2007
Predika mitt evangelium — redskapet som förenar medlemmar och missionärer
November 2007


Predika mitt evangelium — redskapet som förenar medlemmar och missionärer

Missionärer och medlemmar måste … bli ett i vår strävan att förkunna evangeliet.

Bild

För inte så länge sedan bjöd vi hem två kvinnliga missionärer på lunch. När vi hade ätit färdigt bad vi dem att ge oss ett andligt budskap. De var väl förberedda och visade oss ett sätt att läsa och markera i skrifterna. De hade med sig ett nytt exemplar av Mormons bok och en uppsättning färgpennor. Vi lovade att följa missionärernas råd. Sedan dess har vårt dagliga studium av Mormons bok som familj förändrats. I varje kapitel markerar vi med olika färger de ställen som handlar om Jesus Kristus, allteftersom vi upptäcker dem. Varje gång vi gör det påminns vi om våra missionärer.

När missionärerna visade oss det här sättet, kände vi genast igen det som en skriftstudieuppgift ur Predika mitt evangelium. Som familj är vi så tacksamma för detta förträffliga och effektiva missionärsredskap.

Under de gångna tre åren har missionärer använt Predika mitt evangelium runtom i världen. Den har verkligen revolutionerat missionsarbetet. President Hinckleys vision går nu i uppfyllelse. Missionärerna ”behärskar lektionens grunddrag”. De ”undervisar om begreppen med egna ord under den Helige Andens ledning och inflytande”. (Se ”Missionärsverksamhet”, Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 11 jan 2003, s 19.)

Då missionärer fördjupar sig i Predika mitt evangelium, lär de sig och tillämpar viktiga trossatser och principer som ökar deras förmåga att utföra sitt viktiga arbete. Men de behöver trots detta all den hjälp och allt det stöd de kan få av oss. Bara tillsammans kan vi utföra det stora uppdrag som getts till de forntida och nutida apostlarna: ”Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen.” (Mark 16:15)

För att vara framgångsrika i denna strävan måste vi och missionärerna vara ett, och vi måste förstå varandra. Förstår ni alltid missionärerna? Jag syftar inte på språket utan snarare på hur de utför sitt missionärsarbete. Vi ser och lägger märke till hur de uppmanar människor att lyssna på deras budskap. De undervisar om evangeliets principer och uppmanar dem som är intresserade att förändra sitt liv och döpas och konfirmeras som medlemmar av kyrkan.

Om vi vill förstå och hjälpa våra missionärer, måste vi tro som missionärer tror, tänka som missionärer tänker och känna som missionärer känner. Hur kan vi uppnå det?

Ett viktigt sätt är naturligtvis att vara tillsammans med missionärerna och se dem göra det de gör. Ett annat sätt är att bekanta oss med Predika mitt evangelium och lära oss mer om missionsarbete. Ända sedan president McKay sade ”varje medlem en missionär” (Conference Report, apr 1959, s 122) har medlemmar strävat efter att mer aktivt dela med sig av evangeliet. I Predika mitt evangelium har vi en fantastisk handbok som hjälper oss att bättre följa denna uppmaning. Vårt eget studium av Predika mitt evangelium hjälper oss inte bara att bättre förstå och uppskatta våra missionärer utan hjälper oss också i det dagliga livet.

Alla i vår familj har ett eget exemplar. av Predika mitt evangelium. Studier i denna handbok hjälper oss i hög grad att utveckla ett starkt vittnesbörd. Det hjälper oss att förstå evangeliets grundsatser och få en önskan att tjäna. Låt mig för ett ögonblick framhäva några av rubrikerna i Predika mitt evangelium, så förstår ni vad jag menar.

De lyder:

”Hur känner jag igen och förstår Anden?”

”Hur blir jag bättre på att studera och undervisa?”

”Vad ska jag studera och undervisa?”

”Vilken är Mormons boks roll?”

”Hur utvecklar jag kristuslika egenskaper?”

Är det inte det vi alla vill lära oss? För var och en som vill bli en bättre medlemsmissionär och veta hur man kan stödja missionärerna, är Predika mitt evangelium rik på givande idéer och inblickar. Vi lär oss hur vi kan hjälpa missionärerna att finna personer de kan undervisa och hur vi som medlemmar kan arbeta hand i hand med missionärerna för att hjälpa dem som undersöker kyrkan. Vi lär oss att förstå hur kraftfulla uppmaningar till handling kan öka tron på Jesus Kristus, och hur vi kan stödja våra vänner som inte är medlemmar i den underbara livsförändrande process som omvändelsen är.

Jämte skrifterna studerar missionärer Predika mitt evangelium dagligen. De lär sig principer och färdigheter som de sedan tillämpar. I synnerhet lär de sig hur man kan använda Andens vägledning i sitt arbete. Om vi vill lära oss som missionärer lär sig, måste även vi noggrant studera Predika mitt evangelium och iaktta missionärerna i deras dagliga arbete.

I inledningen till Predika mitt evangelium står det: ”Predika mitt evangelium är avsedd för kyrkans heltidsmissionärer. Men de principer och lärdomar som undervisas häri kan också tillämpas av församlingsmissionärer och ledare när de arbetar för att bygga upp Herrens rike. Flitiga studier av denna handbok gör det möjligt för dem att fullgöra sina plikter som medlemsmissionärer och skapar enighet med heltidsmissionärerna (s xi).”

Äldste Richard G Scott lärde att alla medlemmar noggrant bör studera Predika mitt evangelium. Han sade: ”Mycket gott har redan kommit av Predika mitt evangelium … sedan den först gavs ut, men ännu bättre ting väntar runt hörnet allteftersom vi alla blir bättre på att använda detta utmärkta missionsredskap.” (”Kraften i Predika mitt evangelium”, Liahona, maj 2005, s 31)

Eftersom vår tid att studera den tycks begränsad, låt mig få komma med några förslag som kan vara till hjälp.

  • Ungdomar som förbereder sig för mission bör jämte skrifterna noggrant studera Predika mitt evangelium.

  • Bjud hem missionärerna. Be dem undervisa er och er familj om en princip eller lära i Predika mitt evangelium.

  • Använd då och då Predika mitt evangelium på hemaftonen. Låt era tonåringar undervisa er familj som missionärerna skulle göra. I vårt hem har våra barn hållit förvånansvärt bra lektioner. Vi har häpnat över hur väl de undervisat om enkla principer. Ibland har vi bjudit hem vänner till dessa lektioner.

  • Lärare i evangeliet skulle kunna använda de enkla men verkningsfulla principer för evangelieundervisning som anges i Predika mitt evangelium som stöd i de föreskrivna studiekurserna.

  • Predika mitt evangelium finns översatt och tryckt på nästan varje språk som våra medlemmar talar. I länder där kyrkan fortfarande är ny kan Predika mitt evangelium användas jämte skrifterna som tillgång och grundval för alla studier och all undervisning av evangeliet.

  • Äldste Scott uppmuntrade lokala ledare i kyrkan att ”använda detta material i … presidentskap, prästadömets verkställande kommittémöten och församlingsråd”. (Liahona, maj 2005, s 31)

  • Använd Predika mitt evangelium som underlag för utbildning, tal, andliga budskap, lektioner, brasaftnar och personligt studium.

Jag vittnar om att denna missionärshandledning är inspirerad av Gud. Vi måste studera den noggrannare, så att vi bättre förstår våra missionärer och deras arbete. Missionärer och medlemmar måste tala samma språk. Vi måste bli ett i vår strävan att förkunna evangeliet. Det ger oss större möjlighet att vara redskap i Herrens hand, för han sade: ”Och så skall jag samla mina utvalda från jordens fyra väderstreck, ja, så många som vilja tro på mig och hörsamma min röst.” (L&F 33:6)

Som medlemmar i hans kyrka förväntas vi vara en del av denna torslagna insamling. Jag vittnar om denna sanning i Jesu Kristi namn, amen.