Institut
Lektion 6, Klassens forberedelsesmateriale: Ægteskabet mellem en mand og en kvinde er indstiftet af Gud


»Lektion 6, Klassens forberedelsesmateriale: Ægteskabet mellem en mand og en kvinde er indstiftet af Gud«, Den evige familie – Lærerens hæfte (2022)

»Lektion 6, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Billede
en brud og brudgom går uden for et tempel

Lektion 6, Klassens forberedelsesmateriale

Ægteskabet mellem en mand og en kvinde er indstiftet af Gud

Familieproklamationen begynder med den højtidelige erklæring: »Ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=dan). Har du nogensinde overvejet, hvorfor profeter, apostle og andre kirkeledere hele tiden underviser i denne sandhed? Mens du studerer denne lektion, så overvej, hvordan udøvelse af tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe dig i din tilgang til ægteskabet.

Afsnit 1

Hvordan hjælper det mig til at forstå vor himmelske Faders plan for mig, at jeg kender hans perspektiv på ægteskab?

I de senere år har holdningerne til ægteskab ændret sig i mange samfund. Hvilke holdninger har du hørt for nylig?

Ikke længe efter at Kirken blev organiseret, ønskede Leman Copley, at missionærer skulle forkynde evangeliet for medlemmer af hans tidligere religiøse gruppe, shakerne. Shakerne forkastede ægteskab og troede i stedet på et liv i fuldkommen cølibat. Profeten Joseph Smith spurgte Herren om denne og andre overbevisninger og modtog en åbenbaring.

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs Lære og Pagter 49:15-16 og se efter, hvad Herren erklærede om ægteskab.

Ældste D. Todd Christoffersen fra De Tolv Apostles Kvorum har i sin undervisning understreget vigtigheden af ægteskab mellem en mand og en kvinde:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

En familie, der er bygget på et ægteskab mellem en mand og en kvinde, giver de bedste rammer for, at Guds plan kan blomstre – rammerne for fødslen af de børn, der kommer rene og uskyldige fra Gud, og de nødvendige omgivelser for læring og forberedelse, for at de kan få et vellykket jordisk liv og evigt liv i den næste verden …

Det er [Gud], der i begyndelsen skabte Adam og Eva i sit billede, mand og kvinde, og forenede dem som ægtemand og hustru … Hvert menneske har det guddommelige billede i sig, men det er i den ægteskabelige forening mellem en mand og en kvinde, der bliver ét, at vi opnår den måske mest fuldkomne betydning af, at vi er skabt i Guds billede – mand og kvinde. Hverken vi eller andre dødelige kan ændre ægteskabets guddommelige orden. Det er ikke en menneskelig opfindelse. Et sådant ægteskab kommer i sandhed »fra oven, fra Gud« [se Dietrich Bonhoeffer, Letters and Papers from Prison, redigeret af Eberhard Bethge (1953), s. 42-43] og er en lige så stor del af planen for lykke som faldet og forsoningen. (»Hvorfor ægteskab, hvorfor familie«, Liahona, maj 2015, s. 52)

Ægteskab ifølge Guds lov er det mest hellige forhold, der kan eksistere mellem en mand og en kvinde. Præsident Howard W. Hunter forklarede:

Billede
Præsident Howard W. Hunter

Manden er ikke fuldstændig uden kvinden. Ingen af dem kan opfylde formålet med sin skabelse uden den anden [se 1 Kor 11:11; Moses 3:18]. Ægteskabet mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud [se L&P 49:15-17]. Det er kun gennem den nye og evigtvarende ægteskabspagt, at de kan virkeliggøre fylden af de evige velsignelser [se L&P 131:1-4; L&P 132:15-19]. (»Vær en retskaffen ægtemand og far«, Stjernen, jan. 1995, s. 48.

De, der indgår og overholder den nye og evigtvarende ægteskabspagt, vil opnå den højeste grad af herlighed i det celestiale rige (se L&P 131:1-4). Det er her, vi »virkeliggør fylden af de evige velsignelser«, der også er kendt som ophøjelse eller evigt liv. (Du vil lære mere om den nye og evigtvarende ægteskabspagt i lektion 10).

Billede
en brud og brudgom holder i hånd

Husk på, hvad du har lært i tidligere lektioner om evigt liv. Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum sagde:

Billede
Ældste Robert D. Hales

Faderens plan giver os vejen til evigt liv, det liv, som vor himmelske forældre lever. I planen »er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden« (1 Kor 11:11). Selve essensen af evigt liv indbefatter evigt ægteskab mellem en mand og en kvinde, som er en essentiel del af at blive ligesom vore himmelske forældre. (»Frelsesplanen: En hellig skat af kundskab til at vejlede os«, Liahona, okt. 2015, s. 37)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan vil du forklare, hvorfor ægteskab imellem en mand og en kvinde er ordineret af Gud og er af afgørende betydning i hans evige plan?

Afsnit 2

Hvad hvis jeg ikke bliver gift i dette liv, eller hvis mit ægteskab slutter?

På grund af forskellige omstændigheder gifter nogle mennesker sig aldrig i dette liv på trods af deres retfærdige ønsker. For nogle, der gifter sig, ender deres ægteskab med skilsmisse. Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab påpegede disse omstændigheder, da han sagde:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

Nogle af dem, som lytter til denne tale, siger sikkert: »Men hvad med mig?« Vi ved, at mange værdige og gode sidste dages hellige for tiden mangler de ideelle muligheder og grundlæggende betingelser for deres udvikling. At være enlig eller udsat for barnløshed, dødsfald og skilsmisse kuldkaster idealer og udsætter opfyldelsen af de lovede velsignelser … Men disse frustrationer er kun midlertidige. Herren har lovet, at i evighederne vil ingen velsignelser blive nægtet hans sønner og døtre, som holder befalingerne, lever op til deres pagter og ønsker at gøre det rette. (»Saliggørelsens store plan«, Stjernen, jan. 1994, s. 72)

Selvom nogle evige velsignelser måske ikke opleves fuldt ud i dette liv, er lykke og fylde ikke tilbageholdt for dem, der ikke er gift. (Dette emne behandles senere i en kommende lektion). Alle kan opleve varig glæde og meningsfuld vækst og yde nødvendige bidrag nu som fuldt aktive medvirkende i Guds plan og rige.

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad vil du fortælle dem, der føler, at deres muligheder for lykke og evigt liv er gået tabt, fordi de ikke er gift?

Afsnit 3

Hvordan kan det at udøve tro på min himmelske Fader og Jesus Kristus hjælpe mig med at overvinde frygt og opleve glæde i ægteskabet?

Tænk på spørgsmål eller bekymringer, du eller dem omkring dig har i forhold til at blive gift. Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum har talt om en grund til, at nogle mennesker udsætter deres bestræbelser på at gifte sig:

Billede
Ældste Quentin L. Cook

Nogle udsætter ægteskab, til efter de har afsluttet uddannelsen og fået et arbejde. Selvom det i vid udstrækning er accepteret i verden, så viser dette ræsonnement ikke tro, det er ikke i overensstemmelse med nutidige profeters råd og er ikke foreneligt med den rene lære. (»Vælg klogt«, Liahona, nov. 2014, s. 47)

Billede
en ung voksen ser eftertænksomt på solnedgangen

Modstanderen forstærker ofte frygt, menneskers ræsonnement eller distraktioner, der kan holde folk fra at forfølge ægteskab. Nogle mennesker oplever frygt før eller under ægteskabet, fordi de har oplevet problemer med skilsmisse. (I kommende lektioner lærer du principper, der kan styrke dit ægteskab og forhindre skilsmisse).

Hvad kan hjælpe dig til at tilgå emnet ægteskab med tillid?

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs Ordsprogenes Bog 3:5-6; 2 Timotheus 1:7 og Lære og Pagter 6:36. Overvej, hvordan disse lærdomme kan gælde for din tilgang til ægteskab.

Præsident Jean B. Bingham, Hjælpeforeningens hovedpræsident, sagde:

Billede
Præsident Jean B. Bingham

Vi er sommetider bange for at vise tillid, fordi vi ikke forstår Guds absolutte kærlighed og ønske om at hjælpe os. Men når vi studerer vor himmelske Faders plan og Jesu Kristi mission, forstår vi, at deres eneste hensigt er vores evige lykke og udvikling [se Moses 1:39]. (»Så jeres glæde må blive fuldkommen«, Liahona, nov. 2017, s. 86)

Når enkeltpersoner gifter sig, og begge ægtefæller fortsat udøver tro, vil vor himmelske Fader og Jesus Kristus fortsat vejlede og velsigne dem. Ældste Hugh W. Pinnock sagde, mens han tjente som medlem af De Halvfjerds: »Gud var afgørende involveret i [Adams og Evas] ægteskab, og han er lige så optaget af, og bør være lige så involveret i ethvert ægteskab i dag« (se »Få dit ægteskab til at fungere«, Den danske Stjerne, feb. 1982, s. 14). Vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjælpe dig med at få succes med at opbygge et evigt ægteskab.

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Præsident Bonnie H. Cordon, Unge Kvinders hovedpræsident, bemærkede: »Vi må spørge os selv: Hvordan forbliver jeg centreret og undlader at støtte mig til min egen indsigt? Hvordan genkender og følger jeg Frelserens røst, når verdens røster er så overbevisende? Hvordan kan jeg opøve tillid til Frelseren?« (»Stol på Herren og støt dig ikke til din egen indsigt«, Liahona, maj 2017, s. 6. Nedskriv dine tanker om præsident Cordons spørgsmål i forhold til ægteskab. Overvej også, om der er noget, der holder dig tilbage fra at forfølge (eller mere aktivt forsøge at opnå) et evigt ægteskab.