Andre ressurser
Pakt


Pakt

En pakt er en hellig avtale mellom Gud og en person eller gruppe mennesker. Gud setter bestemte betingelser, og han lover å velsigne oss hvis vi oppfyller disse betingelsene. Når vi velger å ikke holde paktene, kan vi ikke motta velsignelsene, og i noen tilfeller får vi en straff som følge av vår ulydighet.

Alle prestedømmets frelsende ordinanser ledsages av pakter. Du inngikk for eksempel en pakt da du ble døpt, og du fornyer denne pakten hver gang du tar del i nadverden (se Mosiah 18:8-10; L&p 20:37, 77, 79). Hvis du har mottatt Det melkisedekske prestedømme, har du inngått i prestedømmets ed og pakt (se L&p 84:33-44). Tempelbegavelsen og beseglingsordinansen innbefatter også hellige pakter.

Husk alltid, og overhold de pakter du inngår med Herren. Da vil du ikke behøve å bli befalt i alt du gjør (se L&p 58:26-28). Du vil bli inspirert av Den hellige ånd, og Kristus-lignende adferd vil falle naturlig for deg. Slik Herren har lovet, vil du «motta åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap, så du kan kjenne mysteriene og det som gir fred, det som bringer glede, det som bringer evig liv» (L&p 42:61). Ditt største håp skulle være å kunne glede deg over den helliggjørelse som følger slik guddommelig veiledning. Din største frykt skulle være å forspille disse velsignelsene.

Ytterligere henvisninger: Jeremia 31:31-34; Mosiah 5; Moroni 10:33; L&p 82:10; 97:8; 98:13-15.

Se også Dåp; Ekteskap; Nadverden; Ordinanser; Pakten med Abraham; Prestedømmet; Templer.