Andre ressurser
Omvendelse til Kristus


Omvendelse til Kristus

«Kjødets attrå er død,» erklærte apostelen Paulus, «men Åndens attrå er liv og fred» (Romerne 8:6; se også 2. Nephi 9:39). I vår falne tilstand må vi ofte kjempe med fristelser, og iblant gir vi etter for «kjødets vilje og det onde som er i det» (2. Nephi 2:29; se også «Fallet», s. 38-41 i denne boken). For å kunne bli velsignet med evig liv må vi være «åndeligsinnet» og overvinne våre urettferdige lyster. Vi må forandre oss. For å være mer nøyaktig – vi må bli forandret, eller omvendt, gjennom Frelserens forsonings kraft og gjennom Den hellige ånds kraft. Denne prosessen kalles omvendelse.

Omvendelse innebærer en forandring i adferd, men den går også dypere enn adferden. Den er en forandring i vårt selv. Det er en så stor forandring at Herren og hans profeter kaller den en gjenfødelse, en forandring i hjertet og en dåp med ild. Herren sa:

«Bli ikke forundret over at hele menneskeheten, ja, menn og kvinner, alle nasjoner, slekter, tungemål og folk, må bli født på ny, ja, født av Gud, og bli forandret fra sin kjødelige og falne tilstand til en rettferdig tilstand og bli forløst av Gud og bli hans sønner og døtre.

Og på denne måten blir de nye skapninger, og hvis de ikke gjør dette, kan de på ingen måte arve Guds rike» (Mosiah 27:25-26).

Omvendelsesprosessen

Omvendelse er en prosess, ikke en hendelse. Du blir omvendt som et resultat av dine rettferdige anstrengelser for å følge Frelseren. Disse anstrengelsene innebærer å utøve tro på Jesus Kristus, angre sine synder, bli døpt, motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden i tro.

Selv om omvendelsen er mirakuløs og livsendrende, er den et mirakel som går stille for seg. Englebesøk og andre imponerende hendelser fører ikke til omvendelse. Selv Alma, som så en engel, ble omvendt først etter å ha «fastet og bedt i mange dager» for å få et vitnesbyrd om sannheten (Alma 5:46). Paulus, som så den oppstandne Frelseren, forkynte at «ingen kan si: Jesus er Herre! - uten i Den Hellige Ånd» (1. Korinterbrev 12:3).

Fordi omvendelse er en stillferdig, kontinuerlig prosess, kan det hende du er omvendt nå uten å være klar over det. Du kan være som lamanittene som, «fordi de hadde tro på [Kristus] da de ble omvendt, og ble døpt med ild og med Den Hellige Ånd – men de visste det ikke» (3. Nephi 9:20). Dine vedvarende anstrengelser for å utøve tro og følge Frelseren vil føre til større omvendelse.

Karaktertrekk ved mennesker som er omvendt

Mormons bok beskriver mennesker som er omvendt til Herren:

De ønsker å gjøre godt. Kong Benjamins folk erklærte: «Den Allmektige Herres Ånd … har bevirket en stor forandring i oss – eller i våre hjerter – så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt» (Mosiah 5:2). Alma talte om mennesker som ikke kunne «se på synd uten med avsky» (Alma 13:12).

De gjør ikke opprør mot Herren. Mormon fortalte om en gruppe lamanitter som hadde vært ugudelige og blodtørstige, men som var «omvendt til Herren» (Alma 23:6). Disse menneskene forandret sitt navn til anti-nephi-lehitter og «ble et rettferdig folk, de la ned sine opprørsvåpen og kjempet ikke mer mot Gud, heller ikke mot noen av sine medbrødre» (Alma 23:7).

De forkynner evangeliet. Enos, Alma den eldre, Alma den yngre, Mosiahs sønner, Amulek og Zeezrom viet sitt liv til å forkynne evangeliet etter at de ble omvendt til Herren (se Enos 1:26; Mosiah 18:1; Mosiah 27:32-37; Alma 10:1-12; 15:12).

De er fylt med kjærlighet. Etter at den oppstandne Frelseren besøkte folket på Det amerikanske kontinent, ble «alt folket i hele landet omvendt til Herren, både nephitter og lamanitter, og det var ingen strid og uoverensstemmelser blant dem, og alle behandlet hverandre rettferdig …

Og det skjedde at det ikke var noen stridigheter i landet på grunn av Guds kjærlighet som bodde i menneskenes hjerter.

Og det var ingen misunnelse eller strid eller opptøyer eller hor eller løgn eller mord eller noen slags løsaktighet, og det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk blant alle mennesker skapt ved Guds hånd.

Det var ingen røvere eller mordere, heller ikke var det lamanitter eller andre slags -itter, men de var alle ett, Kristi barn og arvinger til Guds rike» (4. Nephi 1:2, 15-17).

Streb etter større omvendelse

Du har det primære ansvar for din egen omvendelse. Ingen kan omvende seg for deg, og ingen kan tvinge deg til å omvende deg. Andre kan imidlertid hjelpe deg i omvendelsesprosessen. Lær av rettferdige eksempler blant familiemedlemmer, Kirkens ledere og lærere samt menn og kvinner i Skriftene.

Din evne til å oppleve en mektig forandring i hjertet vil øke etter hvert som du gjør ditt beste for å følge Frelserens fullkomne eksempel. Studer Skriftene, be i tro, hold budene og søk Den hellige ånds konstante veiledning. Etter hvert som omvendelsesprosessen går fremover, vil du føle «overmåte stor glede», slik kong Benjamins folk gjorde da Ånden «bevirket en stor forandring i … [deres] hjerter» (se Mosiah 5:2, 4). Du vil bli i stand til å følge kong Benjamins råd om å «være [standhaftig] og [urokkelig], alltid [rik] på gode gjerninger så Kristus, Gud Herren Den Allmektige, kan besegle [deg] til seg så [du] kan føres til himmelen og kan få evigvarende frelse og evig liv» (Mosiah 5:15).

Ytterligere henvisninger: Matteus 18:3; Lukas 22:32; Alma 5:7-14.

Se også Den hellige ånd; Dåp; Frelse; Jesu Kristi forsoning.