vekst og la oss inngå og fornye pakter med Gud.

4. Enhet er viktig. Herren har befalt oss: “Vær ett, og hvis dere ikke er ett, er dere ikke mine” (L&p 38:27). Denne enheten er en viktig del av vår himmelske Faders plan for oss. President Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap, har sagt:

“Som vår himmelske Faders åndebarn, lengter vi etter den glede vi en gang hadde sammen med ham i livet før dette. Han ønsker å oppfylle dette hellige ønsket om enhet av kjærlighet til oss.

Han kan ikke gi oss det som enkeltpersoner. Den glede av enhet som han så gjerne vil gi oss, er ikke isolert. Vi må søke den og kvalifisere oss for den sammen med andre. Da er det ikke rart at Gud oppfordrer oss til å komme sammen så han kan velsigne oss.”4

5. “Organisert” er ikke synonymt med “dårlig” eller “fordervet”. Vanligvis når folk kaller noen eller noe “organisert”, er det en kompliment. Men når det gjelder religion, er det av en eller annen grunn noe negativt. Ifølge eldste Neal A. Maxwell (1926-2004) i De tolv apostlers quorum, var en av grunnene til at Kristus organiserte sin kirke “at tilfeldig, individuell godhet ikke er nok i kampen mot det onde”.5 Herren gjorde saken klar da han sa: “Se, mitt hus er et ordens hus, sier Gud Herren, og ikke et forvirringens hus” (L&p 132:8). Organisert er akkurat det en religion trenger å være.

Når du støter på løgnene som er djevelens verktøy, husk at du har ditt eget sett med verktøy for å hjelpe deg å etterleve evangeliet – verktøy som er tilgjengelig for oss gjennom Jesu Kristi Kirke: Skriftene, Den hellige ånds gave, ditt vitnesbyrd og sannheter som er åpenbart gjennom profeter i vår tid.

Noter

  1. Dallin H. Oaks, “To kommunikasjonslinjer”, Liahona, nov. 2010, 85.

  2. Dallin H. Oaks, “Den eneste sanne og levende kirke”, Liahona, aug. 2011, 50.

  3. Donald L. Hallstrom, “Omvendt til evangeliet gjennom Hans kirke”, Liahona, mai 2012, 14.

  4. Henry B. Eyring, “Våre hjerter knyttet sammen i enighet”, Liahona, nov. 2008, 69.

  5. Neal A. Maxwell, “Why Not Now?” Ensign, nov. 1974, 13.

T.v.: Fotoillustrasjon: Cristina Smith; t.h.: detalj fra Kristus og den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann, gjengitt med tillatelse fra C. Harrison Conroy Co.; Gjengivelsen av Det melkisedekske prestedømme, av Walter Rane, © IRI; fotoillustrasjon: Welden C. Andersen © IRI