Institut
Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale: Studium af læresætningen om den evige familie


»Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale: Studium af læresætningen om den evige familie«, Den evige familie – Lærerens hæfte (2022)

»Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Billede
en lykkelig ægtemand og en hustru med deres lille barn

Lektion 1, Klassens forberedelsesmateriale

Studium af læresætningen om den evige familie

Velkommen til kurset Den evige familie! De sandheder, du vil lære igennem hele dette kursus, kan i kombination med at handle på de tilskyndelser, du får, hjælpe dig og din familie med at komme tættere på Gud og modtage alle de velsignelser, han ønsker at give dig. Du vil også blive bedre i stand til at hjælpe andre med at gøre det samme.

Når du studerer følgende forberedelsesmateriale til lektion 1, så tænk over de velsignelser og den glæde, som vor himmelske Fader ønsker, at alle hans børn skal opleve, samt hvordan det vedrører familierne.

Bemærk: Forberedelsesmaterialet vil give et grundlag for at lære i klassen. Studium af forberedelsesmaterialet til hver lektion inden klassen vil give dig en dybere og mere meningsfuld læringsoplevelse, når du deltager i klassen.

Afsnit 1

Hvilken forskel kan tillid til min himmelske Faders og Jesu Kristi fuldkomne kærlighed og visdom gøre i mit personlige liv og mit familieliv?

Vi er omgivet af forskellige meninger og informationer om emnet familie. Nogle gange står det socialt accepterede syn på familien i direkte modsætning til vor himmelske Faders plan. Jo bedre vi kender og forstår vor himmelske Fader og Jesus Kristus og deres egenskaber, desto mere kan vi stole på deres lære og rådgivning, også i familieanliggender. Når vi gør det, kan vi lære at se tingene, som de ser dem – ud fra et evigt perspektiv.

Billede
en ung voksen studerer skrifterne
Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs 2 Nefi 26:24; Mosija 4:9 og Esajas 55:8-9, og se efter sandheder om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der kan hjælpe dig med at stole på dem. Overvej at markere det, du finder.

Tænk over, hvordan beskrivelserne af vor himmelske Fader og Jesus Kristus i disse skriftsteder kan påvirke, hvordan du vælger at betragte følsomme emner og spørgsmål vedrørende familien. Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum sagde:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Som din Fader tænker han på din evige lykke, din udvikling og din dygtiggørelse. Hans ønske er at dele alt det, som han har, med dig.« (»Opnå Herrens hjælp«, Stjernen, jan. 1992, s. 100)

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

I en profetisk indsats for at »advare« mod verdens bedrag, udsendte Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum en proklamation om familien i 1995 (se Gordon B. Hinckley, »Stå fast mod verdens list«, Stjernen, jan. 1996, s. 100). Læs »Familien: En proklamation til verden« (ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=dan) og overvej, hvad den fortæller om de velsignelser og den lykke, som vor himmelske Fader ønsker for dig og din familie. Du kan eventuelt markere beviser på hans kærlighed og hans ønske om din fremtidige lykke.

Billede
en familie i flere generationer
Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Tænk på nogle aktuelle sociale emner eller spørgsmål, der berører sandheder, der er erklæret i familieproklamationen. Hvilken værdi er der i at stole på vor himmelske Faders og Jesu Kristi visdom og evige perspektiv i stedet for verdens visdom og synsvinkel angående disse emner?

Afsnit 2

Hvordan kan vi skabe et miljø, hvor det er trygt at drøfte følsomme emner?

Tænk på din families situation, dynamikker og udfordringer. Hvordan er din familie anderledes end andre familier, du kender? Nogle af vores stærkeste følelser er knyttet til vores familier. Når vi drøfter læresætningen om familien, bør vi huske, at andres familiesituation og -oplevelse kan være anderledes end vores egen. At huske på dette kan hjælpe os med at være mere kærlige, følsomme og respektfulde i den måde, vi drøfter læresætningen om familien på. Derved er vi bedre forberedt på, at Helligånden kan lære os mere om familier og vor himmelske Faders formål.

Billede
en drøftelse i klasseværelset
Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Jesus Kristus er vores fuldkomne eksempel på at vise mennesker næstekærlighed under alle omstændigheder. Læs Moroni 7:45-48. Tænk på tidspunkter i dit liv, hvor Frelseren har vist dig kærlighed, og tænk over den forskel, det gjorde for dig.

Som Jesu Kristi disciple stræber vi efter at blive mere som ham i alt, hvad vi siger og gør. Det kræver øvelse at lytte til andre og at lære og dele sandheden på kærlige, følsomme og respektfulde måder. Når vi med næstekærlighed håndterer følsomme samtaler om emner vedrørende familien, er vi som Frelseren. Hvis vi vil, kan Helligånden lære os at medvirke til at etablere og vedligeholde et kærligt, respektfuldt og inkluderende miljø i klassen, som befordrer undervisning i sandheden.

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt således:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Min bønsomme anmodning i dag går på de hundreder og tusinder af børn, unge og unge voksne, der ikke, i mangel af et bedre udtryk, kommer fra »perfekte« familier. Jeg taler ikke blot om de unge, som har stiftet bekendtskab med død, skilsmisse eller forældrenes svindende tro, men også om de titusindvis af unge mænd og kvinder rundt om i hele verden, der har taget imod evangeliet, uden en mor eller far er fulgt med dem ind i Kirken.

Disse unge sidste dages hellige kommer ind i Kirken med stor tro. De har håbet om selv at stifte en ideel familie en skønne dag. Med tiden bliver de en vigtig del af vores styrke af missionærer, vore retskafne unge voksne og dem, der knæler ved templets alter for at indlede deres eget familieliv.

Vi vil fortsætte med at undervise om Herrens familiemønster, men med millioner af medlemmer og den diversitet, vi ser … er vi nødt til at gøre det med mere omtanke og følsomhed …

Lad os tænke på dem, byde dem velkommen, omfavne dem og gøre alt, vi kan for at styrke deres kærlighed til Frelseren. (»Den, der tager imod dette barn i mit navn, tager imod mig«, Liahona, maj 2016, s. 49-50, 52)

Billede
ikon, nedskriv

Skriv jeres tanker ned

Reflektér over dine egne oplevelser og den forskel, du kan gøre ved at håndtere drøftelser om følsomme emner om familien med næstekærlighed. Skriv ned, hvad du kan gøre for at hjælpe andre med at føle sig elsket og respekteret under en diskussion af sådanne emner ud fra et perspektiv af evig sandhed.