2008
Kraften jeg får hver gang jeg leser
Februar 2008


Samlingsstunden

Kraften jeg får hver gang jeg leser

«For min sjel fryder seg over Skriftene, og mitt hjerte fordyper seg i dem, og jeg skriver dem til mine barns lærdom og gavn» (2. Nephi 4:15).

Nephi, en profet i Mormons bok, elsket Skriftene. Han brukte tid på å lese dem, tenke over dem og undervise fra dem. Nephi visste at Skriftene ville bringe lykke.

Alma, en annen profet i Mormons bok, fikk vite at zoramittene ikke holdt budene. Dette gjorde Alma bedrøvet. Han ønsket å hjelpe. Han reiste på misjon og forkynte evangeliet for dem. På grunn av kraften i Guds ord omvendte mange zoramitter seg og begynte å etterleve budene.

På samme måte som Nephi og Alma kan også dere få kraft fra Guds ord hver dag ved å lese i Skriftene.

Kraft fra Skriften holder meg fra synd.

Kraft fra Skriften er en kraft som blir min.

Kraft fra Skriften hver en dag jeg får

når jeg i Skriften leser og forstår.

(«Kraft fra Skriften», Utkast til samlingsstunder og barnas program på nadverdsmøtet i år 2006, 10-11)

Dere er heldige som har Skriftene. Når dere leser i dem, vil dere lære om budene og hvordan dere kan holde dem. Dere vil bli minnet om at dere er Guds barn og at han elsker dere.

Aktivitet

Ta side B4 ut av bladet, og lim den på tykt papir. Klipp ut bokmerket etter de heltrukne sorte strekene. Brett langs den prikkete linjen, og lim baksidene av bokmerket sammen. Bruk bokmerket som hjelp til å vite hvor langt du har kommet i Skriftene. Merk av på diagrammet hver dag når du leser i Skriftene.

Idéer til samlingsstunden

  1. Vis en dagbok, og spør barna hva det er. En dagbok er en opptegnelse av tanker, følelser og hendelser som vi ønsker å huske. Vis bilde 122 fra bildepakken «Kunst inspirert av evangeliet» (Jakob velsigner sine sønner), og fortell i korthet historien om Jakob og ta med navnene på hans 12 sønner. Be barna lytte etter to av disse navnene mens du leser Esekiel 37:16. Forklar barna at Juda og Josef og deres etterkommere fikk beskjed om å føre opptegnelser over viktige hendelser. Les Esekiel 37:15-17. Vis bilde 326 fra bildepakken «Kunst inspirert av evangeliet» (Bibelen og Mormons bok – to vitner), og forklar at Bibelen er Judas stav og Mormons bok er Josefs stav. Hjelp barna å lære utenat Esekiel 37:17. Be dem tenke over hvordan de kan bli mer kjent med Skriftene (merke skriftsteder, lære skriftsteder utenat, ha personlig skriftstudium og familiestudium osv.). Bær vitnesbyrd om velsignelsen det er å ha Bibelen og Mormons bok som «ett» når de vitner om Kristus (se også 2. Nephi 3:12).

  2. Lag et memospill ved hjelp av Mine evangelienormer og skriftsteder fra Lære og pakter. (Eksempler: «Jeg vil hedre mine foreldre og gjøre min del for å styrke min familie» og L&p 88:123; «Jeg vil søke gode venner og behandle andre vennlig» og L&p 4:6.) Skriv ordene Lære og Pakter på tavlen, og drøft betydningen av begge ordene. Finn innledningen til Lære og pakter, og les den første setningen sammen. Snakk om de spesielle kjennetegnene ved Lære og pakter (for eksempel at den er delt inn i kapitler med kapittelinnledninger, og at den består av åpenbaringer som er gitt i denne evangelieutdelingen). Skriv skriftstedshenvisningene til aktiviteten på tavlen, og vis Mine evangelienormer. Gi barna i oppdrag å slå opp skriftstedene og sette dem sammen med en av normene. Be noen barn lese et skriftsted og en norm som de selv velger, og gi et eksempel på hvordan de kan etterleve denne normen.