2007
Vad sista dagars heliga kvinnor gör bäst: Stå starka och orubbliga
November 2007


Vad sista dagars heliga kvinnor gör bäst: Stå starka och orubbliga

Vi måste stå starka och orubbliga i tro, starka och orubbliga i familjen och starka och orubbliga i tjänande.

Bild

Mina kära systrar, jag talar om detta stora ansvar med en bön i hjärtat. Jag har ett vittnesbörd om Jesu Kristi sanna, återställda evangelium. Frälsaren är vår ledare och vårt föredöme, vår klippa, vår styrka och vår förespråkare. Allt jag kan göra för att hjälpa honom och hans ordinerade profet är till välsignelse i mitt liv. Jag har alltid hyst stor kärlek och respekt för systrarna i den här föreningen, och jag tror att kvinnorna i denna kyrka är de bästa, mest kapabla kvinnorna i världen. Var förvissade om min kärlek till er — ni storartade kvinnor i denna kyrka.

President Hinckley sade följande under ett världsomfattande ledarutbildningsmöte: ”Jag är övertygad om att det inte finns någon organisation som går upp mot Hjälpföreningen i denna kyrka. Den har över fem miljoner medlemmar över hela världen. Om de står eniga och talar med en stämma, blir deras styrka omätlig … Det är så oerhört viktigt att kyrkans kvinnor står starkt och orubbligt för det som är rätt och tillbörligt enligt Herrens plan.”1

Jag har begrundat och studerat denna inspirerande uppmaning från en Guds profet och jag har sökt svar på frågan hur kvinnorna i denna kyrka kan uppfylla president Hinckleys uppmaning och löfte. Hur kan de tala med en stämma och stå starkt och orubbligt för det som är rätt och tillbörligt? Inom Herrens plan finns det vissa saker som sista dagars heliga kvinnor måste göra eftersom de är döttrar till Gud, utvalda att komma till jorden i en tid som har kallats ”en mycket svår tid i världens historia”.2

För att vi ska kunna göra vår del som kvinnor under Herrens plan så måste vi stå starka och orubbliga i tro, starka och orubbliga i familjen och starka och orubbliga i tjänande. Vi måste bli mästare inom dessa tre viktiga områden som särskiljer oss som Herrens lärjungar. Genom Hjälpföreningen tränar vi på att vara Kristi lärjungar. Vi lär oss det han vill att vi ska lära oss, vi gör det han vill att vi ska göra och vi blir det han vill att vi ska bli. När vi samlas med denna inriktning är Hjälpföreningens arbete relevant oavsett våra omständigheter. Du kan vara 18 eller 88, ensamstående eller gift, ha barn eller inte, eller bo i Bountiful i Utah eller i Bangalore i Indien.

Stå starka och orubbliga i tro

För det första måste sista dagars heliga kvinnor vara starka och orubbliga i sin tro. De kan och bör bli mästare på att efterleva och bära sitt vittnesbörd om Herren Jesus Kristus och hans återställda evangelium. Vi gör detta när vi:

  1. Ingår och håller förbund med honom.

  2. Är värdiga och tjänar Herren i hans tempel.

  3. Studerar hans lära i skrifterna och profeternas ord.

  4. Gör oss värdiga av, känner igen och följer den Helige Anden.

  5. Delar med oss av och försvarar hans evangelium.

  6. Deltar i uppriktiga böner enskilt och i familjen.

  7. Håller familjens hemafton.

  8. Efterlever principerna för oberoende och att leva förutseende.

Det här är väsentliga saker som måste gå före sådant som är oväsentligt. Det är enkla, oumbärliga saker som nästan verkar världsliga när vi talar om dem. Men de är tecken på lärjungeskap som alltid har varit grundläggande för Hjälpföreningens systrar. Ingen kan göra allt detta åt oss — Det är personliga vanor som särskiljer oss som starka och orubbliga i det som är rätt.

Vilken annorlunda värld och kyrka det här skulle vara om alla sista dagars heliga systrar blev mästare i att ingå, förnya och hålla förbund; om alla systrar var värdiga en tempelrekommendation och besökte templet oftare; om alla systrar studerade skrifterna och Kristi lärdomar och kände till dem så bra att de kunde undervisa om och försvara dessa lärdomar när som helst och var som helst. Tänk på den förenade styrka vi skulle ha om alla systrar bad en uppriktig bön morgon och kväll, eller ännu hellre, bad ständigt, som Herren befallt. Om alla familjer hade familjebön varje dag och hade hemafton en gång i veckan så skulle vi vara starkare. Om alla systrar var oberoende nog att ge fritt av sin kunskap, sina talanger och resurser, och om varje systers lärjungeskap återspeglades av det hon sade och det hon hade på sig, så skulle vi vara orubbliga i det som är rätt.

Stå starka och orubbliga i familjen

För det andra måste sista dagars heliga kvinnor vara starka och orubbliga i familjen. De kan och bör göra familjen till något bättre än någon annan kan göra. Som Kristi lärjungar kan och bör vi vara bäst i världen på att uppehålla, ge näring åt och skydda familjen. Vi gör detta när vi:

  1. Förstår och försvarar kvinnans gudomliga roll.

  2. Tar till oss prästadömets välsignelser.

  3. Bildar en evig familj.

  4. Håller vårt äktenskap starkt.

  5. Föder och fostrar barn.

  6. Uttrycker kärlek till och ger näring åt våra familjemedlemmar.

  7. Tar ansvar för att förbereda en rättfärdig, uppväxande generation.

  8. Känner till, efterlever och försvarar läran om familjen.

  9. Forskar efter våra släktingar och utför tempelförrättningar för dem.

Som lärjunge till Jesus Kristus får varje kvinna i denna kyrka ansvaret att uppehålla, ge näring åt och beskydda familjen. Kvinnan har särskilda uppgifter som hon fick före världens grundläggning. Och som en förbundstrogen sista dagars helig kvinna vet du att det är av största vikt för familjens styrka världen över att du höjer din röst till försvar av läran om familjen.3

Att känna till och försvara kvinnans gudomliga roll är så viktigt i en värld där kvinnor bombarderas av falska budskap om sin identitet. Populära mediapersoner på radio och teve utnämner sig själva till auktoriteter och talesmän för kvinnor. Dessa budskap från media kan innehålla en del sanning, men de flesta predikar ett evangelium om personlig tillfredsställelse och självdyrkan och leder ofta kvinnor vilse i fråga om deras sanna identitet och värde. Dessa röster erbjuder en falsk lycka och som följd därav är många kvinnor olyckliga, ensamma och förvirrade.

Den enda platsen där sista dagars heliga kvinnor kan lära sig hela sanningen om sin oumbärliga roll i lycksalighetsplanen är i den här kyrkan och i dess lära. Vi vet att vi stod på vår Frälsare Jesu Kristi sida i den stora förjordiska konflikten för att bevara vår möjlighet att tillhöra en evig familj. Vi vet att vi är döttrar till Gud och vi vet vad det är vi ska göra. Kvinnor finner sann lycka när de förstår och gläds åt sin unika roll i frälsningsplanen. Det som kvinnor kan och bör göra allra bäst stöds och undervisas om här, utan några ursäkter. Vi tror på bildandet av eviga familjer. Det innebär att vi tror på att vi bör gifta oss. Vi vet att budet att föröka sig och uppfylla jorden fortfarande är i kraft. Det innebär att vi tror på att skaffa barn. Vi har tro på att vi med Herrens hjälp kan lyckas fostra och undervisa barnen. Det här är viktiga ansvarsuppgifter i lycksalighetsplanen, och när kvinnorna tar till sig dessa roller av hela sitt hjärta så är de lyckliga! Att känna till och försvara sanningen om familjen är en förmån som alla systrar i denna kyrka har.

Eftersom familjen är evig har vi inte råd att ha en lättvindig eller nonchalant inställning till dessa relationer. Mycket av denna förenings fina arbete har i det förflutna inriktats på att hjälpa sista dagars heliga kvinnor stärka familjen med betoning på att förbättra förmågor som har att göra med omvårdnad, hemmets skötsel, föräldraskap och äktenskap. En familj innebär arbete, men den utgör vårt storslagna arbete — och vi är inte rädda för att arbeta. Det är det vi gör bäst. Ingen tar bättre hand om familjen än systrarna i denna Hjälpförening. Vi uppehåller, ger näring åt och skyddar den.

Stå starka och orubbliga i tjänande

För det tredje måste sista dagars heliga kvinnor vara starka och orubbliga i tjänande. Vi är en hjälp-förening och vi borde vara bäst i världen på att hjälpa andra. Detta har varit vårt område från begynnelsen. Det engelska ordet för hjälpa betyder ”att upplyfta, att lätta på”. Det betyder ”att resa upp”. Tanken är att ”resa upp någon ur problem”.4 Vårt tjänande och hjälpen vi ger är ett tecken på att vi är Herrens lärjungar och att vi är medlemmar i hans sanna, återställda kyrka. Det är en förmån att vara en del av denna världsomfattande organisation för kvinnor vars namn beskriver vad det är meningen att vi ska göra: hjälpa.

Joseph Smith sade att kvinnorna i denna kyrka var organiserade för ”att hjälpa de fattiga, de utblottade, änkan och den föräldralösa samt att ägna sig åt allt som är behjärtansvärt”5 och ”inte enbart hjälpa de fattiga, utan också rädda själar”.6 Detta hjälparbete definierades ytterligare av äldst John A Widtsoe som ”lindring från fattigdom, lindring från sjukdom, lindring från tvivel, lindring från okunnighet — lindring från allt det som kan hindra kvinnans glädje och framåtskridande.”7

Trots det viktiga hjälparbete som gjordes tidigare ligger kyrkans kvinnors största och viktigaste arbete fortfarande framför oss. Jorden måste förberedas för att ta emot Herren Jesus Kristus och vi måste hjälpa till med denna förberedelse mitt under krig, stridigheter, naturkatastrofer och ökande ondska. Det har inte funnits någon tid i världshistorien när en fullskalig hjälpinsats varit mer behövlig än den är idag. Eftersom vi är lärjungar till Jesus Kristus och har ingått förbund med honom så har vi redan förbundit oss att delta i detta hjälparbete.

Ni är var och en unik och dyrbar. Var och en av er har egna bördor och utmaningar, vilket ger er välsignelsen att kunna vända er till Herren och be om hjälp. Vi har också möjlighet att hjälpa Herren genom att hjälpa andra, vilket är det största och snabbaste botemedlet mot ensamhet och hopplöshet, och ett säkert sätt att få känna Andens närvaro. Allt vi behöver för att hjälpa någon är att gå ner på knä och fråga: ”Vem behöver min hjälp?” Varje syster — gift som ensamstående, ung som gammal — behövs i detta hjälparbete, och det är något som vi borde kunna bättre än någon annan.

Starka och orubbliga ledare

Här är nu några tankar för er underbara hjälpföreningspresidentskap som verkar så trofast. Ni har ett givande ansvar och ett heligt förtroende att utföra Hjälpföreningens arbete. Ni har ansvaret att hjälpa sista dagars heliga kvinnor att bli mästare på tro, på familjen och på tjänande. Ni gör att evangeliet blir ett stort och drivande intresse för kvinnorna i kyrkan. Ni hjälper kvinnorna bli bättre på färdigheter som rör hemmets skötsel, föräldraskap och äktenskap så att de till fullo kan efterleva evangeliet i sitt hem.

Alla kallade och avskilda hjälpföreningsledare har rätten och myndigheten att bli vägledda i att fullfölja sin inspirerade uppgift att på bästa sätt uppfylla behoven hos dem de tjänar.8 Ni får hjälp av den Helige Anden när ni inriktar er på det som är viktigt och får mod att undvika det som är oviktigt.

Alla ledare vet att familjen ansätts hårt av denna världens stormar — sådana stormar som missbruk, skulder, otrohet och olydnad. Frälsaren såg vår tid som ”början på ’födslovåndorna’”9 när många ska bedragas. Han talade om krig och rykten om krig, hungersnöd, jordbävningar och farsoter. Detta beskriver den värld vi lever i idag och det är av största vikt att kvinnorna i denna kyrka tar på sig sitt ansvar att vara förberedda i allt.

Som ledare i Hjälpföreningen kan ni hjälpa varje syster i varje hem i varje församling och gren bli oberoende. De borde lagra ett förråd av pengar, mat och färdigheter som är till hjälp för dem och deras familj under svåra tider. Kyrkan har gett ut bra hjälpmedel i form av broschyrer om oberoende för att hjälpa er komma igång. Det här är en del av ert arbete.

Ni har förmånen att få rådgöra i enighet med prästadömsledare för att planera ett skydd mot och en tillflykt undan dessa stormar, och för att skräddarsy ett hjälpprogram för ert folks särskilda behov. Den vänskap och det umgänge som gör livet så mycket behagligare är en naturlig biprodukt av våra ansträngningar. En inriktning på att hjälpa stärker alltid umgänget medan en inriktning på umgänge inte alltid leder till hjälparbete.

När vi samlas i ett visst syfte under Hjälpföreningens baner så måste vi använda vår dyrbara tid och våra helgade medel till att hjälpa systrar göra det som vi bör vara bäst på. Under söndagens hjälpföreningsmöte bör inledningen vara kort och inbjuda Anden att vara hos oss. Vi behöver all annan tid till att studera evangeliet tillsammans så att vi kan bli bäst på just våra ansvarsområden. Alla Hjälpföreningens konferenser, aktiviteter, samlingar och möten måste inriktas på att hjälpa systrar göra det som de bör vara bäst på. President Hinckley vädjar till oss:

”Vi står inför en större utmaning än vi inser …

’Gör ditt bästa.’ Men jag vill betona att jag menar det allra bästa … Vi har förmåga att göra så mycket bättre …

Vi måste gå ner på knä och vädja till Herren om hjälp, ledning och styrka. Sedan måste vi stå upp och gå framåt.”10

Mina kära systrar, vår profet, som jag stöder av hela mitt hjärta, har sagt att det finns ett bättre sätt än världens sätt. Han har kallat kyrkans kvinnor att stå enade för rättfärdigheten. Han har sagt att om vi står eniga och talar med en stämma så blir vår styrka omätlig. Jag har uttryckt min övertygelse för honom om att kyrkans kvinnor ska stå starka och orubbliga i sin tro på Jesus Kristus och hans återställda evangelium, starka och orubbliga i att uppehålla, ge näring åt och skydda familjen samt starka och orubbliga i tjänande. Må Herren välsigna oss när vi utför kvinnans viktigaste arbete, är min bön, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. ”Stå starka och orubbliga”, Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 10 jan 2004, s 20.

  2. Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 10 jan 2004, s 19.

  3. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, okt 2004, s 49.

  4. Se Etymology Dictionary på Internet, ”relief”, ”relieve”, www.etymonline.com.

  5. History of the Church, 4:567.

  6. History of the Church, 5:25.

  7. Evidences and Reconciliations, arrangerade av Homer Durhan, 3 band i 1 (1960), s 308.

  8. Se Richard G Scott, ”Biorganisationernas doktrinära grund”, Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 10 jan 2004, s 8.

  9. Matt 24:8; se också v 3–7; 1 Tim 4:1–2; 2 Tim 3:1–5.

  10. Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 10 jan 2004, s 20.