Andre ressurser
Satan


Satan

Satan, som også kalles den onde eller djevelen, er fienden av rettferdighet og dem som ønsker å følge Gud. Han er en Guds åndesønn som en gang var en engel «som sto for Guds åsyn og hadde myndighet» (L&p 76:25; se også Jesaja 14:12; L&p 76:26-27). Men i det førjordiske råd i himmelen gjorde Lucifer, som Satan da ble kalt, opprør mot vår himmelske Fader og frelsesplanen. I dette opprøret mot Gud «søkte [Satan] å ødelegge menneskets handlefrihet» (Moses 4:3). Han sa: «Jeg vil forløse hele menneskeheten så ikke en eneste sjel går tapt, og jeg vil visselig gjøre det, gi meg derfor din ære» (Moses 4:1).

Satan overtalte «en tredjedel av himmelens hærskarer» til å vende seg bort fra Faderen (L&p 29:36). Som et resultat av dette opprøret ble Satan og hans tilhengere utelukket fra Guds nærhet og nektet velsignelsen å motta et fysisk legeme (se Johannes’ åpenbaring 12:9). De ble også nektet anledningen til å motta en arv i et herlighetsrike.

Vår himmelske Fader tillater at Satan og hans tilhengere frister oss som en del av vår erfaring i jordelivet (se 2. Nephi 2:11-14; L&p 29:39). Fordi Satan «forsøker å gjøre alle mennesker ulykkelige likesom han selv er» (2. Nephi 2:27), prøver han og hans tilhengere å lede oss bort fra rettferdighet. Han retter sine sterkeste angrep mot de viktigste delene av vår himmelske Faders plan for lykke. Han prøver for eksempel å skape mistro om Frelseren og prestedømmet, så tvil om forsoningens kraft, forfalske åpenbaring, lede oss bort fra sannheten og å bestride den enkeltes ansvarlighet. Han forsøker å undergrave familien ved å skape kjønnsforvirring, fremme seksuelle forhold utenfor ekteskapet, latterliggjøre ekteskapet og prøve å overtale voksne mennesker som ellers ville ha oppdratt barn i rettferdighet, til ikke å få barn.

Ikke gi etter for Satans fristelser. Du har evnen til å velge godt fremfor ondt, og du kan alltid søke Herrens hjelp gjennom bønn. (Se «Fristelse» s. 56-58.)

Ytterligere henvisninger: Jesaja 14:12-17; 1. Nephi 15:23-24; 2. Nephi 2:16-18; Moroni 7:12; L&p 10:5; 29:36-40, 46-47; 76:25-29.

Se også Fristelse; Handlefrihet; Synd.