Andre ressurser
Omvendelse fra synd


Omvendelse fra synd

Omvendelse er et av evangeliets første prinsipper (se 4. trosartikkel). Det er nødvendig for din lykke i dette livet og i all evighet. Omvendelse er mye mer enn bare å erkjenne at du har gjort noe galt. Det er en forandring i sinn og hjerte som gir deg et nytt syn på Gud, på deg selv og på verden. Det innebærer å vende seg bort fra synd og å be Gud om tilgivelse. Motivet er kjærlighet til Gud og et oppriktig ønske om å adlyde hans bud.

Behovet for omvendelse

Herren har erklært at «intet urent kan arve himmelens rike» (Alma 11:37). Dine synder gjør deg uren – uverdig til å vende tilbake og bo i din himmelske Faders nærhet. De gir deg også sjelekvaler i dette livet.

Gjennom Jesu Kristi forsoning har din himmelske Fader gitt deg den eneste muligheten til å få tilgivelse for dine synder (se «Tilgivelse», s. 157-159). Jesus Kristus påtok seg straffen for dine synder, slik at du kan få tilgivelse når du oppriktig omvender deg. Når du omvender deg og setter din lit til hans frelsende nåde, vil du bli renset fra synd. Han erklærte:

«Derfor befaler jeg deg å omvende deg. Omvend deg, ellers slår jeg deg med min munns ris og ved min vrede og ved min harme, og dine lidelser blir svære, hvor svære vet du ikke, hvor intense vet du ikke, ja, hvor tunge å bære vet du ikke.

For se, jeg, Gud, har lidd dette for alle for at de ikke skulle lide, hvis de ville omvende seg.

Men hvis de ikke vil omvende seg, må de lide likesom jeg.

Hvilken lidelse fikk meg, ja, Gud, den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore og lide, både på legeme og ånd, og ønske at jeg ikke måtte drikke den bitre kalk, og vike tilbake –

men ære være Faderen, jeg drakk og fullendte mine forberedelser for menneskenes barn» (L&p 19:15-19).

Faren ved å utsette omvendelse

Rasjonaliser ikke bort dine synder eller utsett omvendelsen. Amulek advarte og sa: «Dette liv er den tid menneskene har til å forberede seg til å møte Gud. Ja, se, denne livsdag er dagen menneskene har til å utføre sitt arbeide… [Jeg] ber … dere innstendig om ikke å utsette deres omvendelsesdag inntil enden, for etter denne livsdag, som er gitt oss til forberedelse for evigheten, se, hvis vi ikke benytter vår tid mens vi er i dette liv, da kommer nattens mørke, da intet arbeide kan utføres» (Alma 34:32-33).

Omvendelsens elementer

Omvendelse er en smertefull prosess, men den fører til tilgivelse og varig fred. Gjennom profeten Jesaja sa Herren: «Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull» (Jesaja 1:18). I denne evangelieutdelingen har Herren lovet: «Den som har omvendt seg fra sine synder er tilgitt, for jeg Herren, kommer dem ikke mer i hu» (L&p 58:42). Omvendelse har følgende elementer:

Tro på din himmelske Fader og Jesus Kristus. Syndens makt er stor. For å unnslippe den må du vende deg til din himmelske Fader og be i tro. Satan vil kanskje prøve å overbevise deg om at du ikke er verdig til å be – at din himmelske Fader er så misfornøyd med deg at han aldri vil høre dine bønner. Dette er en løgn. Din Fader i himmelen er alltid rede til å hjelpe deg hvis du vil komme til ham med et angrende hjerte. Han har makt til å helbrede deg og til å hjelpe deg å overvinne synden.

Omvendelse er en handling på grunnlag av tro på Jesus Kristus – en erkjennelse av kraften i hans forsoning. Husk at du bare kan få tilgivelse på hans betingelser. Når du takknemlig erkjenner hans forsoning og hans makt til å rense deg fra synd, blir du i stand til «å utøve … tro til omvendelse» (Alma 34:17).

Bedrøvelse for synd. For å kunne få tilgivelse må du først erkjenne for deg selv at du har syndet. Hvis du gjør ditt beste for å etterleve evangeliet, vil en slik erkjennelse føre til «bedrøvelse etter Guds sinn», som «virker omvendelse til frelse» (2. Korinterbrev 7:10). Bedrøvelse etter Guds sinn kommer ikke på grunn av syndens naturlige konsekvenser eller frykt for straff, men snarere på grunn av kunnskap om at du har mishaget din himmelske Fader og din Frelser. Når du er bedrøvet etter Guds sinn, har du et oppriktig ønske om å forandre deg og er villig til å underkaste deg ethvert krav for å få tilgivelse.

Bekjennelse. «Den som skjuler sine overtredelser, har ingen lykke. Men den som bekjenner dem og vender seg fra dem, finner miskunnhet» (Ordspråkene 28:13). Det er avgjørende for å få tilgivelse at du er villig til å legge frem for din himmelske Fader alt du har gjort. Knel ned for ham i ydmyk bønn og tilstå dine synder. Bekjenn din skam og skyld, og be så inntrengende om hjelp.

Alvorlige overtredelser, som brudd på kyskhetsloven, kan sette ditt medlemskap i Kirken i fare. Derfor må du bekjenne disse syndene både for Herren og hans representanter i Kirken. Dette gjøres til din biskop eller grenspresident og kanskje også stavs- eller misjonspresidenten, som er Kirkens voktere og dommere. Selv om bare Herren kan tilgi synder, spiller disse prestedømslederne en viktig rolle i omvendelsesprosessen. De vil holde din bekjennelse fortrolig og hjelpe deg gjennom hele omvendelsesprosessen. Vær fullstendig ærlig mot dem. Hvis du bekjenner delvis og bare nevner mindre alvorlige feiltrinn, vil du ikke kunne ordne opp i en mer alvorlig overtredelse som du ikke har fortalt om. Jo snarere du innleder denne prosessen, jo snarere vil du finne den fred og glede som kommer med tilgivelsens mirakel.

Avstå fra synden. Selv om bekjennelse er et viktig element i omvendelsen, er det ikke nok. Herren har sagt: «Ved dette kan dere vite om et menneske omvender seg fra sine synder – se, han vil bekjenne dem og avstå fra dem» (L&p 58:43).

Ha en ufravikelig, permanent beslutning om at du aldri vil gjenta overtredelsen. Når du holder denne forpliktelsen, vil du aldri måtte oppleve smerten av denne synden igjen.

Forlat øyeblikkelig enhver farlig situasjon. Hvis en bestemt situasjon gjør at du synder eller kan få deg til å synde, må du fjerne deg fra den. Du kan ikke dvele ved fristelsen og forvente å overvinne synd.

Vederlag. Du må så langt som mulig rette opp alt som har blitt skadet ved dine handlinger, enten det er en annens eiendom eller noens gode rykte. Ved villig å yte vederlag viser du Herren at du vil gjøre alt du kan for å omvende deg.

Rettferdig livsførsel. Det er ikke nok bare å prøve å motstå det onde eller slutte å synde. Du må leve rettferdig og engasjere deg i aktiviteter som gir åndelig styrke. Fordyp deg i Skriftene. Be daglig om at Herren må gi deg styrke utover din egen. Iblant bør du faste for spesielle velsignelser.

Fullstendig lydighet slipper evangeliets fulle kraft inn i ditt liv, og du får blant annet styrke til å overvinne dine svakheter. Slik lydighet innebærer handlinger du kanskje ikke ser på som en del av omvendelsen, som å gå på møter, betale tiende, yte tjeneste og tilgi andre. Herren lovet: «Den som omvender seg og følger Herrens bud, [skal] bli tilgitt» (L&p 1:32).

Ytterligere henvisninger: Lukas 15:11-32; 2. Nephi 9:19-24; Mosiah 4:1-3, 10-13; 26:30-31; L&p 18:10-16.

Se også Dåp; Frelsesplanen; Fristelse; Jesu Kristi forsoning; Kirkens disiplinærråd; Synd; Tilgivelse; Tro.