Andre ressurser
Åpenbaring


Åpenbaring

Åpenbaring er kommunikasjon fra Gud til sine barn. Denne veiledningen kommer gjennom forskjellige kanaler i forhold til behovet og omstendighetene til enkeltpersoner, familier og Kirken generelt.

Når Herren åpenbarer sin vilje til Kirken, taler han gjennom sin profet. Skriftene inneholder mange slike åpenbaringer – Herrens ord gjennom profeter i fordums tid og i de siste dager. I dag fortsetter Herren å veilede Kirken ved å åpenbare sin vilje til sine utvalgte tjenere.

Profeter er ikke de eneste som kan motta åpenbaring. I forhold til din trofasthet kan du motta åpenbaring for dine spesielle behov, ansvarsoppgaver og spørsmål og for å styrke ditt vitnesbyrd.

Forbered deg til å motta åpenbaring gjennom Den hellige ånd

Skriftene forteller oss om forskjellige former for åpenbaring, slik som syner, drømmer og englebesøk. Gjennom slike kanaler har Herren gjengitt sitt evangelium i de siste dager og åpenbart sannheter angående læresetninger som den førjordiske tilværelse, de dødes forløsning og de tre herlighetsrikene. De fleste åpenbaringer til Kirkens ledere og medlemmer kommer imidlertid gjennom Den hellige ånds hvisken.

Stille åndelige tilskyndelser virker kanskje ikke like imponerende som syner eller englebesøk, men de er sterkere, mer varige og livsendrende. Den hellige ånds vitnesbyrd gjør et inntrykk på sjelen som er sterkere enn noe du kan se eller høre. Gjennom slike åpenbaringer vil du motta varig styrke til å holde deg trofast til evangeliet og hjelpe andre å gjøre det samme.

Følgende råd vil bidra til å forberede deg til å motta tilskyndelser fra Den hellige ånd:

Be om veiledning. Herren sa: «Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for» (Matteus 7:7-8). For å kunne finne og motta må du lete og be. Hvis du ikke banker på, eller ber til din himmelske Fader om veiledning, vil ikke åpenbaringens dør bli åpnet for deg. Men hvis du kommer til din Fader i ydmyk bønn, kan du til slutt «motta åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap, så du kan kjenne mysteriene og det som gir fred, det som bringer glede, det som bringer evig liv» (L&p 42:61).

Vær ærbødig. Ærbødighet er dyp respekt og kjærlighet. Når du er ærbødig og fredfylt, innbyr du til åpenbaring. Selv når alt rundt deg er i opprør, kan du ha en ærbødig innstilling og bli forberedt til å motta veiledning fra Herren.

Vær ydmyk. Ydmykhet er nært knyttet til ærbødighet. Når du er ydmyk, erkjenner du hvor avhengig du er av Herren. Profeten Mormon forkynte: «På grunn av saktmodighet og hjertets ydmykhet kommer Den hellige ånds nærvær, og denne Trøster fyller oss med håp og fullkommen kjærlighet» (Moroni 8:26).

Hold budene. Når du holder budene, er du beredt til å motta, gjenkjenne og følge Den hellige ånds tilskyndelser. Herren lovet: «Men til den som holder mine bud, vil jeg meddele mitt rikes mysterier, og de skal bli i ham en kilde med levende vann som veller frem til evig liv» (L&p 63:23).

Ta verdig del i nadverden. Nadverdsbønnene forteller oss hvordan vi kan motta Den hellige Ånds konstante veiledning. Når du tar del i nadverden, vitner du for Gud at du er villig til å påta deg hans Sønns navn og at du alltid vil minnes ham og holde hans bud. Din himmelske Fader lover at når du holder disse paktene, vil du alltid ha Ånden hos deg. (Se L&p 20:77, 79.)

Studer Skriftene daglig. Når du flittig studerer Skriftene, lærer du av eksempler på menn og kvinner som har blitt velsignet når de har fulgt Herrens åpenbarte vilje. Du blir også mer mottakelig for Den hellige ånd i ditt eget liv. Mens du leser og grunner, vil du kanskje få åpenbaring om hvordan et bestemt skriftsted gjelder deg eller hva som helst annet Herren ønsker å formidle til deg. Ettersom skriftstudium kan hjelpe deg å motta personlig åpenbaring, skulle du studere Skriftene hver dag.

Ta deg tid til å grunne. Når du tar deg tid til å grunne over evangeliets sannheter, åpner du ditt sinn og ditt hjerte for Den hellige ånds innflytelse (se 1. Nephi 11:1; L&p 76:19; 138:1-11). Når du grunner, tar du tankene bort fra verdens trivielle ting, og du kommer nærmere Ånden.

Når du søker konkret veiledning, må du tenke gjennom saken i ditt eget sinn. Noen ganger vil Herrens kommunikasjon først komme når du har tenkt gjennom saken i ditt eget sinn. Herren forklarte denne prosessen for Oliver Cowdery, som var Joseph Smiths skriver under mye av oversettelsen av Mormons bok. Gjennom profeten Joseph Smith talte Herren til Oliver Cowdery og forklarte hvorfor Oliver ikke hadde vært i stand til å oversette Mormons bok, selv om han hadde fått oversettelsens gave: «Se, du har ikke forstått, du har antatt at jeg ville gi det til deg selv om du ikke tenkte mer på det enn å adspørre meg. Men se, jeg sier deg at du må tenke det ut i ditt sinn, så må du adspørre meg om det er riktig, og hvis det er riktig, vil jeg forårsake en brennende følelse i ditt bryst, derfor skal du føle at det er riktig» (L&p 9:7-8).

Søk tålmodig Guds vilje. Gud åpenbarer seg «i [sin] egen tid og på [sin] egen måte og i overensstemmelse med [sin] egen vilje» (se L&p 88:63-68). Åpenbaring vil sannsynligvis komme til deg «linje på linje og bud på bud, litt nå og litt da» (2. Nephi 28:30; se også Jesaja 28:10; L&p 98:12). Prøv ikke å tvinge frem åndelige ting. Åpenbaring kommer ikke på den måten. Vær tålmodig og stol på Herrens valg av tid.

Lær å gjenkjenne Den hellige ånds tilskyndelser

Blant alle støykilder og budbringere i verden i dag må du lære å gjenkjenne Den hellige ånds hvisken. Her følger noen av de viktigste måtene Den hellige ånd kommuniser med oss på:

Han taler til sinn og hjerte med en stille, lav røst. Herren forkynte: «Jeg vil fortelle deg i ditt sinn og i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd som skal komme over deg og som skal bo i ditt hjerte. Nå, se, dette er åpenbaringens ånd» (L&p 8:2-3). Noen ganger vil Den hellige ånd hjelpe deg å forstå en sannhet i evangeliet eller gi deg en tilskyndelse som «synes å oppta [dine] tanker på det sterkeste og trenge seg på [dine] følelser» (L&p 128:1). Selv om den slags åpenbaring kan ha sterk innflytelse på deg, kommer den nesten alltid stille, som en «mild, lav røst» (se 1. Kongebok 19:9-12; Helaman 5:30; L&p 85:6).

Han tilskynder oss gjennom våre følelser. Selv om vi ofte beskriver kommunikasjon fra Ånden som en røst, er det mer en følelse enn noe vi hører. Når vi snakker om å «lytte» til Den hellige ånds hvisken, beskriver vi ofte en åndelig tilskyndelse ved å si: «Jeg fikk en følelse …» Herrens rettledning til Oliver Cowdery i kapittel 9 av Lære og pakter, som omtales på side 181, forkynner dette prinsippet. Imidlertid blir denne rettledningen noen ganger misforstått. Når de leser dette skriftstedet, blir enkelte medlemmer av Kirken forvirret og frykter at de aldri har fått en tilskyndelse fra Den hellige ånd fordi de aldri har hatt en brennende følelse i sitt bryst. Legg merke til Herrens siste ord i Lære og pakter 9:8: «Derfor skal du føle at det er riktig.» Den brennende følelsen som beskrives i dette skriftstedet, er en betryggende og fredelig følelse, ikke nødvendigvis en følelse av varme. Etter hvert som du fortsetter å søke og følge Herrens vilje i ditt liv, vil du lære å gjenkjenne hvordan Den hellige ånd påvirker din personlighet.

Han gir deg fred. Den hellige ånd kalles ofte for Trøsteren (se Johannes 14:26; L&p 39:6). Når han åpenbarer Herrens vilje til deg, vil han «[tale] … fred til ditt sinn» (L&p 6:23). Den fred han gir, kan ikke etterlignes av verdslige innflytelser eller falske læresetninger. Det er den fred Frelseren lovet da han forsikret sine disipler om at han ville sende Trøsteren: «Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!» (Johannes 14:27).

Ytterligere henvisninger: Amos 3:7; Matteus 16:13-18; 1. Korinterbrev 2:9-14; 12:3; Johannes’ åpenbaring 19:10; Alma 5:43-48; 17:2-3; L&p 76:5-10; 121:26-33; 7. og 9. trosartikkel.

Se også Bønn; Den hellige ånd; Skriftene; Tro; Ærbødighet; Åndelige gaver.