Andre ressurser
Slektshistorisk arbeid og genealogi


Slektshistorisk arbeid og genealogi

Den 3. april 1836 kom profeten Elijah til Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel. Han overdro prestedømmets beseglende kraft til dem, noe som gjorde det mulig for familier å bli beseglet gjennom alle generasjoner. Da han overdro denne kraften, oppfylte han profetien om at Herren ville sende ham «for å vende fedrenes hjerter til barna og barna til fedrene» (se L&p 110:14-16; se også Malaki 4:5-6).

Gjennom slektshistorisk arbeid kan du være med på den vedvarende oppfyllelsen av denne profetien. Du kan lære om dine forfedre og øke din kjærlighet til dem. Du kan bli inspirert av deres historier om mot og tro. Du kan føre denne arven videre til dine barn.

Dette er varige fordeler av slektshistorisk arbeid, men ikke de viktigste årsakene til Kirkens store anstrengelser for å samle genealogiske opptegnelser. Alt Kirkens slektshistoriske arbeide er rettet mot behovet for å danne et «sammenføyende ledd mellom fedrene og barna» (L&p 128:18). Dette sammenføyende leddet dannes ved prestedømmets kraft, gjennom hellige tempelordinanser som vi mottar på vegne av våre forfedre.

Forløse de døde

Mange av vår himmelske Faders barn er døde uten å ha fått mulighet til å motta evangeliets fylde. I sin barmhjertighet og uendelige kjærlighet har Herren gjort det mulig for dem å tilegne seg et vitnesbyrd om evangeliet og motta prestedømmets frelsende ordinanser.

I åndeverdenen «ble evangeliet forkynt for dem som døde i sine synder uten kunnskap om sannheten, eller i overtredelse ved å forkaste profetene. Disse [blir] undervist i tro på Gud, omvendelse fra synd, stedfortredende dåp til syndenes forlatelse, Den Hellige Ånds gave ved håndspåleggelse, og i alle evangeliets øvrige prinsipper som de [må] kjenne for å kvalifisere seg, så de [kan] dømmes som mennesker i kjødet, men leve som Gud i ånden» (L&p 138:32-34).

Mange tar imot evangeliet i åndeverdenen. De kan imidlertid ikke motta prestedømsordinanser for seg selv fordi de ikke har fysiske legemer. I hellige templer har vi det privilegium å kunne motta ordinanser på deres vegne. Disse ordinansene omfatter dåp, bekreftelse, ordinasjon til Det melkisedekske prestedømme (for menn), begavelsen, besegling av ekteskap og besegling av barn til foreldre. Herren åpenbarte dette arbeidet for profeten Joseph Smith, idet han gjenopprettet en praksis som ble åpenbart til de kristne kort tid etter Jesu Kristi oppstandelse (se 1. Korinterbrev 15:29).

Når du mottar prestedømsordinanser på vegne av dem som er døde, blir du en frelser på Sions berg for dem (se Obadja 1:21). Din innsats minner om Frelserens sonoffer, idet du utfører et frelsende arbeid for andre som de ikke selv kan utføre.

Ditt ansvar for slektshistorisk arbeid

Innen slektshistorisk arbeid har du tre hovedansvar:

  1. Å motta tempelordinansene for deg selv og hjelpe dine nærmeste familiemedlemmer å motta dem.

  2. Å ha en gyldig tempelanbefaling og gå i templet så ofte som omstendighetene tillater.

  3. Å samle slektsopplysninger så du kan hjelpe dine forfedre å motta templets velsignelser.

Du kan ta del i tempel- og slektshistorisk arbeid, iallfall til en viss grad, uansett hvor du bor eller hvordan dine omstendigheter måtte være. Selv om du sannsynligvis ikke vil være i stand til å gjøre alt, kan du gjøre noe. Følgende ideer kan hjelpe deg å komme i gang:

  • Skriv ned viktige detaljer om ditt eget liv. Skriv ned din fødselsdato, ditt fødested og datoene da du ble døpt og bekreftet. Skriv dagbok for å ha oversikt over høydepunktene i ditt liv, herunder personlige erfaringer som kan styrke dine barns og fremtidige generasjoners tro.

  • Lær om dine forfedre. Begynn med å skrive ned informasjon fra hukommelsen og fra tilgjengelige kilder hjemme. Skriv ned de fødselsdata du husker nøyaktig eller kan finne om søsken, foreldre, onkler og tanter, besteforeldre og oldeforeldre. Skaff så langt det er mulig kopier av dåpsattester eller andre dokumenter som inneholder denne informasjonen. Etter hvert som du innhenter mer informasjon, kan det være hensiktsmessig å søke andre steder, som i offentlige arkiver. Din lokale menighet eller gren har kanskje en slektshistorisk konsulent som kan hjelpe deg. Du kan også besøke Kirkens offisielle nettsted for slektshistorie, www.familysearch.org.

  • Når du identifiserer dine forfedre, kan du bruke anetavler og familiegruppe-ark til å holde orden på de opplysningene du finner. Disse skjemaene finnes både på papir og i programvare produsert av Kirken, som for eksempel Personal Ancestral File.

Når du har samlet den nødvendige informasjonen om dine forfedre som er døde uten å ha mottatt evangeliet, må du forvisse deg om at tempelarbeidet blir utført for dem. Selv om du ikke bor så nær et tempel at du og dine familiemedlemmer er i stand til å utføre ordinansarbeidet, kan du sende dine forfedres navn til et tempel slik at andre kan utføre arbeidet for dem. Du kan kanskje besøke et slektshistorisk senter i nærheten eller snakke med en slektshistorisk konsulent i din lokale menighet eller gren for å finne ut hvordan du gjør dette.

Profeten Joseph Smith erklærte at det finnes «prinsipper som gjelder for de døde og de levende og som ikke lett kan forbigås med hensyn til vår frelse. For deres frelse er nødvendig og avgjørende for vår frelse, … de [kan ikke] bli fullkomne uten oss, ei heller kan vi bli fullkomne uten våre avdøde» (L&p 128:15). Ved at du utfører slektshistorisk arbeid kan du og dine forfedre sammen gå på veien mot frelse.

Se også Templer.