Andre ressurser
Templer


Templer

Templer er bokstavelig talt Herrens hus. De er hellige steder for gudsdyrkelse hvor Herren kan komme. Bare hjemmet kan sammenlignes med templene når det gjelder hellighet.

Gjennom alle tider har Herren befalt sitt folk å bygge templer. I dag gir Kirken akt på Herrens kall om å bygge templer over hele verden og gjøre templets velsignelser lettere tilgjengelig for et stort antall av vår himmelske Faders barn.

Ordinanser for levende

Hovedformålet med templer er å kunne utføre de ordinanser som er nødvendige for vår opphøyelse i det celestiale rike. Tempelordinanser medfører de største velsignelsene som kan oppnås gjennom Jesu Kristi forsoning. Alt vi gjør i Kirken – våre møter og aktiviteter, vårt misjonærarbeid, vår undervisning og salmene vi synger – skulle føre oss i retning av Frelseren og det arbeidet vi utfører i hellige templer.

Én ordinans vi mottar i templet, er begavelsen. Ordet begavelse betyr «gave», og tempelbegavelsen er i sannhet en gave fra Gud. Ordinansen består av en serie instruksjoner og innbefatter pakter vi inngår om å leve rettferdig og rette oss etter evangeliets krav. Begavelsen hjelper oss å fokusere på Frelseren, hans rolle i vår himmelske Faders plan og vår forpliktelse til å følge ham.

En annen tempelordinans er celestialt ekteskap, hvor ektemann og hustru blir beseglet til hverandre for all evighet. En besegling som blir utført i templet, gjelder for evig hvis ektemannen og hustruen er tro mot de paktene de inngår.

Barn født til foreldre som er beseglet i templet, er født i pakten. Disse barna blir automatisk en del av en evig familie. Barn som ikke er født i pakten, kan også bli en del av en evig familie så snart deres biologiske foreldre eller adoptivforeldre er blitt beseglet til hverandre. Ordinansen besegling av barn til foreldre blir utført i templet.

Hvis du har mottatt tempelordinanser, må du alltid huske de paktene du har inngått. Kom tilbake til templet så ofte du kan. Hvis du er en far eller en mor, må du lære dine barn om templets betydning. Hjelp dem å forberede seg til å bli verdige til å komme inn i templet.

Hvis du ennå ikke har mottatt tempelordinanser, skulle du begynne å forberede deg nå. Så ofte som omstendighetene tillater, skulle du komme til templet for å delta i dåp og bekreftelse for de døde.

Ordinanser for døde

Mennesker som er døde uten å ha mottatt nødvendige ordinanser i evangeliet, kan motta disse ordinansene gjennom arbeid som blir utført i templene. Du kan utføre dette arbeidet på vegne av dine forfedre og andre som er døde. Som stedfortreder for dem kan du bli døpt og bekreftet, motta begavelsen og delta i beseglingen av ektemann til hustru og barn til foreldre.

Du skulle aktivt søke etter opptegnelsene om dine avdøde forfedre slik at det kan bli utført tempelarbeid for dem.

For mer informasjon om tempelarbeid for de døde og slektshistorisk arbeid, se «Slektshistorisk arbeid og genealogi», s. 143-46.

Verdighet til å komme inn i templet

For å komme inn i templet må du være verdig. Du bekrefter din verdighet i to intervjuer – ett med et medlem av biskopsrådet eller grenspresidenten og et annet med et medlem av stavspresidentskapet eller misjonspresidenten. Dine prestedømsledere vil holde disse intervjuene fortrolige. I hvert av intervjuene vil prestedømslederen stille deg spørsmål om din personlige livsførsel og verdighet. Du vil bli spurt om ditt vitnesbyrd om din himmelske Fader og Jesu Kristi forsoning, og du vil bli spurt om du oppholder Kirkens ledere på generalplan og lokalplan. Du vil bli bedt om å bekrefte at du er moralsk ren og holder Visdomsordet, betaler full tiende, lever i harmoni med Kirkens læresetninger, og at du ikke har noen tilknytning til eller sympati for apostatgrupper.

Hvis du gir akseptable svar på spørsmålene i intervjuene, og hvis du og dine prestedømsledere føler at du er verdig til å komme inn i templet, vil du få en tempelanbefaling. Du og dine prestedømsledere vil undertegne anbefalingen, som vil gi deg adgang til templet de neste to årene, så lenge du holder deg verdig.

Intervjuer for tempelanbefaling gir deg en fin anledning til å vurdere din verdighet og din livsførsel. Hvis det er noe galt i ditt liv, må du avtale å snakke med biskopen eller grenspresidenten i god tid før intervjuet for tempelanbefaling. Han vil kunne hjelpe deg å forberede deg til å bli verdig til en tempelanbefaling.

Påkledning i templet

Når du reiser til templet, skulle du bære dine beste klær, akkurat som når du går i kirken. Inne i templet skifter du til hvite tempelklær. Dette gjør du i en garderobe, hvor du får et låsbart skap og et usjenert omkledningsavlukke. Sømmelighet bli nøye overholdt i templet.

Når du henger klærne dine i skapet, kan du forlate alle verdslige distraksjoner. Når du er kledd i hvitt, kan du føle enhet og jevnbyrdighet med andre i templet, for alle rundt deg er likt kledd.

Bruk av tempelkledningen

Når du har fått din begavelse, har du den velsignelse å kunne bære tempelkledningen resten av livet. Du er forpliktet til å bruke den i samsvar med instruksjonene som ble gitt i begavelsen. Husk at velsignelsene som er knyttet til dette hellige privilegiet, avhenger av din verdighet og din trofasthet i å holde tempelpaktene.

Tempelkledningen tjener som en stadig påminnelse om de pakter du har inngått i templet. Du skulle alltid behandle den med respekt. Du skulle ikke la andre se den som ikke forstår dens betydning, og du skulle heller ikke tilpasse den til forskjellige klesstiler. Når du bærer den på foreskrevet måte, er den en beskyttelse mot fristelse og ugudelighet. Det å bære tempelkledningen er et ytre uttrykk for en indre beslutning om å følge Frelseren.

Velsignelser ved å gå i templet

I tillegg til at det er et sted hvor hellige prestedømsordinanser blir utført, er templet et sted hvor du kan finne fred og motta åpenbaring. Når du er engstelig eller når viktige avgjørelser tynger deg, kan du ta dine bekymringer til templet. Der kan du motta åndelig veiledning.

Iblant føler du kanskje at du ikke kan tenke klart fordi ditt sinn er så nedtynget av problemer og mange ting som krever din oppmerksomhet. I templet kan støvet av disse distraksjonene få lagt seg, tåken og disen kan lette, og du kan forstå ting du ikke har forstått før. Du kan finne nye måter å takle dine utfordringer på.

Herren vil velsigne deg når du utfører det hellige ordinansarbeidet i templet. Velsignelsene han gir deg vil ikke begrense seg til din tid i templet. Han vil velsigne deg på alle områder i ditt liv. Ditt arbeid i templet vil styrke deg og foredle deg åndelig.

Ytterligere henvisninger: Jesaja 2:1-3; L&p 88:119; 109-110; 124:39-41.

Se også Ekteskap; Frelsesplanen; Ordinanser; Pakt; Slektshistorisk arbeid og genealogi.