Institut
Lektion 15 Forberedelsesmateriale til undervisningen: Forberedelse: Befalingen om at blive frugtbare og opfylde jorden


»Lektion 15, Klassens forberedelsesmateriale: Befalingen om at blive frugtbare og opfylde jorden«, Den evige familie – Lærermateriale 2022

»Lektion 15, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærermateriale

Billede
et spædbarn med forældre

Lektion 15, Klassens forberedelsesmateriale

Befalingen om at blive frugtbare og opfylde jorden

Hvilke forhåbninger eller bekymringer har I om at få børn? Når I studerer det følgende materiale, så bed om at få en dybere forståelse af de hellige formål, som opfyldes i vor himmelske Faders plan, når ægtemænd og hustruer vælger at få børn. Overvej, hvordan en ægtemand og hustru kan handle i tro for at ære det guddommelige bud om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden.

Afsnit 1

Hvilken rolle spiller det at have børn i vor himmelske Faders frelsesplan?

Tænk på forskellige holdninger, I har hørt folk give udtryk for om det at få børn. Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum videregav en mors perspektiv:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Mange stemmer i verden i dag marginaliserer vigtigheden af at få børn eller foreslår, at man udsætter det eller begrænser antallet af børn i familien. Mine døtre henviste mig for nylig til en blog, der er skrevet af en kristen mor (ikke fra vores trossamfund) med fem børn. Hun skrev: »Når man vokser op i denne kultur, er det meget svært at få et bibelsk perspektiv på moderskab … Børn rangerer langt lavere end at gå på universitetet. Længere nede end at kunne rejse rundt i verden. Lavere end muligheden for at gå ud om aftenen og hygge sig. Lavere end det at træne i fitnesscentret. Længere nede end det arbejde, som man har eller håber på at få.« Hun tilføjede så: »Moderskab er ikke en hobby, det er et kald. Man samler ikke på børn, fordi man synes, de er mere vidunderlige end frimærker. Det er ikke noget, man gør, hvis man kan afse tid til det. Det er det, Gud gav dig tid til« [Rachel Jankovic, »Motherhood Is a Calling (and Where Your Children Rank)«, 14. juli 2011, desiringgod.org]. (»Børn«, Liahona, nov. 2011, s. 28).

Efter at Gud havde skabt Adam og Eva og forenet dem i den nye og evige ægteskabspagt, gav han dem en befaling.

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs 1. Mosebog 1:27-28, og tænk over betydningen af, at det var den første befaling, som Gud gav Adam og Eva.

Sidste dages profeter har understreget: »Den første befaling, som Gud gav til Adam og Eva, vedrørte deres mulighed for som ægtemand og hustru at blive forældre. Vi erklærer, at Guds befaling til sine børn om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden stadig er gældende« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org).

Overvej, hvorfor denne befaling skulle bekræftes på ny i vores tid. Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har erklæret: »Satans mest energiske modstand er rettet mod det, der er vigtigst for Guds plan«. Denne modstand omfatter forsøget på at »fraråde at få børn – især hos forældre, der vil opdrage deres børn i sandheden« (»Sandhed og planen«, Liahona, nov. 2018, s. 27).

Billede
en far og mor klæder deres spædbarn på

Jesu Kristi evangelium velsigner os med et guddommeligt perspektiv på børns betydning (se f.eks. Sl 127:3 samt Matt 19:13-15). Ældste Andersen har sagt:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Et af de største privilegier for et ægtepar, der er i stand til at få børn, er tilvejebringe jordiske legemer til Guds åndelige børn …

Når et ægtepar får et nyfødt barn, opfylder de en del af vor himmelske Faders plan om at bringe børn til jorden. Herren har sagt: »Dette er min gerning og herlighed: At tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Før udødeligheden må der være et liv på jorden. (»Børn«, s. 28)

Præsident M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at det at få børn er en del af formålet med jordelivet:

Billede
Præsident M. Russell Ballard

Formålet med livet på jorden er at blive Gud mere lig ved at opnå et fysisk legeme, benytte sig af handlefriheden og påtage sig de roller, som tidligere kun var forbeholdt vor himmelske forældres – rollerne som ægtemand, hustru og forældre …

Et vigtigt formål med jordelivet er, at vi selv kan kopiere familieoplevelsen, denne gang som forældre og ikke kun som børn …

Vor himmelske Fader ønsker, at vi … adlyder hans første bud om at »blive frugtbare … og opfylde jorden«, ikke kun for at fuldbyrde hans plan, men også for at finde den glæde, som hans plan var beregnet på at give hans sønner og døtre. (»Muligheder og ansvar for religionsundervisere i CES i det 21. århundrede«, (En aften med en generalautoritet, 26. feb. 2016), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse i forberedelse til klassen

Tal med en person, der har børn, om følgende spørgsmål. Hvis I er gift og har børn, kan I overveje at drøfte disse spørgsmål med jeres ægtefælle.

  • Hvad har I lært om vores himmelske Fader gennem jeres erfaring som forælder?

  • Hvordan har det at være forælder beriget jeres liv? (Overvej at høre, hvordan andre ægtepar besvarer dette spørgsmål ved at se videoen »Having Children Enriches Your Life« [4:30]).

Afsnit 2

Hvordan kan min ægtefælle og jeg beslutte, hvornår vi skal have børn, og hvor mange børn vi skal have?

Ægtepar står over for vigtige spørgsmål med hensyn til, hvornår de skal have børn, og hvor mange de skal have.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Alma 37:37, og led efter råd, der kan hjælpe et ægtepar med at træffe disse beslutninger.

Ældste Andersen har fremhævet vigtigheden af at rådføre sig med Herren, når man træffer sådanne beslutninger:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Hvornår man skal have børn og hvor mange er en privat beslutning, som træffes mellem ægtemand og hustru og Herren. Der er tale om hellige beslutninger – beslutninger, som bør træffes i oprigtig bøn og gennemføres i stor tro.

Brødre og søstre, vi bør ikke være fordømmende over for hinanden i dette hellige og private ansvar (»Børn«, s. 28, 30)

Billede
en kvinde og hendes mand beder sammen

Nogle mennesker, der har et retfærdigt ønske om at få børn, vil måske ikke få mulighed for det i dette liv. Vedrørende dette har ældste Andersen sagt:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Det at få børn kan … være et hjerteknusende emne for retskafne par, som bliver gift og finder ud af, at de ikke er i stand til at få de børn, som de så ivrigt forventede, eller for en mand og en hustru, som planlægger at få en stor familie, men kun bliver velsignet med en mindre familie.

Vi kan ikke altid forklare jordelivets prøvelser. Undertiden virker livet meget uretfærdigt – især når vores største ønske er at gøre præcis det, som Herren har befalet os. Som Herrens tjener forsikrer jeg jer om, at dette løfte er sikkert: ›Trofaste medlemmer, der lever under omstændigheder, som ikke gør det muligt for dem at modtage velsignelsen ved evigt ægteskab og at blive forældre i dette liv, modtager alle de lovede velsignelser i evigheden, hvis de holder de pagter, som de har indgået med Gud« [Kirkens håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 38.1.4, ChurchofJesusChrist.org] (»Børn«, s. 30).

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvorfor er det vigtigt for ægtemænd og hustruer at rådføre sig med vor himmelske Fader om, hvornår de skal have børn, og hvor mange børn de skal have?

Afsnit 3

Hvordan kan en forståelse af livets hellighed i Guds plan påvirke vores beslutninger?

Gennem nulevende profeter har Herren understreget menneskelivets hellighed, samt hvad alle børn, herunder de ufødte, har ret til:

Vi bekræfter livets hellighed og dets vigtighed i Guds evige plan …

Børn har ret til at blive født inden for ægteskabets rammer og blive opdraget af en far og en mor, som ærer deres ægteskabsløfter med fuldstændig troskab (»Familien: En proklamation til verden«)

Billede
en baby ser op på sin mor

Med hensyn til livets ukrænkelighed har præsident Russell M. Nelson udtalt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Ingen kan holde om et uskyldigt spædbarn, se ind i de smukke øjne, mærke de små fingre og kysse barnets kind uden at få en dybere ærbødighed for livet og for vor Skaber. Liv udspringer af liv. Det er ikke en tilfældighed. Den er en gave fra Gud (»Abort: Et overgreb på de forsvarsløse«, Liahona, okt. 2008, s. 34)

Erklæringerne i familieproklamationen taler imod forskellige udbredte former for praksis, som er almindeligt accepteret i dag, f.eks. abort og at få børn uden for ægteskabet. I mange dele af verden er abort accepteret, og mange millioner aborter udføres årligt.

Kirkens ledere har givet følgende instruktioner om abort:

Herren har befalet: »Du må ikke … begå … drab eller gøre noget, der ligner det« (L&P 59:6). Kirken er imod provokeret abort, hvad enten det er af personlige årsager, eller fordi det er socialt bekvemt. Medlemmer må ikke få foretaget, udføre, arrangere, betale for, indvillige i eller opfordre til en abort. De eneste mulige undtagelser er, når –

  • graviditeten er en følge af voldtægt eller incest.

  • en kompetent læge skønner, at der er alvorlig fare for moderens liv eller helbred.

  • en kompetent læge skønner, at fosteret har alvorlige misdannelser, der gør, at det ikke vil kunne leve videre efter fødslen.

Selv disse undtagelser retfærdiggør ikke automatisk en abort. Abort er en meget alvorlig sag og bør kun overvejes, efter at de ansvarlige personer har rådført sig med deres biskopper og fået guddommelig bekræftelse ved bøn (Kirkens Håndbog, 38.6.1)

Nogle ugifte forældre vælger abort, fordi de føler sig ude af stand til at give deres barn det »trygge, omsorgsfulde og varige forhold«, som det har brug for. Under disse omstændigheder kan adoption være »en uselvisk, kærlig beslutning, som velsigner barnet, de biologiske forældre og adoptivforældrene i dette liv og i al evighed« (Udtalelse fra Det Første Præsidentskab, 4. okt. 2006, citeret i Liahona, okt. 2008, s. 19).

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvad lærte I i dette afsnit om vor himmelske Fader? Hvordan kan I bruge det, I ved om Guds plan, til at forklare, hvorfor »selvvalgt abort for personlig eller social bekvemmelighed« er i strid med hans vilje? Kirkens Håndbog, 38.6.1.