2007
Stärk hemmet och familjen
November 2007


Stärk hemmet och familjen

Herren litar på att du hjälper till med upphöjelsen av din eviga familj.

Bild

Varje söndag, från Mongoliet till Manchester till Mississippi, upprepar kyrkans unga kvinnor dessa inspirerade ord: ”Vi [kan] vara beredda att stärka hem och familj, ingå och hålla heliga förbund, motta templets förordningar och njuta upphöjelsens välsignelser.” (”Unga kvinnors tema”, Unga kvinnor: Personlig tillväxt [häfte, 2001], s 5)

Även om detta är Unga kvinnors tema gäller det alla ungdomar i kyrkan. Jag hoppas att det kan hjälpa er, mina unga bröder och systrar, att förstå hur mäktiga era egna gärningar kan vara för att stärka ert hem och er familj, oavsett era omständigheter. Jag inser till exempel att många av er kanske är den enda medlemmen i kyrkan i er familj.

I Vägledning för de unga påminns vi: ”Att vara en del av en familj är en stor välsignelse … Alla familjer är inte lika men var och en är viktig i vår himmelske Faders plan.” (Vägledning för de unga, s 10)

Alla familjer, från den mest idealiska till den mest problematiska, behöver stärkas. Den styrkan kan ni ge. Faktum är att i vissa familjer kanske ni är den enda källan till andlig styrka. Herren litar på att du ger din familj evangeliets välsignelser.

Det är viktigt att upprätta mönster av rättfärdighet i ditt eget liv, vilket gör det möjligt för dig att vara ett gott föredöme för din familj, oavsett hur din familj ser ut.

Ditt rättfärdiga liv stärker din familj. President Hinckley gav de unga kvinnorna ”ett enkelt program i fyra delar” på Unga kvinnors allmänna möte i våras som inte bara ”säkerställer er lycka”, utan också välsignar er familj. Han rådde oss alla att: 1) be, 2) studera, 3) betala tionde och 4) gå på våra möten. (Se ”Pryd alltid dina tankar med dygd”, Liahona, maj 2007, s 115.)

När du söker Herrens hjälp genom dagliga böner ger detta stora välsignelser till din familj. Fråga dig själv: ”Vem i min familj kan bli hjälpt av mina böner?” ”Vad kan jag göra för att stödja och uppmuntra familjebön?”

När du personligen studerar skrifterna lär du känna Frälsaren och hans lärdomar. Av honom lär du hur man älskar, tjänar och förlåter medlemmarna i din familj. Fundera över hur du kan dela med dig av dina kunskaper om skrifterna med din familj.

Vid flera tillfällen har president Hinckley uppmanat oss: ”Skaffa er all den utbildning ni kan få.” (Liahona, maj 2007, s 116) Din utbildning hjälper din familj nu och kommer säkerligen att välsigna din framtida familj. Vad kan du göra nu för att planera och förbereda för en god utbildning?

President Hinckley lärde oss: ”Tionde betalas ju med pengar, men än viktigare är att det betalas med tro.” (Liahona, maj 2007, s 117) Upplever du välsignelserna av att betala tionde — med tro? När du håller detta bud öppnar Herren ”himlens fönster” (Mal 3:10) till välsignelse för dig och din familj.

Hur kan du och din familj välsignas av att du går på era möten — särskilt sakramentsmötet? När du regelbundet tar sakramentet hjälper det dig att hålla ditt dopförbund. När du lever värdigt och förnyar detta förbund varje vecka, kvalificerar du dig för Andens vägledning. Den Helige Anden vägleder dig och undervisar dig om det som du borde göra för att välsigna dig familj.

När du införlivar dessa mönster av rättfärdighet välsignas du genom hela livet och utvecklar den andliga grundval du behöver för att stärka din familj genom ert exempel. Paulus undervisar oss om att vara ett exempel i 1 Timoteusbrevet: ”Ingen får förakta dig för att du är ung, utan var ett föredöme för de troende i ord och gärning, i kärlek, trohet och renhet.” (1 Tim 4:12)

Under avsnittet Familjen i Vägledning för de unga nämns några bra sätt som du kan vara ”ett föredöme för de troende” på i ditt eget hem:

”Var glad, hjälpsam och omtänksam mot andra … Bry dig om de andra familjemedlemmarnas behov …

Hedra dina föräldrar genom att visa kärlek och respekt mot dem och genom att vara lydig … Delta i familjeaktiviteter och traditioner såsom familjebön, hemaftnar och studier i skrifterna. Dessa traditioner stärker och enar familjer …

Stärk relationen med dina bröder och systrar. De kan bli dina närmaste vänner (s 10–11).”

Exemplet är ofta den bästa läraren. Vem i din familj kan bli hjälpt av ditt exempel — en bror, en syster, din mamma eller pappa?

Jag vill berätta om en upplevelse från mitt eget liv och hur min brors mönster av rättfärdighet och föredöme resulterade i att vår familj fick motta eviga välsignelser.

Min bror och jag föddes av ”goda föräldrar” (1 Nephi 1:1) som älskade och gjorde stora uppoffringar för oss två, men vår familj hade inte välsignats med templets heliga förrättningar.

För många år sedan i slutet av december fick vi ett brev från min bror som verkade som missionär i norra Kalifornienmissionen. På utsidan av kuvertet stod det: ”Öppna inte kuvertet förrän alla är tillsammans!!”

När min far, mor och jag samlades för att öppna hans sju sidor långa maskinskrivna brev, läste vi hans vittnesbörd om bönen. Han undervisade oss om läran om eviga familjer från skrifterna. Vi läste hur hans upplevelser med fasta och bön hade hjälpt hans undersökare att förbereda sig för dopet. Han försäkrade oss att vår familj också kunde välsignas genom fasta och bön. Så kom hans uppmaning: ”Biskopen för Stanfords församling talade om ett ämne för några månader sedan som gjorde stort intryck på mig … Biskopens tal fick mig att stanna upp och inse vad det är för målsättningar jag vill uppnå i livet. Främst i mitt sinne är målet jag vill uppnå med min egen familj … vilket naturligtvis är att jag vill beseglas till er, mamma och pappa, för tid och all evighet i Herrens hus. Jag älskar er så mycket och vill att vår familj ska vara tillsammans i evigheterna.”

Han avslutade med orden: ”Det är min bön att Herren ska vägleda er i detta viktiga beslut och att ni ber tillsammans som en familj.”

Som tonåring hade jag också bett att vi skulle få uppleva denna välsignelse i vår familj. Det här brevet gav nu hopp åt min rättfärdiga önskan.

Det nya året medförde möjligheten för familjen att företa vissa förändringar. Under de många månader som följde etablerade vi mönster av rättfärdighet för familjen. Vi bad tillsammans, studerade skrifterna om templets förordningar, betalade tionde och gick regelbundet på våra möten — som familj. Strax efter det att min bror kom hem från sin mission var vi redo att ta emot templets förrättningar. Jag visste att Herren hade hört och besvarat våra böner när vi samlades runt det heliga altaret i templet och beseglades som en familj för tid och all evighet.

Kan du åstadkomma en förändring i din familj? Ja, absolut! Jag har ofta undrat vad som skulle ha hänt med min familjs eviga framåtskridande om min bror inte hade skrivit sitt kraftfulla brev. Hans mönster av rättfärdighet och föredöme förändrade våra liv.

Äldste Robert D Hales sade: ”Om det exempel vi fått av våra föräldrar inte är gott, är det vårt ansvar att bryta kretsloppet … Varje människa [kan] lära sig ett bättre sätt, och på så sätt välsigna familjemedlemmars liv nu och undervisa om rätta traditioner för kommande generationer.” (”Hur kommer våra barn att minnas oss?”, Nordstjärnan, jan 1994, s 9)

Kom ihåg att ”familjen har en central roll i Skaparens plan för sina barns eviga bestämmelse”. (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, okt 2004, s 49) Eviga familjer består av enskilda personer. ”Gör din del för att bygga ett lyckligt hem.” (Vägledning för de unga, s 10) Upprätta mönster av rättfärdighet i ditt liv. Och var ett föredöme för de troende. Herren litar på att du hjälper till med din eviga familjs upphöjelse.

Jag vet att Jesus Kristus lever. Han känner dig och älskar dig. Han har välsignat mig och min familj, och jag vet att han kommer att välsigna dig och din familj. Detta vittnar jag om i ödmjukhet, i Jesu Kristi namn, amen.