Andre ressurser
Misjonærarbeid


Misjonærarbeid

Når vi opplever velsignelsene ved å etterleve evangeliet, vil det falle naturlig å dele disse velsignelsene med andre. Herren talte om gleden som blir oss til del når vi forkynner hans evangelium:

«Og om så skjer at dere skulle arbeide alle deres dager med å rope omvendelse til dette folk og bare bringer én sjel til meg, hvor stor skal ikke deres glede være med ham i min Faders rike!

Og nå, hvis deres glede vil bli stor med én sjel som dere har bragt til meg i min Faders rike, hvor stor skal ikke deres glede bli om dere skulle bringe mange sjeler til meg!» (L&p 18:15-16).

Hvert medlems misjonærplikt

Herren har erklært at misjonærarbeid er alle siste-dagers-helliges ansvar (se L&p 88:81). Som medlem av Herrens kirke kan du ved ditt livs godhet og ditt vitnesbyrds styrke bidra til å forberede dine familiemedlemmer, venner og andre bekjente på å ta imot heltidsmisjonærene.

Det sterkeste misjonærbudskap du kan formidle er ditt eget eksempel på å leve lykkelig som siste-dagers-hellig. Husk at ingen slutter seg til Kirken bare på grunn av de evangeliets prinsipper de lærer. De gjør det fordi de føler at noe begynner å tilfredsstille deres åndelige behov. Hvis du er oppriktig i ditt vennskap med dem, vil de kunne føle ånden i ditt vitnesbyrd og din lykke.

I tillegg til å være et godt eksempel kan du «alltid [være] beredt til å forsvare [deg] for enhver som krever [deg] til regnskap for det håp som bor i [deg]» (1. Peter 3:15). Du kan be om muligheter til å fortelle andre om det gjengitte evangelium. Du kan så være på vakt, for det er mange som lengter etter sannheten.

Heltidsmisjon

Etter sin oppstandelse befalte Herren sine disipler: «Gå … ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn» (Matteus 28:19). For å oppfylle denne befalingen har unge menn i Kirken som er i stand til det, plikt til å forberede seg åndelig, fysisk og følelsesmessig til tjeneste som heltidsmisjonærer. Enslige kvinner og eldre ektepar har også anledning til å reise på heltidsmisjon. Hvis du ønsker å reise på heltidsmisjon, kan du snakke med din biskop eller grenspresident.

Ta vare på nye medlemmer i Kirken

Misjonærarbeid omfatter å hjelpe og støtte dem som slutter seg til Kirken. Når du overveier dette ansvaret, må du huske at nye medlemmer kan oppleve prøvelser når de slutter seg til Kirken. Deres nye forpliktelser krever ofte at de legger av seg gamle vaner og forlater gamle venner og bekjente. I tillegg introduserer Kirken en livsførsel som kan virke annerledes og krevende.

Ethvert nytt medlem av Kirken trenger tre ting: en venn, en ansvarsoppgave og næring ved «Guds gode ord» (Moroni 6:4). Du kan bidra til disse tingene. Du kan alltid være en venn. Selv om du ikke har anledning til å gi formelle kall i Kirken eller andre ansvarsoppgaver, kan du arbeide sammen med nye medlemmer i tjenestegjerning. Du kan dessuten søke anledninger til å dele Guds ord med nye medlemmer.

Ytterligere henvisninger: Markus 16:15; Alma 26:1-6; L&p 4; 60:2; 84:88; 123:12.