Andre ressurser
Håp


Håp

Ordet håp blir noen ganger misforstått. I hverdagens språk har ordet ofte et snev av usikkerhet. Vi kan for eksempel si at vi håper på en forandring i været eller å få besøk av en venn. I evangeliets språk er imidlertid ordet håp noe sikkert, urokkelig og aktivt. Mange profeter taler om å ha et «fast håp» (Alma 34:41) og et «levende håp» (1. Peter 1:3). Profeten Moroni forkynte: «Den som tror på Gud, [kan] ha et sikkert håp om en bedre verden, ja, også om en plass ved Guds høyre hånd. Og dette håp kommer ved tro og er et anker for menneskenes sjeler som vil gjøre dem sikre og standhaftige – alltid rike på gode gjerninger – og lede dem til å forherlige Gud» (Ether 12:4).

Når vi har håp, stoler vi på Guds løfter. Vi føler en stille forvissning om at når vi gjør «rettferdige gjerninger», skal vi «få [vår] lønn, ja, fred i denne verden og evig liv i den kommende verden» (L&p 59:23). Mormon sa at et slikt håp bare kommer gjennom Jesu Kristi forsoning: «Hva er det dere skal håpe på? Se, jeg sier til dere at dere skal ha håp, gjennom Kristi forsoning og i hans oppstandelses kraft, om å bli oppreist til evig liv, og dette på grunn av deres tro på ham i henhold til løftet» (Moroni 7:41).

Når du gjør ditt beste for å etterleve evangeliet, utvikler du din evne til å «være [rik] på håp ved Den Hellige Ånds kraft» (Romerne 15:13). Du får større håp etter hvert som du ber og søker Guds tilgivelse. I Mormons bok forsikret misjonæren Aaron lamanittenes konge: «Hvis du vil omvende deg fra alle dine synder og vil bøye deg ned for Gud og påkalle hans navn i tro, og ha tro på at du skal få, da skal du få det håp som du ønsker» (Alma 22:16). Du får også håp når du studerer Skriftene og følger deres læresetninger. Apostelen Paulus forkynte: «Alt som før er skrevet, det er skrevet til lærdom for oss, for at vi skal ha håp ved det tålmod og den trøst som Skriftene gir» (Romerne 15:4).

Prinsippet håp strekker seg inn i evigheten, men det kan også holde deg gående gjennom hverdagens utfordringer. «Salig er den,» sa salmisten, «som har Jakobs Gud til sin hjelp, og som setter sitt håp til Herren, sin Gud» (Salmene 146:5). Med håp kan du finne glede i livet. Du kan være «[tålmodig] og [utholde] disse lidelser med et fast håp om at [du] en dag skal hvile fra alle lidelser» (Alma 34:41). Du kan «streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv» (2. Nephi 31:20).

Ytterligere henvisninger: Klagesangene 3:25-26; 1. Korinterbrev 15:19-22; 1. Peter 3:15; 1. Johannes 3:2-3; Jakobs bok 4:4-6; Alma 13:28-29; 27:28; Ether 12:32; Moroni 8:26; 9:25; 10:22.

Se også Jesu Kristi forsoning; Motgang; Nestekjærlighet; Tro.