2008
Hvordan få et vitnesbyrd
Februar 2008


Hvordan få et vitnesbyrd

Bilde
Elder Paul K. Sybrowsky

Jeg vokste opp i en flott, men mindre aktiv familie. Jeg var ikke vant til å høre vitnesbyrd om evangeliets sannhet i mitt hjem. Så selv om jeg vokste opp i Salt Lake City i Utah, i overveiende siste-dagers-hellige omgivelser, vokste jeg ikke opp i en typisk siste-dagers-hellig familie. Vi holdt ikke familiens hjemmeaften eller familiebønn. Mye av det som vanligvis praktiseres i Kirken og som mine venner var vant til, var litt fremmed for meg.

På grunn av denne situasjonen hjemme var jeg vel blant dem som med størst sannsynlighet ikke ville stå frem og bære vitnesbyrd for en stor Seminar-samling. Jeg var også en temmelig forlegen 15-åring, så jeg var ganske overrasket da jeg befant meg stående ved en mikrofon foran 300 Seminar-elever. Men jeg følte meg trygg på grunn av det jeg følte i mitt indre. Selv i dag husker jeg den overveldende tilskyndelse Ånden ga meg om å reise meg og bære vitnesbyrd på det Seminar-møtet.

Jeg minnes ikke nøyaktig hvilke ord jeg brukte, men jeg kommer aldri til å glemme den brennende følelsen i mitt hjerte, det sikre vitnesbyrdet jeg mottok om at Kirken er sann. Jeg minnes så godt følelsen Den hellige ånd ga meg og som kom over meg da jeg bar vitnesbyrd om denne kirkens sannhet.

Jeg visste

Før den dagen trodde jeg at Kirken var sann. Jeg likte Kirken. Jeg syntes den var god, og jeg deltok i den. Men i dette avgjørende øyeblikk i mitt liv visste jeg at Kirken var sann. Jeg kunne ikke fornekte det, og ingen kunne ta dette vitnesbyrdet fra meg.

Siden den dagen i Seminar har jeg båret vitnesbyrd tusenvis av ganger. Jeg husker noen av disse andre gangene, men ingen har vært like dramatiske for meg eller har hatt så stor innvirkning på min fremtid som denne første gangen da jeg var tenåring. En av grunnene til at denne hendelsen gjorde et så varig inntrykk på meg, er at jeg var på omtrent samme alder som profeten Joseph Smith da han så vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus, og fikk vite at han skulle være et redskap til å gjenopprette den sanne kirke på jorden.

Erfaringen med å vitne og få et sikkert vitnesbyrd var et vendepunkt for meg på mange måter. Når du får instruksjoner fra Herren, er det det største du noen gang vil lære. På grunn av dette vitnesbyrdet ønsket jeg å tjene, å bli en bedre elev og utvikle bedre sosiale og personlige ferdigheter. Jeg fikk et langt sterkere ønske om å lære mer om Skriftene. Jeg fikk et større mål i livet. Jeg visste at hvis jeg holdt meg verdig, ville jeg få tillatelse til å forkynne evangeliet.

Jeg forsto også at Gud visste hvem jeg var. Det var en av de virkelig viktige tingene som overrasket meg og forandret meg. Jeg var Hans sønn! Straks man vet hvem man er, ønsker man å bli bedre. Det blir en kraft i denne kunnskapen – en kraft man bare kan få gjennom vår himmelske Faders inspirasjon.

Når jeg tenker tilbake på denne hendelsen, tror jeg at min himmelske Fader ønsket å gi meg anledning til å utvikle noen egenskaper og ferdigheter så han kunne arbeide litt lettere med meg. Jeg tror også han ønsket å få meg til å tenke på å reise på misjon, som ikke var noe man oppmuntret til i mitt hjem. Som ung tenåring hadde jeg ikke tenkt mye på misjon. Men på grunn av opplevelsen min med vitnesbyrdet visste jeg for første gang at jeg ønsket å reise på misjon. Mange andre opplevelser forsterket dette ønsket, men dette var første gang jeg visste at jeg ønsket å reise. Jeg visste at min Fader i himmelen ønsket at jeg skulle utføre en heltidsmisjon for å dele det jeg nå visste, med hans barn.

Åpne ditt hjerte

Å få et vitnesbyrd er som det nephittene opplevde da Frelseren besøkte dem. Først forsto de ikke Guds røst fordi de bare hørte med sine ører. Men da de åpnet sitt hjerte, forsto de hans røst.

«Og videre, for tredje gang hørte de røsten og åpnet sine ører for å høre den. Og deres øyne var vendt etter lyden, og de stirret ufravendt opp mot himmelen hvor lyden kom fra.

Og se, tredje gang forsto de røsten som de hørte» (3. Nephi 11:5-6).

Å åpne sitt hjerte for inspirasjon fra vår Fader i himmelen er et avgjørende element i livet. Du trenger hans inspirasjon.

Du møter noen spesielle utfordringer, og måten å overvinne disse utfordringene på er å la Den hellige ånd påvirke deg. La ham veilede deg. Styrke fra vår himmelske Fader kommer til oss som åndelig kommunikasjon til vårt hjerte. Og det er i Herrens styrke vi kan bevege oss fremad. Herren vil gi oss denne styrken i vårt personlige vitnesbyrd.

Fryd deg over å være tenåring

Å styrke ditt vitnesbyrd vil bidra til at du kan fryde deg over dine år som tenåring, en tid som kan være noen av de mest spennende år i livet. Dette svekker ikke viktigheten av å reise på misjon eller gifte seg i templet eller noen av de strålende opplevelsene man vil få senere i livet, men jeg oppmuntrer deg til å fryde deg over livet som tenåring. Så hvordan gjør du det? Ved å holde alle Herrens bud. Du kan ikke velge bare noen! Hvert bud er gitt i en vis hensikt – for at du skal være trygg.

I Budskap fra Det første presidentskap i Til styrke for ungdom står det:

«Deres himmelske Fader ønsker at deres liv skal være fylt av glede og føre dere tilbake til hans nærhet. De avgjørelser du tar nå, vil være bestemmende for mye av det som vil skje i ditt liv og gjennom hele evigheten.

Herren elsker dere, det er derfor han har gitt dere bud og profeters ord til veiledning på reisen gjennom livet.»1

President Gordon B. Hinckley, vår profet og president, har sagt: «La oss være et lykkelig folk. Herrens plan er en plan for lykke.»2 La oss følge profeten, og la oss ha et lykkelig liv. Denne tiden i deres liv er spennende – det skulle være morsomt. Aktivitet i Kirken kan hjelpe deg til virkelig å nyte ungdomstiden.

Ha mot til å følge det du føler i ditt hjerte. Hold fast ved disse følelsene og styrk dem. Det er vesentlig at du bygger opp et vitnesbyrd og har tro på at Jesus Kristus er din Frelser og din Forløser. Det er vesentlig at du forstår at han, av fullkommen kjærlighet, sonet for deg.

Med denne kunnskapen har du det strålende privilegium å kombinere din tro på Jesus Kristus med omvendelse for å sikre at dine pakter er virksomme. Da kan du motta rettledning og veiledning fra et medlem av Guddommen, ja, Den hellige ånd. Hvilken gave det er! Denne store gaven er et resultat av tro på Herren Jesus Kristus og av å nyte godt av omvendelsens frukter.

Da jeg var tenåring, mottok jeg en annen gave – et levende, voksende vitnesbyrd, et vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium. Etter hvert som jeg ga dette vitnesbyrdet næring, fortsatte det å vokse. Jeg begynte å forstå Herrens mønster – hans plan for å føre meg tilbake til min Fader i himmelen. «Det som er av Gud, er lys, og den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag» (L&p 50:24).

Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om at Gud er vår Fader og at hans Sønn, Jesus Kristus, er menneskehetens Frelser. Du kan også motta denne forsikringen. Du kan også motta dette vitnesbyrdet. Ja, du kan motta det nå som tenåring, slik jeg gjorde. Du trenger ikke vente.

Noter

  1. Til styrke for ungdom (2002), 2.

  2. «Alle forbedrer seg», Liahona, nov. 2002, 100.