Andre ressurser
Motgang


Motgang

Som en del av vår himmelske Faders forløsningsplan opplever du motgang i jordelivet. Prøvelser, skuffelser, bedrøvelse, sykdom og hjertesorg er en vanskelig del av livet, men som kan føre til åndelig vekst, lutring og fremgang når du vender deg til Herren.

Motgang kommer fra forskjellige kilder. Til tider opplever du kanskje prøvelser som følge av din egen stolthet og ulydighet. Disse prøvelsene kan unngås ved å leve rettferdig. Andre prøvelser er ganske enkelt en naturlig del av livet og kan komme selv om du lever rettferdig. Du kan for eksempel oppleve prøvelser ved sykdom, usikkerhet eller dine kjæres bortgang. Motgang kan iblant komme på grunn av andres dårlige valg og sårende ord og handlinger.

Møt motgang med tro

Din fremgang og lykke, både nå og i evigheten, avhenger i stor grad av hvordan du reagerer på livets vanskeligheter.

En beretning i Mormons bok illustrerer ulike reaksjoner på motgang. Profeten Lehi og hans familie hadde reist i villmarken i flere dager og brukt sine buer og piler i jakt på mat. Familien fikk det vanskelig da Lehis sønner ikke lenger kunne bruke sine buer. Lamans og Lemuels buer mistet spennet, og Nephis bue brakk. Sultne og slitne begynte Laman og Lemuel å beklage seg over Herren. Selv Lehi begynte å knurre. Nephi, derimot, nektet å miste motet. Han handlet. Han fortalte: «Jeg, Nephi, laget en bue av tre og en pil av en rett pinne. Derfor rustet jeg meg med en bue og en pil, med en slynge og med stener, og sa til min far: Hvor skal jeg gå for å finne mat?» Lehi ydmyket seg på grunn av Nephis ord og spurte Herren hvor de skulle gå for å finne mat. Herren besvarte hans bønner og ledet Nephi til et sted hvor han kunne finne mat. (Se 1. Nephi 16:15-31.)

Enkelte mennesker er som Laman og Lemuel i møte med motgang. De klager og blir bitre. De stiller spørsmål som: «Hvorfor må dette hende meg? Hvorfor må jeg lide dette nå? Hva har jeg gjort for å fortjene dette?» Men disse spørsmålene kan komme til å dominere deres tanker. Slike spørsmål kan hemme deres klarsyn, stjele deres energi og frata dem de erfaringene Herren ønsker å gi dem. Fremfor å reagere på denne måten skulle du følge Nephis eksempel. Overvei å stille spørsmål som: «Hva skal jeg gjøre? Hva skal jeg lære av denne erfaringen? Hva skal jeg forandre på? Hvem skal jeg hjelpe? Hvordan kan jeg huske mine mange velsignelser i prøvens stund?»

Forskjellige typer motgang krever forskjellige reaksjoner. Er du for eksempel rammet av sykdom, trenger du kanskje bare å være tålmodig og trofast. Hvis du lider på grunn av andres ord eller handlinger, skulle du søke å tilgi dem som har krenket deg. Hvis du er offer for overgrep, skulle du søke hjelp øyeblikkelig. Hvis prøvelsene er et resultat av din egen ulydighet, skulle du rette på din adferd og ydmykt søke tilgivelse.

Selv om dine reaksjoner på motgang vil variere, skulle én reaksjon være konstant – din tillit til din himmelske Fader og Jesus Kristus. Profeten Alma sa: «Den som setter sin lit til Gud, skal bli styrket i sine prøvelser og sine vanskeligheter og sine lidelser og skal bli løftet opp på den siste dag» (Alma 36:3).

Stol på din himmelske Fader og Jesus Kristus

Når du stoler på Faderen og Sønnen, er du trygg på at de har fullkommen kjærlighet til deg, at de ønsker at du skal være lykkelig og at de vil hjelpe deg å vokse åndelig. Du holder budene. Du søker å få vite deres vilje, og du gjør det de fordrer av deg selv om du ønsker noe annet. Dine bønner om lindring ledsages av en forståelse av at din himmelske Fader ikke vil løse alle problemer umiddelbart – at han kanskje lar deg vente slik at du kan fortsette å lære og vokse. Gjennom det hele finner du trøst i forvissningen om at Frelseren forstår dine prøvelser fullt ut. Som et ledd i hans uendelige forsoning påtok han seg «sitt folks smerter og sykdommer». Han påtok seg «deres skrøpeligheter, så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter» (Alma 7:11-12). Fordi han har opplevd din smerte, vet han hvordan han kan hjelpe deg. Hvis du vender deg til ham i tro, vil han styrke deg så du kan utholde enhver prøvelse du gjennomgår.

Når du streber etter å stole på Herren under prøvelser, kan du tenke på følgende rettledning gitt gjennom profeten Joseph Smith:

«Den som er trofast i trengsel, skal få større lønn i himmelens rike.

Dere kan ikke med deres naturlige øyne i øyeblikket se hvilken plan deres Gud har med det som skal komme heretter, og den herlighet som skal følge etter stor trengsel.

For etter stor trengsel kommer velsignelsene» (L&p 58:2-4).

Finn fred og glede under motgang

Du kan finne fred og glede selv når du kjemper med utfordringer og bedrøvelse. Mormons bok inneholder en beretning om et rettferdig folk som lærte denne sannheten. Da de led i trelldom under en hjerteløs hersker, utøste de sine hjerter til Gud (se Mosiah 24:8-12). Herren svarte:

«Løft deres hoder og vær ved godt mot, for jeg kjenner til pakten som dere har inngått med meg, og jeg vil slutte en pakt med mitt folk og fri dem ut av trelldom.

Og jeg vil også lette de byrder som er lagt på deres skuldre, så dere ikke engang kan føle dem på ryggen, ja, når dere er i trelldom, og dette vil jeg gjøre så dere heretter kan stå som vitner for meg og så dere med sikkerhet kan vite at jeg, Gud Herren, ser til mitt folk i deres lidelser» (Mosiah 24:13-14).

Folket reagerte med tro, og «de byrder som var lagt på Alma og hans brødre, ble gjort lette. Ja, Herren styrket dem så de kunne bære sine byrder med letthet, og de underkastet seg hele Herrens vilje med glede og tålmodighet» (Mosiah 24:15).

I likhet med disse rettferdige menneskene, kan du underkaste deg «hele Herrens vilje med glede og tålmodighet», i visshet om at han vil styrke deg i dine prøvelser. Han har lovet: «Alle ting dere har vært plaget med, skal virke sammen til deres gode og til mitt navns herlighet» (L&p 98:3).

Ytterligere henvisninger: Hebreerne 4:15-16; 2. Nephi 2:11-24; Mosiah 23:21-22; L&p 105:6; 121:7-9; 122.

Se også Fred; Frelsesplanen; Håp; Omvendelse; Tilgivelse.