Institut
Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale: Vores guddommelige egenskaber og muligheder


»Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale: Vores guddommelige egenskaber og muligheder«, Den evige familie – Lærerens hæfte (2022)

»Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Billede
en kvinde kigger op på træer

Lektion 3, Klassens forberedelsesmateriale

Vores guddommelige egenskaber og muligheder

Nogle af de vigtigste spørgsmål, vi har i livet, vedrører vores oprindelse og skæbne – hvem vi virkelig er, og hvad vores potentiale er. Mens du studerer denne lektion, så tænk over, hvordan du behandler dig selv, og hvordan du behandler andre. Hvordan kunne dette ændre sig, hvis du altid huskede på dine guddommelige egenskaber og muligheder?

Afsnit 1

Hvem er jeg?

Profeten Joseph Smith har sagt: »Dersom menneskene ikke forstår Guds beskaffenhed, forstår de ikke sig selv« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 41). Skrifterne giver et stærkt vidnesbyrd om, hvem Gud er, og hvad vores forhold til ham er.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Apostlenes Gerninger 17:29, Hebræerbrevet 12:9 og 1 Johannesbrev 3:2 og undersøg, hvem Gud er, og hvad vi kan lære om vores forhold til ham.

Præsident Dieter F. Uchtdorf, dengang medlem af Det Første Præsidentskab, har sagte dette om vores forhold til Gud:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Vi er skabt af den almægtige Gud. Han er vor himmelske Fader. Vi er bogstavelig talt hans åndelige børn. Vi er lavet af et himmelsk materiale, der er yderst dyrebart og meget forædlet, og således bærer vi en guddommelig substans indeni.

Her på jorden bliver vore tanker og handlinger dog tynget af det, der er moralsk belastet, uhelligt og urent. Verdens støv og snavs pletter vores sjæl og gør det svært at indse og huske vores fødselsret og formålet med, at vi er her.

Men intet af det kan ændre på, hvem vi virkelig er. Den grundlæggende guddommelighed i vores væsen er stadig den samme. (»Han vil lægge jer på sine skuldre og bære jer hjem«, Liahona, maj 2016, s. 104).

Profeter og apostle har bekræftet, at »alle mennesker – mænd og kvinder – er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=dan). Overvej, hvordan følgende lærdomme kan øge din forståelse af dine himmelske forældre:

Alle mænd og kvinder ligner henholdsvis universets Fader og Moder, og de er bogstavelige sønner og døtre af Gud …

Mennesket blev som ånd avlet og født af himmelske forældre og opfostret til modenhed i Faderens evige boliger, før det kom til jorden i et jordisk fysisk legeme. (»Gospel Classics: The Origin of Man«, Ensign, feb. 2002, s. 29, 30)

Præsident Harold B. Lee erklærede: »Vi glemmer, at vi har en himmelsk Fader og en himmelsk Moder, som sandsynligvis er mere bekymrede for os, end vores jordiske far og mor er, og at kræfter fra det hinsides konstant arbejder på at hjælpe os, når vi gør alt, vi kan« [Harold B. Lee, »The Influence and Responsibility of Women«, Relief Society Magazine, feb. 1964, s. 85]. (Evangeliske emneessay, »Moder i himlen«, ChurchofJesusChrist.org/study/manual/gospel-topics-essays/mother-in-heaven?lang=dan)

Præsident M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum sagde også: »Først og fremmest er I og vil altid være Guds åndelige børn« (»Children of Heavenly Father« [foredrag på Brigham Young University, 3. mar. 2020], s. 2, speeches.byu.edu). Præsident Uchtdorf har sagt, at sandheden om, at vi er Guds åndelige børn »bør ændre den måde, vi ser os selv, vore søskende og selve livet på« (»Fire titler«, Liahona, maj 2013, s. 58).

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Besvar et eller flere af følgende spørgsmål i en notesbog eller en app til at tage noter:

  • Hvordan kan forståelsen af vores guddommelige egenskaber påvirke, hvordan vi behandler os selv og andre? Hvornår har du haft en oplevelse, hvor du har været i stand til at se igennem nogens krænkende adfærd eller holdning og se deres guddommelige egenskaber?

  • Hvad er nogle eksempler fra Frelserens liv, der viser, at han forstod andres guddommelige egenskaber? På hvilke måder kan du blive bedre til at efterligne ham i den måde, du behandler andre på?

Vær forberedt på at dele nogle af dine tanker i klassen.

Afsnit 2

Hvilken forskel kan det gøre at vide, at jeg er et Guds barn?

Tænk over følgende udtalelse af søster Michelle D. Craig, rådgiver i Unge Kvinders hovedpræsidentskab.

Billede
Søster Michelle D. Craig

Jo bedre I forstår jeres sande identitet og formål helt inde i sjælen, desto mere vil det påvirke alt i jeres liv. (»Øjne til at se«, Liahona, nov. 2020, s. 16)

En oplevelse, Moses havde efter at have talt med Gud ansigt til ansigt og lært om sine guddommelige egenskaber, illustrerer den virkning, denne viden kan have på os.

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs Moses 1:3-6, 12-16 og se, hvordan Moses blev styrket ved at acceptere sin guddommelige herkomst.

Billede
Moses overvinder Satan, af Joseph Brickey

Moses overvinder Satans fristelser

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Tænk grundigt over, hvordan din forståelse af din guddommelige herkomst og egenskaber har hjulpet dig til at modstå modstanderens løgne og fristelser.

Afsnit 3

Hvad er mine guddommelige muligheder?

Billede
et lille barn tager de første skridt

Tænk over, hvor meget du har lært og er vokset i de seneste 10 år. Som søn eller datter af himmelske forældre har du en utrolig vækstkapacitet. Faktisk har du guddommelige muligheder. (Se »Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=dan).

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs Romerbrevet 8:16-17 og se, hvad apostlen Paulus skrev om vores guddommelige muligheder.

En medarving er en, der arver på lige fod med de andre arvinger. Som vor himmelske Faders førstefødte, og eneste fuldkomne Søn, har Jesus Kristus ret til at arve alt, hvad Faderen ejer. De, som er lydige og modtager en fylde af velsignelserne ved Frelserens forsoning, skal også arve alt, hvad Faderen har (se Rom 8:14-18; Gal 3:26-29; L&P 93:21-22). Det betyder, at vi alle har potentiale til at blive som vor himmelske Fader.

Præsident Russell M. Nelson har hjulpet med at afklare, hvad vores guddommelige muligheder indebærer:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Vi må forberede os på vores guddommelige skæbne - herlighed, udødelighed og evigt liv. Disse himmelske velsignelser kan alle blive vores ved vores trofasthed. (»Skabelsen«, Liahona, maj 2000, s. 104)

I kommende lektioner lærer du mere om, hvordan Jesus Kristus gør det muligt for os at nå vores guddommelige potentiale som arvinger til evigt liv. Som præsident Uchtdorf har fortalt, gøres dette et skridt ad gangen:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Vi har alle set et barn, der er ved at lære at gå. De tager små, vaklende skridt. De falder. Overfuser vi dem for at forsøge? Selvfølgelig ikke. Hvilken far ville straffe sit lille barn for at snuble? Vi opmuntrer, klapper ad og roser dem, fordi barnet for hvert et lille skridt bliver mere som sine forældre …

Sammenlignet med Guds fuldkommenhed er vi dødelige jo blot kluntede, vaklende småbørn. Men vor kærlige himmelske Fader ønsker, at vi bliver mere som ham, og … det bør også være vores evige mål. Gud forstår godt, at vi ikke når det på et øjeblik, men ved at tage et skridt ad gangen. (»Fire titler«, Liahona, maj 2013, s. 58)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan ændrer præsident Uchtdorfs udsagn den måde, du ser dine vaklende, barnagtige skridt på? På hvilke måder kan du bede Herren om at hjælpe dig med at komme videre?