2007
Heliga skrifters vittnesbörd
November 2007


Heliga skrifters vittnesbörd

Återställelsens skrifter tävlar inte mot Bibeln, de står tillsammans med Bibeln.

Bild

Vi uttrycker vår kärlek till och beundran för president Henry B Eyring, äldste Quentin L Cook och äldste Walter F González och ber att Herrens välsignelser må vara med dem i deras nya ämbeten.

Vi känner djup tacksamhet för var och en av er, bröder och systrar. Över hela världen uppmärksammas ert föredömliga tjänande och er medkänsla. Samtidigt funderar många människor över den här kyrkans historia och lära. Bland dessa frågeställare finns det vissa som väljer att förtala Mormons bok.1

Bristen på respekt för Mormons bok eller andra heliga skrifter bekymrar mig storligen. För att ge ord åt detta bekymmer har jag kallat mitt tal ”heliga skrifters vittnesbörd”.

Definitioner

Med heliga skrifter menar jag Bibeln och återställelsens skrifter.2 Kyrkans medlemmar ”tror att Bibeln är Guds ord i den mån den är rätt översatt. Vi tror också att Mormons bok är Guds ord”.3 Återställelsens skrifter inbegriper också Läran och förbunden och Den kostbara pärlan.

En ordbok beskriver substantivet vittnesbörd som ett ”intyg av ett faktum eller en händelse”.4 Begreppet vittnesbörd får en särskild betydelse när det tillämpas på Guds ord. I Bibeln kan vi läsa följande viktiga förkunnelse: ”Efter två eller tre vittnens samstämmiga vittnesmål skall varje sak avgöras.”5 Detta övertygar Guds barn om att gudomlig lära bekräftas av vittnesbördet från mer än en helig skrift.

Skrifterna vittnar om Jesus Kristus

Bibeln och Mormons bok vittnar båda om Jesus Kristus. De lär att han är Guds Son, att han levde ett föredömligt liv, att han sonade för hela mänskligheten, att han dog på korset och uppstod som den uppståndne Herren. De lär att han är världens Frälsare.

Heliga skrifters vittnesbörd bestyrker varandra. Denna princip förklarades för länge sedan när en profet skrev att Mormons bok ”är skriven i den avsikten att I skolen tro [Bibeln], och om I tron [Bibeln], skolen I även tro [Mormons bok]”.6 Varje bok hänvisar till den andra. Varje bok är ett bevis på att Gud lever och talar till sina barn genom uppenbarelse till sina profeter.7

Kärlek till Mormons bok ökar ens kärlek till Bibeln och omvänt. Återställelsens skrifter tävlar inte mot Bibeln, de står tillsammans med Bibeln. Vi står i skuld till martyrer som gav sitt liv för att vi skulle ha Bibeln idag. Den fastställer evangeliets eviga natur och lycksalighetsplanen. Mormons bok återställer och understryker läror från Bibeln som tionde,8 templet,9 sabbatsdagen10 och prästadömet.11

En ängel förkunnade att Mormons bok12 skulle stadfästa Bibeln.13 Han uppenbarade också att Bibelns text i våra dagar inte är lika fullständig som den var när den skrevs ner av profeterna och apostlarna.14 Han förkunnade att Mormons bok skulle återställa tydliga och dyrbara ställen som tagits bort från Bibeln.15

En profetia i Mormons bok varnade för att en del människor skulle vara emot tanken på ytterligare skrifter. De som anser att de inte ”behöver en annan Bibel”,16 bör överväga följande gudagivna råd:

”Veten I icke, att det finnes mer än en nation? Veten I icke, att jag, Herren eder Gud, har skapat alla människor … och att jag regerar i himlarna därovan och på jorden härnere, och att jag bringar fram mitt ord till människobarnen, ja, i alla jordens nationer …

Veten I icke att två nationers intyg är för eder ett bevis, att jag är Gud, som ihågkommer en nation såväl som en annan? Därför talar jag samma ord till en nation som till en annan, och … de två nationernas vittnesmål [skola] ävenledes komma samman.”17

Den skriftliga redogörelsen om Jesus Kristus täcker verkligen båda sidor av jordgloben.18 När Maria och Josef i öster förberedde sig för Jesusbarnets födelse i Betlehem19 undervisades Nephi i väster av Messias i dennes förjordiska tillstånd. Till Nephi sade Herren: ”Var vid gott mod … i morgon kommer jag till världen för att visa världen, att jag skall uppfylla allt vad jag talat genom mina heliga profeters mun.”20

Till dem som tvivlar på det andra vittnet — Mormons bok — gav Herren följande varning: ”Emedan I haven ringaktat det som I mottagit … skolen [I] förbliva under denna dom, till dess [I] omvänden [eder] och kommen ihåg … Mormons bok och de förra befallningarna, vilka jag givit [Bibeln, och] … gören, vad jag skrivit.”21

Herren uppenbarade återställelsens andra skrifter22 och förkunnade att dessa ord också skulle uppfyllas.23 Genom dessa heliga skrifters vittnesbörd kommer falska läror att vederläggas.24 Genom dessa heliga skrifters vittnesbörd ska Bibelns lära inte bara bekräftas utan också tydliggöras.

Återställelsens skrifter tydliggör Bibeln

Hur tydliggör återställelsens skrifter Bibeln? Det finns många exempel. Jag ska endast ta upp några få, och det första kommer från Gamla testamentet.

Jesaja skrev: ”Då skall du … tala djupt nerifrån jorden, dämpade skall dina ord komma fram ur stoftet. Din röst skall höras ur jorden som en andes röst, ur stoftet skall du viska fram dina ord.”25 Kan Mormons bok beskrivas på ett bättre sätt? Den kom ju ”nerifrån jorden” för att ”ur stoftet … viska fram [sina] ord” till människorna i vår tid?26

Men Jesaja var inte den enda profeten på Gamla testamentets tid som förutsade Mormons boks framkomst. Hesekiel skrev:

”Tag en trästav och skriv på den: För Juda och Israels barn … Tag sedan en annan trästav och skriv på den: För Josef, en trästav för Efraim och alla av Israels hus …

Foga sedan ihop dem med varandra till en enda stav, så att de förenas till ett i din hand.”27

Idag håller heliga från många nationer på jorden tacksamt Bibeln (Juda stav) och Mormons bok (Efraims stav) tillsammans i sin hand.

Hur är det då med Nya testamentet? Mormons bok är en helig skrift som också vittnar om Nya testamentets lära. Bland annat om Jesusbarnets mirakulösa födelse i Betlehem,28 hans bergspredikan29 och Frälsarens oerhörda lidande.30 Uppståndelsens lära nämns oftare i Mormons bok än i Bibeln.31

Behovet av den Helige Anden omtalades av Paulus. Han frågade: ”’Tog ni emot den helige Ande …?’ De svarade honom: ’Nej, vi har inte ens hört att den helige Ande har blivit utgjuten.’”32 Denna lära tydliggörs av ett vittnesbörd från en annan helig skrift, förmedlad av Herrens profet under återställelsen. Han lärde oss att tro på ”den Helige Andens gåva genom handpåläggning”.33 Denna dyrbara och kraftfulla gåva är återigen tillgänglig för Guds barn.

Paulus talade om tre nivåer av härlighet efter jordelivet när han lärde att ”solen har sin glans, månen en annan och stjärnorna ännu en annan”.34 Denna glimt av det kommande livets härligheter har förtydligats av ett vittnesbörd från en annan helig skrift. Herren uppenbarade att ”de celestialas härlighet är en, såsom solens härlighet är en.

De terrestrialas härlighet är en, såsom månens härlighet är en.

De telestialas härlighet är en, såsom stjärnornas är en.”35

Det högsta av dessa riken, det celestiala, reserveras för dem som lyder rikets lag:

”De som icke äro helgade genom … Kristi lag, måste ärva ett annat rike, nämligen det terrestriala eller det telestiala riket.

Ty den som icke kan hålla ett celestialt rikes lag kan icke uthärda en celestial härlighet.”36

Dessa tre härlighetsgrader står i relation till det livet efter jordelivet. De har att göra med den mänskliga själens odödlighet. Denna odödlighetens gåva är möjlig tack vare Jesu Kristi försoning.37 Detta viktiga ord — försoning — i någon av dess former och i relation till Kristus — finns bara med en gång i den engelska versionen av Nya testamentet!38 I den engelska versionen av Mormons bok finns det med 39 gånger!39

I Johannes Uppenbarelse i Nya testamentet, profeterade Johannes: ”Jag såg en annan ängel flyga högst uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för dem som bor på jorden, för alla folk och stammar och språk och folkslag.”40 En bestämd ängel hade nycklarna till ansvaret för Mormons bok.41 Det var ängeln Moroni! Dessa exempel är endast några få av många läror i Bibeln som tydliggörs av återställelsens skrifter.42

Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus

Vi delar villigt med oss av återställelsens skrifter till människor över hela världen. Mormons bok redogör för den uppståndne Herrens personliga besök till människorna i det forna Amerika. Begrunda följande eviga sanningar som han förkunnade:

”Se, jag är Jesus Kristus, Guds Son. Jag skapade himlarna och jorden och allt vad i dem är. Jag var hos Fadern från begynnelsen …

Skrifterna angående min ankomst äro fullbordade …

Jag är världens ljus och liv.”

Frälsaren fortsatte:

”Den som kommer till mig med ett förkrossat hjärta och en bedrövad ande, skall jag döpa med eld och den Helige Anden …

Jag har kommit till världen för att bringa världen återlösning, för att frälsa världen ifrån synd.

Fördenskull, den som omvänder sig och kommer till mig som ett litet barn, honom vill jag mottaga, ty av sådana består Guds rike … Jag [har] lagt ned mitt liv och tagit det upp igen. Därför, omvänden eder och kommen till mig … och bliven frälsta!”43

Det Herren sade då sammanfattar vem han verkligen är och vilka han verkligen vill att vi ska bli. Han vill att vi ska komma till honom och, i sinom tid, omslutas i härlighet i hans kärleksfulla famn.

Jag är djupt tacksam för de heliga skrifternas vittnesbörd. Jag har sett hur en mäktig förändring skett hos människor som tillämpar Herrens lära i sitt liv. Sådana förändringar leder till det eviga livets välsignelse.44

Jag vet att Gud lever. Jesus är Kristus. Hans evangelium har återställts i dessa sista dagar. President Gordon B Hinckley är hans profet idag. Detta vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Boken fullständiga titel är Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus.

  2. Återställelsen förutsågs av Petrus (se Apg 3:19–21), Johannes (se Upp 14:6–8) och Paulus. (Se Ef 1:10.) Profeten Joseph Smith fick veta att under denna den sista tidsutdelningen skulle ”alltings återupprättelse [ske], varom alla de heliga profeterna talat från världens begynnelse angående de sista dagarna”. (L&F 27:6)

  3. Trosartikel 8.

  4. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11:e utg (2003), ”witness”, s 1439.

  5. 2 Kor 13:1. Liknande uttalanden finns i Matt 18:16 och Ether 5:4.

  6. Mormon 7:9.

  7. Herren förkunnade för profeten för denna tidsutdelning: ”Detta släkte skall hava mina ord genom dig.” (L&F 5:10)

  8. Se Alma 13:15; 3 Nephi 24:8–10.

  9. Se 2 Nephi 5:16; Jakob 1:17; 2:2, 11; Mosiah 2:5–7.

  10. Se Mosiah 13:16–19; 18:23.

  11. Se 2 Nephi 6:2; Mosiah 18:18; Alma 6:1; 13:1–3, 6–11; 3 Nephi 18:5; Moroni 3:1–4.

  12. Mormons bok ska ”uppenbara för alla släkten, tungomål och folk, att Guds Lamm är den Evige Faderns Son och världens Frälsare, och att alla människor måste komma till honom, annars kunna de icke bliva frälsta”. (1 Nephi 13:40)

  13. Se 1 Nephi 13:40.

  14. Se 1 Nephi 13:28–29.

  15. Se 1 Nephi 13:40.

  16. 2 Nephi 29:6.

  17. 2 Nephi 29:7–8.

  18. Eftersom han är Skaparen av ”otaliga världar” (Moses 1:33) är det ganska troligt att vi får skrifter från andra platser.

  19. Se Luk 2:4–6.

  20. 3 Nephi 1:13.

  21. L&F 84:54, 57.

  22. Se L&F 135:3.

  23. Se Joseph Smith Translation, Matthew 1:31–35.

  24. Se 2 Nephi 3:12; Ezra Taft Benson, ”Ett nytt vittne om Kristus”, Nordstjärnan, Rapport från den 154:e halvårskonferensen 1984, s 6.

  25. Jes 29:4.

  26. Jesaja förutsåg att Gud skulle göra ”underbara och förunderliga [ting]” i de sista dagarna. (Jes 29:14) Jesajas ord ekade hos invånarna i det forna Amerika: ”Då skall Herren åter, för andra gången uträcka sin hand och hämta sitt folk ur dess förlorade och fallna tillstånd. Därför skall han börja utföra ett förunderligt verk och ett under ibland människobarnen.” (2 Nephi 25:17) Detta förunderliga verk omfattar framkomsten av Mormons bok och återställelsen av evangeliet. Jesaja citeras ofta i Mormons bok. Det kan vara omständligt att studera dessa citat, men det är inte enformigt. Av de 433 verser som citerar Jesaja i Mormons bok skiljer sig 234 från versionen i Bibeln. [Jämförelse gjord mellan engelsk upplaga av Mormons bok och King James Version av Bibeln, ö a.]

  27. Hes 37:16–17.

  28. Se 1 Nephi 11:13–20; Alma 7:10.

  29. Se 3 Nephi 12–14.

  30. Se Mosiah 3:7. En personlig skildring av hans lidande gavs till hans profet i de sista dagarna. (Se L&F 19:16–19.)

  31. Ordet uppståndelse förekommer i 40 verser i Folkbibeln, det förekommer i 58 verser i Mormons bok. Se också Jeffrey R Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s 238–241.

  32. Apg 19:2. Se Apg 2:38 för att läsa om Petrus undervisning om behovet av den Helige Andens gåva.

  33. History of the Church, 5:499.

  34. 1 Kor 15:41.

  35. L&F 76:96–98, se också 131:1.

  36. L&F 88:21–22.

  37. Se Mosiah 16:10; Alma 42:23; Mormon 6:21.

  38. Se Rom 5:11.

  39. Försoning, försoningen eller försoningens: 28 gånger; sona, försona, försonar, försonad eller försonade: 10 gånger; försonande: 3 gånger. I flera verser förekommer ordet försoning mer än en gång. (Se 2 Nephi 9:7; Alma 34:9; 42:23.)

  40. Upp 14:6.

  41. Se L&F 27:5; 128:20.

  42. Nya testamentet lär: ”Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så skall det bli en hjord och en herde.” (Joh 10:16) Den läran tydliggörs i Mormons bok. Den bär vittne om att den uppståndne Herren talade till människorna i det forna Amerika. Där sade Herren: ”I ären de, om vilka jag sade: Jag har ock andra får, som icke höra till detta fårahus; också dem måste jag draga till mig, och de skola lyssna till min röst. Så skall det bliva en hjord och en herde.” (3 Nephi 15:21)

    En begränsad uppteckning av Paulus kunskap om dop för de döda finns i Nya testamentet. (Se 1 Kor 15:29.) Endast i återställelsens skrifter tydliggörs denna gudomliga lära. (Se L&F 124:29–30, 41; 128:1, 11–12, 16–18; 138:47–48.)

  43. 3 Nephi 9:15–16, 18, 20–22.

  44. Se 3 Nephi 9:14; L&F 30:8.