2013
Fokuser på verdinormer
Februar 2013


Fokuser på verdinormer

Fra en tale til ungdom i Nairobi i Kenya i november 2011.

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

Å utvikle evige verdier vil hjelpe oss å bli alt vår himmelske Fader ønsker at vi skal være.

Jeg ønsker å snakke om noen av de verdiene dere bør være fokusert på i det daglige liv. Dere unge kvinner vil gjenkjenne dem. Og dere unge menn, de er ikke utelukkende for de unge kvinnene. Disse verdiene er like verdige deres oppmerksomhet som de er for de unge kvinnene.

Bilde
youth in colored shirts

T.h.: Fotoillustrasjon: Derek Israelsen

Tro

Unge kvinners første verdinorm er tro. Tro er faktisk evangeliets første prinsipp. Deres tro skulle fokusere på vår kjærlige himmelske Fader og hans elskede Sønn, vår Herre Jesus Kristus. Dere skulle også kontinuerlig styrke deres tro på Guds frelsesplan.

Det er viktig å utvikle tro for å holde alle Guds bud, vel vitende om at de er gitt for å velsigne dere og gi dere glede. Dere vil møte folk som velger hvilke bud de vil holde og hvilke de vil ignorere. Å velge og vrake på denne måten vil ikke fungere. Det vil føre til elendighet. For å forberede dere til å møte Gud, må dere holde alle hans bud. Det krever tro å adlyde dem, og denne troen vil bli styrket ved å holde hans bud.

Guddommelige egenskaper

Unge kvinners andre verdinorm er guddommelige egenskaper. Det er en voksen måte å si: “Jeg er Guds barn.” Dere har guddommelighet i dere. Vår himmelske Fader skapte dere.

Har dere noen gang tenkt på å være takknemlig for hjertet deres? Se på jobben det gjør. Det pumper nok væske hver dag til å fylle en jernbanetankvogn, cirka 7500 liter. Inne i hjertet er det fire sett med ventiler som åpner og lukker seg 100 000 ganger om dagen, mer enn 36 millioner ganger i året, og de går ikke i stykker. Ingen kunstige materialer – papir, plast, metall eller stål – kan åpne og lukke seg så mange ganger, med den frekvensen, uten å gå i stykker. Alle organer i kroppen er så godt designet og så fantastiske i sin funksjon.

Dere vet at hvis dere prøver å svømme under vann uten å puste, holder dere bare ut en viss tid. Hva er det som driver dere opp for å puste? Karbondioksid blir målt med to små målere i halsen, og de gir melding til hjernen som om de sier: “Ditt karbondioksidnivå er for høyt. Kvitt deg med det.” Så dere svømmer opp til overflaten og puster, og blir kvitt karbondioksid.

For noen fantastiske evner kroppen har! Ta godt vare på kroppen. Ikke gjør noe som ville besudle den naturlige skjønnheten i dette fantastiske, gudgitte skaperverket.

Egenverd

Unge kvinners neste verdinorm er egenverd. En trofast Jesu Kristi disippel vil bli en hengiven sønn eller datter av Gud – mer opptatt av å være rettskaffen enn å være egoistisk, mer ivrig etter å utøve medfølelse enn å utøve herredømme, mer forpliktet til integritet enn til popularitet.

Dere kjenner deres uendelige verdi. Faktisk erklærer hver trofast ung kvinne i Kirken at egenverd er en av hennes mest skattede verdier. Hun erklærer: “Jeg har uendelig verdi, og jeg har min egen guddommelige misjon som jeg vil strebe etter å oppfylle” (Unge kvinner – personlig fremgang [hefte, 2009], 29). Det samme gjelder unge menn. Hver sønn og datter av Gud er av uendelig verdi på grunn av sin guddommelige misjon.

Egenverd omfatter også utvikling av tro som et individ. Ingen andre kan utvikle deres tro for dere. Dere kan ønske at dere hadde troen til president Thomas S. Monson eller en annen helt, men dere må utvikle den selv. Når dere gjør en feil, må omvendelsen fra disse tidligere problemene foregå individuelt. Da dere ble døpt og mottok Den hellige ånd, ble det gjort individuelt. Dere inngår også pakter individuelt. Disse frelsende ordinanser er alle en individuell sak.

De største ordinanser og velsignelser ved medlemskap i Kirken kommer i templet. Der har vi ordinansene begavelse og besegling til foreldre, ektefeller og forfedre. Alle opphøyelsens ordinanser er et familieanliggende. Ser dere forskjellen? De frelsende ordinanser er individuelle, men opphøyelsens ordinanser involverer mer enn én person.

Kunnskap

Unge kvinners neste verdinorm er kunnskap. I Kirken er det å skaffe seg utdannelse og oppnå kunnskap et religiøst ansvar. Vi utdanner vårt sinn slik at vi en dag kan yte tjeneste som er verdt noe for noen andre. Å være utdannet er forskjellen mellom å ønske at dere kan gjøre noe godt og å kunne gjøre noe godt.

Ofte spør folk meg hvordan det er å være lege. De spør: “Hvor lenge studerte du?” Vel, det var ganske lenge. Fra jeg fikk min medisinske grad og til jeg mottok min første betaling for utførte profesjonelle tjenester, gikk det 12 og et halvt år. Det var en lang tid, men hvor gammel ville jeg ha vært 12 og et halvt år senere om jeg ikke hadde gjort det? Akkurat like gammel. Så dere kan like gjerne gjøre deres beste for å bli alt det dere kan bli.

Min medisinske utdannelse gjorde meg i stand til å utføre en hjerteoperasjon på president Spencer W. Kimball (1895-1985) i 1972. Så se ikke bort fra kunnskap. Guds herlighet er virkelig intelligens (se L&p 93:36).

Valg og ansvarsbevissthet

Unge kvinners neste verdinorm er valg og ansvarsbevissthet. Dette er en annen måte å si “handlefrihet” på. Handlefrihet er en del av livet fordi vår himmelske Fader ønsket at hver og en av oss skulle handle på egen hånd og bli det vi ønsker å være.

Valg og ansvarsbevissthet forteller deg at for hvert valg du gjør, er du ansvarlig for konsekvensene av det valget. Så vi trenger å ta ansvarlige beslutninger. Det spiller sannsynligvis ingen særlig rolle om dere bruker et blått slips eller et rødt slips eller en lilla kjole eller en grønn kjole, men det som betyr noe er hvorvidt valget bringer dere nærmere eller lenger bort fra Herren og hans livsstil. Og hvorfor gir vi dere råd og ber dere innstendig om å følge Herrens vei? Det er rett og slett fordi det er veien til lykke.

Gode gjerninger

Deretter kommer Unge kvinners verdinorm gode gjerninger. Denne verdinormen bygger på Jesu Kristi liv, som elsket mennesker. For å vise sin kjærlighet til mennesker, tjente han dem. Når vi elsker noen, viser vi det ved å gjøre noe godt. Så lær å tjene: finn et behov og oppfyll et behov. Overrask andre med en god gjerning de ikke hadde regnet med. Vi har denne muligheten hjemme, på skolen og i kirken.

Jeg husker første gang jeg dro til Afrika som generalautoritet. Min reisefelle var eldste Russell C. Taylor. Hver morgen når jeg våknet, oppdaget jeg at han hadde pusset skoene mine. Han trengte ikke å pusse skoene mine, men det var hans måte å si: “Jeg er glad i deg” på.

Integritet

Unge kvinners neste verdinorm er integritet. Ordet integritet kommer av ordet integer, som betyr “hel” eller “intakt”. I medisin snakker vi om hjertets strukturelle integritet. Så når noe går galt – for eksempel en skade på hjertet – sier vi at det har mistet sin integritet – det gjør ikke lenger hva det er ment å gjøre. Anvendt på et menneske, betyr integritet at du er pålitelig – at man kan regne med deg.

I Skriftene leser vi at profeten Joseph Smiths bror Hyrum var elsket av Herren på grunn av “hans hjertes oppriktighet” (L&p 124:15). Herren snakket ikke om hjertets anatomi. Han snakket om integriteten til Hyrums ånd.

Dyd

Unge kvinners nyeste verdinorm er dyd. Dyd er et fantastisk ord. Hva sier dette dere? Dyd betyr “renhet”. Men det er også en annen betydning. Husker dere i Det nye testamente da kvinnen som hadde blødninger, rørte ved kanten av Frelserens kappe? Frelseren sa: “Noen rørte ved meg, for jeg kjente at en kraft gikk ut fra meg” (Lukas 8:46). I dette tilfellet har dyd en annen betydning. I det greske språket er det ordet dunamis som er roten til ordene dynamo og dynamitt. Det betyr “kraft”. Vi ønsker begge typer dyd for dere dyrebare unge menn og unge kvinner.

Bli alt dere kan være

Kunnskap gir kraft, renhet gir kraft, kjærlighet gir kraft. Vi vil at dere skal ha kraft til å bli alt det Herren ønsker at dere skal bli. Dere vokser, dere forandrer dere og dere er ansvarlige for hva dere vil ende opp med å bli.

Jeg tror ikke det spiller noen rolle om dere er møbelselger, kirurg, advokat eller arkitekt. Ethvert verdig yrke, hva som enn passer dere, er fantastisk. Men det som virkelig teller, er hva dere blir.

Still dere selv disse spørsmålene: Har jeg integritet? Har jeg renhet? Har jeg kjærlighet? Har jeg medfølelse? Alle disse egenskapene er uvurderlige. Og når dere tenker på og lever i samsvar med Unge kvinners verdinormer, vil de hjelpe dere å bli alt det dere kan være.

T.h.: Fotoillustrasjon: Andrea Choy