Institut
Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale: Jævnbyrdigt partnerskab i ægteskabet


»Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale: Jævnbyrdigt partnerskab i ægteskabet«, Den evige familie – Lærerens materiale 2022

»Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens materiale

Billede
en mand og hustru laver mad sammen

Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale

Jævnbyrdigt partnerskab i ægteskabet

I familien har Herren betroet mænd og kvinder »forskellige, men lige vigtige roller, [som] støtter hinanden« (M. Russell Ballard,»Forældrerollens hellige ansvar«, Liahona, mar. 2006, s. 10). Profeter har belært at »I disse hellige ansvar er fædre og mødre forpligtet til at hjælpe hinanden som jævnbyrdige partnere« (»Familien: En proklamation til verden« JesuKristiKirke.org). Disse ansvar vil blive drøftet mere indgående i de næste par lektioner.

Afsnit 1

Hvordan kan jeg være en jævnbyrdig partner i ægteskabet?

Vi kan lære væsentlige sandheder om det forhold, som Herren ønsker mellem mand og hustru, af den måde, som han beskrev skabelsen af Eva, således som det er beskrevet i Moses’ Bog.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Moses 3:18, 21-23, og tænk over betydningen af den symbolik, der bruges til at beskrive Evas skabelse.

Billede
Adam and Eve, af Lowell Bruce Bennett

Beskrivelsen af Evas skabelse fra Adams ribben er billedlig (se Spencer W. Kimball,»The Blessings and Responsibilities of Womanhood«, Ensign, mar. 1976, s. 71). Præsident Russell M. Nelson forklarede en mulig symbolsk betydning af ribbenet:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Ribbenet, der sidder på siden af kroppen, synes at være et tegn på partnerskab. Ingen af ribbenene er dominerende eller underordnede, men sideordnede og forholder sig som partnere, der arbejder og lever side om side. (Se »Det lærte vi af Eva«, Stjernen, jan. 1988, s. 81).

Præsident Linda K. Burton, tidligere hovedpræsident for Hjælpeforeningen, har sagt følgende om betydningen af hjælper:

Billede
Præsident Linda K. Burton

Formuleringen hjælper betød en, der passede til, var værdig til og svarede til ham. Vores to hænder ligner f.eks. hinanden, men de er ikke helt ens. De er faktisk modsætninger, men de supplerer hinanden og passer sammen. Gennem samarbejde bliver de stærkere. (Se »Vi stiger op sammen«, Liahona, maj 2015, s. 30)

Visse kulturelle eller personlige overbevisninger og adfærdsmønstre kan forhindre os i at være en jævnbyrdig partner i ægteskabet. Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har beskrevet nogle af disse faktorer, og hvordan man kan overvinde dem:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

Nogle … mænd [har] den fejlagtige opfattelse, at manden hviler, mens hustruen udfører det meste af arbejdet i hjemmet, eller at hustruen og børnene blot er mandens tjenere. Det behager ikke Herren, fordi det står i vejen for den slags familieforhold, som skal herske i evigheden, og det hindrer den vækst, som skal finde sted her på jorden, hvis vi skal gøre os egnede til evighedens velsignelser. Studér skrifterne, så vil I opdage, at Adam og Eva, vores første forældre, som forbillede for os alle, bad sammen og arbejdede sammen (se Moses 5:1, 4, 10-12, 16, 27). Det burde være mønstret for vores familieliv – at respektere hinanden og arbejde sammen i kærlighed. (»Evangeliekulturen«, Liahona, mar. 2012, s. 44)

Billede
en mand og hustru arbejder sammen i køkkenet
Billede
ikon, eftertanke

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvilke velsignelser kan opnås i ægteskabet, hvis ægtemanden og hustruen ser og støtter hinanden som jævnbyrdige partnere?

Afsnit 2

Hvad betyder at lede det i en familiesammenhæng?

Herren har tildelt unikke ansvar til ægtemænd og hustruer i familien, der er »af lige stor værdi og vigtighed« (Quentin L. Cook, »Stor kærlighed til vor Faders børn«, Liahona, maj 2019, s. 79). Nogle af disse ansvarsopgaver vil blive drøftet i de kommende lektioner. Men et eksempel er følgende hellige ansvar, som Herren har givet ægtemænd og fædre: »I henhold til den guddommelige plan skal fædre lede deres familier i kærlighed og retskaffenhed« (»Familien: En proklamation til verden«, JesuKristiKirke.org). I en ægtemands eller fars fravær leder eller præsiderer hustruen eller moderen i hjemmet (se Russell M. Nelson, »Åndelige skatte«, Liahona, nov. 2019, s. 79).

Billede
en far og mor læser skrifterne sammen med deres børn

Overvej, hvordan følgende lærdomme kan bidrage til din forståelse af, hvordan en far kan lede sin familie i kærlighed og retfærdighed:

Når man præsiderer i en familie, har man ansvaret for at lede familiens medlemmer tilbage for at bo i Guds nærhed. Det gøres ved at tjene og undervise med mildhed, sagtmodighed og ren kærlighed ved at følge Jesu Kristi eksempel (se Matt 20:26-28). At præsidere i familien omfatter at lede familiens medlemmer i regelmæssig bøn, studium af evangeliet og andre aspekter af tilbedelse. Forældre arbejder sammen om at varetage disse pligter. (»Forældre og børn«, Kirkens håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 2.1.3)

Apostlen Paulus belærte om ægtemandens ansvar for at være en uselvisk leder, da han sagde: »En mand er sin hustrus hoved, ligesom Kristus er kirkens hoved … Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den« (Ef 5:23, 25). Præsident Ezra Taft Benson understregede, efter at have citeret Efeserne 5:23, hvordan Frelseren er et perfekt eksempel på, hvordan man skal lede:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

Det er det forbillede, vi skal følge, når vi præsiderer i hjemmet. Vi ser ikke Frelseren lede Kirken med en barsk og uvenlig hånd. Vi ser ikke Frelseren behandle sin kirke med manglende respekt eller ligegyldighed. Vi ser ikke Frelseren benytte sig af tvang for at gennemføre sin vilje. Intet sted ser vi, at Frelseren gør andet end noget, der opbygger, opløfter, trøster og ophøjer Kirken Kære brødre, jeg siger helt nøgternt til jer – Han er det forbillede, som vi skal følge, når vi leder vores familie åndeligt. (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 130)

I et inspireret brev til Kirkens medlemmer beskrev profeten Joseph Smith vigtigheden af at udvise kristuslignende egenskaber, når man leder andre. Disse egenskaber gælder også for det at lede en familie.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Lære og Pagter 121:41-43, og overvej at markere de kristuslignende egenskaber, du finder.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv dine tanker

Vælg en af de kristuslignende egenskaber, du har identificeret eller markeret, og nedskriv dine tanker vedrørende et eller flere af de følgende spørgsmål: Hvorfor er denne egenskab vigtig, når man skal lede en familie? Hvordan kan denne egenskab hjælpe mig til at være en jævnbyrdig partner i ægteskabet? Hvornår var Jesus Kristus et eksempel på denne egenskab i sin rolle som leder? Vær forberedt på at fremlægge jeres tanker i klassen.

Afsnit 3

Hvordan kan ægtefæller retfærdigt rådgive hinanden om ledelsen af deres familie?

Betydningen af »at lede familien« kan misforstås. For eksempel har nogle mennesker misfortolket ordlyden i skriftsteder som 1 Mosebog 3:16 (hvor Herren fortæller Eva, at Adam skal »herske over« hende) til at betyde, at en mand kan være dominerende eller kontrollerende, hvilket er forkert. Denne instruktion fra Herren vedrører i stedet en ægtemands ansvar for at lede i kærlighed og retfærdighed. Præsident Gordon B. Hinckley underviste om betydningen af denne sætning, at det er mandens »styrende ansvar at sørge for, beskytte, styrke og værne om hustruen« (»Guds døtre«, Stjernen, jan. 1992, s. 99, se også Spencer W. Kimball, »Kvindens velsignelser og ansvar«, Den danske Stjerne, apr. 1977, s. 72).

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum sagde følgende om den uretfærdige adfærd, hvor ægtemænd er dominerende eller kontrollerende:

Billede
Ældste Richard G. Scott

Har ægtemanden en dominerende, autoritær rolle i din kultur, hvor han tager alle de vigtige beslutninger på vegne af familien? [De] familiemønstre har brug for at blive tilpasset, således at både ægtemand og hustru fungerer som lige partnere og tager beslutninger i enighed for sig selv og deres familie. Ingen familie kan holde sammen ret længe under frygt eller magt. Dette fører til strid og oprør. Kærlighed er grundlaget for en lykkelig familie. (»Ban vejen for lykke«, Stjernen, juli 1998, s. 91)

Par bør med ydmyghed, respekt og venlighed rådgive sig med hinanden, når de træffer beslutninger for deres familie. Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Quentin L. Cook

I familieråd træffer mand og hustru som jævnbyrdige partnere de væsentligste beslutninger. De beslutter, hvordan børnene skal undervises og opdrages, hvordan pengene skal bruges, hvor de skal bo og mange andre beslutninger om familien. De træffes i fællesskab efter at have søgt vejledning fra Herren. (»Min Gud er mit lys«, Liahona, maj 2015, s. 64).

Billede
en mand og hustru knæler sammen i bøn

Hav disse yderligere vigtige sandheder i tankerne i forbindelse med rådgivning som ægtefæller og til fremme af jævnbyrdigheden i ægteskabet:

  • Mænd og hustruer bør begge »blive hørt og stemme«, når der træffes beslutninger (L. Whitney Clayton,»Ægteskab: Se og lær«, Liahona, maj 2013, s. 84).

  • Hustruer skal tale »som ›en ydende og fuldgyldig partner‹ (Spencer W. Kimball, ›Søstrenes privilegier og ansvar‹, Den danske Stjerne, apr. 1979, s. 169), når [de] går sammen med [deres] mand om at lede [deres] familie« (Russell M. Nelson,»En inderlig bøn til mine søstre«, Liahona, nov. 2015, s. 97).

  • Ægtemænd og hustruer har »den samme kraft til at modtage åbenbaring for deres familie« (Quentin L. Cook, »Stor kærlighed til vor Faders børn«, Liahona, maj 2019, s. 79).

  • Forældre kan holde familieråd med deres børn for at rådføre sig med dem om beslutninger eller udfordringer, der vedrører hele familien (se M. Russell Ballard, »Familieråd«, Liahona, maj 2016, s. 63-65).

Billede
ikon, eftertanke

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvordan kan det at rådføre sig med hinanden i retfærdighed velsigne par og deres børn?