2008
Familien er sentral i Skaperens plan
Februar 2008


Besøkende lærerinners budskap

Familien er sentral i Skaperens plan

Studer, velg og undervis ydmykt om de skriftsteder og uttalelser som best dekker behovene til de søstrene du besøker. Bær vitnesbyrd om læresetningen. Oppfordre dem du underviser, til å fortelle hva de har følt og lært.

Hvorfor er familien sentral i vår himmelske Faders plan?

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum: «Læren om familien begynner med himmelske foreldre. Vårt høyeste ønske er å bli lik dem…

Helt fra den tidligste begynnelse opprettet Gud familien og gjorde den evig. Adam og Eva ble beseglet i ekteskap for tid og all evighet…

Med gjengivelsen av disse nøklene og prestedømmets myndighet kommer muligheten for alle som er verdige, til å motta velsignelsene ved evige familier… Herren forklarer løftet og kravene i dette hellige skriftstedet:

“Og videre, sannelig sier jeg dere, hvis en mann ekter en hustru ved mitt ord som er min lov og ved den nye og evige pakt og den blir beseglet på dem ved forjettelsens Hellige Ånd av ham som er salvet og som jeg har gitt denne myndighet og dette prestedømmes nøkler, og det skal bli sagt til dem – dere skal komme frem i den første oppstandelse – og om det skulle være etter den første oppstandelse, i den neste oppstandelse – og skal arve troner, riker, fyrstedømmer og makter, herredømmer, alle høyder og dybder – da skal det bli skrevet i livets bok som tilhører Lammet … og skal være i full kraft når de ikke lenger er i verden, og de skal passere englene og gudene som er satt der og gå til sin opphøyelse og herlighet i alle ting som er blitt beseglet på deres hoder, en herlighet som skal være en fylde og en fortsettelse av ætten evindelig og alltid” (L&p 132:19).

… Når familier fungerer slik Gud har forordnet, er forbindelsene som knyttes i dem, av høyeste verdi i jordelivet. Faderens plan er at kjærligheten og samhørigheten i familien skal fortsette inn i evigheten.» («Den evige familie», Lys over Norge, jan. 1997, 61-62.)

Hva kan jeg gjøre fordi jeg vet at familien er sentral i frelsesplanen?

President Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap:

«Familieenheten er grunnleggende … for vårt håp om evig liv. Vi begynner å praktisere i familien, den minste enhet, det som vil spre seg til Kirken og samfunnet som vi lever i i denne verden, og som deretter vil være det vi praktiserer i familier som er bundet sammen for alltid ved pakter og trofasthet. Vi kan begynne nå “å fremme tiltak for å bevare og styrke familien”. Jeg ber om at vi vil gjøre det. Jeg ber om at dere vil spørre: “Fader, hvordan kan jeg forberede meg?” Fortell ham hvor sterkt dere ønsker det han ønsker å gi dere. Dere vil motta tilskyndelser, og hvis dere handler etter dem, lover jeg dere hjelp fra himmelens krefter.» («Familien», Lys over Norge, okt. 1998, 23.)

Margaret S. Lifferth, førsterådgiver i Primærs presidentskap på generalplan: «I dagens verden vil barna ikke bare trenge en hengiven mor og far, men de vil trenge enhver av oss til å beskytte, undervise og elske dem… Personlig lydighet og eksempel i all vår ferd er den aller beste leksjon i evangeliet for barn. Så studer, lær og anvend evangeliet.» («Se deres små», Liahona, nov. 2006, 74-75.)