2007
Tro, familj, fakta och frukter
November 2007


Tro, familj, fakta och frukter

Kyrkans allt mer framträdande ställning och ökningen av förfrågningar från andra ger oss stora tillfällen att bygga broar, få nya vänner och dela med oss av korrekt information.

Bild

Bröder och systrar, sedan 150-årsjubileet 1997 har vi sett en dramatisk uppgång världen över i antalet förfrågningar om kyrkan. Detta växande intresse drivs av vår snabba tillväxt, av evenemang som vinterolympiaden i Salt Lake City och av den framstående position många enskilda medlemmar har inom sitt yrkesområde.

Jag är säker på att det inte bara är kyrkan som får dessa frågor, utan även ni som medlemmar. Det är inte lätt att förklara något som är så omfattande som kyrkan eller så underbart som det återställda evangeliet för människor som vet föga eller inget om oss. Till och med konkreta frågor kan vara svåra att besvara eftersom varje fråga tycks vara ansluten till andra frågor. Frågorna vi får är oftast enkla, som till exempel: ”Berätta lite om din kyrka.” Nyckelordet här är ”lite”. De säger inte: ”Berätta allt du vet och skicka sedan andra till mig så att de kan berätta resten.”

Vi välkomnar naturligtvis detta intresse och många kommer att vilja veta mer om vår lära och tro. Det är därför vi har över 53 000 heltidsmissionärer som verkar på egen bekostnad runt om i världen.

Men vi måste komma ihåg att det finns en skillnad mellan intresse och enbart nyfikenhet. Ibland vill folk bara veta vad kyrkan är för något. De som är nyfikna på ett allmänt sätt förtjänar tydlig och korrekt information direkt från oss medlemmar, så att de inte är beroende av ofullständiga svar, halvsanningar eller falska uttalanden som kan komma från media eller andra utomstående källor. De många missförstånden och den falska informationen om kyrkan är till viss del vårt eget fel, eftersom vi inte tydligt förklarat vilka vi är och vad vi tror på.

Jag ingår i Informationstjänstens kommitté och vi har insett att det finns ett stort behov av tydliga, enkla uttalanden som ger de som är nyfikna grundläggande information om kyrkan som den är idag. Låt mig berätta om några av de saker som vi har funnit användbara. Ni kan förbereda en egen lista över samtalsämnen som kan hjälpa er förklara vad vi tror på för vänner och bekanta som inte tillhör vår tro. Det kan hjälpa er, liksom mig, att kortfattat skriva ner några fakta om kyrkan idag som ni kan ge dem tillsammans med ett exemplar av Trosartiklarna.

Här är fyra ämnen som kan hjälpa någon idag att få en överblick över vad kyrkan står för. Under varje huvudrubrik ger jag några enkla uttalanden som jag har funnit användbara. Försök föreställa er att någon som i princip inte känner till något om oss hör eller läser dem. De fyra huvudämnena handlar om evangeliets fakta, tro, familjer och frukter.

Fakta

Några fakta är:

  • För det första: ”Mormon” är ett tillnamn för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Medlemmar kallas ofta ”mormoner” eller ”sista dagars heliga”. Begreppet ”helig” betyder ”medlem”.

  • För det andra: Kyrkan återställdes 1830 i staten New York och Joseph Smith var dess förste profet och president. Idag ligger huvudkontoret i Salt Lake City och president Gordon B Hinckley är vår nuvarande profet.

  • För det tredje: Det finns idag över 13 miljoner medlemmar i 176 länder och territorier. Omkring sex miljoner bor i Förenta staterna, vilket gör oss till det fjärde största kristna samfundet i Amerika. Som en av de snabbast växande kristna trossamfunden i världen färdigställer vi ett nytt kapell varje vardag. Medlemmarna betalar tionde, 10 procent av sin inkomst, vilket möjliggör detta och andra program.

  • För det fjärde: Lokala församlingar leds av frivilliga, oavlönade medlemmar. Både män och kvinnor verkar i tilldelade ledarpositioner.

  • Och för det femte: Mormoner är väl representerade inom politik och samhälle. (I Förenta staterna finns det till exempel 16 medlemmar i kongressen, i båda de politiska partierna.) Medlemmar verkar också i framträdande positioner över hela världen inom arbetsliv, medicin, rättsvetenskap, utbildning, media, sport och underhållning.

Tro

Vidare, människor behöver veta något om vår tro som hängivna kristna med starka traditionella värderingar. Tillsammans med Trosartiklarna behöver vi betona att:

  • Vi tror på själens eviga liv, att Gud är våra andars Fader och att vi kan återvända till honom efter döden.

  • Vi tror att Jesus Kristus är vår personlige Frälsare, och vi försöker leva vårt liv efter hans exempel och hans lära. Vi firar Kristi försoningsoffer under våra gudstjänster på söndagarna, på ett sätt som liknar nattvarden i andra kyrkor. Vi anser att begreppet kristen gäller alla som tror på att Jesus Kristus är Guds Son och hela mänsklighetens Frälsare. Många kristna förstår inte att vi har mycket gemensamt med dem. Joseph Smith lärde att Jesus Kristus är det centrala i vår tro och att allt annat endast är tillägg till detta. (Se Elders Journal, jul 1838, s 44.) Kyrkans namn är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

  • Vi tror att den ursprungliga kyrka som Jesus grundade gick förlorad och har återställts i vår tid. Prästadömet, myndigheten som ger människan rätt att handla i Guds namn, med apostlar och en profet som leder oss, har återställts tillsammans med frälsningens alla nödvändiga förordningar.

  • Vi tror på och använder Bibeln, både Gamla och Nya testamentet.

  • Och vi tror på Mormons bok och andra heliga skrifter, som stöder och bekräftar Bibeln och vittnar om Kristi mission och gudomlighet och om Guds fortgående uppenbarelser till människan. Ja, Mormons bok är ”ännu ett testamente om Jesus Kristus”.

Familjen

Nästa sak som det är bra att folk vet är hur familje-orienterad vår tro och vår livsstil är. Återigen kan enkla uttalanden hjälpa den som inte vet någon om, men är nyfiken på, den vikt vi lägger vid familjen.

  • Mormoner lägger särskilt stor vikt vid att familjen är kyrkans och samhällets grundläggande enhet. Vi är starkt hängivna äktenskapet (vilket anses vara en förening av en man och en kvinna). Månggifte, ett begränsat bruk under kyrkans tidiga dagar, avbröts 1890, för 117 år sedan.

  • Familjer och enskilda, vare sig de är medlemmar eller inte, kan närvara vid söndagens gudstjänster i våra kapell. Där dyrkar vi Gud tillsammans och undervisar varandra ur skrifterna.

  • Sista dagars heligas familjer uppmanas att hålla familjens hemafton varje vecka, vanligtvis på måndagskvällar. Detta ger en regelbunden och bestämd tid för föräldrar att undervisa sina barn om värderingar och att ha roligt tillsammans. Vi uppmanar alla oavsett tro att göra detta tillsammans med sin familj.

  • Kyrkan har biorganisationer för kvinnor, ungdomar och barn för att hjälpa familjen. Dessa program innehåller religionsundervisning, möjligheter till kristligt tjänande, idrott, drama, musik och scouting.

  • Stor betoning läggs också på släktingar, släktforskning och personlig släkthistoria, vilket ger ung som gammal en starkare känsla av rötter, identitet och samhörighet. De högsta och allra heligaste förrättningarna i vår tro har med familjen att göra, både levande och döda, och några av dessa förrättningar utförs i våra tempel.

Frukter

Så, även om vissa nu börjar förstå några fakta om oss och börjar veta vad vi tror på och hur viktig vi tycker att familjen är, så var det Frälsaren som sade att ”ni [skall] känna igen dem på deras frukt”. (Matt 7:20; kursivering tillagd) En kyrka, liksom allt annat i livet, bör bedömas utifrån de frukter, eller det resultat, de frambringar. Här följer några exempel utifrån statistik i Förenta staterna. Men de liknar frukten i resten av världen bland aktivt troende mormoner (varmed menas de som går till kyrkan och templet regelbundet):

  • En av frukterna är ett längre liv. Undersökningar visar att aktiva mormoner har bättre hälsa och därför lever längre än det nationella genomsnittet. År 1833 uppenbarade Herren visdomsordet för Joseph Smith, vilket är ett sätt att leva för att njuta av ett långt och hälsosamt liv.

  • För det andra: De som gifter sig i och besöker templet regelbundet har mycket lägre skilsmässostatistik än genomsnittet i nationen och världen.

  • För det tredje har vi en högre utbildningsnivå än det nationella genomsnittet.

  • För det fjärde: Över 70 000 medlemmar arbetar frivilligt och på egen bekostnad under 18 till 24 månader med humanitär hjälp, i serviceuppdrag inom kyrkan och som heltidsmissionärer runt om i världen.

  • Och för det femte betonar vi starkt oberoende och god arbetsmoral. Vi uppmanar till aktivt engagemang i samhället och till att hjälpa andra. Kyrkan fortsätter att donera ett stort antal medel, varor och tjänster till humanitära projekt på global nivå, samt oräkneliga timmars arbete som medlemmar lägger ner på att hjälpa till vid röjning och hjälpaktioner efter naturkatastrofer.

Bröder och systrar, i dagens upptagna värld har jag funnit att de flesta inte läser eller fokuserar på mer än bara några få viktiga fakta åt gången. Oavsett vad ni väljer att informera era vänner och bekanta om när det gäller kyrkan, skriv ner det, kontrollera att det stämmer och håll det kort och koncist.

Kyrkans allt mer framträdande ställning och ökningen av förfrågningar från andra ger oss stora tillfällen att bygga broar, få nya vänner och dela med oss av korrekt information. Men detta kan också innebära större möjligheter till missförstånd, och ibland även fördomar, om vi låter andra definiera vilka vi är och vad vi tror på, istället för att göra det själva.

I stort sett är detta inte ett problem bland dem som personligen känner våra medlemmar. Men det finns många miljoner människor som inte känner någon medlem i vår kyrka. Jag hoppas att de som inte vet så mycket om kyrkan vill veta mer om oss. Jag hoppas att de lär känna våra medlemmar istället för att döma oss efter felaktig information som ges av dem som inte har korrekta fakta och som i vissa fall medvetet vilseleder eller förtalar.

Ni som medlemmar kan bidra till detta genom att sträcka er ut till andra och dela med er av den grundläggande informationen som finns i Trosartiklarna tillsammans med evangeliets fakta, tro, familjer och frukter.

Vi bör också komma ihåg att det bästa sättet ibland att svara på människors intresse är genom vårt sätt att leva, hur vi utstrålar evangeliets glädje i vårt liv, hur vi behandlar andra och hur uppriktigt vi följer Kristi lära.

De som vill veta mer än de grundläggande saker jag har tagit upp kan missionärerna undervisa om läran som finns i kapitel 3 i Predika mitt evangelium. Missionärerna kan besvara fler av deras frågor och hjälpa dem till omvändelse och dop.

Nu är tiden inne för oss alla att sträcka oss utåt och berätta för andra vilka vi är. Förbered några enkla fakta, som de jag har talat om idag, och hjälp dem som är nyfikna på att veta lite mer om kyrkan och som sedan vill veta mer om evangeliets återställelse.

Bröder och systrar, tveka aldrig att bära ert vittnesbörd med uppriktighet och kärlek. Kraften i ett personligt vittnesbörd kan inte förnekas. Den väcker ofta ett intresse hos andra att vilja veta mer. Jag vet att detta är sant och lämnar mitt absoluta vittnesbörd om att jag vet att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är sann, och jag bär detta vittnesbörd för er i Jesu Kristi namn, amen.