Andre ressurser
Bønn


Bønn

Du er et Guds barn. Din himmelske Fader elsker deg og kjenner dine behov, og han ønsker at du skal kommunisere med ham gjennom bønn. Be til ham og ingen andre. Herren Jesus Kristus befalte: «Derfor må dere alltid be til Faderen i mitt navn» (3. Nephi 18:19).

Når du gjør det til en vane å komme til Gud i bønn, vil du lære ham å kjenne og komme enda nærmere ham. Dine ønsker vil bli mer i harmoni med hans. Du vil bli i stand til å sikre deg selv og andre velsignelser som han ønsker å gi om du bare ber om dem i tro.

Prinsipper for bønn

Din himmelske Fader er alltid beredt til å høre og besvare dine bønner. Kraften i dine bønner avhenger av deg selv. Når du bestreber deg på å gjøre bønn til en del av livet, må du huske disse rådene:

Gjør dine bønner meningsfylte. Profeten Mormon advarte og sa at om noen «ber og ikke gjør det av et oppriktig hjerte … gavner [det] ham ikke, for Gud tar ikke imot slike» (Moroni 7:9). For å gjøre dine bønner meningsfylte må du be oppriktig og «med all hjertets iver» (Moroni 7:48). Pass på å unngå unødige gjentakelser når du ber (se Matteus 6:7). Tenk nøye gjennom din innstilling og de ordene du bruker.

Benytt et språk som viser kjærlighet, respekt, ærbødighet og nærhet. Anvendelsen av dette prinsippet vil variere i forhold til det språket du snakker. Uansett språk er prinsippet det samme: Når du ber, skulle du bruke ord som på en passende måte formidler et kjærlig og ærbødig forhold til Gud. Bønnens språk kan være uvant for deg, men du vil gradvis bli mer fortrolig med det etter hvert som du ber og leser i Skriftene.

Takk alltid din himmelske Fader. Du skulle daglig leve «i takksigelse for all barmhjertighet og alle velsignelser han skjenker [deg]» (Alma 34:38). Når du tar deg tid til å tenke over dine velsignelser, vil du oppdage hvor mye din himmelske Fader har gjort for deg. Uttrykk din takknemlighet til ham.

Søk din himmelske Faders veiledning og styrke i alt du gjør. Alma rådet sin sønn Helaman: «Rop til Gud om alt ditt underhold. Ja, la alle dine gjerninger være for Herren, og hvor du enn går, så la det være i Herren. Ja, la alle dine tanker være rettet mot Herren, ja, la alltid ditt hjertes ønsker være hos Herren. Søk råd hos Herren i alt du foretar deg, og han vil lede deg til det gode. Ja, når du legger deg ned om kvelden, så legg deg ned for Herren, så han kan våke over deg når du sover, og når du står opp om morgenen, så la ditt hjerte være fylt av takk til Gud. Og hvis du gjør disse ting, skal du bli løftet opp på den siste dag» (Alma 37:36-37; se også Alma 34:17-26).

Husk andres behov når du ber. Be «om [din] velferd, og også for velferden til dem som er omkring [deg]» (Alma 34:27). Be din himmelske Fader velsigne og trøste dem som er i nød. Be ham inspirere og styrke Kirkens president, andre generalautoriteter og dine lokale ledere i Kirken. Be for dine familiemedlemmers og dine venners ve og vel. Be for landets ledere. Be Herren inspirere og beskytte misjonærene og de menneskene de underviser.

Søk Den hellige ånds veiledning slik at du kan vite hva du skal ta med i dine bønner. Den hellige ånd kan lære deg å be og veilede deg i det du sier (se Romerne 8:26; 2. Nephi 32:8). Han kan hjelpe deg å be «i overensstemmelse med Guds vilje» (L&p 46:30).

Når du ber om noe, må du gjøre alt du kan for å bidra til at det skal skje. Din himmelske Fader forventer at du gjør mer enn bare å be ham om velsignelser. Når du skal ta en viktig beslutning, krever han ofte at du skal «tenke det ut i ditt sinn» før han vil gi deg svar (se L&p 9:7-8). Dine bønner om veiledning vil kun være så effektive som din innsats for å være mottakelig for Den hellige ånds hvisken. Dine bønner for din egen og andres velferd vil være forgjeves hvis du «viser bort de trengende og de nakne og ikke besøker de syke og plagede og gir av [dine] midler, hvis [du] har noen, til dem som står i trang til det» (Alma 34:28).

Hvis du står overfor en vanskelig oppgave, blir din himmelske Fader glad når du går ned på kne og ber om hjelp, for så å reise deg og handle. Han vil hjelpe deg i alle dine rettferdige anstrengelser, men han vil sjelden gjøre noe for deg som du kan gjøre selv.

Personlig bønn

I Bergprekenen sa Jesus Kristus: «Gå inn i ditt lønnkammer og lukk din dør, og be til din Far som er i lønndom. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg i det åpenbare» (Matteus 6:6). Personlig bønn er en vesentlig del av din åndelige utvikling.

Finn et sted hvor du kan være uforstyrret minst hver morgen og hver kveld. Knel ned i ydmykhet og kommuniser med din himmelske Fader. Selv om du noen ganger kanskje må be inni deg, så prøv iblant å be høyt (se L&p 19:28; 20:51).

Husk at bønn er toveiskommunikasjon. Når du avslutter dine bønner, må du ta deg tid til å stanse opp og lytte. Noen ganger vil din himmelske Fader gi deg råd, veiledning eller trøst mens du er på dine knær.

Gi aldri etter for tanken om at du ikke er verdig til å be. Denne tanken kommer fra Satan, som ønsker å overbevise deg om at du ikke må be (se 2. Nephi 32:8). Hvis du ikke føler for å be, så be til du føler for det.

Frelseren har befalt: «Be alltid så du kan seire, ja, så du kan seire over Satan og at du kan unnslippe Satans tjeneres hender som støtter hans verk» (L&p 10:5). Selv om du ikke alltid kan knele og holde en personlig, fortrolig bønn, kan du la ditt hjerte være «fylt og stadig oppløftet i bønn til [Gud]» (Alma 34:27; se også 3. Nephi 20:1). Gjennom hele dagen kan du ha en konstant følelse av kjærlighet til din himmelske Fader og hans elskede Sønn. Du kan i stillhet uttrykke takknemlighet til din Fader og be ham styrke deg i dine ansvarsoppgaver. Når du møter fristelser eller fysisk fare, kan du inni deg be om hans hjelp.

Familiebønn

I tillegg til å ha befalt oss å be i enerom, har Frelseren formant oss å be sammen med vår familie. Han sa: «Be til Faderen i deres familier, alltid i mitt navn, så deres hustru og deres barn kan bli velsignet» (3. Nephi 18:21).

Hvis du er gift, må du gjøre familiebønn til en fast del av familiens liv. Knel ned sammen i ydmykhet hver morgen og hver kveld. Gi hvert familiemedlem anledning til å fremsi bønnen ofte. Foren dere i takknemlighet for de velsignelsene deres himmelske Fader har gitt dere. Foren dere i tro for å be inntrengende om de velsignelsene dere trenger og for å be for andre.

Gjennom regelmessig familiebønn vil du og dine familiemedlemmer komme nærmere Gud og hverandre. Dine barn vil lære å kommunisere med sin Fader i himmelen. Dere vil alle bli bedre rustet til å tjene andre og motstå fristelser. Hjemmet blir et sted hvor dere henter åndelig styrke, en tilflukt fra verdens onde innflytelser.

Felles bønn

Av og til kan du bli bedt om å holde en felles bønn, kanskje på et møte eller i en klasse i kirken. Når du får denne anledningen, må du huske at du kommuniserer med din himmelske Fader, du holder ikke en offentlig preken. Ikke tenk på hva andre måtte tro om det du sier. Hold i stedet en enkel, dypfølt bønn.

Motta svar på bønn

Frelseren forkynte: «Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for» (Matteus 7:7-8). Til nephittene sa han: «Og hva som helst dere ber Faderen om i mitt navn som er riktig, med tro på at dere skal få det, se, det skal bli gitt dere» (3. Nephi 18:20).

Din himmelske Fader hører dine bønner. Han svarer kanskje ikke alltid slik du forventer, men han svarer – i sin egen tid og i overensstemmelse med sin vilje. Fordi han vet hva som er best for deg, vil han noen ganger svare nei, selv når du ber oppriktig.

Svar på bønn kan komme på mange måter. De kommer ofte ved Den hellige ånds stille, lave røst (se «Åpenbaring», s. 178-82). De kan komme i situasjoner i ditt liv eller gjennom vennlige handlinger fra andre mennesker rundt deg. Etter hvert som du fortsetter å nærme deg din himmelske Fader gjennom bønn, vil du lettere kunne gjenkjenne hans barmhjertige og kloke svar på dine bønner. Du vil oppdage at han er din «tilflukt og … styrke, en hjelp i trengsler» (Salmene 46:1).

Ytterligere henvisninger: Matteus 6:5-15; Jakobs brev 1:5-6; Enos 1:1-17; Mosiah 4:11-12; 3. Nephi 13: 6-7; 14:7-8; L&p 19:38; 88:63-65; Joseph Smith – Historie 1:9-19.

Se også Faste og Fasteoffer; Gudsdyrkelse; Tro.